صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۱  ، 
کد خبر : ۳۲۳۱۹۰

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه، ۷ تیرماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): اگر ما اقتصاد را به بدن انسان تشبیه بکنیم، سیستم دفاعی و امنیّت‌ّبخشِ اقتصاد عبارت از تولید است؛ یعنی آن چیزی که می‌تواند ویروس‌های مهاجم و میکروب‌های مهاجم به اقتصاد را خنثی بکند و آن را سالم نگه دارد، تولید در کشور است. (۱۳۹۹/۰۲/۱۷) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز     

نوبت واگذاری کدام سرمایه راهبردی است؟!

این موضوع ظاهراً به یک قاعده ثابت در عرصه سیاست داخلی تبدیل شده است؛ تا اینکه برخی از شاخص‌های اقتصادی در وضعیت نامساعد قرار می‌گیرد و ارز سیر صعودی پیدا می‌کند، موضوع مذاکره با آمریکا از سوی برخی چهره‌ها و رسانه‌ها مطرح می‌شود. نکته اصلی که این دسته از گروه‌های سیاسی و رسانه‌های وابسته به آن‌ها بر آن تکیه می‌کنند نیز این است که نظام تا کجا می‌خواهد با مذاکره نکردن و اصرار بر ایستادگی، موجب افزایش فشار اقتصادی بر مردم شود!

نکات تحلیلی: 1- اولاً بهتر است این افراد و رسانه‌ها پاسخ دهند؛ برای حل مسائل اقتصادی تا کی و تا کجا حاضرند با غرب مذاکره کنند و امتیاز دهند و نتیجه‌ای عاید کشور نشود؟ این اروپا و آمریکا بودند که با بدعهدی و نقض‌های مکرر برجام زیر میز مذاکره زدند و برجام را به ورطه نابودی کشانده‌اند و نه ایران. جالب اینجاست که همین جماعت پیش‌تر می‌گفتند که چون ترامپ در رفتار، قدرتمند و پیش‌بینی‌ناپذیر است، راهی جز مذاکره پیش رو نداریم و اکنون می‌گویند ترامپ به دلایل اقتصادی و سیاسی در موضع ضعف قرار دارد، لذا بهترین فرصت برای مذاکره همین حالاست! بالاخره به دلیل اینکه ترامپ قوی است باید مذاکره کرد و یا چون در شرایط ضعف قرار دارد؟! این یعنی این افراد رویکردشان به مذاکره، احساسی و هیجانی است و نه عقلائی. 2 - جدای از این‌ها، دولت آقای روحانی در ابتدای شروع کار خود در سال 92، مذاکره با آمریکا را برای حل مسئله هسته‌ای خواستار شد و با این خواسته نیز موافقت صورت گرفت. تیم سیاست خارجی دولت برای رسیدن به توافق و برداشتن تحریم‌ها، بی‌سابقه‌ترین محدودیت‌ها را در صنعت هسته‌ای و گسترده‌ترین و سخت‌گیرانه‌ترین نظام بازرسی‌ها را پذیرفتند. طرفداران مذاکره هرگز نمی‌خواهند باور کنند که مابه‌ازای کنار گذاشتن تحریم‌ها در برجام - اتفاقی که هیچ‌گاه نیفتاد- توقف، عقب‌نشینی و یا نابودی بخش‌های مختلف صنعت هسته‌ای بوده است و نه صرف مذاکره و توان سیاسی تیم مذاکره‌کننده.

نکته راهبردی: پرسشی که این گروه سیاسی حاضر نیستند بدان پاسخ دهند آن است که برای مذاکره مجدد با آمریکا این‌بار جمهوری اسلامی باید از کدامین سرمایه راهبردی و حیاتی خود صرف‌نظر کند؟ جدای از این، تاریخ هنوز پیش روی ماست و جسم بی‌جان برجامی که اروپا و آمریکا نابودش کرده‌اند در جلوی دیدگان قرار دارد؛ ایران با کدام تضمین باید مجدداً به اروپا و آمریکا اعتماد کند و پای در مذاکرات جدید بگذارد؟ موضع ایران دراین‌باره کاملاً منطقی و مشخص است؛ مسیر اعتمادسازی پس از بازگشت به برجام و عمل کردن همه دولت‌ها به تعهدات خودشان امکان‌پذیر است. (نویسنده: عزیز غضنفری)

▼گزارش روز                           

جنگ نیمه‌سخت علیه سوریه

دولت آمریکا بعد از حمایت‌های مختلف از تروریست‌های بین‌المللی در سوریه، وقتی نتوانست در جنگ سخت و نظامی، دولت قانونی سوریه را شکست دهد، تصمیم به مقابله نیمه‌سخت و نرم با دولت و مردم سوریه گرفته است. در این میان قانون سزار یا قیصر در دستور کار دولت آمریکا قرار دارد.

گزاره خبری: قانون سزار شامل چند بند مهم است: الف) تحریم‌های جدید آمریکا علیه سوریه از خلال قانون قیصر به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، اختیارات گسترده‌ای برای توقیف دارایی همه کسانی که با سوریه دادوستد می‌کنند، می‌دهد. ب) هر فردی با هر ملیتی با دولت سوریه دادوستد کند، در معرض تحریم‌های آمریکا قرار خواهد گرفت. ج) تحریم‌هایی که در قالب قانون قیصر اعمال می‌شوند، بخش‌های گوناگون اقتصاد سوریه را، از ساخت‌وساز تا انرژی شامل می‌شود. د) بر اساس قانون قیصر، کسانی که با شرکت‌های ایرانی و روسی در سوریه دادوستد کنند، هدف تحریم قرار خواهند گرفت. ه) بانک مرکزی سوریه نیز در لیست تحریم قرار می‌گیرد؛ امری که منجر به کاهش ارزش پول ملی سوریه در برابر دلار می‌شود.

گزاره‌های راهبردی: 1- دولت آمریکا بعد از مشاهده پیروزی‌های میدانی و سیاسی در سوریه و برای زمین‌گیرکردن دولت سوریه تصمیم به اتخاذ چنین تحریم‌هایی گرفته است. 2- آمریکا در قانون سزار بیش از همه به دنبال عدم بازیگری ایران و روسیه در مسائل اقتصادی سوریه است؛ امری که واشنگتن آن را به‌منزله شکست خود در عرصه اقتصادی، همچون نظامی و سیاسی قلمداد می‌کند. 3- اکنون سوریه باید برای مرحله بازسازی آماده شود. با توجه به مصاحبه‌های مقامات این کشور در جهت همکاری کشورهای دوست در بازسازی این کشور، آمریکا تمام توان خود را برای جلوگیری از چنین رخدادی به کار بسته است. 4- آمریکا از قانون قیصر به دنبال بهره‌برداری امنیتی و سیاسی است؛ درزمینه امنیتی به دنبال ایجاد مشکلات متعدد اقتصادی و در مرحله بعد تظاهرات و اعتراض‌های مردمی است تا در مرحله سیاسی بر انتخابات آینده ریاست‌جمهوری بتواند تأثیر بگذارد. 5- دولت سوریه برای برون‌رفت از این تحریم‌ها باید یک راهکار اقتصادی و یک راهکار نظامی مدنظر قرار دهد؛ در بعد اقتصادی باید به سمت ایجاد ائتلاف‌های منطقه‌ای و چندجانبه اقتصادی حرکت کند و در این مبادلات با کنار گذاشتن دلار، از پول ملی استفاده شود و درزمینه نظامی هم به گسترش روابط خود با کشورهای دوست ادامه دهد. (نویسنده: محمدرضا فرهادی)

▼ خبر ویژه‌                  

مجلس بر سر پیمانش با مردم ایستاده است

رؤسای کمیسیون‌های تخصصی مجلس در نامه‌ای به رئیس‌جمهور در مورد مشکلات اقتصادی و معیشتی و گرانی‌های اخیر، خواستار تغییر رویه مدیریتی از سوی ایشان شدند. نمایندگان مجلس تأکید کرده‌اند: «مسئولی که در مقابل سوء عملکرد دستگاه زیر نظر خود به‌جای اصلاح روندها و عملکردها تأسف می‌خورد چه نسبتی باروحیه جهادی و اسلامی دارد؟ بی‌انگیزگی و رخوت در برخی اطرافیان شما موج میزند و این پدیده موجب ایجاد حس رهاشدگی از منظر اقتصادی در بین مردم شده است. این تنها ارزش پول ملی نیست که هرروز رو به کاهش است بلکه امید و آرزوی صدها هزار جوان است که دستخوش ناملایمات و تغییرات مکرر اقتصاد دولت شما می‌شود. اینکه رئیس دولت پس از وقوع حوادث و فجایع، از آن‌ها باخبر شود و به آن‌ها لبخند بزند در کدامین منطق پذیرفته است؟ از شما تقاضامندیم نصیحت این برادران ایمانی خود را بپذیرید و روند هفت‌ساله مدیریت خود را تغییر دهید، چراکه مجلس یازدهم باهدف احیای انقلابی‌گری پا به میدان گذاشته و بر سر آرمان‌های خود خواهد ایستاد. پس بنای آنچه سابقاً با مجلس داشته‌اید را کنار بگذارید و بدانید نمایندگان مردم در مجلس یازدهم در مقابل حقوق مردمی که در طول تاریخ بی‌نظیرند، سکوت نخواهند کرد.»

▼ اخبار

‌‌ پیشنهاد جدید برای حمله به منطقه خاکستری ایران

اندیشکده آمریکایی «واشنگتن برای سیاست خاورنزدیک» طی گزارشی با اشاره به ترور سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی‌المهندس، آن را شدیدترین تقابل نظامی ایران و آمریکا می‌نامد که معمار اصلی راهبرد «ناحیه خاکستری» ایران را هدف قرار داد. ناحیه خاکستری به محدوده‌ای خارج از تمامیت ارضی یک دولت گفته می‌شود که عمق راهبردی نظامی‌امنیتی‌اش را بدان گسترش داده باشد. این گزارش، انسجام استراتژیک در عین انعطاف‌پذیری تاکتیکی را مؤلفه توفیق ایران در سیاست‌های منطقه‌ایش می‌داند؛ به‌نحوی که به‌وقت ضرورت از عقب‌نشینی اجتناب نکرده و ملاحظات ژئوپلیتیک را در نظر دارد. به همین دلیل سپاه و حزب‌الله در مقابل حملات رژیم صهیونیستی به سوریه صبر پیشه می‌کنند تا در زمان مقتضی واکنش مناسبی اتخاذ نمایند. همکاری با گروه‌های اهل سنت و هم‌چنین تلاش برای بهره‌برداری از اختلافات دولت‌های رقیب مانند ترکیه و قطر با سعودی که مانع از تکمیل محاصره و انزوای ایران می‌شوند، از دیگر نمودهای عمل‌گرایی سیاست منطقه‌ای جمهوری اسلامی است. این گزارش توصیه دارد برای مقابله با ایران در آسیای غربی، آمریکا استراتژی نظامی حضور گسترده نیروها با تجهیزات سنگین را رها کند و با تأمین نیروهای کم‌تعداد طی عملیات پایدار، تدریجی و فزاینده در کمتر از آستانه جنگ فراگیر، «ناحیه خاکستری» خود را گسترش دهد و با عملیات روانی در منطقه علیه محور مقاومت، سرمایه اجتماعی ایران را کاهش دهند. پرونده‌سازی علیه ایران در مجامع دیپلماتیک از دیگر اقدام‌های معطوف به جنگ نرم قلمداد می‌شوند.

تهران به همسایگی فلسطین رسیده است

به گزارش «اسرائیل هیوم»، رئیس موسسه مطالعات امنیت ملی رژیم صهیونیستی در واکنش به حملات سه‌شنبه گذشته این رژیم به برخی مناطق در خاک سوریه، در توییتر نوشت: «این حملات نشان می‌دهد ارزیابی این‌که ایرانی‌ها از سوریه خارج می‌شوند، یک آرزوست». «عاموس یادلین» در ادامه با تأکید بر این‌که ایران توانایی پاسخ به حملات رژیم صهیونیستی به سوریه را دارد؛ نوشت: «ایران و ماهواره‌های آن در پی ایجاد بازدارندگی در برابر اسرائیل هستند. آن‌ها حملات سایبری را هم گسترش داده‌اند.» سایت تحلیلی نشنال اینترست نیز در این زمینه می‌نویسد: «ایران و متحدان آن اکنون می‌توانند اهداف استراتژیک حیاتی دشمنان خود در سراسر منطقه را از طریق حملات فلج‌کننده و فاجعه‌بار، با استفاده از مهمات دقیق جدید با برد بلند به‌طور معتبر تهدید کنند. این مهم از سه عامل ناشی می‌شود: «سلاح‌های به‌روز شده ایران، گسترش منطقه‌ای آن و عدم عمق استراتژیک دشمنان آن. ایالات‌متحده امریکا در حال حاضر باید بداند ایران ازلحاظ نظامی و عمق استراتژیک در خاورمیانه دست بالا را دارد و حمله به آن می‌تواند مصیبت‌های زیادی برای واشنگتن و متحدان خاورمیانه‌ای آن در بر داشته باشد.»

قرارگاه خاتم‌الأنبیا(ص) پیشانی پیشرفت و آبادانی در کشور

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الأنبیا(ص) در نشست فرماندهان نواحی بسیج دانشجویی گفت: «برنامه‌هایی که در قرارگاه پیگیری می‌شود، براساس یک استراتژی و براساس بوم و مشکلات منطقه می‌باشد و برنامه ما در قرارگاه این است که به سمت تولید خوشه‌هایی برویم تا بتوانیم در عین کاهش هزینه‌های تولید، بهره‌وری و اشتغال نیروی انسانی منطقه را بالا ببریم. فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص) این را هم گفت که: «متأسفانه تفکری در وزارت نفت حاکم است که مانع از خودکفایی ما درزمینه محصولات پتروشیمی می‌شود. در وزارت نفت این تفکر وجود دارد که ایجاد پالایشگاه در کشور به درد نمی‌خورد و ما نباید پالایشگاه داشته باشیم. سؤال ما از وزارت نفت این است که مگر ایتالیا نفت دارد که در آنجا پالایشگاه زدند و نفت و گاز را می‌برند فرآوری می‌کنند و دوباره به خود ما می‌فروشند؟ یا مثلاً هندوستان که نفت ندارد چه توجیهی دارد که در آنجا پالایشگاه تأسیس کرده‌اند.» وی پروژه‌های انجام‌شده توسط قرارگاه در 30 سال گذشته را به این شرح گزارش داد: « ۳۸ درصد تولید کل بنزین کشور، ۱۸ درصد تولید گاز در کشور، ۵۰ درصد مخازن کشور، ۲۳ درصد تولید گازوئیل کشور، ۲۳ درصد انتقال نفت و گاز کشور، ۴۵ درصد سدهای کشور، ۴۴ درصد خطوط انتقال آب کشور، ۳۸ درصد آزادراه‌ها، ۳۰ درصد راه‌آهن، ۵۵ درصد مترو، ۶۳ درصد صنایع کشور، ۶ درصد فولاد، ۸۰ درصد بندرها و اسکله‌های کشور و ...»

▼ اخبار کوتاه

«الکاظمی» به دنبال اجرای کودتا در عراق/ «المیادین» اعلام کرد؛ شب گذشته نیروهای وابسته به سرویس مبارزه با تروریسم که زیر نظر نخست‌وزیر عراق فعالیت می‌کنند، به مقر حشد‌الشعبی در جنوب بغداد حمله کردند. به گزارش مشرق، برخی منابع عراقی اعلام کرده‌اند، الکاظمی و نیروهایش به همراه آمریکایی‌ها تصور می‌کردند به دلیل انجام عملیات بسیج مردمی در استان‌های مرکزی و غربی علیه عناصر مخفی داعش، بغداد تا حدود زیادی از وجود نیروهای بسیج مردمی خالی است و تصمیم برای بازداشت رزمندگان کتائب حزب‌الله را عملی کردند، اما با حضور قدرتمند نیروهای بسیج مردمی در خیابان‌ها و منطقه سبز غافلگیر شدند و درنهایت از موضع خود عقب‌نشینی کردند.

با نابودی برجام از محدودیت‌ها خلاص می‌شویم/ نماینده ایران در سازمان ملل در واکنش به تلاش امریکا برای ارائه قطعنامه ضد ایرانی در شورای امنیت گفت: «قطعنامه پیشنهادی آمریکا اشتباهی ویرانگر برای شورای امنیت است. آمریکا حق قانونی برای استفاده از مکانیسم ماشه را ندارد. درباره مکانیسم ماشه مهم است که آمریکا متوجه عواقب این اقدام و پیامدهایی باشد که پس از خاتمه برجام خواهد داشت. اگر برجام وجود نداشته باشد، ایران از محدودیت‌هایی که به‌عنوان عضو برجام دارد، خلاص می‌شود و کار خودش را انجام می‌دهد.»

تلاش برای ایجاد «منطقه خودمختار» در پورتلند آمریکا/ «نیوزویک» گزارش داد؛ صدها تن از معترضان آمریکایی شامگاه شنبه و بامداد جمعه (به‌وقت محلی) تلاش کرده‌اند، بخش‌هایی از شهر «پورتلند» را به تصرف خود درآورده و «منطقه خودمختار» تشکیل دهند. رسانه‌های محلی گزارش داده‌اند پلیس با پرتاب گاز اشک‌آور معترضان را متفرق کرده است. چندین نفر هم دستگیر شده‌اند. معترضان آمریکایی حدود دو هفته پیش بخش‌هایی از شهر «سیاتل» را به تصرف خود درآورده و آن را منطقه خودمختار اعلام کرده بودند.

بنزین را به قیمت روز به ونزوئلا فروختیم/ وزیر نفت در خصوص ماجرای نفت‌کش‌های اعزامی به ونزوئلا و نحوه فروش بنزین به این کشور گفت: «آمریکایی‌ها به ناخداهای ما وعده پول دادند که آن‌ها نپذیرفتند، سپس تهدید و تحریم کردند. بنزین ایران باقیمت روز به ونزوئلا فروخته شده است و بخشی از پول آن هم‌اکنون در کشور است.»

بازگشایی مرحله‌به‌مرحله حرم رضوی/ قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی اعلام کرد: «با دستور ستاد ملی مقابله با کرونا، صحن‌ها، رواق‌ها و روضه منوره حرم رضوی مرحله‌به‌مرحله بازگشایی می‌شود. [ما] آماده‌ایم با توجه به گرمی هوا و سختی حضور در صحن‌ها برای زائران با رعایت همه جوانب بهداشتی رواق‌های با سقف‌های بلند بازگشایی شود.»

احکام بورس (سؤال 6)/ شخصی از کل سرمایه شرکت، ۴۰ درصد دارد؛ تکلیف خمس آن چه می‌شود؟ پاسخ: آن مقدار از سهام که از درآمد کسب بدون پرداخت خمس آن تهیه‌شده و سود آن، خمس دارد و سر سال خمسی باید پرداخت شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات