حماسه و جهاد >>  حماسه وجهاد >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۹  ، 
کد خبر : ۳۲۳۱۷۱

به یاد محمود بهشتی، شهید امنیت پرواز

«از همه فرزندانم راضی هستم، اما محمود واقعاً با بقیه فرق داشت.»
پایگاه بصیرت / کامران پورعباس/
۲۹ بهمن‌ماه ۹۶ بود که یک فروند هواپیمای ATR شرکت هواپیمایی آسمان، تهران را به قصد فرودگاه یاسوج ترک کرد و پس از دقایقی از صفحه رادار محو شد. این هواپیما با کوه دنا برخورد کرد و ۶۶ نفر از هموطنانمان جان خود را از دست دادند.
شهید محمود بهشتی و شهید فرهاد معصومی از پاسداران سپاه حفاظت هواپیمایی کشور بودند که به­عنوان کادر امنیت پرواز سپاه حفاظت هواپیمایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این پرواز حضور داشتند و به درجۀ رفیع شهادت نایل آمدند.
پیکر مطهر شهید محمود بهشتی سرتیم امنیت پرواز هواپیمای سانحه دیده تهران- یاسوج بعد از گذشت چهار ماه در ۷ تیرماه ۱۳۹۷ در جوار مزار پدر در امامزاده سید محمد روستای هفتادر در شهرستان یزد تشییع و تدفین شد.
به یاد محمود بهشتی، شهید امنیت پرواز
ماجرا‌های پیکر مطهر شهید
هواپیمای ATR نخست از مدار خارج و ارتباطش قطع شد. بعد از مدت­ها جستجو، پهپاد سپاه محل سقوط هواپیما در ارتفاعات دنا را پیدا کرد. به دلیل برف و کولاک شدید تا مدت­ها تفحص پیکر‌ها امکان­پذیر نشد. تصاویری که تلویزیون نشان می­داد حکایت از آن داشت که برخی خانواده­های داغدار در دامنه کوه مدت­ها منتظر و پیگیر عزیزانشان بودند و خدا می­داند که چه گذشت بر خانواده‌­های داغدار در چند ماهی که طول کشید تا پیکر‌ها تفحص و احراز هویت و تحویل داده شوند و البته کار به همین سادگی هم نبود. پیکر‌ها متلاشی شده بودند و بعد از آنکه اجزای پیکر‌ها جمع‌­آوری شدند، از تکه­های جمع شده و همچنین از خانواده­‌های مسافران هواپیما آزمایش دی ان‌ای گرفتند تا مشخص شود کدام قطعات مربوط به کدام پیکر و متعلق به کدام خانواده است.    
معروف است که شهدایی که پیکرشان گمنام می­ماند و دفن نمی­شود، هر شب میهمان حضرت فاطمه زهرا (س) هستند و صدیقه طاهره هر شب به پیکر مطهرشان سر می­زند. ان شاء الله که شهید محمود بهشتی هم در این چهار ماه میهمان سرور زنان دو عالم بوده است.  
به یاد محمود بهشتی، شهید امنیت پرواز
اخلاق و رفتار نیکو
شهید محمود بهشتی متولد اول شهریور ۱۳۶۵ است. محمود گشاده­رو، بذله­گو، مهربان، صمیمی و فداکار بود. وی دارای اخلاق و رفتار ویژه‌ای بود که این اخلاق باعث می‌شد قدرت جذب بالایی داشته باشد. وی با بچه‌ها ارتباط نزدیکی برقرار می‌کرد و با آن‌ها دوست بود.
به یاد محمود بهشتی، شهید امنیت پرواز
عاشق خدمت به پدر و مادر
با تمام مشکلاتی که در خانواده وجود داشت، شهید همواره از عزت‌نفس بالایی برخوردار بود. شرایط مالی خانواده خیلی بد بود و مریضی پدر و مادر و یکی از برادران هم وضع را بدتر کرده بود. پدر و برادر بزرگ خونریزی مغزی کرده بودند و زمین­‌گیر بودند و مادر نیز به دلیل کهولت سن و بیماری داروی زیادی مصرف می­کند و با واکر جا به جا می­شود.
محمود در سال ۱۳۹۱ ازدواج کرد، اما باز از پدر و مادر و برادر بیمارش غافل نشد و به همراه برادر و خواهرانش از بیماران مراقبت کرده و کار‌های دوا و دکترشان را انجام می­دادند، اما جنس سرکشی­ها و مراقبت­های محمود متفاوت بود چرا که او عاشقانه، صمیمانه، از ته دل و با عطش و شور فراوان این کار را انجام می­داد. محمود عاشق خدمت به پدر و مادر بود و تا آخرین لحظه زندگی مثل پروانه دور پدر و مادر می­گشت و خیلی صبور و مهربان به والدین کمک می‌کرد و همیشه دعای خیر پدر و مادر بدرقه راه­اش بوده است. مادر شهید درباره فرزند شهیدش می­گوید: «از همه فرزندانم راضی هستم، اما محمود واقعاً با بقیه فرق داشت.» مادر تا اسم محمود را بر زبان می‌­آورد اشک می­‌ریزد.
به یاد محمود بهشتی، شهید امنیت پرواز
فعالیت در سنگر علم و بسیج
محمود از نوجوانی عصای دست همه بود و به دلیل وضعیت اقتصادی نامناسب خانواده سر کار رفت، اما در این حال از درس و فعالیت در بسیج غافل نشد. محمود علاه بر کار کردن و‌تر و خشک کردن پدر  مادر و برادر بزرگ به­صورت شبانه درس را ادامه داد و علاه بر این در پایگاه بسیج عاشقان کربلا در اسلامشهر بسیار فعال بود و از همین پایگاه هم به سپاه رفت و به استخدام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بخش حفاظت پرواز درآمد.
به یاد محمود بهشتی، شهید امنیت پرواز
دینداری و حساسیت به نماز و روزه
این شهید بزرگوار ایمان و اعتقادی محکمی نسبت به دین حق داشتند و در جهت اقامه احکام الهی حرکت می‌کرد. دقت وی در انجام تکالیف شرعی قابل‌ستایش بود.
در انجام اعمال مستحب نیز اهتمام ویژه‌ای داشت و همیشه نمازش را اول وقت می­خواند. ویژگی بارز شهید، اهتمام به واجبات دینی و انجام فرایض در تمام حالات و دشواری­ها بوده است به گونه­ای که هیچ­گاه نماز و روزه را ترک نکرد حتی مواقعی که شرعاً می­توانست روزه را بشکند باز برای رضای خدا پایداری نموده است.  یک­بار که روزه بود مادر را کول کرد و از منزل که در طبقه چهارم بود برای دکتر رفتن پایین برد و کارش را انجام داد و برگرداند. لب­هایش از تشنگی به شدت به هم چسبیده بود و خستگی بسیاری هم در چهره­اش نمایان بود. به او گفتند محمود روزه­ات را باز کن خیلی در فشاری. محمود در پاسخ خیلی ساده و صمیمی گفت فعلاً می­گیرم ببینم چی می­شود.
ویژگی دیگر ایشان امر به معروف و نهی از منکر که به صورت رفتار عملی و در کمال مهربانی و احترام انجام می­داد تا هم اثربخش باشد و هم به طرف مقابل برنخورد مثلاً اگر کسی غیبت می­کرد بدون اینکه چهره­اش را در هم کشد با لبخند و شوخی می­گفت حالا ولش کن و حرف دیگری را پیش می­کشید. همیشه همین­جوری ساده، صمیمی، بی­تکلف و عادی با همه صحبت می­کرد. همکاران شهید می­گویند همیشه با غسل شهادت در هر پرواز حضور داشت.
به یاد محمود بهشتی، شهید امنیت پرواز
تابع محض ولایت
شهید بهشتی تابع محض ولایت بود و عشق و علاقه خاصی نسبت به رهبر انقلاب داشت. همواره سعی می‌کرد در راستای فرمایشات ایشان حرکت کند تا نقشی در تحقق فرامین ایشان داشته باشد.  هر گاه امام خامنه­ای سخنرانی داشتند، محمود با زبان خوش برادر و خواهر کوچک را راضی می­کرد تا در موقع پخش کامل سخنرانی پس از اخبار شبانگاهی، شبکه یک را بزنند و بعد هم با دقت و اشتیاق سخنان حضرت آقا را به­طور کامل گوش می­داد.
دستیابی به بالاترین درجه
همسر شهید بهشتی معتقد است: «شهید راه زندگی را خودش انتخاب کرده بود و [با]رفتار و کردار [خود]موفق شد به بالاترین درجه که همان شهادت است، برسد.»
خانم صالح‌زاده همچنین می‌گوید: «از اینکه همسرم باافتخار از این دنیای فانی رفت، به حالش غبطه می‌خورم و مفتخرم به اینکه چند سالی در کنارش توانستم خوب و سالم زندگی کنم و امیدوارم مثل همیشه دعاگویم باشد و کمکم کند.»
شهادت واقعاً برازنده‌­اش بود
برادر شهید این سخن رهبر معظم انقلاب اسلامی را یادآوری می­کند: «آن روزی که خبر شهادت صیاد را به من دادند، من گفتم صیاد، شایستۀ شهادت بود؛ حقش بود؛ حیف بود صیاد بمیرد.» ۲۱/۱۰/۱۳۸۴ و سپس خاطرنشان می­کند در مورد برادر ما هم همین­طور بود و شهادت واقعاً برازنده محمود بود و حیف بود غیر از شهادت از دنیا برود. برادر شهید می­گوید: «ما اعتقاد راسخ داریم به سخن خداوند در قرآن کریم که می­فرماید: «وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلُوا فی‏ سَبیلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُون‏» (آل­عمران، ۱۶۹). وی معتقد است محمود خودش هوای ما را دارد و کمک­مان می­‌کند.»
به یاد محمود بهشتی، شهید امنیت پرواز
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات