صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۱  ، 
کد خبر : ۳۲۴۰۹۸

ضعف قدرتی که روزبه‌روز آشکارتر می‌شود

جدای از اقدامات تقابلی و مستقیم آمریکا علیه کشورمان، چندین سال است[...]

یادداشت: جدای از اقدامات تقابلی و مستقیم آمریکا علیه کشورمان، چندین سال است که این تقابل و ضدیت در عرصه بین‌المللی و با استفاده ابزاری ایالات‌متحده از نهادهای بین‌المللی نیز دنبال می‌شود. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، سازمان ملل و به‌خصوص شورای امنیت، صندوق بین‌المللی پول و... ابزار آمریکا در فشار بر حریفان بکار گرفته می‌شود. درواقع ساختار این نهادها به‌گونه‌ای است که تاکنون این امکان را به آمریکا می‌داد؛ ازاین‌رو، عدم توانایی آمریکا در اعمال مجدد تحریم‌های تسلیحاتی از طریق سازمان ملل علیه ایران، نشان دیگری از افول موریانه‌وار قدرت آمریکاست.

گزاره‌های خبری:

روزنامه انگلیسی «گاردین» در گزارشی به رأی‌گیری روز گذشته در شورای امنیت درباره قطعنامه بازبینی شده واشنگتن علیه ایران اشاره کرد و نوشت: «ایالات‌متحده متحمل شکست تحقیرآمیزی در سازمان ملل شد؛ زیرا طرح پیشنهادی این کشور برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران در رأی‌گیری شورای امنیت، تنها حمایت جمهوری دومینیکن را جلب کرد». «گاردین» نیز آورد: «حجم شکست روز جمعه واشنگتن در شورای امنیت، تأییدی بر انزوای آمریکا در عرصه جهانی بود». «کریس مورفی» سناتور آمریکایی هم توئیت زد: «این یک شکست نبود، بلکه یک فضاحت بود. از 15 عضو شورای امنیت، تنها جمهوری دومینیک همراه ما رأی داد. در شورای امنیت شکست نخوردیم، تار و مار شدیم. این نشان‌دهنده آن است که آمریکا تا چه اندازه‌ای ضعیف شده و بقیه جهان چگونه راهبرد ترامپ در قبال ایران را فاجعه‌بار می‌بینند.»

گزاره تحلیلی: نزدیک به چهار سال است که دونالد ترامپ سیاست فشار حداکثری علیه ایران را با هدف کشاندن ایران پای میز مذاکره (بخوانید: گرفتن امتیازهای بیشتر از ایران) به کار برده است. حال این سیاست قلدرمآبانه، تبدیل به شکست حداکثری برای آمریکا شده است. رأی نیاوردن قطعنامه ضد ایرانی در شورای امنیت و عدم همراهی بی‌سابقه کشورهای مطرح این شورا با قطعنامه پیشنهادی آمریکا، نیز گویای این نکته است که دیگر دولت‌ها از اقدامات آمریکا در زیرپا گذاشتن قوانین بین‌الملل حمایت نمی‌کنند و این نشانه آشکار افول ابرقدرتی است که روزی همگان جلویش سر تعظیم فرود می‌آوردند. (نویسنده: اکبر معصومی)

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات