صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۱  ، 
کد خبر : ۳۲۴۱۵۳

چاخانیست‌های سیاسی!

«چاخان» واژه‌ای است که در فرهنگ عامه ایران برای کسانی که حرف‌های توخالی می‌زنند[...]

یادداشت: «چاخان» واژه‌ای است که در فرهنگ عامه ایران برای کسانی که حرف‌های توخالی می‌زنند، به کار می‌رود؛ این فرهنگ در سیاست بین‌الملل، برای مرعوب کردن کشورها و ملت‌ها هم جای خود را باز کرده است. سال‌های گذشته عرصه سیاسی کشور محل بروز و ظهور این تاکتیک بوده است. اگر بارها از سوی سردمداران آمریکایی شنیده‌ایم که «همه گزینه‌ها روی میز» است، این یک نوع بازی با لفظ، هم برای ترغیب سیاستمداران به مذاکره و هم برای نگران کردن افکار عمومی ملت ایران بوده است. دیدیم که در دوران جرج بوش تا ترامپ این گزینه‌ها همواره روی میز بود و کسی جرئت و شهامت استفاده از آن را علیه ملت ایران نداشت.

گزاره‌های خبری: 1- در ماه‌های اخیر جریان ترامپیست در داخل آمریکا به دنبال آن بود که یک اجماع بین‌المللی علیه ایران در شورای امنیت ایجاد کند که موفق نشد. 2- پس از این شکست، ترامپ تهدید کرده است که مکانیسم ماشه را می‌چکاند و تحریم‌ها را برمی‌گرداند که این طرح هم از لحاظ حقوقی امکان‌پذیر نیست؛ زیرا آمریکا از برجام خارج شده است و نمی‌تواند از مکانیسم ماشه استفاده کند. 3- درحالی‌که ترامپ درصدد است با تفنگ خالی ماشه را بچکاند، جریان‌های رسانه‌ای داخلی در حال ایجاد شوک در کشور هستند که ترامپ برای پیروزی در انتخابات می‌خواهد مهرماه به ایران حمله کند و عده‌ای هم می‌گویند که اکنون موقع معامله و مذاکره با آمریکا است.

گزاره تحلیلی: یکی از مهم‌ترین دلایل و علل افول و کاهش قدرت آمریکا این است که جمهوری اسلامی ایران در همه عرصه‌های تقابلی با آن، به پیروزی رسیده است و مسئولان آمریکایی می‌دانند که اگر کوچک‌ترین خطایی از ترامپ سر بزند و کوچک‌ترین حمله به ایران صورت گیرید، ایران پاسخی قاطع در سطحی بالاتر به آن خواهد داد؛ به‌گونه‌ای که مجبور خواهد شد پایگاه‌های نظامی خود را در غرب آسیا به سرعت تخلیه نمایند. البته نهادهای رسمی آمریکا با تصویب قوانینی هرگونه تحرک علیه ایران را از ترامپ سلب کرده‌اند؛ زیرا آن‌ها به توان ضربه متقابل ایران آگاه‌اند. جریان‌های بزک‌کننده قدرت آمریکا با تحریف قدرت آمریکا به دنبال چاخانیزه کردن قدرت آمریکا و هل دادن کشور به مذاکره هستند. (نویسنده: فرهاد مهدوی)

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات