صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۹  ، 
کد خبر : ۳۲۲۳۵۶

علم نافع!

رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی که به مناسبت گرامیداشت روز معلم صادر کردند[...]

یادداشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی که به مناسبت گرامیداشت روز معلم صادر کردند، کار بزرگ و جهاد معلمان را آموزش شکوفاسازی استعدادهای کودکان و نوجوانان در مسیر ارزش‌های اسلامی و انقلابی باهدف ایجاد یک جامعه دینی عادلانه و آرمان‌خواه دانستند و خاطرنشان کردند: اسلام ما را به علم نافع فرامی‌خواند، علم نافع از سوئی جوان ایرانی را به ابزارهای لازم برای پیشرفت و اعتلای کشور و ملتش مجهز می‌سازد و از سوئی به او هویت می‌بخشد و او را از وزانت و اعتبار روحی و معنوی و اعتمادبه‌نفس برخوردار می‌کند.

نکات تحلیلی: 1-دنیای امروز دنیای رقابت و مسابقه علمی و فناورانه است و ملت و کشوری می‌تواند آینده قدرت و هندسه آن را رقم بزند که بتواند در خصوص مدیریت علمی جهان گوی سبقت را از دیگران برباید. 2-اسلام نگاهی همه‌جانبه به علم دارد و همانند تفکر مادی که نمونه اعلای آن در بینش و تفکر غربی موج می‌زند تک‌بعدی به موضوع علم نگاه نمی‌کند و تمام همت خود را مصروف سامان زندگی مادی انسان نمی‌کند بلکه تلاش می‌کند در کنار بهره‌گیری از قوانین و سنت‌های الهی در طبیعت و کاربری آن در رفاه انسان و ترقی جامعه، به انسان هویت و اعتبار نیز بدهد. این همان تعریف علم نافع است که علاوه بر تأمین دنیای آدم‌ها، تزکیه و تصفیه روحی انسان را نیز در دستور کار خود قرار می‌دهد و بین دنیا و آخرت انسان توازن و تعادل برقرار می‌کند. 3- خروجی و نتیجه علم نافع تربیت انسان‌های تراز دینی و انقلابی همچون شهید مطهری و شهید تهرانی‌مقدم و تمام کسانی است که علم با این دو بال را به وسیله توسعه کشور تبدیل می‌کنند. مسلماً نسل جوانی که در این مسیر، صیرورت و پرورش می‌یابد، به تعبیر رهبر معظم انقلاب ثروتی آن‌چنان انبوه و ذخیره‌ای آن‌چنان عظیم است که هیچ پدیده ارزشمند دیگری برای کشور، با آن برابری نمی‌کند. چنین فرزندانی هستند که می‌توانند مرزهای علم روز را جابجا کنند. نمونه بارز آن دانشمندان هسته‌ای و دانش هوافضا و ساخت ماهواره نور و ماهواره‌بر قاصد است که با همین رویکرد علم نافع به وجود آمده است.

نکته راهبردی: انقلاب اسلامی با نگاه متعالی خود به انسان و جامعه در پرتو اسلام، به بستر و محمل رشد و پویایی جوانانی تبدیل شده است که امروز هراس جدی بر جان آمریکایی‌ها و دشمنان انداخته است. اساساً تنها راه جبران عقب‌ماندگی‌های کشور نیز همین توجه به علم و صورت‌بندی نقشه جامع علمی کشور در ابعاد مختلف است تا توسعه آینده کشور متوازن و همه‌جانبه و پیش برنده باشد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات