صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۲  ، 
کد خبر : ۳۲۵۴۸۷

عضو اتاق بازرگانی ایران: سفر همتی به عراق یک تیرو دونشان بود

در حال حاضر پس از ماه ها اوضاع تجاری ایران و عراق  وضعیت بهتری پیدا کرده و  با باز شدن  برخی از  مرزها مجددا روابط تجاری دو کشور به حالت  قبلی خود بازگشته است.
سعید ترکاشوند – خبرنگار / عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی کشورمان، در سفری کوتاه به عراق طی دیدار با همتای عراقی خود گفت‎وگوهایی با محوریت آزادی منابع ارزی و تساهل در جابه جایی ارزهای صادراتی  که از مهم‎ترین دغدغه های فعالان اقتصادی ایرانی محسوب میشود انجام داد که با تحقق این امر روابط تجاری ایران و عراق در ایام کرونایی تقویت یابد.

 به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بصیرت، «عبدالناصر همتی» رئیس بانک مرکزی کشورمان روز  دوشنبه (21 مهر) در سفری کوتاه به عراق انجام داد. «علی شریعتی»  عضو اتاق بازرگانی ایران  در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه تحلیلی خبری بصیرت در خصوص سفر آقای همتی به عراق و دیدار با همتای عراقی خود گفت: سفر آقای همتی از جهاتی بسیار با اهمیت بود، به عنوان مثال این نکته وجود دارد که عراق دومین هدف صادراتی کشورمان محسوب میشود و روابط تجاری قابل تاملی بین طرفین در جریان است؛ با شیوع ویروس کرونا و بسته شدن مرزها در ماه های فروردین، روابط تجاری  ایران و عراق تحت و الشعاع قرار گرفت.

 این عضو اتاق بازرگانی ایران در ادامه تصریح کرد: علاوه بر ویروس کرونا، برخی از اقدامات سیاسی مانند تظاهراتی که در سال گذشته در عراق اتفاق افتاد و برخی اقدامات که توسط رقبای اقتصادی ایران در عراق  بازار اقتصادی ایران در عراق را تحت شعاع قرار داد؛ در حال حاضر پس از ماه ها اوضاع تجاری ایران و عراق  وضعیت بهتری پیدا کرده و  با باز شدن  برخی از  مرزها مجددا روابط تجاری دو کشور به حالت  قبلی خود بازگشته است.

 وی ادامه داد: در چنین شرایطی سفر آقای همتی به عراق و دیدار با همتای عراقی خود میتواند نقطه روشنی در روابط تجاری دو کشور ایجاد کند و در برهه زمانی با تغییراتی که اقای الکاظمی در بانک مرکزی عراق ایجاد و برخی از مدیران را تغییر داده، همین امر میتواند تاثیرات مثبتی در روند تجارت و بازگشت منابع ارزی به کشور داشته باشد.

 شریعتی در پاسخ به این سوال که آیا حجم صادراتی ما به عراق به گونه ای است که بتواند بخشی از نیازهای ارزی کشور را تامین کند گفت: در شرایط فعلی به خاطر تحریم هایی که آمریکا علیه ما اعمال کرده عملا فروش نفت ما ضعیف شده و به دنبال این امر درآمدهای ارزی نیز کاهش یافته خب در چنین شرایط هر درآمد ارزی میتواند برای کشور مفید باشد.

این فعال اقتصادی در ادامه اظهار داشت: در حال حاضر  5 میلیارد دلار ارز صادراتی، صادرکنندگان ایرانی در کشور عراق وجود دارد که تزریق چنین حجمی از ارز به چرخه اقتصادی میتواند تاثیرگذاری خود را داشته باشد و به مانند یک دستگاه اکسیژن برای بهبود بازار ارز عمل کند.

 وی تصریح کرد:  اما نکته این جاست که بازار ارز صرفا حتی با تزریق اسکناس نیز به یک ثبات کلی نخواهد رسید و  پیچیدگی های مخصوص خود را دارد  که این پیچیدگی ها بیشتر منعطف و مربوط به برخی از سیاست ها و برنامه های سیاستمداران و مقامات ارشد کشور است. رهبر معظم انقلاب نیز در این خصوص فرمودند که بازار ارز تحت تاثیر جوهای روانی و  افراد موج سازقرار دارد که بعضا ریشه این گونه اقدامات در خارج از کشور  قرار دارد.

 عراق مجری و تامین کننده برخی از کالا های اساسی کشور
 شریعتی در خصوص نکته ای که اقای همتی در خصوص تامین برخی از کالاهای اساسی ایران توسط عراق  گفت: بخش کوچکی از سیستم مبادلاتی و تجاری عراق به شدت محدود به سیستم بانکی  است و بیشتر بخش های تجاری این کشور منعطف به صرافی و تحت تاثیر سیستم غیررسمی است و خود کشور عراق نیز در تامین برخی از کالاهای اساسی خود دچار مشکل است با این وجود میتوان در شرایط تحریمی به کمک کشور عراق برخی از این نیازها را برآورده  کرد و بتوانیم هرچند تعداد محدودی از کالاهای اساسی را از کانال عراق برای کشور تامین کنیم.

 این عضو اتاق بازرگانی ایران در خصوص سازوکارهای مالی و تسهیل در برگشتن در آمدهای ارز حاصل از صادرات گفت: مزیتی که در تجارت با عراق وجود دارد این است که تاکنون هیچ یک از  مراودات تجاری ما بر اساس سیستم بانک  صورت نگرفته است علاوه بر آن نیز سیستم تجاری ایران با کشورهایی مثل عراق به گونه ای بوده است که با استفاده از برخی از قوانین تجاری روبط تجاری به شکل ریالی انجام شده و همانطور که قبلا اشاره شد بیشتر سیستم تجارت ما در عراق بر اساس صرافی هاست نه سیستم بانکی.

وی ادامه داد: تحریم های مالی و کنترل های آمریکا بیشتر بر روی بانک ها بوده و ویژگی که نقش صرافی ها را  پر رنگ کرده، شبه دولتی بودن آنهاست است که همین ویژگی صرافی ها را نسبت به تحریم های بین المللی منعطف تر کرده است.

شریعتی روابط تجاری ایران و عراق را خوب توصیف کرد و گفت: در مقطع فعلی چون مشکل  خاص سیاسی و یا موضع خصمانه ای با دولت فعلی عراق و دولت اقلیم کردستان نداری ، این چشم انداز وجود دارد که در  بلند مدت روابط دو کشور بسط و گسترش یابد؛ در این بین برخی از عوامل از جمله رقبای اقتصادی و دشمنان ایران به دنبال آن بودند که روابط بین دو کشور قطع شود که به لطف خدا این تفاق صورت نگرفت.

وی در ادامه مطرح کرد: به دلیل همسایگی و نزدیک دو کشور و کیفیتی که اجناس ایرانی دارند این میل در برخی تاجران عراقی به وجود آمده که برخی از  اجناس مورد نیاز کشورشان را را از ایران تامین کنند و حتی ما شاهد آن بودیم که برخی از کالاهایی که از چین تامین می شد اکنون همین کالاها را از سوی ایران برای عراق تامین می شود.
 این فعال اقتصادی در آخر مطرح کرد: متاسفانه به دلیل کرونا و  بسته شدن مرزها و برخی صادرات ما به کشور عراق در 6 ماهه نخست امسال 30 درصد کاهش یافته بود اما با توجه با مطلوب شدن اوضاع ان شاء الله این  چشم انداز وجود دارد که  این 30 در صد کاهش حجم صادرات ایران به عراق در آینده جبران شود. 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات