صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۰  ، 
کد خبر : ۳۲۴۳۷۴

اولیانوف: آمریکایی‌ها در دنیایی بسیار دورتر از دنیای واقعی زندگی می‌کنند

 «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین اتریش بعد از اعلام موضع رئیس شورای امنیت درباره درخواست آمریکا برای فعال‌سازی مکانیسم ماشه، در توئیتی درباره موضع آمریکا ابراز تاسف کرد.
دیپلمات روس در این خصوص سوالاتی را که پاسخ آن‌ها روشن است مطرح کرد و نوشت: اگر آمریکا قطعنامه خود را ارائه کند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ آیا این نظر سایر اعضای شورای امنیت را تغییر خواهد داد؟ آیا واضح نیست که هیچ کسی حاضر نیست آمریکا را به عنوان یک مشارکت‌کننده در برجام بشناسد؟

وی سپس به آمریکا توصیه کرد که از به خطر انداختن موقعیت کشور خود دست بکشد.
او در توییتی دیگر در واکنش به توییت «لارنس نورمن» خبرنگار روزنامه «وال استریت ژورنال» مستقر در بروکسل درباره بیانیه فرانسه که در آن گفته شده این کشور با نظر ۱۳ عضو شورای امنیت در رد تلاش‌های آمریکا موافق است و در نتیجه اقدامات بیشتری در شورای امنیت قابل اجرا نیست، نوشت: ما تنها می‌توانیم نظرات شرکای فرانسوی خود را حمایت کنیم.
اولیانوف در واکنش به توییتی دیگر درباره بازگشت تحریم‌ها و پایان توافق هسته‌ای ایران، این افکار را واهی خواند و نوشت: متاسفانه شرکای آمریکایی ما گاهی در ابعادی متفاوت زندگی می‌کنند که بسیار دورتر از دنیای واقعی است.
«دیان دجانی» رئیس دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه ضمن اشاره به عدم اجماع نظر در این شورا در خصوص طرح آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران گفت که این شورا در جایگاهی نیست که اقدام بیشتری درباره درخواست آمریکا انجام دهد.
طبق بندهای ۱۱ و ۱۲ قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، رئیس شورای امنیت ظرف حداکثر ۳۰ روز بعد از دریافت ابلاغیه کشور شاکی مبنی بر «عدم پایبندی اساسی» طرف مقابل، باید پیش‌نویس قطعنامه‌ای با موضوع «ادامه لغو تحریم‌های ایران» را به رأی بگذارد. اگر ظرف ۱۰ روز بعد از ابلاغیه کشور شاکی هیچ یک از اعضای شورای امنیت پیش‌نویس چنین قطعنامه‌ای را ارائه نکرد، آنگاه رئیس شورا خود باید این پیش‌نویس را ارائه کند.
آمریکا قصد دارد پس از ارائه چنین قطعنامه‌ای با استفاده از حق وتو، مانع تصویب ادامه لغو شده و موجب شود که قطعنامه‌های پیشین و تحریم‌های مربوطه به صورت خودکار «از نیمه شب به وقت گرینویچ سی‌امین روز پس از دریافت تذکر» (یعنی نیمه شب ۱۹ سپتامبر، برابر با ۰۴:۳۰ بامداد ۲۹ شهریورماه) به طور کامل احیا شوند.
با این حال، در متن قطعنامه ۲۲۳۱ این مسئله هم تصریح شده که رئیس شورای امنیت «دیدگاه‌های کشورهای دخیل در موضوع» را در نظر خواهد گرفت.
بر همین اساس، پیش از این، این مسئله مطرح شده بود با توجه مخالفت‌های شدید موجود با اقدام آمریکا، رئیس دوره‌ای شورای امنیت -که در ماه آگوست اندونزی و در ماه سپتامبر نیجر- است، مجبور به ارائه پیش‌نویس قطعنامه‌ای با موضوع «ادامه لغو تحریم‌های ایران» نخواهد بود.
خبرگزاری رویترز پیشتر گزارش داده بود چنانچه این پیش‌نویس از سوی رئیس شورای امنیت ارائه نشود ممکن است خود آمریکا یا جمهوری دومینیکن آن را ارائه کند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات