تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۲  ، 
کد خبر : ۳۲۳۹۷۹

اهداف آمریکا و رژیم صهیونیستی از حادثه بیروت

یکی از اهداف مطلوب غرب، ایجاد تغییرات سیاسی و روی کار آمدن دولتی غرب‌گرا در لبنان است. این را می‌شود از سفر مکرون به بیروت و وعده کمک به لبنان به شرط پذیرفتن شروط فرانسه دانست.
پایگاه بصیرت / سعید برادران افتخاری*
انفجار بیروت همچنان سرخط خبر‌های دنیاست؛ انفجاری که بیش از ۱۵۰ کشته، ۵۰۰۰ مجروح، ۳۰۰ هزار آواره داشته و بین ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار خسارت مالی بر دوش لبنان گذاشته است.

متهم کردن حزب‌الله و خلع سلاح آن
در پی این حادثه، کشور‌های مرتجع عربی و گروه‌های سیاسی مخالف حزب‌الله در لبنان، بخصوص گروه ۱۴ مارس و خاندان حریری، حزب‌الله را متهم ساخته و ادعا کردند که این انبار‌ها متعلق به حزب‌الله بوده و لذا این تشکیلات باید هرچه سریع‌تر خلع سلاح شود؛ بهاء حریری فرزند رفیق حریری از جمله کسانی بود که حزب‌الله را مسئول انفجار بیروت دانست. این در حالی است که، مسئولین بندر بیروت همگی از طرفداران خاندان حریری بوده و سهل‌انگاری صورت گرفته متوجه آنان است. سید حسن نصرالله نیز در گفتگوی تلویزیونی جمعه‌شب خویش خواستار تحقیقات کامل و برخورد با عوامل انفجار شد و با قاطعیت اعلام کرد که حزب‌الله هیچ سلاح و مواد منفجره‌ای در بندر بیروت نداشته است.
علت انفجار، وجود ۲۷۵۰ تن نیترات آمونیوم در انبار شماره ۱۲ بندر بیروت ذکر شده است. در خصوص اینکه چگونه این مقدار از مواد منفجره که خودبه‌خود قابل اشتعال نیستند، این حجم از خرابی را به بار آورده و عاملان احتمالی آن چه کسانی بوده‌اند، گمانه‌هایی مطرح است که هنوز به قطعیت نرسیده است؛ اما چیزی که واضح است اینکه آمریکا و رژیم صهیونیستی از این حادثه سود می‌برند و در پی دستیابی به اهداف متعددی از حادثه بندر بیروت هستند که به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود:

۱- فلج کردن اقتصاد لبنان:
هرچند دست داشتن رژیم صهیونیستی در این حادثه هنوز به اثبات نرسیده، اما طبق شواهد و قرائن و سابقه سیاه این رژیم در حوادث گذشته لبنان، احتمال دخالت این رژیم به‌عنوان دشمن درجه یک لبنان در این حادثه مطرح است. در این دوره که جنگ‌ها وارد فاز جدیدی شده و جنگ‌های ترکیبی جای جنگ‌های مستقیم نظامی را گرفته است. «گای بشور» تحلیلگر سیاسی صهیونیستی در مصاحبه‌ای عنوان می‌کند: آیا این همان وعده بازگرداندن لبنان به عصر حجر که پیش از این رهبران رژیم صهیونیستی وعده انجام آن را علیه لبنان داده بودند، است؟ «عبدالباری عطوان» تحلیلگر سرشناس مسائل سیاسی جهان عرب نیز از «اسرائیلی‌ها به‌عنوان متهم اصلی این انفجار» نام برده و خاطرنشان می‌کند: «اسرائیلی‌ها توسط رهبران احزاب و نهاد‌های امنیتی دنباله‌رو خود در لبنان در جریان تمامی جزئیات تحولات این کشور قرار دارند و در همین راستا طی سالیان گذشته دوربین‌های مداربسته و دستگاه‌های استراق سمع بسیاری در نقاط بسیاری از لبنان یافت شده است. علاوه بر آن پهپاد‌های اسرائیل همه‌روزه در حریم هوایی لبنان تمامی تحولات این کشور را رصد می‌کنند و بعید به نظر می‌رسد که اسرائیلی‌ها در جریان ۲۷۵۰ تن ماده نیترات آمونیوم با قابلیت انفجار شدید انبار شده ظرف هفت سال گذشته در انبار‌های بندر بیروت قرار نداشتند. علاوه بر آن این احتمال وجود دارد که محموله یاد شده توسط اسرائیلی‌ها برای انفجار در وقت مناسب تعبیه شده است.

۲- ایجاد فتنه و آشوب داخلی در لبنان:
لبنان سال‌هاست که به لطف وام‌های کلان تعهد آور صندوق بین المللی پول و فشار‌های اقتصادی آمریکا و کشور‌های غربی، با مشکلات اقتصادی دست‌وپنجه نرم می‌کند. رشد اقتصادی منفی ۱۲ درصد، فقر و بیکاری فزاینده و بدهی خارجی ۱۰۰ میلیارد دلاری، در کنار فساد اقتصادی برجای مانده از دوران دولت‌های وابسته به غرب، این کشور را آبستن آشوب‌ها و حوادث نموده است. حال که این حادثه اتفاق افتاده، حیاتی‌ترین بندر لبنان غیر قابل استفاده شده و دسترسی مردم به کالا‌های اساسی سخت‌تر و قیمت‌ها رو به افزایش است. روز جمعه بیروت شاهد تظاهرات خشونت‌آمیز به تحریک رسانه‌های نزدیک به جریان ۱۴ مارس بود که معترضان به دو ساختمان وزارتخانه اقتصاد و محیط‌زیست در مرکز بیروت حمله کرده و آن را تخریب کردند. سفارت آمریکا در لبنان نیز طی بیانیه‌ای این تظاهرات را به رسمیت شناخت؛ لذا درگیری، آشوب و فتنه که از سال گذشته در لبنان توسط جریان‌های غرب‌گرا شروع شده، در این دوره نیز قابل‌تصور است.

۳- مشغول ساختن لبنان به‌عنوان یکی از کشور‌های جبهه مقاومت و ایجاد حاشیه امنیت برای رژیم صهیونیستی:
رژیم صهیونیستی با مشغول شدن حزب‌الله به کار آواربرداری و پاک‌سازی بیروت و همچنین خدمت‌رسانی به مردم، روزنه‌ای برای تنفس و فرار از عملیات انتقام‌جویانه حزب‌الله در واکنش به ترور یکی از فرماندهانش در سوریه یافته است. ها‌آرتص عنوان می‌کند: «انفجار مهیب بیروت برنامه‌های حزب‌الله را برای اقدام علیه اسرائیل دچار تغییر کرده است.» شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی نیز در واکنش به این حادثه افزود: «این یک نتیجه خوب حداقل به‌طور موقت برای اسرائیل است.»

۴- تغییرات سیاسی مطلوب غرب در لبنان:
بی‌شک یکی از اهداف مطلوب غرب، ایجاد تغییرات سیاسی و روی کار آمدن دولتی غرب‌گرا در لبنان است. این را می‌شود از سفر مکرون به بیروت و وعده کمک به لبنان به شرط پذیرفتن شروط فرانسه دانست. از سال گذشته که پس از کش‌وقوس‌های فراوان، «حسان دیاب» به‌عنوان نخست‌وزیر مأمور تشکیل دولت شد، تاکنون آمریکا و دولت‌های غربی در پی ایجاد هرج‌ومرج و ناآرامی در لبنان بوده‌اند تا از قبل این اعتراضات دوباره فردی غرب‌گرا مانند سعد حریری بر مسند نخست‌وزیری تکیه زند؛ لذا در این حادثه، همه تلاش خود را خواهند کرد با ایجاد تفرقه و اختلاف‌افکنی جامعه را دوقطبی نمایند. به‌هرحال جایگاه منطقه‌ای لبنان در جغرافیای سیاسی محور مقاومت و همسایگی با رژیم صهیونیستی، موجودیت این رژیم منحوس را به خطر انداخته و نفس‌های این رژیم با وجود حزب‌الله لبنان در شمال، سوریه در شمال شرقی فلسطین اشغالی و گروه‌های مقاومت فلسطینی به شماره افتاده است. ناگفته نماند که وضعیت داخلی رژیم صهیونیستی و به‌ویژه شخص نتانیاهو، پس از سه بار برگزاری انتخابات و عدم کسب نتیجه مطلوب و همچنین ناتوانی در مدیریت بحران کرونا، بسیار شکننده شده، به‌طوری‌که اعتراضات گسترده‌ای در تلاویو و مقابل محل اقامت نتانیاهو شکل گرفته است؛ لذا رژیم صهیونیستی با پدید آمدن یا پدید آوردن این‌گونه حوادث به دنبال راه مفری برای خود می‌گردد. البته این دستاورد‌ها برای دشمن صهیونیستی شاید در کوتاه‌مدت قابل‌توجه باشد، اما دیری نخواهد پایید که حزب‌الله پاسخ دندانشکن و فراتصوری به رژیم صهیونیستی خواهد داد و ملت مقاوم و صبور لبنان همچون حوادث گذشته از این امتحان نیز سربلند و پیروز عبور کرده و طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب برگ زرین دیگری از افتخارات لبنان را رقم خواهند زد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات