صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۴  ، 
کد خبر : ۳۲۴۵۵۴

تأملی در نخستین سفر استانی رئیس مجلس

یکی از وظایف مهم مجلس شورای اسلامی در کنار تقنین، نظارت بر حسن اجرای قوانین و نیز نظارت بر عملکرد بخش اجرایی و مدیران قوه مجریه است. نظارت اما شقوق مختلفی می‌تواند داشته باشد.
نخستین سفر استانی رئیس مجلس شورای اسلامی به استان خوزستان که چهار روز به طول انجامید، دیروز جمعه به پایان رسید. تا اینجا همه‌چیز عادی و مسبوق به سابقه است، چراکه سفر مقامات و رؤسای قوا به استان‌ها پیش‌تر نیز انجام می‌شده است؛ اما سفر آقای قالیباف به استان خوزستان از جهات مختلف حائز اهمیت است:
نکات تحلیلی: 1- یکی از وظایف مهم مجلس شورای اسلامی در کنار تقنین، نظارت بر حسن اجرای قوانین و نیز نظارت بر عملکرد بخش اجرایی و مدیران قوه مجریه است. نظارت اما شقوق مختلفی می‌تواند داشته باشد. آنچه تاکنون از کارکرد نظارتی مجالس گذشته قابل‌مشاهده و ارزیابی است، این بوده که یا این کارکرد انجام نمی‌شده و در حد نظارت‌های کلی و ستادی صورت می‌گرفته است. 2- مجلس کنونی با تعریفی جدید از شأن و کارکرد نظارتی خود پا به عرصه گذاشته است. نظارت میدانی و مستقیم، حتماً نظارت مؤثر و دقیق‌تری خواهد بود و تصمیمات و قانون‌گذاری را واقعی‌تر خواهد ساخت. رئیس مجلس در سفر به خوزستان بیان داشتند که نظارت ما از جنس نشستن در تهران نیست. وی حتی در حوزه کارکردی مجلس، شأن نظارتی مجلس را مقدم بر قانون‌گذاری معرفی می‌نماید. 3- تا اینجا آنچه آقای قالیباف گفته‌اند منطبق بر واقعیت‌هاست. امروز حتی درک کسانی که موضوعات مربوط به سیاست و اقتصاد و اجتماعیات را از راه دور می‌نگرند نیز این شده است که مشکل یا مشکلات کشور ضرورتاً ارتباطی با قانون‌گذاری ندارد، بلکه علت‌العلل، به فقدان نظارت مؤثر و مستمر ارتباط پیدا می‌کند.
نکته راهبردی: در این که نظارت دقیق و محاسبه شده یکی از شئونات اصلی مجلس است، جای تردید نیست و در این که ریشه بخشی از مسائل کنونی به نبودن نظارت بر حسن اجرای قوانین برمی‌گردد، باز ابهامی وجود ندارد؛ اما باید نظارت مجلس بر اجرائیات کشور و مدیران قوه مجریه منتهی به حل مسائل مردم و گشوده شده گره‌ها و مشکلاتی باشد که در این مقطع در کار و زندگی مردم پدید آمده است. حضور ساده و در عین‌ حال جدی و مصمم یکی از سران قوا در بین مردم خاصه مناطق محروم، پدیده امیدوارکننده و موردنیاز کشور است، اما باید مراقبت کرد مردم در یک بازه زمانی مشخص ثمرات این سفرها را لمس کنند و اگر چنین چیزی رخ ندهد، دردی بر روی دردهای قبلی اضافه خواهد شد. تحقق این مهم از مسیر تعامل جدی و فعالانه سه قوه، بخصوص دولت و مجلس می‌گذرد. (نویسنده: عزیز غضنفری)
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات