صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۵  ، 
کد خبر : ۳۲۳۴۱۸

شهادت تاریخ!

 ظریف وزیر محترم خارجه در مجلس گفته است؛ «تاریخ نشان خواهد داد برجام افتخار ایران است» چیزی که امروز در تاریخ با صد دلیل نشان می‌دهد «خسارت محض» است، چگونه تاریخ شهادت خواهد داد افتخار است.

آیا آقای ظریف به گواهی تاریخ معتقد است؟ تاریخی که بارها شهادت داده است، آمریکا دشمن اصلی اسلام و ایران است. تاریخی که شهادت داده است آمریکا بدعهد است و به مفاد قرارداد الجزایر عمل نکرده است. تاریخی که شهادت می‌دهد گفت‌وگو و مذاکره با آمریکا بی‌فایده و دیوانگی است، چطور فردا شهادت خواهد داد قراردادی که برخی از مفاد آن از عقلانیت سیاسی و دیپلماتیک برخوردار نمی‌باشد، افتخار است؟

چرا به شعور مردم و نخبگان جامعه توهین می‌کنید؟ دستاورد اقتصادی برجام چیست؟ رئیس وقت بانک مرکزی جمهوری اسلامی در پاسخ می‌گوید «تقریبا هیچ». عناصر اصلی دستگاه دیپلماسی و عقلای عالم می‌گویند تعهد آمریکا و اروپا در برجام فقط روی کاغذ مانده، اما تعهد ایران مو به مو اجرا شده است!

نام این کارکرد برجام چیست؟ این افتخار نصیب ایران است یا نصیب آمریکا؟ هرچه مردم و نخبگان فریاد زدند به آمریکا اعتماد نکنید، گفتند شما دیپلماسی نمی‌فهمید، نمی‌توانید با جهان گفت‌وگو کنید. رفتید و گفت‌وگو کردید، قرارداد بستید، نتایج تلخ آن را امروز در اقتصاد خرد و کلان کشور می‌بینید و به آن افتخار می‌کنید؟!

قرار بود طبق قرارداد، تحریم‌های بانکی برداشته شود،‌ اما آقای ظریف در مورد نتایج قراردادی که امضا کرده بود، گفت؛ «ما هنوز نمی‌توانیم در انگلستان یک حساب بانکی باز کنیم». آیا بتن‌ریزی در صنعت هسته‌ای کشور افتخار بود؟ آیا خروج 9700 کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده از مجموع 10هزار کیلوگرم که محصول خون شهدای هسته‌ای و میلیاردها تومان سرمایه‌گذاری و سرمایه در صنعت هسته‌ای بود، این افتخار بود؟

کجاست این سیب و گلابی باغ برجام که به مردم وعده می‌دادید؟ گفتید ما هیچ قراردادی را امضا نمی‌کنیم، مگر اینکه همزمان همه تحریم‌های ظالمانه برچیده شود! اما در کمال شگفتی، تاریخ نشان داد شما قرارداد را امضاء کردید، تعهدات خود را عمل کردید،‌ اما با گذشت 60 ماه از امضای برجام، نه‌تنها تحریم‌ها برداشته نشده است، بلکه بر حجم، قطر و وزن آن افزوده شد! اکنون 24 ماه است آمریکا رسما از برجام خارج شده، اما هنوز امید دارید که دلشان به رحم آید، برگردند به تعهدات برجامی!

تاریخ امروز گواهی می‌دهد که دستاورد اقتصادی سیب و گلابی باغ برجام، دلار 20 هزار تومانی و سکه 10میلیون تومانی و بی‌انضباطی و بی‌تدبیری در حوزه اقتصاد و رها کردن مهار تورم و... است. آیا با چنین رکوردی باز برجام افتخار است و تاریخ در آینده به آن شهادت خواهد داد؟

چرا به حقیقت این ناکامی در دیپلماسی خارجی اعتراف نمی‌کنید و از مردم و رهبری عذرخواهی نمی‌کنید؟ چرا در مرز «خودگویی خود خندی، عجب مرد هنرمندی» سیر می‌کنید و حاضر نیستید عریانی «خسارت محض» را ببینید؟ اعتراضی که نمایندگان مجلس به نطق وزیر خارجه کردند، اعتراض به بی‌صداقتی، ناراستی و توهین به شعور ملت بود. رئیس‌جمهور و رئیس دیپلماسی کشور نمی‌توانند در منطق این اعتراض تشکیک کند!

یک جریان سیاسی برجام را ملعبه رسیدن به قدرت قرار داد و با وعده‌های دروغین زیر ورقه ننگین‌ترین قرارداد امضا گذاشت. امروز که با اعتراض و مخالفت مردم روبه‌رو هستند، هنوز بر خطای خود اصرار دارند و این خطا را افتخار می‌دانند!

آقای ظریف در مجلس می‌گوید؛ «من هیچگاه مسائل داخلی ایران را به خارج نبردم» پس اظهارات شما در مهرماه 93 در مصاحبه با شبکه تلویزیونی PBS آمریکا در محل شورای روابط خارجی آمریکا چیست؟ اظهارات صریح شما با البرادعی که فیلم آن بارها در شبکه مجازی منتشر شده را چگونه توجیه می‌کنید؟

این اظهارات به علاوه دستاورد تقریبا هیچ، آیا افتخار است؟ به چه چیز برجام افتخار می‌کنید؟ بگویید تا مردم بدانند،‌ شاید ادله شما را بپذیرند. حوالت آن به تاریخ آینده مشکلی از مشکلات دولت را حل نمی‌کند.

شما شروط رهبری، شروط مجلس و شروط شورای عالی امنیت ملی را در خط به خط قرارداد نقض کردید. اکنون از دل این قرارداد، بیانیه شورای حکام، فعال شدن مکانیزم ماشه و ادامه نقض تعهدات دشمن درآمده است. آیا این افتخار است؟ نتایج تلخ برجام حتی شما را آنقدر هوشیار نکرده است که نگاهی عقلانی به شرق داشته باشید. روسیه و چین اجماع جهانی علیه ایران را شکستند و از همراهی با اروپا و آمریکا علیه ایران خودداری کردند، ‌اما تحرکی برای برقراری ارتباط راهبردی در دستگاه دیپلماسی کشور دیده نشد، چراکه هنوز امید شما از غرب قطع نشده است. موضوع روابط راهبردی با شرق در جای دیگر پخت و پز شد که توضیح آن بماند.

دولت اکنون ماه‌های پایانی خود را می‌گذراند. دیپلماسی بی‌رمق ما هنوز ادبیات گفت‌وگو با غرب را تغییر نداده است. حاضر نیست برگردد به ریل دیپلماسی انقلابی و اسلامی و بر سر قداره‌بندان غرب فریاد بکشد و دست رد به سینه آن‌ها بزند. کاهش تعهدات برجامی باید خود را در خروج از پایبندی به تعهدات و جلوگیری از ادامه جاسوسی آژانس به نفع رژیم صهیونیستی در قول و فعل مواضع وزیر خارجه نشان دهد، اما هیچ نشانی از آن نیست؟!

روحانی و ظریف باید از دوقطبی‌سازی مخالفان و موافقان برجام دست بردارند. زیر سقف این دوقطبی فقط همین 2 نفر ایستاده‌اند. تاریخ امروز گواهی می‌دهد چنین دوقطبی وجود نداشته است. از برجام چیزی نمانده که کسی با آن موافق باشد. همین گواهی را فردا تاریخ خواهد داد. آنها نباید در توهم گواهی تاریخ مبنی بر درستی برجام باقی بمانند. واقعیت‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه ما و هوش سیاسی مردم شهادت می‌دهد برجام یک بیراهه در تاریخ ما بوده که هرگز نباید تکرار شود.

امروز جامعه ما بیش از هر زمان به آرامش نیاز دارد تا مسیرهای برون‌رفت از خطای فاحش و خسارت محض برجام را درست بپیماید.
اصرار بر این خطا و خسارت، اوضاع را بدتر می‌کند و به سرویس‌های امنیتی آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی و نیز منافقین و ضدانقلاب اجازه می‌دهد در تدارک فتنه و آشوب جدید باشند. آقای ظریف نباید ابزار تدارک این فتنه باشد.



  




نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات