صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۴  ، 
کد خبر : ۳۲۳۷۰۷

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه، ۴ مرداد‌ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) در دیدار تصویری با نمایندگان مجلس: در مقوله مسائل اجتماعی، مسئله مسکن یک مسئله جدّاً مهم و کلیدی است؛ در سبد هزینه‌های خانوار، مسکن سهم بسیار عمده‌ای دارد. مسئله ازدواج جوانان خیلی مهم است؛ جزو مسائلی است که اصلاً نباید از آن غفلت کرد و راه‌هایی برای تسهیل و امکان ازدواج برای جوانها، باید پیش‌بینی بشود. بعضی از این راه‌ها هزینه مادّی هم ندارد، توجّه لازم دارد.. (1399/04/22) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز            

فرافکنی رادیکالها!

محسن امین‌زاده معاون وزیرخارجه در دوره دوم خرداد در یک مقاله نسبتاً مفصل به بررسی توافقنامه ایران و چین پرداخته است و چنان با اعتمادبه‌نفس در مدح دیپلماسی حرفه‌ای سخن گفته و با جعل عبارت «دولت پنهان» به برخی نهادهای کشور تاخته که گویی از یک فتح‌الفتوح بازگشته و تجربه گران‌سنگی از مذاکره با غرب در اختیار دارد که این تجربه کلید حل همه مناسبات دیپلماتیک است! در این زمینه توجه به چند نکته حائز اهمیت است:

1- منافع ملی کشور اصل اساسی نهادها و جریان انقلابی است؛ این منافع نه باید قربانی روابط با شرق شود و نه باید پیش پای اروپا و آمریکا ذبح شود. از این منظر مجلس انقلابی یازدهم می‌بایست با ملاحظه همه جوانب، این توافقنامه را از حیث انطباق با قانون و منافع ملی کشور، به شکل دقیق بررسی ‌نماید. 2- ‌‌آقای امین‌زاده و بخش رادیکال اصلاحات باید توضیح دهند که بر چه اساسی نهادهای درون کشور را عامل برهم زننده برجام و خروج آمریکا از آن معرفی می‌کنند؟ چرا از نظر آن‌ها اجرای رزمایش‌های نظامی در مخالفت با برجام تفسیر می‌شود؟ مگر تمرینات نظامی مغایر با این توافق‌ هسته‌ای است؟ هرچند بر اساس شواهد آشکار، بخش رادیکال اصلاحات به‌صراحت از پذیرش برجام‌های منطقه‌ای و موشکی سخن رانده‌اند؛ اساساً برای این جریان چیزی که اصالت دارد رضایت آمریکاست و چیزی که اعتباری ندارد منافع ملی کشور است. چرا غرب‌گرایان هنگام بررسی برجام در مجلس وقت، این پرسش به عقلشان خطور نکرد که آیا ممکن است برجام نقطه ضعفی هم داشته باشد؟ همچنان که امروز نقد و حتی تخریب توافقنامه ایران و چین اولویت آن‌ها شده است! این تناقض از نظر آن‌ها چگونه قابل حل است؟ 3- ‌‌نهادهای انقلابی به‌صراحت از این تصمیم نظام که اگر اروپا و آمریکا به تعهدات برجامی‌شان برگردند، ایران نیز متعهد به تکالیف خود خواهد بود، حمایت می‌کنند. جریان انقلابی با عقلانیت و واقع‌بینی و البته دشمن‌شناسی به صحنه می‌‌نگرد. متهم کردن بخشی از حاکمیت به پایکوبی در هنگام خروج آمریکا از برجام و مخالفت ذاتی این نهادها با برجام، دروغی بزرگ، فرافکنی و بهانه‌ای برای سرپوش گذاشتن بر خطاهای غرب و آمریکاست.

جمعبندی نهایی: در خصوص توافقنامه ایران و چین تأکید بر این نکته ضروری است که توازن در روابط خارجی و اهمیت دادن به همسایگان و کشورهای منطقه دارای اولویت است. سیاست نگاه به شرق -حتی اگر کشور درگیر تحریم‌های ظالمانه و موضوع بدعهدی آمریکا و اروپا نباشد- سیاستی اصولی و مبنایی است. هرچند این راهبرد، مخالفتی با توسعه روابط با دیگر کشورهای جهان ندارد. (نویسنده: عزیز غضنفری)

▼گزارش روز              

آنکه در خانه شیشه‌ای نشسته، سنگ پرتاب نمی‌کند

ایجاد مزاحمت و تهدید هواپیمای مسافربری ایران توسط جنگنده‌های آمریکایی که در نیمه‌های شب در آسمان یک کشور خارجی رخ داد، حاوی نکات ذیل است: 1- آمریکا توانایی اقدام مستقیم و تقابل نظامی حتی در شلیک یک تیر مشقی به کشورمان را ندارد و درصدد هست با اقدامات کور تاکتیکی شکست‌های استراتژیک خود در قبال ایران مثل سقوط گلوبال هاوک، ارسال چندباره فراورده‌های نفتی به ونزوئلا، بدون توجه به هشدارهای نظامی این کشور را جبران کند. 2- آمریکا در ماه‌های گذشته به شیوه‌های متعدد به دنبال ایذا و اذیت کشورهای محور مقاومت در لبنان، سوریه، عراق و ایران بوده است. آمریکا با این نادانی‌ها زمین بازی را از جنگ با گروه‌های تروریستی به نبرد دائمی با آمریکا تا خروج آن‌ها از منطقه تغییر داده است. 3- نیروهای اپوزیسیون داخلی حامی آمریکا که تا روزهای گذشته در وصف آمریکا مطلب و بیانیه می‌نوشتند، ان‌شاءالله که از اهداف ضدایرانی آمریکا بیدار شده باشند و خط خود را از این رژیم پلید که بیان می‌دارد «ایرانی خوب ایرانی مرده است»، جدا کنند و به سمت حمایت از ملت و تقابل با آمریکا برای احقاق حقوق ملت برخیزند. 4- به تجربه برای جمهوری اسلامی ایران ثابت شده است که توطئه‌های دشمن را باید داغ جواب بدهد. اگر در آن زمان که ناو «یو‌اس‌اس وینسس» با فرماندهی دریاسالار «ویلیام کرو»، به هواپیمای مسافربری 655 با 290 سرنشین شلیک کرد و خلیج‌فارس را لاله‌گون کرد، پاسخ محکم و داغ داده بودیم، شاهد اعطای درجه و مدال افتخار از سوی ریگان به وی نبودیم؛ اما اکنون فراگرفته‌ایم که اجازه ندهیم هیچ نظامی آمریکایی از نبرد با ایران، مدال افتخار و درجه ارشدیت دریافت کند، مگر اینکه مرده باشد.

نکته پایانی:

امروز موقعیت آمریکا در منطقه بسیار ضعیف، شکننده و آسیب‌پذیر است. در هفته‌های گذشته افکار عمومی جهان دیدند که یک ناو هواپیمابر آمریکایی که عمر زیادی از ساخت آن نگذشته بود، چگونه از صحنه نظامی محو شد. در خلیج‌فارس ناوهای به‌مراتب کهنه‌تر در دسترس‌اند و از مواجه‌شدن با قایق‌های تندروی ایرانی هراس دارند. اگرچه صهیونیست‌ها می‌کوشند با کلید جنگ بین ایران و آمریکا خود را از اغتشاش‌های داخلی و پرونده فساد نتانیاهو رهایی ببخشند، ایران این هشدار را به هردوی این بازیگران که بارها از بازوان قدرتمند ایران در منطقه شکست خورده‌اند، می‌دهد که «آنکه در خانه شیشه‌ای نشسته، نباید سنگ پرتاب کند». (نویسنده: فرهاد مهدوی)

▼ اخبار ویژه‌                

به نابودی رژیم صهیونیستی سرعت می‌دهید

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی: «در تماس با مسئول عملیات ماهان پیگیر جزئیات ماجراجویی دیشب تروریست‌های آمریکایی شدم. آمریکایی‌ها به‌دروغ می‌گویند در مسیر مانور استاندارد و همیشگی پرواز کرده‌اند. درحالی‌که خلبان به علت نزدیک شدن بیش از اندازه دو جنگنده در بالا و پایین هواپیما، دو بار اخطار تصادف هوایی TCAS دریافت کرده است. آمریکایی‌های تروریست تلاش کردند تا با فراهم کردن مقدمات وقوع یک خطای احتمالی، به اهداف شوم طراحی شده‌ای دست پیدا کنند. هر جنایت آمریکایی‌ها بی‌شک نابودی ذلیلانۀ مستکبرین منطقه، به‌ویژه رژیم منحوس صهیونیستی را سرعت خواهد بخشید.»

از قول مهاجرانی!/ عطاءالله مهاجرانی وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی که چند سالی است خارج نشین شده است، در واکنش به تعرض جنگنده آمریکایی به هواپیمای ایرانی، کنایه‌ای به مخالفان و اپوزیسیون نظام جمهوری اسلامی زد و نوشت: «اگر ماجرای تهدید هواپیمای مسافری ماهان توسط هواپیمای جنگنده آمریکایی برعکس بود! یک‌بار دیگر طرفداران دموکراسی و حقوق بشر که از هر نمدی کلاهی برای اپوزسیون برانداز می‌بافند، هیاهویشان عالم را پر و توئیتر را منفجر کرده بود. کجا رفتند؟! بد نبود تهدید ماهان را ملایم محکوم می‌کردند!»

▼ اخبار

دیپلمات بودن را از او یاد بگیریم!

سفیر کشورمان در عراق در برنامه دستخط برخی از ویژگی‌های سردار سلیمانی را مطرح کرد و گفت: «نکته بارز سردار سلیمانی این بود که یک فرمانده میدانی بود. یک مدیر واقعاً در صحنه بود. بارها که صحبت می‌کردیم، ایشان مطرح می‌کردند که علت موفقیت ما در زمان دفاع مقدس، حضور فرماندهان در خطوط مقدم بود. می‌گفت تجربه دفاع مقدس برای ما تجربه موفقی بود. آن تجربه چه بود؟ این بود که اگر می‌خواهیم مدیریت و رهبری و فرماندهی کنیم، باید کاری کنیم که در وسط میدان و در خط مقدم کار باشیم.» ایرج مسجدی افزود: «سردار سلیمانی با همه طرف‌های عراقی رابطه دوستانه داشتند؛ آقای مقتدی، سید عمار حکیم، آقای مالکی، با آقای ابوحسن عامری و ... واقعاً آقای سلیمانی را دوست داشتند. سردار سلیمانی یک دیپلمات بسیار قدرتمندی بود. دیپلمات به معنای سیاست‌مدار و کسی که فهم و راهبری سیاسی دارد. ایشان منطق بسیار قوی داشت و لذا با منطق اقناعی طرف مقابل را جذب و همراه می‌کرد. اگر طرف مقابل نظر بهتر و قوی داشت، ایشان می‌پذیرفت. بسیار صبور در بحث‌های سیاسی بود و به همین علت بسیار وقت می‌گذاشت. شاهد بودیم جلساتی طولانی‌مدت تا پاسی از شب یا صبح زود برگزار می‌کرد که برای برخی دوستان عراقی ما هم سخت بود.»

پاسخ سوریه به تحرکات رژیم صهیونیستی

منابع ارتش رژیم صهیونیستی روز جمعه از اصابت چند گلوله خمپاره به داخل خاک سرزمین اشغالی در نزدیکی مرز سوریه خبر دادند. به نوشته روسیا الیوم، «بنا بر اعلام ارتش اسرائیل بر اثر سقوط این خمپاره‌ها، یک خودرو و یک ساختمان صهیونیست‌ها آسیب دید. شبکه ۱۲ این رژیم نیز در گزارشی مدعی شد، گلوله‌های شلیک شده در واقع موشک‌های ضد هوایی سوریه بوده که به سمت یک هدف در حال پرواز اسرائیلی شلیک شده بود و در نزدیکی نوار مرزی سوریه با سرزمین اشغالی در منطقه «مجدل شمس» به زمین اصابت کرده‌اند. وبگاه صهیونیستی روزنامه یدیعوت آحارونوت نیز مدعی شد، شلیک‌ها از روستای «الخضر» در منطقه مجدل شمس صورت گرفته است. وبگاه عرب ۴۸ نیز به نقل از منابع رسانه‌ای نزدیک به دولت سوریه نوشت که پدافند هوایی ارتش سوریه یک هدف متخاصم در آسمان «قنیطره» در نزدیکی جولان اشغالی را هدف قرار داده‌ است. شبکه المیادین نیز به نقل از منابع سوری گفت، پدافند هوایی ارتش سوریه یک پرونده متهاجم اسرائیلی را که احتمال می‌رود، پهپاد بوده باشد را مجبور به بازگشت به سمت جولان اشغالی کردند.

دشمن‌تراشی برای فرار از واقعیت

مرکز ملی امنیت آمریکا اعلام کرد: «‌‌کشورهای خارجی از تدابیر اثرگذار در رسانه‌های اجتماعی و سنتی برای اثرگذاری بر دیدگاه‌ها و ترجیحات رأی‌دهندگان آمریکایی استفاده می‌کنند. ‌‌در حال حاضر، نگرانی ما در وهله اول از چین، روسیه و ایران است.» در همین حال، بایدن نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، از احتمال تقلب رقیب انتخاباتی‌اش خبر داد و گفت: ‌‌«ترامپ تلاش خواهد کرد به‌طور غیرمستقیم از طریق مطرح کردن ایراداتی درباره انتخابات پستی، آن را مورد سرقت قرار دهد. ‌‌ترامپ در صورت باختن در انتخابات، مدعی خواهد شد که آرای پستی، «غیرواقعی و غیرمنصفانه» هستند.» این اتهام زنی‌های بیرونی و درونی شخصیت‌ها و سازمان‌های آمریکایی در حالی است که؛ همچنان مردم معترض به سیاست‌های نژادپرستانه در این کشور، در خیابان‌ها به سر می‌برند، اما گوشی برای شنیدن صدای آن‌ها وجود ندارد.

تهدید چین بابت همکاری با ایران

«استیفان بیگان»، معاون وزیر خارجه آمریکا در واکنش به گزارش‌ها درباره قصد ایران و چین برای رسیدن به توافقی جامع، پکن را به تحریم اقتصادی تهدید کرد. او اضافه کرد: «یکی از مؤلفه‌های رفتار نگران‌کننده چین هم‌نشین شدن با رژیم‌های غیردموکراتیکی مانند ایران است که دشمن ایالات‌متحده هستند. اگر چین وارد تعامل اقتصادی با ایران شود، نقض قوانین ایالات‌متحده خواهد بود»؛ «مارک دابوویتز»، مدیرعامل لابی صهیونیستی «بنیاد دفاع از دموکراسی» (اف‌دی‌دی) که یکی از مشاوران غیررسمی «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در قبال ایران به شمار می‌رود نیز اخیراً پیشنهاد تحریم بانک‌ها و شرکت‌های چینی در صورت همکاری با ایران را مطرح کرده بود.

▼ اخبار کوتاه

توان نظامی حزب‌الله از قول مقام صهیونیستی/ فرمانده پایگاه دریایی رژیم صهیونیستی در حیفا مدعی شد: «‌‌حزب‌الله در حال توسعه توانمندی‌های نظامی خود است تا در تقابلات احتمالی، سکوهای استخراج نفت را در مرکز دریا هدف قرار دهد. ‌‌آن‌ها برای پرورش خرس در دریا فعالیت نمی‌کنند، بلکه سعی دارند از حضور ما جلوگیری کنند. ‌‌ارتش ما از زمانی که حزب‌الله یک کشتی جنگی را در جنگ‌ ۳۳ روزه هدف قرار داد، درس عبرت گرفته است. ‌‌خطر حمله همچنان پابرجا و عظیم است.»

حمله راکتی به پایگاه نظامیان آمریکا در عراق/ شبکه خبری المیادین لبنان و رسانه‌های عراق از شلیک چند راکت به پایگاه نظامی «بَسمایه» واقع در جنوب بغداد خبر دادند. مرکز اطلاع‌رسانی امنیتی عراق نیز تعداد راکت‌های شلیک شده به این پایگاه را چهار عدد اعلام کرد و نوشت این راکت‌ها از نوع کاتیوشا بوده است. تصاویر منتشر شده از درون این پایگاه نشان می‌دهد، خودروهای آتش‌نشانی برای خاموش کردن آتش به این پایگاه اعزام شده‌اند. پایگاه نظامی بسمایه میزبان نیروهای ائتلاف بین‌المللی به‌اصطلاح ائتلاف ضد داعش است که رهبری آن بر عهده آمریکاست. این پایگاه پیش از این نیز مورد اصابت خمپاره و راکت قرار گرفته بود. هفته گذشته ائتلاف آمریکا مدعی شد که نیروهای خود را از این پایگاه به جای دیگری منتقل خواهد کرد.

آغاز عملیات اجرایی طولانی‌ترین خط انتقال گاز ایران/ سرپرست طرح توسعه میدان کیش با اشاره به آغاز طولانی‌ترین عملیات احداث خط لوله دریا از ساحل در طرح خط لوله دریایی کیش-گرزه گفت: «بر اساس برنامه مقرر، در این طرح، یک رشته خط لوله ۳۲ اینچ انتقال گاز و یک رشته کابل فیبر نوری به طول ۱۸ کیلومتر در فاصله جزیره کیش تا منطقه گرزه (بندر آفتاب) کشیده می‌شود.» عبدالله مهرابی هدف از اجرای این طرح را ارسال گاز به نیروگاه‌های گازی جزیره کیش عنوان کرد و افزود: «مطابق برنامه‌ریزی صورت گرفته، عملیات لوله‌گذاری در ۲۰ روز کاری، با توجه به شرایط آب و هوایی، انجام خواهد شد.»

نخستین قصاص کننده باید باشیم!/ «محمد البلداوی» نماینده ائتلاف الفتح عراق اعلام کرد که دولت این کشور باید نخستین طرفی باشد که خواهان قصاص عاملان جنایت به شهادت رساندن سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس است. وی در ادامه افزود: «طرف آمریکایی با هدف قرار دادن آن‌ها تمام توافقنامه‌های امضاشده با عراق و قوانین بین‌المللی را زیر پا گذاشت.»

احکام سیاسی (سؤال 5): تحلیلی که به نحوی ترویج گفتمان دشمنان باشد یا قدرت تفکر شنونده را بگیرد، چه حکمی دارد؟ پاسخ: تحلیلی که گفتمان و فرهنگ و هدفی را ترویج کند که دشمن با بمباران تبلیغاتی خود دنبال می‌کند و یا موجب شود قدرت تفکر مردم گرفته شده و راه تصمیم‌گیری صحیح مسدود گردد و تحلیلگر طوری به بیان موضوعات بپردازد که اگر نقطه قوتی وجود داشته باشد، آن را نادیده گرفته و حتی سعی کند آن را ناچیز و شاید نقطه ضعف نشان دهد، این گفتمان نوعی تخریب بوده و مجاز نیست.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات