نیاز به حکومت در جوامع بشری امری عقلانی و مبتنی بر تجربهای به طول تاریخ بشر است و از دیرباز تابهحال بشر انواع و اقسام حکومتها را تجربه کرده و در حال تجربه هست و اما مسئله اصلی، تعیین یک قالب یا شکل خاصِ حکومت نبوده و نیست، چهبسا شکل حکومتها برساخته مقتضیات زمان خویش است، بلکه سؤال اساسی این است که تشکیل حکومتها با هر شکل و فرایندی، بر چه مبنا و قاعدهای باید استوار باشد؟
غدیر در حقیقت مسند و مقامِ تعیین ضابطه و قاعده از سوی خالق هستی، در مسیر تشکیل حکومت از منظر دین نهایی بشر، یعنی اسلام از یکسو و معرفی الگو و اسوه کامل حکومت اسلامی یعنی مولا علی علیهالسلام که دوست و دشمن از دریچه انصاف، مرام و مسلکِ او در حکومت را میستایند، از سوی دیگر بوده که توسط آخرین پیامبر خدا برای بشر به ارمغان آمده است، چراکه ضابطه و قاعده به دست پروردگاری است که خالق و آفریدگار انسان است، همانگونه که در قرآن میفرماید: «أَلَا لَهُ الْخَلْقُ وَالْأَمْرُ تَبَارَكَ اللَّهُ رَبُّ الْعَالَمِينَ»(اعراف/54)، آری امرِ هستی (قاعده و حکم) از آنِ خداوندی است که عالم است و قدیر و حاکم است و حکیم.
مقام معظم رهبری مدظلهالعالی درسِ بزرگ غدیر را درک این معیارها و قله این نوع از حکومت را عصر طلاییِ امامت مولا علی علیهالسلام میدانند: «برای اداره جامعه اسلامی و جوامع اسلامی و امت اسلامی، این قله، امیرالمؤمنین است؛ شاخص، وجود امیرالمؤمنین است. این درس بزرگ غدیر است.»27/9/87
آری غدیر در حقیقت ملاک و مقیاسِ حکومت در ترازِ صالحان جهان است با برشمردن نفیها و اثباتها:
نفی نگاهِ شرکآلود و دنیامحور با محوریتِ نفی حاکمیتِ زر و زور، شهوت و سلطنت، تکبر و زیادهخواهی، ذلت و اسارت، خودخواهی و منفعتطلبی، دروغ و دورویی و...
و اثباتِ نگاه توحیدی و معادباور با ضابطههایی چون عدالت و انصاف، آزادگی و حریت، صلح و امنیت، عزت و استقلال، جهاد و ایثار، صداقت و اخلاص و...
و اما برآیند و خروجی این شاخصهها بر اساس فرهنگِ حکمرانیِ غدیر، در بیان امام خامنهای عزیز مدظلهالعالی تنها و تنها، امامت و دنباله آن یعنی ولایت است: «هرکسی در دنیای اسلام، روشنفکران، متفکّرین، صاحبان عقیده، اگر قرآن را و ارزشهای قرآنی و ضوابط قرآنی را برای زندگی جوامع بشری ملاک قرار بدهند، به هیچ نتیجهای نمیرسند جز اینکه کسی مثل علیّبنابیطالب علیهالسّلام بایستی بر جوامع اسلامی حکومت بکند؛ یعنی راه، این است؛ راه، امامت است.» 30/6/95
و اما ولایتفقیه، نسخه عصر غیبت است که امامِ حاضر اما غایب از دیدگان بر اساس مرقومه «و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فیها الی رواه حدیثنا فانهم حجتی علیکم و انا حجه الله علیهم» (وسائل الشیعه, ج ۱۸, ص ۱۰۱) بر ما تعیین فرمودند تا در مسیر تاریخ اگرچه از درک مستقیم نورِ هدایت و امامتش محرومیم اما از آیینه وجود پاک و وارسته فقیهانِ جامعالشرایط و با تقوا یعنی ولیفقیه تا موسم حضورش بیبهره و سرگردان نباشیم و این نسخه در طول دوران غیبتِ آنِ امام موعود اوراحنا له الفداء، با همه فراز و نشیبهایش، چراغ هدایت و مرجعیت بر مبنای دین را با ولایتفقیهان شجاع و وارسته روشن نگه داشته است و اما در عصر انقلاب اسلامی با رهبری حضرت امام رحمه ا... علیه و امام خامنهای عزیز این نسخه متعالی، به اعتراف دوست و دشمن چنان تدبیر و تأثیری را در مقیاس جهان اسلام و بشریت به بار آورده است که سطح مقابلهی امروز دشمنانِ بشریت با ما، نشان از کارآیی این نظام برساخته شده از غدیر دارد. هرچند مشکلات امروز ما در کنار اقتدار روزافزون نظام جمهوری اسلامی نیز در یک ریشهیابی عادلانه و منصفانه، برخاسته از انحراف نخبگان و خواص و مسئولین و مدیران از تدابیر امامین انقلاب است...اللهم أهدانا بأمرک بحجتک...