صفحه نخست >>  عمومی >> هادیان
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۷  ، 
کد خبر : ۳۲۵۰۹۷

رسانه‌های آفندی، نیاز امروز انقلابیون

پایگاه بصیرت / وحید محبی*
با پیروزی انقلاب اسلامی، به موازات تهدیدات سخت، همواره تهدیدات نرم نیز دامن‌گیر نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده است. یکی از جلوه‌های مهم تهدید نرم دشمن، حوزه رسانه است، به‌طوری‌که در چهل‌ویک سال گذشته به‌صورت منظم و سازمان‌یافته شاهد افزایش روزافزون رسانه‌های معاند و مخالف نظام بوده و هستیم. رسانه‌هایی که با پول نفت کشور‌های مرتجع منطقه تأمین مالی شده و با هم‌افزایی سازمان‌های جاسوسی، تغذیه اطلاعاتی و توسط برخی وطن‌فروشان داخلی تأمین خبری می‌شوندغ به‌صورتی که با غوغاسالاری، حتی از عادی‌ترین خبر‌ها معضلی درست می‌نمایند که حتی مسئولین اجرایی کشور را نیز مجبور به واکنش می‌نمایند که در نوع خود قابل‌تأمل و تأسف است. درواقع به‌جای اینکه مسئولین مختلف به کار‌های اصلی و وظایف خود بپردازند و بر روی مشکلات اصلی مردم تمرکز کنند، دائم در حال جواب دهی به معضلاتی هستند که نتیجه تولیدات خبری معاندان بوده است.
در سال‌های گذشته یکی از تهدید‌های جدی دشمن در عرصه رسانه و خبر، حمله پیش‌دستانه و آفندی آنان است و همان‌طور که می‌دانیم در جنگ روایت‌ها کسی پیروز است که بتواند روایت خود را از ماجرا در اذهان عمومی جا بیندازد. به‌عنوان‌مثال اگر در کف میدان نظامی با هجوم پیش‌بینی نشده دشمن مواجه شویم و برخی مواضعمان به تسخیر آنان درآید، پاتک زدن و بازپس‌گیری مواضع ازدست‌رفته به‌مراتب سخت‌تر است و هرچه در بازپس‌گیری تأخیر پیش بیاید نیرو‌های خودی نیز بیشتر تضعیف روحیه می‌شود. مثال دیگر اینکه اگر فردی به دیگری تهمت بزند و داد و قال راه بیندازد، اقدامش به‌مراتب راحت‌تر از فرد مورد تهمت واقع شده است که می‌خواهد از خود رفع اتهام نماید؛ و درواقع تهمت زدن از رفع تهمت در اذهان دیگران راحت‌تر است.
پس از ظهور و رشد قارچ‌گونه شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی که در داخل کشور با دست‌های مرموزی بی‌دروپیکر رها شده است، حمله‌های آفندی رسانه‌ای دشمن نیز بیشتر و پیچیده‌تر شده است. دشمنان تست حمله آفندی را چند سال پیش و با مرگ یک خواننده نه چندان مطرح و در بستر پیام‌رسان وایبر زدند و با فراخوان خود، سیل عظیم جمعیت را روبروی بیمارستان محل فوت وی کشاندند و این در حالی است که آن زمان نه کاربران شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها به تعداد امروز بودند نه این‌قدر تنوع در پیام‌رسان‌ها را شاهد بودیم.
در زمان حال که فضای مجازی به‌صورت نامحدود و با سرعت بالا در دسترس تمامی اقشار جامعه از کودکان گرفته تا سالمندان قرار دارد، حمله و هجمه رسانه‌ای دشمنان نیز سنگین‌تر شده است. آخرین نمونه حمله آفندی آن‌ها برمی‌گردد به ماجرای قصاص نوید افکاری، جایی که متأسفانه با ضعف در حوزه رسانه در بین انقلابیون، آن‌ها هرچه را خواستند روایت کردند و قصاص یک قاتل را که به درخواست خانواده مقتول و بر اساس شرع و قانون صورت گرفته را به‌عنوان اعدام یک فرد بی‌گناه که صرفاً مخالف نظام بوده جای زدند و از وی یک قدیس و قهرمان راه آزادی ساختند! و مع‌الأسف در طرف دیگر نظام مقدس جمهوری اسلامی که خود قربانی تروریسم است را ناقض حقوق بشر معرفی کردند! و متأسفانه قبل از اقدام به قصاص، ما شاهد حضور کمرنگ رسانه برای اقناع‌سازی مخاطبان، خصوصاً جوانان بودیم؛ به‌نوعی که دستگاه پروپاگاندای رسانه دشمن ابتکار عمل را در دست گرفته و برای چندمین بار متوالی جای ظالم و مظلوم را عوض کردند!
به امید آن روزی که رسانه ملی و دیگر نهاد‌های متولی رسانه و فضای مجازی برای یک بار هم شده یک مورد از موارد بی‌شمار خیانت، نقض حقوق بشر و پلیدی‌های موجود استکبار جهانی و رسانه‌های آنان را انتخاب و به‌صورت آفندی به هجمه علیه آنان بپردازند تا حال آن‌ها باشند که در مقام دفاع برآیند و پرده‌های تزویرشان یکی پس از دیگری فروافتد و رسواتر از گذشته شوند. صحنه جنگ رسانه‌ای امروز نشان می‌دهد که در هیچ عرصه‌ای خصوصاً عرصه فضای مجازی نباید دشمن را آرام بگذاریم، چراکه حضرت امام خمینی نیز می‌فرمودند: «با بصیرت و با چشمانی باز به دشمنان خیره شوید و آنان را آرام نگذارید که اگر آرام گذارید، لحظه‌ای آرامتان نمی‌گذارند.» (صحیفه امام، جلد ۲۱ صفحات ۳۲۶ تا ۳۲۹) 30
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات