صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۸  ، 
کد خبر : ۳۲۴۴۹۶

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهار‌شنبه، 12 شهریورماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): اینکه دشمن می‌گوید بیایید مذاکره کنیم، یعنی اینکه شما بیایید پشت میز مذاکره بنشینید و ما به شما بگوییم باید شما موشک نسازید، شما هم باید قبول کنید؛ اگر قبول کردید که خب پدرتان درآمده؛ خودتان را بی‌دفاع کرده‌اید؛ اگر قبول نکردید، همین آش است و همین کاسه؛ مذاکره یعنی این. (1399/5/10) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز      

ریسک بالا برای خریداران ملک در خارج!

یکی از تقاضاهای مقام معظم رهبری در نشست تصویری با اعضای هیئت دولت در دوم شهریورماه سال جاری، برخورد با واردات کالاهای لوکس و خرید خانه در خارج کشور بود. در همین راستا روزنامه دیلی صباح در جدیدترین گزارش خود نوشت: «با افزایش تقاضا برای خرید ملک توسط سرمایه‌گذاران ایرانی، میزان فروش خانه به اتباع خارجی در شهر ساحلی ازمیر در حاشیه دریای اژه، برای نخستین بار از زمان شیوع بحران کرونا روندی صعودی پیدا کرده است.» در سال ۹۸ ایرانی‌ها حدود ۶۳۱۰ واحد مسکونی در ترکیه خریداری کرده‌اند. با در نظر گرفتن رقم ۲۵۰ هزار دلار برای هر یک از املاک که کف رقم مصوب (شرط اعطای تابعیت) است، می‌توان گفت که در سال ۹۸ بیش از 1.5 میلیارد دلار سرمایه از کشور به مقصد ترکیه خارج شده است.

نکات تحلیلی: 1- از سال ۲۰۱۳ با تغییر در قوانین خرید ملک توسط اتباع خارجی در ترکیه، میزان فروش خانه به خارجی‌ها در این کشور افزایش محسوسی را تجربه کرد که بعدها این روند با تصویب قانون جدید شهروندی سرعت بیشتری هم پیدا کرد. طبق قوانین جدید، اتباع خارجی با خرید خانه‌ای به ارزش ۲۵۰ هزار دلار و بیشتر می‌توانند شهروندی ترکیه را به دست آورند. این رقم قبل از قانون جدید، یک‌میلیون دلار بود. یکی از دلایل اصلی خرید ملک در ترکیه توسط ایرانیان، کسب شهروندی این کشور است. 2- تسهیلات جدید بانک‌های ترک در افزایش رغبت ایرانیان به خرید ملک در این کشور نیز مؤثر بوده است. بانک‌های دولتی «زراعت بانک» و «کیف بانک» و «هالک بانک» در سال جدید وام‌های رهنی کم‌سابقه‌ای را در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند.

نکات راهبردی: طی سال‌های اخیر تجربه خرید آپارتمان توسط اتباع ایرانی در کشورهای همسایه همواره با شکست مواجه شده که جدیدترین نمونه به گرجستان مربوط می‌شود. در سال‌های گذشته اغلب ایرانی‌های خریدار خانه در بیروت، دوبی و کویت نیز ورشکست شدند و بعضی از آن‌ها هنوز هم در زندان‌های این کشورها به سر می‌برند. در ترکیه شرط ارائه سند اصلی، استقرار دائم در آن خانه است، استقرار دائم نیز مستلزم دریافت اقامت است، لذا هیچ‌گاه این هدف محقق نمی‌شود. به اقرار بسیاری از سرمایه‌گذاران ملک و مسکن، هیچ‌کدام از کشورهای منطقه، اقلیم چهارفصل ایران را ندارند و اتباع این کشورها به آب‌وهوای ایران غبطه می‌خورند. لذا به دلیل بالا بودن ریسک سرمایه‌گذاری در خارج، به هم‌وطنان توصیه می‌شود سرمایه خود را بدون ریسک در کشور خود هزینه کنند تا در کنار اشتغال‌زایی و آبادانی ایران، از خروج میلیاردی ارز نیز جلوگیری شود. (نویسنده: علی قاسمی)

▼گزارش روز                               

نتیجه عکس!

شیعیان نیجریه امسال باشکوه‌تر از همیشه و در بیش از ۳۱۵ نقطه در استان‌های مختلف این کشور عزای حسین بن علی(ع) را اقامه کردند و البته چنانچه انتظار می‌رفت، پلیس این کشور بار دیگر عمق وحشت و نگرانی خود را از گسترش فرهنگ عاشورا به نمایش گذاشت و به عزاداران حسینی یورش برد؛ تنها در کادونا ۳ نفر از شیعیان به شهادت رسیدند و تعدادی نیز زخمی شدند.

پرسش کلیدی: چرا دولت نیجریه با اقامه عزای اباعبدالله‌الحسین(ع) چنین خشن و سخت برخورد می‌کند؟ و فراتر از آن دولت این کشور با حربه‌های مختلف، ازجمله دستگیری شیخ زکزاکی، تداوم بازداشت غیرقانونی و حبس او علی‌رغم بیماری شدید، تلاش دارد شیعیان را منزوی کند؟

نکته راهبردی: پاسخ این سؤال را باید در گفتمان برآمده از گفتمان شیعه و خط سرخ عاشورا دانست! حاکمان نیجریه، تجربه عینی انقلاب اسلامی ایران و نقش این فرهنگ در حرکت‌های آزادی‌خواهانه و عدالت‌خواهانه برآمده از اسلام ناب محمدی را پیش روی دارند و می‌دانند که هرگونه مجال دادن به تبیین و معرفی تشیع در این کشور می‌تواند به تحول بزرگ در نیجریه منجر شود، ازاین‌رو در تلاش می‌کنند گسترش تشیع را متوقف یا حداقل تا آنجا که ممکن است کند کنند؛ اما آنچه در نیجریه اکنون در حال رغم خوردن است، تأثیر کاملاً دگرگون و متضاد با اهداف و مقاصد دولت این کشور بوده و با وجود تمام سرکوب‌ها و به‌کارگیری خشونت، سرعت رشد شیعه در نیجریه حرکتی صعودی دارد و هرسال بر خیل عاشقان راه امام حسین(ع) افزوده می‌شود، چنانکه اکنون نزدیک به 8 میلیون شیعه در این کشور وجود دارد که بیش از 95 درصد از این جمعیت، نسل اول شیعه بوده و پدر و مادرهای آنان به ادیان و مذاهبی دیگر گرایش داشته‌اند.‌(نویسنده: سید فخرالدین موسوی)

▼ خط تحریف‌                 

با آمریکا مذاکره کنیم، وضع بهتر می‌شود!

روزنامه اعتماد در مطلبی به قلم «ولی نصر»، آورده است: «اگر امریکا درک خود از منافع ایران در خاورمیانه را بالا ببرد، می‌تواند ایران را تشویق کند قدرت خود در منطقه را به شکلی سازنده‌تر به کار گیرد. ایران می‌خواهد امریکا به سیاست مقابله با جمهوری اسلامی پایان دهد، اکثر نیروهای خود را از منطقه خارج کند و بپذیرد که ایران یکی از قدرت‌های منطقه است که منافع مشروع خود را دنبال می‌کند. طی ۴۰ سال اخیر ایران برای تحقق این اهداف مجبور شده گزینه تقابل را انتخاب کند. البته این رویکرد تهاجمی نتوانسته به اهداف خود دست یابد. ترور سردار قاسم سلیمانی، فرماندهی که مسئول اجرای راهبرد تقابل بود، باعث شد ایران و امریکا در ماه ژانویه سال جاری در آستانه جنگ قرار بگیرند. از سوی دیگر مشکلات اقتصادی و اعتراضات داخلی نیز در ایران تشدید شده است. در چنین شرایطی اگر امریکا مسیر بهتری را به سران جمهوری اسلامی پیشنهاد کند، شاید اتفاقات بهتری بیفتد. البته مقامات ایران به‌صورت غریزی نسبت به وعده‌های امریکا و چراغ سبز این کشور به صلح با جمهوری اسلامی بدبین و مشکوک‌اند اما همان‌طور که ایران توانست با دولت اوباما به توافق برسد، اگر رهبران این کشور ببینند امریکا در تلاش‌های دیپلماتیک خود جدی است و مذاکره می‌تواند ایران را به اهداف خود برساند، بعید است از آن صرف‌نظر کنند». مهم‌ترین تحریف صورت گرفته در این نوشته که متأسفانه به‌آسانی از سوی رسانه مکتوب داخلی به مخاطب خورانده می‌شود، متهم کردن ایران به اتخاذ گزینه تقابلی در مقابل امریکا است. سؤال این است، زبان گفتگو با دولتی که هیچ نقطه سفیدی در کارنامه‌اش با ایران ندارد و علاوه بر تحریم‌های اقتصادی چهار دهه علیه یک ملت، هزاران نیروی نظامی خود را در مرزهای ایران مستقر کرده چگونه باید باشد؟ آیا با دولتی که هرروز یک مشکل امنیتی علیه کشور ایجاد می‌کند؛ یک روز با بهره‌گیری از مزدورانی مثل داعش و النصره به دنبال ناامن کردن منطقه است، روز دیگر به‌قصد جاسوسی به حریم هوایی ایران وارد می‌شود و نهایتاً به ترور علنی فرمانده سرشناس کشورمان که پرچم‌دار مبارزه با تروریست‌ها در منطقه بود، دست می‌زند، می‌توان مذاکره کرد؟ و آیا سوابق مذاکراتی که با آن شده مثبت و سازنده بوده است که همچنان امید به اتخاذ مسیر دیپلماتیک از سوی آمریکا را دارید؟!

▼ اخبار

خسارت‌بارتر از ویلموتس!

بیش از 300 تشکل دانشجویی از سراسر کشور طی نامه‌ای ضمن انتقاد از عملکرد وزارت ارتباطات در اجرای پروژه‌های ملی حوزه ICT از آیت‌الله رئیسی رئیس قوه قضائیه و محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی خواستند تا با کنار گذاشتن ملاحظات سیاسی و رودربایستی‌های غیرقابل‌قبول، حقوق تضییع شده مردم توسط وزارت ارتباطات را احیا کنند. در این نامه خطاب به روسای قوه قضائیه و مقننه آمده است: «درحالی‌که محکومیت ایران به پرداخت جریمه 160 میلیارد تومانی به ویلموتس، بازتاب‌های قابل‌توجهی در قوای قضائیه و مقننه داشت، تعجب‌برانگیز است، چرا کسی پیگیر 200 میلیارد تومان بودجه‌ی پروژه شکست خورده فیلترینگ هوشمند- که اهل‌فن پیشاپیش غیرممکن بودن آن را از نظر علمی ثابت کرده بودند - نیست؟! چرا کسی پیگیر اعطای تجهیزات 400 میلیارد تومانی به هاتگرام و تلگرام طلایی– با هدف شکست فیلترینگ تلگرام- نیست؟! چرا درباره اتلاف 19 هزار میلیارد تومانی که به بهانه راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات هزینه شده، صدایی به گوش نمی‌رسد؟! هزاران میلیارد تومان درآمد وزارت ارتباطات از مابه‌التفاوت استقرار CDN های تلگرام در کشور و ارائه صدها سرور به هاتگرام و تلگرام طلایی که یک‌شبه توسط گوگل پلی نابود شد، تنها گوشه‌ای از تخلفات آقای آذری جهرمی، وزیر ارتباطات است. دراین‌بین آنچه موجب نگرانی جدی جامعه علمی کشور شده، کیسه‌ای است که مسئولان وزارت ارتباطات در سال پایانی مسئولیت، به بهانه توسعه اینترنت نسل پنج، برای تاراج اموال مردم و بیت‌المال دوخته‌اند. آنان باید نخست پاسخگوی میلیاردها تومان تجهیزات اینترنت نسل سه که در بیابان‌های کرج دفن کرده‌اند، باشند!»

نقطه‌زنی رهبر انقلاب صدای ضدانقلاب را درآورد

رهبر انقلاب در ارتباط تصویری روز گذشته با رؤسا و مدیران آموزش‌وپرورش، با تأکید مجدد بر جدی گرفتن مسئله نفوذ در سیستم آموزشی کشور، فرمودند: «به این فکر کنیم چرا آن‌قدر طواغیت عالم و فراعنه عالم اصرار دارند که در آموزش‌وپرورش کشورها گاهی اوقات با سروصدا مثل سند ۲۰۳۰ نفوذ کنند؟ اصرار آن‌ها به نفوذ به خاطر تأثیر آموزش‌وپرورش است. دشمن قصد دارد کاری را که به‌وسیله نظامی از انجام آن ناتوان است، با نفوذ و از راه‌هایی مانند سند ۲۰۳۰ و ساختن انسان‌هایی تربیت کند که مثل او فکر و اهداف عملیاتی او را پیاده کنند تا زمینه غارت ملت‌ها فراهم شود. الآن هم شنیده‌ام سند۲۰۳۰ در گوشه و کنار به‌وسیله آدم‌های ناباب یا غافل دارد اجرا می‌شود؛ این را باید به‌طورجدی دنبال کنید.» رهبر انقلاب همچنین نسبت به رها بودن وضعیت مهدکودک‌ها انتقاد کردند و فرمودند: «وضعیت مهدکودک‌ها به‌هیچ‌وجه خوب نیست» تنها چند ساعت پس از این سخنان، درستی دغدغه و هشدار رهبر انقلاب در خروجی رسانه‌های معاند نمایان شد؛ اغلب این رسانه‌ها و اکانت‌های اصلی ضدانقلاب در فضای مجازی به‌صورت هماهنگ و پرضرب، به این هشدار، هجمه کردند که نشان دهنده نقطه زنی دقیق رهبر انقلاب در هدف قرار دادن یک راهبرد اساسی جریان نفوذ است.

4 درصدی‌ها حق 100 درصدی دارند!

بررسی آمار و ارقام ارائه شده از سوی سامانه همتا نشانگر آن است که در سال ۹۸، مجموعاً ۱۵.۳ میلیون دستگاه تلفن همراه به ارزش بیش از ۲.۴ میلیارد یورو وارد کشور شده که از این میزان، سهم گوشی‌های بالای ۳۰۰ یورو به لحاظ تعداد، تنها ۹ درصد بوده اما این گوشی‌های گران‌قیمت حدود ۳۵ درصد از کل ارز تخصیص داده شده به واردات گوشی تلفن همراه (حدوداً ۸۵۰ میلیون یورو) را به خود اختصاص داده است. مطابق آمار، از ۸۵۰ میلیون یورویی که در سال ۹۸ به واردات گوشی‌های گران‌قیمت تخصیص داده شده، حدود ۵۰۰ میلیون یورو متعلق به برند آیفون بوده است. لازم به ذکر است این برند آمریکایی فقط ۴ درصد نیاز بازار موبایل را در این سال تأمین کرده که با توجه به افزایش قیمت ارز و بالا رفتن شدید قیمت این گوشی‌ها، عمدتاً متعلق به دهک‌های بالای درآمدی است. رهبر انقلاب دوم شهریورماه، در دیدار تصویری با هیئت دولت به‌نوعی این عقب‌نشینی منفعلانه را زیر سؤال بردند و گفتند: «گاهی واردات به کشور لوکس است، یعنی هیچ نیازی به آن نیست؛ شنیدم که برای واردات یک نوع گوشی لوکس آمریکایی (آیفون) در سال ۹۸ حدود نیم میلیارد یورو ارز تخصیصی داده شده است. البته بخش خصوصی این کار را می‌کند، منتها دولت بایستی جلوی این را بگیرد».

▼ اخبار کوتاه

حضور ۵ هزار آقازاده در خارج از کشور/ «محمد غرضی» در گفت‌وگو با دانا مدعی شد: «حدود 5 هزار نفر از فرزندان مدیران کشور در خارج از کشور و در کشورهای اروپایی و آمریکایی زندگی می‌کنند و مشخص نیست چه میزان از این دلارهای ارزان برای هزینه زندگی فرزندان این مدیران، از کشور خارج شده است.

هنوز «شبکه ملی اطلاعات» اولویت وزارت ارتباطات نیست/ «علی جدی» نماینده مجلس در گفتگو با دانا گفت: «ایجاد شبکه ملی اطلاعات در حوزه نرم‌افزاری هنوز فاصله قابل‌توجهی با انتظارات مقام معظم رهبری و مجلس دارد. از طریق کمیته مشترک مجلس و وزارت ارتباطات به‌طورجدی پیگیر راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات خواهیم بود. مجلس بر اولویت قرار گرفتن شبکه ملی اطلاعات در وزارت ارتباطات اصرار دارد.» دانا نیز در گزارشی نوشت: «در سایه عدم راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات، فعالیت سایت‌های فروش کالاهای قاچاق در کشور افزایش پیدا کرده است. دامنه این سایت‌ها در خارج از کشور قرار دارد و هر بار تلاشی برای راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات صورت گرفته، این سایت‌ها تبلیغات گسترده علیه این پروژه به راه انداخته‌اند.»

در انتظار پیروزی بایدن!/ اصلاح‌طلبان همچنان امیدوارند که با پیروزی بایدن، اوضاع به نفع آنان در داخل کشور تغییر کند. در همین راستا بهزاد نبوی در گفتگو با روزنامه شرق گفته است: «طبیعی است که اگر دموکرات‌ها پیروز شوند، سیاست‌های آمریکا به‌طورکلی تغییر می‌کند و احتمالاً به برجام بازمی‌گردند و بدیهی است که تحریم‌ها برداشته خواهد شد.»

حضور رژیم صهیونیستی در 2 جزیره یمنی با چراغ سبز سعودی/ یک وبگاه یمنی اعلام کرد، فعالیت رژیم صهیونیستی در دو جزیره یمن و ایجاد پایگاه‌های نظامی در آن با اطلاع دولت مستعفی و حمایت ائتلاف سعودی- اماراتی انجام شده است.

موقع حمله نمی‌پرسند شیعه هستی یا سنی!/ «فربد طلایی»، کارشناس شبکه «من‌وتو»: توپ‌های 155 میلی‌متری فرانسوی، در یک ساعت شلیک، ده هزار سرباز ایرانی را به خاک و خون کشید؛ کسی که مسئولیت اقتدار ملی ایران را در اختیار گرفته، آن روزها را یادش نرفته است. اگر بنا بر حمله به ایران باشد، کسی نمی‌پرسد شیعه هستی یا سنی، با ایرانی بودن این مردم مشکل دارند.

احکام سیاسی (سؤال 31): حکم غیبت کردن در مقام انتقاد و یا تحلیل سیاسی چیست؟ پاسخ: غیبت، عبارت است از سخن گفتن پشت سر مردم، به‌نحوی‌که اگر غیبت شونده آن را بشنود ناراحت شود؛ اما آنچه از بررسی مجموعه دلایل مرتبط با غیبت به دست می­‌آید، آن است که غیبت در مسائل شخصی آن‌هم مربوط به مطالبی است که موجب ناراحتی غیبت شونده باشد، اما اگر بیان عیب­‌ها و انتقادات مربوط به حوزه کاری و مسئولیت اجتماعی افراد باشد، جنبه غیبت نخواهد داشت. البته هر فرد موظف است که با ناظر دانستن پروردگار، تلاش کند که تحلیل­‌های مرتبط با اجتماع را با عقده‌ها و کینه­‌های شخصی همراه نکرده و تحلیل مجاز را بهانه‌­ای برای غیبت حرام قرار ندهد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات