صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۴  ، 
کد خبر : ۳۲۳۷۸۷

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهار‌شنبه، ۸ مرداد‌ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): ما از اوّل هم عرض کردیم که در این قضیّه [بیماری کرونا]، توسّل عمومی خیلی چیز مهمّی است. دعا کنید، تضرّع کنید و طلب کنید از خدای متعال. بخصوص جوان‌ها، بخصوص دل‌های پاک و صاف که مثل آب زلال و روشنند؛ دعای این‌ها می‌تواند کاملاً مستجاب بکند؛ ان‌شاءالله (1399/04/22) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز

چهاردهمین رزمایش پیامبر اعظم(ص)؛ زمینهها و پیامها

سپاه پاسداران در حال برگزاری چهاردهمین رزمایش پیامبر اعظم (ص) در خلیج‌فارس و تنگه هرمز است. هرچند برگزاری چنین رزمایش‌هایی بر اساس جداول پیش‌بینی‌شده صورت می‌گیرد و به‌طور مستمر در حال برگزاری است، اما برخی دلایل و زمینه‌ها این رزمایش را متمایز از پیش کرده است: 1- یک محاسبه مخاطره‌آمیز در دشمن ایجاد شده که شهادت سردار سلیمانی، ایران را در موقعیت دشواری از حیث «تصمیم‌گیری» و «اقدام» در عرصه مدیریت بحران قرار داده است؛ و نیز در سطح داخلی، شیوع ویروس کرونا در کشور و تراکم مشکلات اقتصادی، جمهوری اسلامی را در موقعیت شکننده‌ای نشانده است. این محاسبه غلط، برخی را در آمریکا به این صرافت انداخته که با لحاظ چنین وضعیتی، هم‌اینک زمان مناسبی برای اقدام نظامی هدفمند، محاسبه شده و محدود علیه ایران است. خاصه آن‌که ممکن است ترامپ برای پیروزی در انتخابات آینده به امنیتی کردن فضای ذهنی مردم آمریکا نیازمند باشد. شاید بتوان گفت که نقطه کانونی چهاردهمین رزمایش پیامبر اعظم(ص) منهدم کردن چنین طراحی‌هایی است که این روزها در ذهن برخی مقامات آمریکایی و سرسپرده‌های منطقه‌ای‌اش وجود دارد. 2- ایران از سال 1398 و در سالگرد خروج آمریکایی‌ها از برجام و معطوف به منطقه تحولات خلیج‌فارس، معادله امنیت در برابر پایان تروریسم و جنگ اقتصادی را اعلام کرده است. بر این اساس، نتیجه طبیعی این راهبرد آن است که جنگ، جنگ است. جنگ اقتصادی هم آثار خود را به شکل ناامنی، آشکار می‌سازد. در بخش دفاعی ایران، سیاست‌ها و راهبردها موضوعیت دارد و با شهادت حاج قاسم سلیمانی، این مسیر متوقف نمی‌شود. مضاف بر این، «ضربت متقابل» که رهبر معظم انقلاب فرمودند، بر شدت عمل و انگیزه‌های تحقق این راهبرد افزوده است.

نکته راهبردی: در طی دوره اخیر، فضای عمل نیروی دریایی سپاه در خلیج‌فارس با وجود اینکه در سطح راهبردی بر مبنای دفاع از تمامیت ارضی و منافع ملی کشور طراحی شده، اما در سطح تاکتیکی و عملیاتی به فاز تهاجم تغییر یافته است؛ تاکتیک‌های هجومی نیروی دریایی سپاه بر اساس الگوهای نامتقارن، معادلات و ترتیبات سیاسی و امنیتی منطقه را به شکل بنیادین تغییر داده است. بر پایه این رویکرد اولاً؛ ایران با ابتکار عمل و هوشمندی، تصور هر نوع تهدید را در محاسبات دشمن منتفی می‌سازد. ثانیاً؛ ایران ابتدا به ساکن به هیچ نقطه‌ای چشم طمع نمی‌دوزد، اما درعین‌حال ممکن است برای حفظ منافع خود اقدامات و عملیات آفندی را ترتیب دهد و هر نقطه‌ای که احتمال تهدید از آن برود، امکان تهاجم به آن وجود دارد. (نویسنده: عزیز غضنفری)

▼گزارش روز                                

تنها راه!

گزاره خبری: دموکرات‌ها که بایدن را برای انتخابات 2020 به مصاف ترامپ خواهند فرستاد، پیش‌نویس برنامه خود برای آمریکای پس از ترامپ را منتشر کردند که یکی از بندهای جنجالی آن بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران و کنار گذاشتن پروژه براندازی جمهوری اسلامی ایران است! در داخل کشور برخی از افراد و جریان‌های خاص (همان جریانی که پیش از توافق برجام، با بزک توافق هسته‌ای، حل همه مشکلات کشور را در گرو رابطه با آمریکا می‌دانستند) به استقبال از این پیش‌نویس رفتند و نوشتند که با بازگشت دموکرات‌ها به کاخ سفید مشکلات میان تهران و واشنگتن هم حل خواهد شد و پیروزی بایدن بازگشت به میز مذاکره خواهد بود!

گزاره تحلیلی: برای فهم شرایط و آنچه با پیروزی احتمالی بایدن رقم خواهد خورد، کافی است به کارنامه دموکرات‌ها در سال‌های حضورشان در کاخ سفید در برابر کشورمان نگاهی بیندازیم! دو‌رانی سراسر از دشمنی و تخاصم با ملت ایران؛ اگرچه اوباما، کلینتون و... همچون بوش پسر و ترامپ، جمهوری‌خواهان راه یافته به کاخ سفید، ملت ایران را تهدید لفظی نمی‌کردند و حتی گاه از احترام متقابل و حل مشکلات در سایه گفتگو می‌زدند! اما آنچه در عمل اتفاق افتاده است، اگر نگوییم دشمنی آنان نسبت به ایران سخت‌تر از دوران جمهوری‌خواهان بوده، کمتر نیز نبوده است؛ سخت‌ترین تحریم‌های تاریخ و ارسال پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت در دوران باراک اوباما اتفاق افتاد! اولین بدعهدی‌ها در عدم اجرای تعهدات برجامی در دوران رئیس‌جمهور اوباما انجام شد و تحریم‌های بعدی نیز در زمان وی و بعد از امضای برجام بر کشور تحمیل شد، روندی که بی‌تردید بایدن نیز آن را ادامه خواهد داد و تنها راه توقف توطئه‌ها و دشمنی آمریکا علیه ملت ایران، نه انتظار کشیدن برای تغییر در کاخ سفید که قدرت‌یابی و قوی شدن با بهره‌گیری از ظرفیت‌های داخلی است! همان‌گونه که بازدارندگی نظام، گزینه نظامی را برای همیشه از میز کاخ سفید حذف کرده است، در حوزه‌های دیگر، ازجمله مسئله اقتصاد نیز تنها راه، تکیه بر توان داخلی است وگرنه دموکرات آمریکایی همان صاحب پنجه چدنی است كه زیر دستكش مخملی پنهان شده است. (نویسنده: سید فخرالدین موسوی)

▼ خبر ویژه‌        

همه بلاهای تلخ در دولت روحانی تجربه شد

محمدعلی ابطحی از فعالین اصلاح‌طلب و از دستگیرشدگان فتنه 88 در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «انصافاً در دوره مدیریت روحانی هیچ بلای تلخی نبود که پیش نیامده باشد. از سیل و زلزله و کرونا تا تحریم‌های شدید، همه این بحران‌ها با دولت ایشان مصادف شد و هر نقدی که متوجه دیگران است بر سر او شکسته می‌شود و هم جریانات خارجی و هم جریانات افراطی داخلی همه به این نقطه واحد رسیده‌اند تا مسائل را به دوش آقای روحانی بیفکنند.» ابطحی در ادامه گفت: «مخالفان آقای روحانی و مخالفان اصلاحات برای زدن اصلاحات و نه زدن آقای روحانی اعلام می‌کنند که این دولت اصلاح‌طلب است. این در حالی است که جریان اصلاحات هیچ نقشی در اداره کشور نداشت و حتی در بسیاری از موارد، آقای روحانی و دولت ایشان در نقش تقابل با اصلاحات ظاهر شد.» فعالین مدعی اصلاحات پیش از سال 92 تأکید داشتند که 70 الی 80 درصد مشکلات کشور ناشی از سوء مدیریت در دولت است. این طیف از سال 92 تاکنون اکثریت مطلق دولت روحانی را در اختیار گرفته‌اند و جالب اینجاست که حالا در زنگ حساب، این طیف قصور و تقصیرهای خود در دولت را یک روز به گردن دولت در سایه! می‌اندازد، روزی دیگر متوجه رهبری و نهادهای وابسته به این جایگاه می‌کند و حالا از زبان ابطحی، این مشکلات و قصورها به‌حساب بدشانسی و بلایای طبیعی گذاشته می‌شوند!

▼ اخبار

تاکتیک مقابله با تحریم باید به تقابل عینی تغییر کند

معاونت‌ پژوهش‌های اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی طی گزارشی، تصویری از وضعیت اقتصادی کشور؛ چالش‌ها و راهکارهای آن را ارائه کرد. در این گزارش به موضوع تعداد شاغلین و اشتغال ناقص در کشور نیز اشاره و عنوان شده است که طی سال‌های 1394 تا 1398 حدود سه میلیون نفر به جمعیت شاغل کشور افزوده شده که نه توسط بخش دولتی یا شرکتی و کارخانه‌ای، بلکه توسط بخش غیرشرکتی و با تمرکز بر خدماتی مانند خرده‌فروشی و عمده‌فروشی، تعمیرات، حمل‌ونقل، واسطه‌گری، خدمات مواد غذایی و ... ایجاد شده است. در ادامه این گزارش به بررسی راهکارهای عبور از تحریم‌ها پرداخته شده و آمده است: «در حال حاضر، تحریم یکی از مهم‌ترین مشخصه‌های اقتصاد ایران است؛ معمولاً در روند سیاست‌گذاری و قانون‌نویسی به این پارامتر بی‌توجهی می‌شود. در برقراری روابط بانکی بین‌المللی، تعیین شرکای تجاری، انتخاب صنایع اولویت‌دار کشور و تعیین روش‌های حمایت از آن‌ها، کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی، نحوه حمایت از کسب‌وکارهای جدید، تسهیل فعالیت برون‌مرزی بخش‌های ارزآور اقتصاد ایران و ... باید به شرایط تحریمی کشور توجه ویژه شود. مقابله با تحریم نیازمند برنامه فعالانه بلندمدت است؛ گام اول در این برنامه، کاهش ‌آسیب‌پذیری اقتصاد کشور و گام دوم، خروج از محدوده تحریم پذیری است. تاکتیک‌های دور زدن تحریم باید به‌تدریج و در بعضی بخش‌ها جای خود را به استراتژی تقابل علنی با تحریم بدهند. لازمه این تغییر زیربنایی، خروج از محدوده تحریم پذیری است.

پیام حمله به ماکت ناو هواپیمابر در رزمایش سپاه

ماکت ناو هواپیمابری که دیروز در رزمایش سپاه عملیا‌ت‌های مختلفی بر روی آن اجرا شد، کپی شده از ناوهواپیمابر نیمیتز آمریکایی بود. این رزمایش درست زمانی انجام گرفت که ناو نیمیتز آن طرف خلیج‌فارس و در منطقه حضور داشت. یکی از پیام‌های رزمایش این بود که جمهوری اسلامی در صحنه رویارویی احتمالی، مقیاس عملش برای ضربه متقابل به‌طرف گستاخ، از سطح ناو هواپیمابر کمتر نخواهد بود. در عالم واقع هم می‌توان دید که سازمان رزم دریایی آمریکا کم آسیب‌پذیر نیست. تأملی بر آتش‌سوزی اخیر در ناو هواپیمابر «یو‌اس‌اس بونهام ‌ریچارد» که منجر به نابودی آن شد و در زمانی رخ داد که شرایطی کمتر از یک ماکت نداشت، این باور را به وجود آورده است که جمهوری اسلامی هر زمان که اراده کند، همچون ماکت ناوهایی که در رزمایش‌هایش استفاده می‌کند، توان نابودی ناوهای واقعی دشمن را نیز دارد. برای جمهوری اسلامی صحنه عملیات دریایی، صحنه ابتکارات، خلاقیت‌ها و تاکتیک‌هاست که به شکل بی‌نظیری توازن را در این حوزه به سود خود برهم زده است. (نویسنده: احمد بنافی)

واکنش رهبر انقلاب به شعار «جانم فدای رهبر»

رهبر انقلاب در شهریورماه سال 91 در دیدار با خانواده نیروی دریایی سپاه به تعابیر موجود در سرودی که اول مراسم خوانده شده بود، همچون «ناخدای کشتی ولایت» و «نوح ما»، اعتراض کردند و فرمودند: «به همه این را می‌گویم و گفته‌ام و تکرار می‌کنم؛ مبادا آن صفاتی، خصالی، مناقبی که متناسب با وجود ولی‌عصر ارواحنا فداه هست، این‌ها را تنزل بدهیم در سطح انسان‌های کوچک و ناقصی مثل این حقیر و امثال این حقیر... این نوح، امام زمان است... وجود مقدس خاتم‌الانبیاء نوحِ کشتیبان این امت است.» رهبر انقلاب پیش‌ازاین نیز در اردیبهشت‌ماه همان سال، در جمع فرماندهان نیروی زمینی ارتش از استفاده‌ تعبیر «جانم فدای رهبر» در مراسم رسمی نیروهای مسلح انتقاد و تصریح کرده بودند: «نه خدا راضی است، نه احکام اسلام اجازه می‌دهد که ما بگوییم ارتش ما، یا نیروهای مسلح ما، یا عناصر ما، برای خاطر فلان آدم بمیرند؛ نه. بله، برای خاطر اسلام همه بمیرند؛ فلان آدم هم برای خاطر اسلام بمیرد.» پس ‌از این بیانات و در دیگر مراسم رسمی نظامی بعدی، این شعار حذف شد. به غیر از این موارد نیز تذکراتی از این‌ دست در موضوعات دیگری که تمجید و تعریف از رهبر انقلاب در آن‌ها بوده موجب تذکر و گلایه ایشان قرار گرفته است؛ این نوع مراقبه و برخورد رهبر انقلاب با مبالغات اطرافیان و عموم، آدمی را بیش‌ازپیش متوجه ضرورت خودسازی و تقرب جستن به خدای متعال و پرهیز از خودنمایی در بین مردم و جلب محبوبیت آنان با هر ترفند و هدفی می‌کند. بی‌شک محبت خدا از محبت مردم داوم و قرارش بیشتر و ماندگارتر است.

▼ اخبار کوتاه

نانسي پلوسی: ميليون‌ها نفر در آمریکا گرسنه و بی‌پول هستند/ رئیس مجلس نمایندگان آمریکا اعتراف کرد: «هم‌اکنون میلیون‌ها کودک در آمريکا گرسنه‌اند و بسیاری از خانوارها قادر به پرداخت اجاره‌بهای خانه‌های استیجاری خود نیستند.» بر اساس گزارش‌های رسمی از آمریکا حدود نیمی از مردم این کشور در خط فقر به سر می‌برند و نزدیک به 15 میلیون کودک در خانواده‌هایی که زیر خط فقر هستند، زندگی می‌کنند. حال این‌که این آمار از آمریکا کمتر به بیرون نشر پیدا می‌کند، به دلیل چنبره این کشور بر رسانه‌های بزرگ جهانی است که خوب را زشت و زشت را زیبا جلوه می‌دهند و با شگردهای رسانه‌ای توانایی تغییر نگاه‌ها به موضوعات مختلف را دارند.

کویت پروازها به ایران را از سر می‌گیرد/ سازمان هوانوردی کویت اعلام کرد، خطوط هواپیمایی فعال در فرودگاه بین‌المللی کویت از روز ۱ اوت پروازها به ۲۰ کشور ازجمله ایران را از سر خواهد گرفت.

ترامپ: حداقل ده سال زندان در انتظار معترضان است/ رئیس‌جمهور آمریکا: آنارشیست‌ها، آشوبگران یا معترضانی که اقدام به خرابکاری دادگاه فدرال در پورتلند یا ساختمان‌های فدرال در هر کدام از شهرها یا ایالت‌های ما می‌کنند، تحت قانون اخیر، مورد پیگرد قرار خواهند گرفت و حداقل ۱۰ سال زندان خواهند داشت.

لیبرمن: حسن نصرالله ثابت کرده به حرفش عمل می‌کند/ وزیر خارجه سابق رژیم صهیونیستی: متأسفانه (سید حسن) نصرالله ثابت کرد به حرفی که می‌زند عمل می‌کند و چشم در برابر چشم و دندان در برابر دندان. یکی از نیروهای حزب‌الله در دمشق کشته شد و کل شمال (سرزمین‌های اشغالی) فلج شده است.

تداوم تظاهرات مقابل محل اقامت «نتانیاهو»/ صدها نفر از ساکنان فلسطین اشغالی روز سه‌شنبه مقابل محل اقامت نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در تل‌آویو و قدس اشغالی تظاهرات کردند. نارضایتی عمومی از نحوه مقابله نتانیاهو با شیوع ویروس کرونا و بحران اقتصادی ناشی از آن، هزاران نفر ازجمله جوانان ساکن فلسطین اشغالی را به خیابان‌ها کشانده و اینک جمعیت معترض خواستار استعفای نتانیاهو از سمت خود هستند.

جریمه مالی شرکت آمریکایی بابت نقض تحریم‌های ایران/ وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد: «یک شرکت فعال آمریکایی [به دلیل آنچه نقض تحریم‌ها علیه ایران خوانده‌ شده]، مبلغ ۸۲۴ هزار دلار جریمه شده است. شرکت‌های تابعه «ویتفود» اقدام به فروش محصولات پوششی به طرف‌های ایرانی برخلاف تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران کرده‌اند.»

احکام سیاسی (سؤال 9): حکم تحلیل­هایی که منجر به تجسس در کار افراد شود، چیست؟ پاسخ: تحلیلی که منجر به تجسس در احوالات شخصی افراد گردد، جایز نیست. (مستفاد اجوبه، س 1393)

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات