صفحه نخست >>  عمومی >> هادیان
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۳  ، 
کد خبر : ۲۹۰۴۰۶
در گفتگو با یک معلم بسیجی مطرح شد:

اولویت مسائل تربیتی بر آموزشی؛ رسالت معلمان بسیجی

یک معلم بسیجی با اشاره به خلاء وجود موضوعات تربیتی در مدارس گفت: با دغدغه تاثیرگذاری بر روی نوجوانان شغل معلمی را انتخاب کردم اما پس از مدتی که با دانش آموزان ارتباط گرفتم، احساس کردم که فضای مدرسه نمی‌تواند آن تاثیری که مدنظر من است را بگذارد، در واقع خلاءهای موجود که باعث انحراف جامعه از مسیر اصلی خود شده است که با فعالیت در بسیج شهری تا حد زیادی قابل جبران است.

از همان روزهای اول که درسش را تمام کرد و به عنوان مهندس وارد بازار کار شد، احساس کرد که شغل معلمی بهتر می‌تواند پاسخگوی ندای درونیش باشد و در جواب همین ندا مهندسی را با همه‌ی درآمد و تخصصش رها کرد و به صورت حق التدریس وارد وزارت آموزش و پرورش شد، اما سال‌ها بعد دوباره این ندا به سراغش آمد!

بسیج که مدرسه عشق است، زمانی که با نقش معلمی همراه باشد شالوده‌ای از او ساخته است که به گفته خودش حالا در نقش معلمی بهتر عمل می‌کند و بیشتر می‌تواند به دانش آموزان کمک کند.

رقیه باقری گوگه با تبریک روز معلم به تمام معلمان بسیجی، در مورد سابقه معلمی‌اش به خبرنگار «پایگاه اینترنتی سازمان بسیج جامعه زنان کشور» گفت: 17سال است که  دبیر رسمی آموزش و پرورش در رشته نقشه کشی ساختمان در شهر تهران هستم و سال‌های طولانی به عنوان عضو عادی در بسیج فعالیت داشتم اما از سال 1391 با قبول مسئولیت بازرس و جانشین فرمانده در پایگاه بسیج که در مسجد محلمان مستقر بود آغاز کردم.

وی ادامه داد: پس از مدتی وارد حوزه 250 مبین شدم و 2 سال مسئول اردویی بودم اما از سال 1392 در سمت مسئول فضای مجازی حوزه فعالیت‌های خود را در فضای مجازی متمرکز کردم و به جذب و تربیت خواهران بسیجی به خدمتگزاری مشغول هستم.

این معلم بسیجی علت اصلی جدی تر کردن فعالیت‌های خود در بسیج را احساس تکلیفی که برای اثرگذار بودن در جامعه بر دوش خود حس می‌کرد، دانسته و افزود: از ابتدا در خانواده مذهبی بزرگ شدم و همیشه به نوعی دغدغه گسترش فرهنگ دینی در جامعه را داشتم  و یکی از علل ورودم به کسوت معلمی همین دغدغه بود، اما پس از مدتی که به عنوان معلم با دانش آموزان ارتباط گرفتم، احساس کردم که فضای مدرسه نمی‌تواند آن تاثیری که مدنظر من است را بگذارد، در واقع خلاءهای موجود که باعث انحراف جامعه از مسیر اصلی خود شده است که با فعالیت در بسیج شهری تا حد زیادی قابل جبران است.

وی در اشاره به خلاءهای موجود در جامعه گفت: بدحجابی، کم رنگ شدن آرمان‌های انقلاب و شهدا در برخی از جوانان همچنین سوالاتی که دانش آموزان دارند اما در مدرسه فرصت و شرایط پاسخگویی به آن نیست، باعث شد که در تصمیمم برای فعالیت در بسیج شهری مصمم تر شوم ولی این را هم می‌دانم که حل برخی از مشکلات در دست مسئولین کشوری است با این حال این نمی‌تواند دلیلی برای فرار از مسئولیت‌های اجتماعی و دینی افراد در سطح جامعه باشد.

این معلم بسیجی با انتقاد از کمبود فرصت تربیتی در مدارس تصریح کرد: دانش آموزان دوره دبیرستان، سوالات بسیاری از نظر هویتی و اعتقادی دارند اما متاسفانه مدارس به تربیت این بعد توجه خاصی ندارند و در برخی موارد هم باعث رویارویی این نسل با بسیج می‌شوند.

وی افزود: معلم نقش مهمی در تربیت دانش آموزان دارد و به نظر من با تامل بیشتر نسبت به فعالیت‌های معاونت پرورشی و تعیین ساعت‌هایی از روز برای پاسخ به سوالات دانش آموزان راهکارهای خوبی برای جهت گیری فکری دانش آموزان است زیرا گاهی مدارس به صورت کارگاهی و یا یک جلسه در طول ماه از این دست جلسات را برگزار می‌کنند که اثرگذاری زیادی ندارد و بهتراست که این جلسات مستمر برگزار شود.

باقری در خصوص تاثیر بسیج در جامعه نیز گفت: تصور عمومی این بود که به علت تبلیغات علیه مبارزات مدافعان حرم مراسم تشیع پیکر شهید احمد عطایی که فرمانده یکی از پایگاه های بسیج محله بود با استقبال خوبی برگزار نشود، اما واقعا اینطور نبود و شکوه حضور گسترده مردم در آن مراسم همه‌ی ما را دچار بهت و حیرت کرد.

وی افزود: این مراسم همزمان با تبلیغاتی که پس از توافق برجام بر علیه شعار «مرگ بر آمریکا» صورت می‌گرفت بود و زمزمه‌هایی شنیده می‌شد که این شعارها باید حذف شود و هدف این بود که مسیر ورود آمریکا به فضای اجتماعی اتفاق بیفتد، اما در این مراسم، مردم با مشت های گره کرده شعار «مرگ بر آمریکا» را سر ‌دادند که مسلما این حرکت به برکت خون این شهید بسیجی و مقبولیت حضور بسیج در بین احاد مردم بود و مردم برای قدردانی از فداکاری‌های این شهید مدافع حرم در مراسم شرکت کردند.

باقری در بیان خاطره ای از فعالیت فرهنگی بر نوجوانان گفت: فقط در سال  1391 طرح آمادگی دفاعی اجباری برای دانش آموزان اجرا شد و عده ای از دانش آموزان به اجبار به اردوی راهیان نور رفتند، اما برخی از آنان علاقه‌ای به حضور در این اردو نداشتند اما در شبی که به گردان تخریب رفتیم با سرودهای انقلابی‌ای که در راه می‌خواندیم و دانش آموزان هم یاد میگرفتند و تکرر می‌کردند، جو معنوی بسیار خوبی ایجاد شد، حالت خمودگی از بین رفت و همه بچ‌ها یک دست سرودها را می‌خواندند.

وی ادامه داد: در گردان تخریب، هوا تاریک شده بود و زمانی که یک راوی شروع کرد به خاطره‌گویی،  بسیاری از دانش آموزان تحت تاثیر قرار گرفتند و متحول شدند.

این معلم بسیجی برگزاری چنین اردوهایی را به صورت اختیاری تاثیرگذارتر دانسته و گفت: از آن سال به بعد این اردو اختیاری شد که به نظر من تاثیر بهتری بر دانش آموزان دارد، اما احتیاج است که پیش از این اردو برنامه های فرهنگی در جهت آشنایی دانش آموزان با محیط و فضای مناطق عملیاتی غرب و جنوب کشور صورت گیرد تا آن‌ها با آمادگی قبلی بتوانند از مواهب معنوی این اردو بهره ببرند.

باقری در انتها با اشاره به ادامه فعالیت‌هایش در بسیج شهری گفت: هدفم از ابتدای قبول مسئولیت در بسیج، تاثیرگذاری بوده و بر این اساس تا جایی که بتوانم و کاری از دست من بر بیاید بدون هیچ چشم داشتی در این مجموعه انجام خواهم کرد.


نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات