صفحه نخست >>  عمومی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۴  ، 
کد خبر : ۳۲۵۶۷۱
سید یاسر جبرائیلی در گفت وگو با بصیرت:

نگاه بیرونی سختی سال‌های آینده را بیشتر میکند/ به جای شرطی سازی اقتصاد، ظرفیت های داخلی را فعال کنید

در مجموع چه یک فرد دموکرات رئیس جمهور باشد یا جمهوری خواه برای ایران هیچ فرقی ندارد چون سران ایالات متحده آمریکا یک سیاست مشترک را علیه ایران دنبال می‌کند
با نزدیک شدن به انتخابات آمریکا، متاسفانه در داخل کشور زمزمه هایی به وجود آمده که با مذاکره با آمریکا اقتصاد ایران شرایط بهتر و مطلوب‌تری را تجربه خواهد کرد و برخی از کارشناسان بر این باورند که با این اقدام اقتصاد ایران نسبت به انتخابات آمریکا و مذاکرات شرطی شده است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بصیرت، در روزهای باقیمانده از اعلام قطعی برنده انتخابات آمریکا صحبت هایی از سوی برخی مقامات صورت گرفته که اصرار به مذاکره مجدد با آمریکا دارند و قصد دارند شرایط اقتصادی کشور را با این تحولات بین المللی گره بزنند. البته سخنان رئیس جمهوری در دیدار اعضای ستاد ملی مبارزه با کرونا با رهبر معظم انقلاب نوید خوشحال کننده ای از پایان یافتن این باور در دولتمردان و تکیه به درون بود، اما اظاهرا هنوز هم این شرطی کردن اقتصاد به تحولات بیرونی وجود دارد.

«سید یاسر جبرائیلی» تحلیلگر اقتصادی در گفت‎وگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه تحلیلی خبری بصیرت به موضوع شرطی شدن اقتصاد ایران نسبت به مسائل خارجی مثل برنده انتخابات آمریکا و مذاکره پرداخت و گفت: موضوع شرطی کردن اقتصاد کشور به انتخابات و مذاکره و برجام موضوع جدیدی نیست و هر از چند گاهی توسط آقایان لیبرال مطرح می‌شود.

 این کارشناس اقتصاد سیاسی ادامه داد: متاسفانه برخی از مقامات همه بخش‎های اقتصاد را به مذاکره با آمریکا مربوط می‌کنند در صورتی که حتی همین تحریم‎ها می‌تواند فرصتی برای خود کفایی کشور در تامین برخی کالاهای اساسی کشور باشد.

وی اظهارداشت: در این شرایط مذاکره کردن مجدد و سوق دادن جامعه برای مذاکره برای گشایش اقتصادی و یا حتی امید بستن به بایدن سرابی است که هیچ تاثیری در وضع اقتصادی کشور نخواهد داشت: رهبر معظم انقلاب نیز بارها تاکید داشتند که علاج درد اقتصادی کشور در داخل است، مقامات در خارج از کشور دنبال آن نباشند.

دموکرات ها بدتر از جمهوری خواهان
 جبرائیلی در پاسخ به این سوال که با روی کار آمدن یک رئیس جمهور دموکرات در آمریکا این امکان وجود دارد فشارهای اقتصادی کاهش یابد گفت: این که ما  فکر کنیم که دموکرات ها از جمهوری خواهان آمریکا بهترند گمان غلطی است زیرا در آمریکا تصمیمات و سیاست‌های کلان کشور آمریکا توسط سیستم اخذ می‌شود پس نباید خوش بین باشیم که با انتخاب بایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا تمام مشکلات کشور حل خواهد شد.

این تحلیلگر اقتصاد سیاسی افزود: اگر بخواهیم مرور کوتاهی به دوران پیش از برجام داشته باشیم؛ تحریم‎های  مالی و بانکی که در زمان اوباما علیه ایران وضع شد از شدیدترین تحریم‎هایی بود که علیه کشورمان وضع شده بود و ترامپ فقط بخشی از تحریم‎های جدید را وضع کرده و مابقی تحریم ها یادگار دولت اوباما است.

وی خاطر نشان کرد: اخیرا «الیوت آبراهامز» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و نزوئلا طی اظهاراتی بیان داشته که چه ترامپ در قدرت باقی بماند و چه بایدن به قدرت برسد فشار حداکثری _ که تاکنون با استفاده از سیاست دور زدن تحریم‌ها بی اثر بوده - ادامه خواهد داشت.

نسخه خودتحریمی آقایان لیبرال
 جبرائیلی در ادامه مصاحبه خود گفت: در سال‌های اخیر چالش‌هایی مانند عضویت در گروه قدام مالی (اف ای تی اف) از طریق  تصویب لوایحی مانند (پالرمو) و (سی اف تی) توسط آقایان لیبرال به کشور تحمیل شد که با تصویب این لوایح عملا دست کشور برای دور زدن تحریم‌ها بسته می‌شد که به لطف خدا این لوایح در مجمع تشخیص مصلحت نظام رد شد.

این کارشناس اقتصادی در ادامه بیان داشت: علاوه بر آن بعضی از مقامات اظهار نظراتی داشتند که عملا مشت کشور را در مقابل بیگانگان باز می‎کرد به طور مثال بعضا برخی از آقایان در مصاحبه‌هایی می‌گفتند که فروش نفت کشور کاهش یافته و یا خزانه خالی شده، خب همین اظهار نظرات باعث دلسردی مردم و دو چندان شدن فشار بر کشور خواهد شد؛ متاسفانه لیبرال ها همواره به جای این که همه تمرکز خود را برای وفق دادن شرایط کشور با شرایط تحریم صرف کنند، بیشتر به دنبال مذاکره با آمریکا هستند.

مادامی که لیبرال ها در راس باشند سختی ها بیشتر خواهد شد
وی در ادامه افزود: متاسفانه لیبرال ها همواره به دنبال مذاکره با آمریکا هستند و نگاهشان به مذاکره و یا هر تحولی که در آمریکا صورت پذیرد است و بر این نظرند که این امر کلید گشایش اقتصادی کشور است.

جبرائیلی ادامه داد: بارها رهبر معظم انقلاب تاکیدات بسیاری به نگاه به ظرفیت‎های داخلی، پیاده سازی اقتصاد مقاومتی، رونق و جهش تولید داشتند و همانگونه که مطرح شد ایشان همواره علاج اقتصاد کشور را در داخل کشور میدیدند، اما متاسفانه  لیبرال‌ها یه این نکات ایشان هیچ توجهی نداشتند و همواره با نگاه به خارج از کشور و مذاکره به دنبال بهبود اقتصاد کشور بوده اند.

این تحلیلگر اقتصاد سیاسی در آخر عنوان کرد: در مجموع چه یک فرد دموکرات رئیس جمهور باشد یا جمهوری خواه برای ایران هیچ فرقی ندارد چون سران ایالات متحده آمریکا یک سیاست مشترک را علیه ایران دنبال می‌کند اما نکته‎ای که وجود دارد این است که اگر تفکر و مدیرت لیبرال کماکان در کشور حکم فرما باشد قطعا سال‌های آینده از زمان حال سخن تر خواهد بود.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات