صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۱  ، 
کد خبر : ۳۲۳۵۸۷

تاثیر کریدور هند-روسیه-ایران بر تحریم‌های آمریکا

به نقل از اسپوتنیک، موضوع ایجاد یک مسیر حمل و نقل ترکیبی بین روسیه و هند از طریق ایران به دهه ۲۰۰۰ میلادی و زمانی که توافقنامه ایجاد این مسیر ۷۵۰۰ کیلومتری بین سه کشور امضا شد، بازمی‌گردد.
این مسیر شامل خط دریایی، زمینی و ریلی بود که دسترسی هندی‌ها را حتی به بازارهای اروپایی فراهم می‌کرد.

اوایل ماه جاری عبدالرحیم کردی، مدیر سازمان منطقه آزاد تجاری چابهار،‌ با اشاره به مزایای استفاده از این مسیر حمل و نقل بین بمبئی، سن پترزبورگ و حتی هامبورگ از طریق بندر چابهار اشاره کرد و گفت این کریدور از بندر چابهار در جنوب شرق ایران به بندر انزلی در ساحل دریای خزر و سپس به منطقه آستارا خان روسیه و نهایتا به شمال اروپا خواهد رفت.
کردی گفت: حمل و نقل سریع و تقویت مناسبات ایران با کشورهای همسایه از جمله مزایای مهم اجرای این طرح است.
این مقام ایرانی مدعی شد استفاده از این کریدور مدت زمان حمل کالا از هند به روسیه را از ۳۸ روز به کمتر از نصف کاهش داده و به ۱۴ تا ۱۶ روز خواهند رساند.

* مصری‌ها نگران کانال سوئز نیستند
جرج صفوات، مقام مصری و سخنگوی سازمان بهره‌برداری کانال سوئز، با اشاره به طرح ایران برای تبدیل شدن به یک کریدور اصلی سازمان حمل و نقل گفت این مسیر ترکیبی ۷۵۰۰ کیلومتری نخواهد توانست در زمینه انتقال کالا از هند به هامبورگ با کانال سوئز رقابت کند. چرا که از طریق این مسیر کالاها باید هم از دریا و هم جاده و ریلی حمل شوند.
وی مدعی شد مدت زمان رسیدن کشتی‌ها به هامبورگ ۱۹ روز است اما از کریدور هند- ایران و روسیه بیش از ۲۰ روز طول خواهد کشید.
با این حال اما محمد السعید ادریس، کارشناس امور ایران مؤسسه تحقیقات استراتژیک و سیاسی الاهرام مصر تاکید کرد هدف از اجرای پروژه کریدور هند- ایران و روسیه ضربه زدن به منافع مصر نیست بلکه این مسئله بر مبنای منافع خود ایران با توجه به تحریم‌های آمریکا دنبال  می‌شود.
اوایل سال جاری شیشیر اوپادهیایا، کارشناس هندی در امور دفاعی و استراتژیک، تاکید کرده بود که بهره‌برداری از کریدور هند- ایران و روسیه که مدت‌هاست منتظر آن هستیم نه تنها به افزایش مبادلات بین این سه کشور  منجر خواهد شد بلکه به خنثی شدن اثر تحریم‌ها علیه ایران نیز منتج می‌شود.
وی تاکید کرد این کریدور جدید مدت زمان رسیدن کالاها از هند به روسیه را ۶۲ درصد کاهش داده و به مسکو و دهلی نو در تحقق  چشم انداز رسیدن مبادلات دوجانبه به ۳۰ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۵ کمک خواهد کرد.
*ایران قفل آسیای میانه را باز می‌کند
کارشناس هندی با اشاره به تلاش‌های اخیر مسکو برای امضای توافق تجارت آزاد بین هند و اتحادیه اقتصادی اوراسیایی، گفت  فعال شدن کریدور هند- ایران و روسیه می‌تواند فرصت‌های زیادی را برای کشورهای حوزه آسیای میانه که از نظر دسترسی بسیار محدود هستند فراهم خواهد کرد.
انتظار می‌رود بهره‌برداری از این کریدور طی ماه‌های آینده آغاز شود و در همین مسیر توافقنامه‌ای هم بین شرکت راه‌آهن روسیه و شرکت حمل و نقل کانتینر هند درباره جزئیات انتقال کالا از هند به روسیه از طریق ایران امضا شده است.
پیش‌بینی می‌شود با بهره‌برداری کامل این کریدور بین‌المللی موسوم به شمال به جنوب سالانه ۲۰ تا ۳۰ میلیون تن کالا از طریق آن جابجا شود.
یکی دیگر از ابعاد بلند پروازانه این پروژه ایجاد یک کانال ۷۶۵ کیلومتری از سواحل ایران در دریای عمان به دریای خزر است که هزینه اجرای آن بین ۶ تا ۱۰ میلیارد دلار برآورد شده و همین امر باعث شده تا این بخش از پروژه فعلا کنار گذاشته شود.

منبع: فارس

  




نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات