صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۱  ، 
کد خبر : ۳۲۵۳۲۳

نشریه اخبار و تحلیل‌ها 21 مهر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): هر كس و در هر كجا كه هستيم، وجدان كار را در كارى كه به گردن گرفتيم و تعهد كرديم، رعايت كنيم.(1388/7/15)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf


▼حرف روز


نگرانی‌های عرضه خودرو در بورس کالا


اردیبهشت ماه ۹۹ پیشنهاد عرضه خودرو در بورس کالا به رئیس‌جمهوری ارایه شد؛ پیشنهادی که مورد استقبال خودروسازان قرار گرفت. آشفتگی بازار خودرو باعث شد که نمایندگان مجلس نیز از عرضه خودرو در بورس کالا برای ساماندهی این بازار صحبت کنند؛ طرحی که گفته شده به زودی اجرا خواهد شد و هدف از آن شفافیت بالای معاملات و تبدیل کردن خودرو به یک کالای مصرفی است؛ اما این طرح منتقدان زیادی دارد؛
نکات تحلیلی:
1ـ مبنای کشف قیمت در بورس، عرضه و تقاضاست. در شرایط فعلی تقاضای خودرو از عرضه آن به مراتب بیشتر است. زمانی که تقاضا بسیار بیشتر از عرضه باشد، قطعا قیمت خودرو، افزایش زیادی خواهد یافت. یعنی در شرایطی که قیمت خودرو سر به فلک کشیده است، طرحی در حال بررسی است که اجرای آن مجدداً قیمت خودرو را افزایش خواهد داد. نکته مهم اینکه افزایش قیمت خودروی صفر در بورس کالا باعث افزایش قیمت خودروی دست دوم، قطعات و خدمات خودرویی نیز می‌شود و همه جامعه از این تغییر قیمت‌ها آسیب می‌بینند.!
2ـ پیش فرض این طرح و طرح‌های مشابه این است که تولید خودرو در کشور به اندازه کافی صورت می‌گیرد و دلیل آشفتگی بازار خودرو، نقشی است که دلالان و واسطه‌ها ایفا می‌کنند و باید با شفافیت عرضه خودرو در بورس، دست واسطه‌ها را کوتاه کرد؛ در حالی که این پیش فرض معیوب است. در حال حاضر تولید خودرو با نیاز کشور متناسب نیست و بخش قابل توجهی از تقاضای بدون پاسخ در بازار، واقعی است. در چنین شرایطی باید ضمن افزایش تولید به عنوان یک راهبرد قطعی و بلندمدت، تقاضاهای کاذب بازار را از بین برد. این کار می‌تواند با اعمال قوانین مالیاتی و... انجام شود.
نکته راهبردی:
ورود خودرو مانند مسکن در بازار بورس نه تنها آن را به یک کالای مصرفی تبدیل نمی‌کند بلکه دلالی و سفته‌بازی را در این نوع بازارها افزایش می‌دهد؛ چرا که مبنای قیمت‌گذاری در بورس، عرضه و تقاضاست و حرفه‌ای‌های بازار می‌توانند عرضه و تقاضا را جهت بدهند و قیمت را تعیین کنند. اگر مسئولان معتقدند که خودرو یک کالای مصرفی است، باید طرحی را ارئه دهند که مبنای قیمت‌گذاری خودرو، هزینه تمام شده آن باشد، نه قیمت کشف شده در بازار سیاه عرضه و تقاضا! (نویسنده: علی کارگر)



▼گزارش روز


طراحی تروریسم داخلی در آمریکا


«امنیت» مقوله‌ای است که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، زیر بنای اصلی در توسعه و پیشرفت یک کشور در تمامی حوزه‌ها می‌باشد. به همین خاطر آمریکا برای جلوگیری از توسعه کشورها، سعی در برهم زدن امنیت آنها دارد. اما گویا این بار در میان کشورها، قرعه به نام خود آمریکا افتاده و این نوبت آمریکاست که سیاستمداران آن به دنبال برهم زدن امنیت کشور خودشان می‌باشند!
گزاره خبری: روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی تحت عنوان «تروریسم داخلی در آمریکا» نوشت: «سه سال پیش، مؤسسه نظرسنجی یوگاو YouGov از آمریکایی‌ها سؤال کرد که آیا فکر می‌کنند توسل به خشونت برای پیشبرد اهداف حزب سیاسی قابل توجیه است؟ پاسخ قریب به اتفاق مردم آمریکا منفی بود. امسال مؤسسه یوگاو همان سؤال را از مردم آمریکا کرده است و تعداد کسانی که در این نظرسنجی گفته‌اند خشونت سیاسی تا حدودی قابل توجیه است، تقریباً دو برابر شده است.
گزاره تحلیلی: سال 1388، دقیقا بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری کشورمان و براساس ساده‌لوحی و خیانت برخی عوامل و صحنه‌گردانان داخلی، کشور دچار آشوب و اغتشاش شد. بلافاصله بعد از این اتفاق، سران کاخ سفید به صورت علنی حمایت خود را از اغتشاشگران و فتنه‌گران اعلام کردند و مدیریت آشوب را در خارج از کشور بر عهده گرفتند؛ اغتشاشاتی که همه می‌دانستند برای برهم زدن امنیت کشور ساماندهی شده است تا پایه اصلی ثبات در کشور و لازمه پیشرفت کشور از او گرفته شود. حال مشابه چنین انتخاباتی (ریاست‌جمهوری)، البته با حداقل اصول دموکراسی، قرار است در آمریکا برگزار شود؛ اما رصد وضعیت داخلی آمریکا نشان‌دهنده شروع جنگ داخلی در این کشور‌ـ بدون این که کشور دیگری در آن نقش تخریب‌کننده و چالش‌آفرین مثل فتنه 88 ایران داشته باشد‌ـ است. شدت جنگ داخلی آمریکا بيشتر به لفاظی‌های غیرانسانی بایدن و ترامپ علیه همدیگر در مناظره‌ها و حضور در کمپین‌های انتخاباتی بستگی دارد. تاکنون بیش از 50 نفر از طرفداران ترامپ وسایل نقلیه خود را به سمت شرکت‌کنندگان در تظاهرات صلح‌آمیز رانده‌اند و معترضان را زیر گرفته‌اند؛ اما مقدمات شدت‌گیری جنگ داخلی در آمریکا به این موارد خلاصه نمی‌شود؛ اساساً ترامپ تشنه قدرت است و در حال سازماندهی تروریسم داخلی در آمریکاست تا مخالفین خود را خفه کند! با شروع جنگ داخلی در آمریکا، مردم این کشور نخواهند توانست تظاهرات اعتراضی صلح‌آمیز علیه سیاست‌های ضدانسانی دولت ترامپ انجام دهند. (نویسنده: اکبر معصومی)


▼ اخبار ویژه


فریبکاری اصلاح‌طلبان!


اکبر ترکان، مشاور اسبق رئیس‌جمهوری در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درباره فاصله‌گذاری اصلاح‌طلبان با دولت روحانی در آستانه انتخابات گفته است: «اگر کسی از روی زرنگی این کار را می‌کند و می‌خواهد بگوید کی بود کی بود من نبودم، اسم این کار فریبکاری است، ما طرفدار دولت روحانی بودیم و از او طرفداری کردیم». وی در ادامه افزوده است: «مدیریت نظام ارزی در دوره‌ای که ارز ۴۲۰۰ تومانی را توزیع کردند، تاریک‌ترین نقطه دولت روحانی است؛ چرا که ارز ارزان فروختن، خیانت به تولید داخلی است».

هیزم‌کش ترامپ!

«عباس عبدی» فعال سیاسی اصلاح‌طلب دیروز در روزنامه اعتماد، به صورت تلویحی «شیرین عبادی» را مورد نقد قرار داد و نوشت: «برخی ایرانیان آن سوی آب نیز هیزم‌کش این جنایت شده‌اند؛ هنگامی که «آنگ‌سان سوچی» ایرانی، خواهان تحریم این مردم شود، از ترامپ و پمپئو چه انتظاری می‌توان داشت؟ در روزهای اخیر شیرین عبادی خواهان تحریم ورزشی ایران توسط همه مجامع ورزشی شده بود!

 


▼ اخبار


1ـ تدبیری دیگر از دولت تدبیر و امید!

علیرضا نظری نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به مشکلات اقتصادی مردم و رنج و زحمت اقشار ضعیف جامعه، گفت: «رانت‌خواری در روز روشن، آن هم از کیسه ملت در حال رخ دادن است. امروز برخی پول‌های کلان، بی‌حساب و کتاب جابه‌جا می‌شود. متأسفانه گزارش‌های خوبی از روابط و نسبت‌های فامیلی در دولت به گوش نمی‌رسد. در حالی که صد‌ها پروژه مشابه در شهرستان‌ها بر زمین مانده، چرا ظرف ۴۸ ساعت، آن هم با مکاتبه مستقیم دانشگاه شهید بهشتی تهران، بدون رعایت سلسله مراتب اداری، مجوز برداشت مبلغ یکصد میلیارد تومان برای خرید ملک مورد نظر دانشکده فوق الذکر از صندوق توسعه ملی صادر می‌شود؟!». وی افزود: «آقای رئیس‌جمهور آنقدر با خانواده خود در دولت نامحرم است که وزیر بهداشت از بی‌تفاوتی محض وی به وضعیت بی‌پولی وزراتخانه، لاجرم به افراد دیگر شکوه می‌کند، اما رئیس‌جمهور، شوریده دل بیقرار دختر خود است!»

2ـ آخرین وضعیت انتخاباتی اصولگرایان

«سیدمحمد حسینی»، دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران اسلامی، درباره آخرین برنامه‌های جریان اصولگرایی برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰، گفت: «چند کمیته توسط دبیرخانه شورای ائتلاف شکل گرفته و جلساتی برپا شده است، اما شورای مرکزی ائتلاف تاکنون مثل انتخابات مجلس، جلساتی نداشته است. شاید به دلیل انتقاداتی که به عملکرد این مجموعه وجود دارد، اساسا این مکانیزم تغییر پیدا کند!» این فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به کاندیدا‌های جریان اصولگرایی تصریح کرد: «تاکنون بعضی از کاندیدا‌ها نشست‌هایی را با طرفداران درجه اول خود داشته‌اند و با افراد شناخته شده‌ای از عناصر انقلابی گفت‌وگو و رایزنی کرده‌اند. برخی نیز از این مرحله فراتر رفته و غیررسمی، ستاد خود را تشکیل داده‌اند. زیرا هنوز زمان تبلیغات انتخاباتی نشده که رسماً وارد گود تبلیغات شوند.»

3ـ کولبری کار دست‌شان داد!

جهانبخش خانجانی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب معتقد است: «من این نظر برخی را قبول ندارم که می‌گویند حزب برای کسب قدرت نیست یا اینکه در خصوص ائتلاف با روحانی می‌گفتند که ما به دنبال سهم‌خواهی نیستیم، اتفاقا حزب نیروی انسانی خود را پرورش می‌دهد تا قدرت را به دست گرفته و نیرو‌های خود را در چرخه مدیریتی کشور به کار بگیرد تا امور کشور را براساس برنامه‌های خود اصلاح کند؛ بنابراین، باید احزاب قبل از انجام ائتلاف با روحانی، وارد مذاکره می‌شدند، اما این اتفاق صورت نگرفت. روحانی هم در دولت اول تا حدودی منطبق بر وعده‌ها و نظرات پشتیبان‌های خود عمل می‌کرد، ولی در دولت دوم بعد از رأی‌آوری به کلی تغییر رویه داد و در انتخاب اعضای کابینه چندان منطبق بر وعده‌هایی که به مردم داده بود، عمل نکرد. همچنین انتقاد دیگر این است که اصلاح‌طلبان در مواجهه با دولت روحانی به جای آن که دولت را جدی و اثرگذار مورد انتقاد قرار دهند، به حمایت‌های بی‌پایه از دولت روی آوردند. نتیجه این اتفاقات این شد که ما اصلاح‌طلبان تنها نقش کولبر را داشتیم، که من قبلا هم در مصاحبه‌ای گفتم که ما کولبر بودیم».

4ـ تفاوت تولید در چین با تولید در ایران

مدیر عامل «جی ال ایکس»، از برندهای معروف تولید کننده گوشی و لوازم جانبی آن در کشور، در گفت‌وگو با رجانیوز با انتقاد از رویه‌های دست و پا گیر اداری برای تولیدکنندگان داخلی، گفت: «وقتی در چین بودیم دغدغه‌ای جز تولید نداشتیم. بروکراسی اداری کمر تولیدکننده داخلی را شکسته است. سرمایه بسیاری از شرکت‌های داخلی به‌دلیل نوسانات ارزی نصف شده است. ما زمانی که در چین بودیم صبح می‌آمدیم فقط فکر می‌کردیم چطوری تولید کنیم، چطوری بازار را بگیریم، هیچ دغدغه دیگری نداشتیم. ما آمدیم اینجا مجبور شدیم به دنبال این باشیم که چطوری با ادارات تعامل کنیم، چطوری بتوانیم به فرض مثال نسبت اداریمان را حل کنیم که بتوانیم اصلاً کار کنیم!»



▼ اخبار کوتاه


علت محبوبیت امام خمینی(ره)/ نخست‌وزیر پاکستان در پاسخ به کسانی که تلاش کردند سفر «نواز شریف»، نخست‌وزیر اسبق این کشور به انگلیس را به حضور امام خمینی(ره) در فرانسه تشبیه کنند، گفته است: «این مقایسه از مبنا غلط است؛ زیرا نواز شریف خود از کشور گریخته است و پرونده‌های فساد مالی مختلف علیه وی وجود دارد. مردم ایران امام خمینی(ره) را از صمیم قلب دوست داشتند و علت اصلی محبوبیت امام خمینی ساده‌زیستی ایشان بود. زمانی که رهبر انقلاب اسلامی ایران از دنیا رفت از ایشان تنها یک خانه ساده باقی ماند، نه کاخ‌ها و برج عظیم در لندن که متعلق به نواز شریف است.»
چین به اندازه ایران منطقه آزاد ندارد؟!/ «محمدحسن آصفری»، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر متذکر شد: «افزایش مناطق آزاد امروز متأسفانه به یک کار تبلیغاتی برای دولت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی تبدیل شده است. ایجاد مناطق آزاد تهدیدی برای تولید ملی است، به وعده انتخاباتی نمایندگان مجلس شورای اسلامی تبدیل شده است. تعداد مناطق آزاد کشور چین با آن همه گستردگی، یک سوم مناطق آزاد ایران هم نمی‌شود. افزایش تعداد مناطق آزاد به تولیدکننده و به صادرکننده‌های کشور ما آسیب می‌زند.». بررسی‌های میدانی حاکی از آن است که گسترش مناطق آزاد طی سالیان اخیر نه تنها موجب رونق تولید ملی نشده است، بلکه به شاهراهی برای قاچاق کالا از بیرون از مرزها به داخل کشور تبدیل شده است.
احتمال حیله‌گری در پای صندوق رأی!/ نامزد دموکرات انتخابات آمریکا گفت: «تنها در صورتی از دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر شکست خواهم خورد که فریب و حیله گری در پای صندوق‌های رأی روی دهد. من از شما می‌خواهم حتماً در انتخابات پیش رو مشارکت داشته باشید؛ به این دلیل که تنها در یک شرایط ما در انتخابات شکست خواهیم خورد و آن وقوع حیله‌گری در پای صندوق‌های رأی است. دونالد ترامپ تلاش می‌کند میزان مشارکت عمومی در انتخابات را کاهش دهد. وی می‌کوشد حامیان حزب دموکرات را با تشکیک در امنیت رأی‌گیری پستی از رأی دادن دلسرد کند.»
احکام سیاسی (سؤال 59): آیا هادیان سیاسی مجاز به سب و لعن افراد در هنگام سخنرانی و تبیین و تحلیل مسائل سیاسی هستند؟
پاسخ: لعن کردن در برخی موارد مانند لعن نسبت به افرادی که به اذیت و آزار اولیای خدا می¬پردازند، جایز است، مگر در صورتی که موجب فتنه و فساد شود. و«سَبّ» که به معنای شتم و دشنام است، با توجه به آیات شریف قرآن و روایات و سیره مسلمانان از نظر شرع مقدس اسلام حرام و ممنوع است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات