صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۱  ، 
کد خبر : ۳۶۰۱۲۰
در گفتگو با بصیرت مطرح شد

صالحی: بهبود محیط کسب و کار دستاورد اقتصادی دولت آیت‌الله رئیسی است

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی گفت: رشد و رونق اقتصادی به عنوان یکی از دستاورد‌های دولت سیزدهم موضوعی است که باید روی آن بسیار کار کرد و بحث داشت؛ دولت آقای رئیسی بخصوص تیم اقتصادی وی در طی سه سال گذشته برای بازگشت رونق به بنگاه‌های تولیدی بسیار کار کردند
پایگاه بصیرت / گروه اقتصاد/ گفتگو با احمد صالحی

به گزارش بصیرت، کارنامه درخشان دولت آقای رئیسی را باید ساعت‌ها مورد بررسی قرار داد، اما بررسی عمده‌ترین مسائلی که با اقتصاد و معیشت مردم گره خورده مثل بحث تولید یا بهبود فضای کسب و کار و رشد اقتصادی از جمله موارد مهمی است که اگر در دولت آینده نیز دنبال شود قطعا دستاورد‌های مثبت اقتصادی دولت سیزدهم را ماندگارتر می‌کند. کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در این موضوع با ما گفتگو کرده است.

احمد صالحی کارشناس و تحلیلگر اقتصادی و ارزی در گفتگو با بصیرت درخصوص شاخص‌های مهم اقتصادی که در دولت آقای رئیسی به وضعیت مطلوب و نرمال مورد نظر بازگشت اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین شاخص‌ها در اقتصاد کلان کشورها، نرخ تشکیل ثابت سرمایه یا همان موجودی سرمایه است که خوشبختانه در دولت آقای رئیسی و به همت ایشان و تیم اقتصادی این دولت رقم مطلوبی شد چرا که رشد سرمایه ثابت ما در سال‌های ۹۸ و ۹۹ به عدد‌های منفی ۱۸ یا ۱۹ درصد رسیده بود.

وی در این باره خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه «جی دی پی» در اقتصاد هر کشوری نشان‌دهنده تولید ثروت در آن کشور به شمار می‌رود بنابراین نرخ تشکیل سرمایه ثابت نشان می‌دهد چه بلایی بر سر این ثروت آمده و در کجا و به چه منظوری صرف شده است.

وی در این باره توضیح داد: مثلا اینکه سرمایه‌های کشور خرج هزینه‌های جاری دولت شده یا به سرمایه ثابت تبدیل شده است. به بیان بهتر می‌توان گفت تشکیل سرمایه ثابت یعنی راه افتادن و رونق و شکل‌گیری کسب و کار‌های جدید و ایجاد خط تولید در کارخانه‌ها است که برای توسعه و رشد اقتصادی کشور بسیار مفید است.

وی در این باره بیشتر توضیح داد و گفت: نرخ تشکیل سرمایه ثابت که از عدد‌های منفی ۱۷ و ۱۸ درصد که در سال‌های ۹۸ و ۹۹ بسیار وحشتناک بود خوشبختانه در دو سه سال گذشته نزدیک به ۴.۹ درصد شده است که خبر بسیار خوبی برای اقتصاد ایران به شمار می‌رود.

احمد صالحی کارشناس و تحلیلگر اقتصادی و ارزی یادآور شد: این عدد نشان دهنده آن است که خوشبختانه «جی دی پی» کشور رشد قابل توجهی داشته است به این دلیل که وقتی نرخ تشکیل سرمایه ثابت مثبت باشد به این معناست که به ما وعده بهبود اقتصادیی در ماه‌ها و سال‌های اتی را می‌دهد؛ یعنی باید امیدوار باشیم که رشد اقتصادی کشور در سال‌های آنیده نیز پایدار خواهد بود.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی گفت: جی دی پی ایجاد شده اگر تبدیل به تشکیل سرمایه ثابت شود در واقع سکویی برای ایجاد دی جی پی جدید در آینده و تداوم رشد اقتصادی می‌شود بنابراین از این جهت می‌توان گفت دولت سیزدهم در راستای رشد و رونق اقتصادی عملکرد قابل توجهی داشته است.

وی در این باره بیان داشت: رشد و رونق اقتصادی به عنوان یکی از دستاورد‌های دولت سیزدهم موضوعی است که باید روی آن بسیار کار کرد و بحث داشت چرا که اصولا رشد و رونق اقتصادی از راه حمایت از بنگاه‌های تولیدی می‌گذرد. دولت آقای رئیسی بخصوص تیم اقتصادی وی در طی سه سال گذشته برای بازگشت رونق به بنگاه‌های تولیدی بسیار کار کردند.

احمد صالحی معتقد است: با توجه به اینکه رشد و جهش تولید از عمده‌ترین خواسته‌های رهبر معظم انقلاب است و این موضوع اگر به صورت کامل اجرا شود بخش قابل توجهی از نیاز‌های ما را پوشش می‌دهد و با صادرات بیشتر ارز آوری بیشتری خواهیم داشت می‌توان گفت حمایت از کسب و کار‌ها و بهبود فضای کسب و کار یادگاری است از دولت سیزدهم که باید دنبال شود.

وی در این باره افزود: امیدواریم دولت بعدی ناظر بر این موضوع از بخش تولید حمایت کند و کار‌های بر زمین مانده‌ای که دولت آقای رئیسی مایل به اجرای آن بود را به منصه ظهور برساند تا شاهد رشد و رونق اقتصادی کشور باشیم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات