صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۹  ، 
کد خبر : ۳۲۲۶۱۶

علاج مشکلات کشور

علاج مشکلات کشور چيست و چگونه مي‌توان بر آن‌ها فائق آمد؟ اين سؤال در طول سال‌هاي اخير مورد توجه رهبر انقلاب قرار داشته و ایشان پاسخ‌هاي مختلفي بدان داده‌اند[...]

یادداشت: علاج مشکلات کشور چيست و چگونه مي‌توان بر آن‌ها فائق آمد؟ اين سؤال در طول سال‌هاي اخير مورد توجه رهبر انقلاب قرار داشته و ایشان پاسخ‌هاي مختلفي بدان داده‌اند که يکي از مهم‌ترین آن‌ها در حوزه مديريت، سپردن امور اجرايي کشور به جوانان و تشکيل دولت جوان حزب‌اللهي است. معظم له در آخرين بياناتشان در این موضوع فرمودند: «به نظر من علاج مشکلات کشور، دولت جوان حزب‌اللهي و جوان مؤمن است که مي‌تواند کشور را از راه‌هاي دشوار عبور بدهد.»

نکات تحليلي: جوانگرايي در منطق معظم له همراه با ملاحظاتي است که بايد بدان توجه شود: 1- سپردن امور به جوانان بايد با فرآيندي شايسته‌سالارانه همراه باشد و گزينه‌هاي مديريت از فرآيندي پاک و مبتني بر شايستگي بيرون آيند. واقعيت آن است که کسب قدرت و در اختيار داشتن مناصب کليدي، موقعيت حساسي است که بسياري براي دستيابي به آن چشم طمع دارند و حاضرند براي دستيابي به آن هر اقدامي کرده و خطوط قرمز فراواني را زير پا بگذارند. متأسفانه تجربيات تلخ سال‌های اخير حکايت از آن دارد که حضور انگشت‌شمار جوانان در مناصب مديريتي و تصميم‌سازي کشور، اغلب تحت نفوذ روابط ژنتيکي دو جريان سياسي غالب و آقازاده محوري بوده است. اين روند فسادانگيز مي‌تواند آينده فرآيند جوان‌گرایی در مديريت کشور را تهديد کرده و به انحراف بکشاند و به وضعيتي ضد آنچه انتظار مي‌رفت تبديل کند! 2- استفاده از تجربه مديران گذشته، ملاحظه جدي ديگري است که در اين فرآيند بايد براي آن تدبيري انديشيد. اين تجربه به‌مثابه سرمايه ارزشمندي است که محصول ساليان سال عقلانيت و تجربه و علم‌آموزی است که بايد در خدمت مديريت کشور قرار گيرد. در هيچ جاي دنيا چنين گنجينه ارزشمندي را به‌سادگی به هدر نمي‌دهند. براي اين کار بايد اتاق‌هاي فکر و تيم‌هاي مشاوره‌اي منسجم و مستمر تشکيل داد و از تجربيات مديران گذشته استفاده نمود و آن را در خدمت مديران جوان قرار داد. 3- طراحي مکانيزمي براي چرخش نسلي و تربيت مديران جوان ضروري است. به‌واقع بايد فرآيندي مدت‌دار و نهادینه‌شده را طراحي نمود که هر مديري قبل از بازنشستگی، در کنار خود مديران جوان کارآزموده و آماده‌به‌کاری را تحويل سيستم مديريتي کشور دهد تا با خيال راحت بتوان جايگزيني را براي وي انتخاب نمود. فراموش نبايد کرد که در دهه پنجم انقلاب اسلامي پذيرش مدیریت‌های اجرايي کشور، جايگاهي براي کسب تجربه از طريق آزمون‌وخطا نيست و انتظار مي‌رود که مدیریت‌ها با کمترين خطا همراه باشد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات