صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۶  ، 
کد خبر : ۳۲۵۵۹۹

ایزدی: هر دو حزب آمریکا در سرنگونی جمهوری اسلامی توافق دارند/شرطی کردن جامعه مضر است

نشست راهکارهای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب، از سوی انجمن علمی انقلاب و با حضور جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه در محل موزه عبرت برگزار شد.
بخش پایانی این نشست به تحلیل مسائل روز اختصاصی داشت که بر این اساس، فواد ایزدی، کارشناس مسائل بین‌الملل به تحلیل انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا پرداخت.
ایزدی با بیان اینکه نظرسنجی‌ها تا این لحظه حاکی از پیشتازی بایدن است، گفت: با توجه به این نظرسنجی‌ها احتمال برد بایدن زیاد است.
استاد روابط بین‌الملل به وجود سه سناریو درباره انتخابات آمریکا اشاره کرد و افزود: یک سناریو این است که نظرسنجی‌ها درست است و فاصله‌ای که بین بایدن و ترامپ وجود دارد، باقی می‌ماند و ترامپ نتیجه انتخابات را واگذار می‌کند.
ایزدی ادامه داد: سناریوی دوم این است که اتفاق انتخابات قبلی آمریکا تکرار می‌شود که با اینکه کلینتون جلو بود و نظرسنجی‌ها هم درست بود، اما ترامپ برنده می‌شود.
وی افزود: در انتخابات دور گذشته، کلینتون سه میلیون رأی از ترامپ بیشتر داشت و نظرسنجی‌ها هم اشتباه نبود، اما مشکل روی نظرسنجی‌های ایالتی بود که موسساتی که آنجا نظرسنجی کردند مشکل داشتند. حالا یا این موسسان برای ترامپ، نظرسازی می‌کردند یا اینکه بخشی از رأی‌دهندگان به ترامپ دیده نمی‌شدند.
ایزدی گفت: اگر موسسات نظرسنجی، اشکالات خود را اصلاح کرده باشند می‌توان به آماری که هم‌اکنون درباره نتیجه انتخابات می‌دهند، تکیه کرد.
کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه امکان اعلام تقلب از سوی ترامپ درصورت باخت، سخت است، علت آن را فاصله زیاد او با بایدن دانست.
ایزدی در همین زمینه گفت: یک سناریو این است که فاصله رأی دو‌طرف کم باشد و ترامپ اعلام تقلب کند و بگوید رای فلان قسمت مخدوش است؛ کاری که ترامپ هم‌اکنون زمینه آن را دارد فراهم می‌کند و بهانه‌هایی هم برای این موضوع دارد.
وی در ادامه گفت: با وجود ایجاد اختلاف درباره نتیجه انتخابات، کار به دادگاه عالی کشیده می‌شود که ترکیب این دادگاه، هم‌اکنون پنج به سه به سود ترامپ است، یعنی پنج قاضی منصوب رییس‌جمهور جمهوری‌خواه هستند و سه قاضی منصوب رییس‌جمهور دموکرات و این امکان وجود دارد که قضات دادگاه عالی، حزبی رای بدهند.
ایزدی با بیان اینکه اکثریت قوه مقننه ایالتی دست جمهوری‌خواه‌ها است، گفت: ۵۳۸ نفر حق انتخاب رئیس جمهور را در آمریکا دارند که اسم‌شان از طریق قوه مقننه ایالتی اعلام می‌شود.
ایزدی با بیان اینکه  آمریکایی‌ها مدعی هستند که مردمسالاری در ایران ضعیف است، گفت: ساختار انتخاباتی آمریکا رای مردم را به رسمیت نمی‌شناسد و در دهه‌های گذشته برای اینکه ژست مردمسالاری بگیرند می‌گویند کسانی که رای مردم را اعلام می‌کنند، عقبه رای مردم داشته باشند.
وی، دوقطبی شدید فضای آمریکا در حال حاضر را مورد اشاره قرار داد و گفت: خود آمریکایی‌ها خجالت می‌کشند که چنین فردی رییس جمهور آن‌ها است‌ و به همین دلیل شاید حضور مردم در انتخابات امسال بیشتر باشد و این به نفع دموکرات‌هاست. البته در مقابل، رای‌دهندگان جمهوری‌خواه، بیشتر پای کار هستند، اما دموکرات‌ها باید هوا خوب باشد و شرایط برای حضور آن‌ها مهیا باشد تا رأی بدهند.
استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه موضوع ایران همواره بحث داغ انتخاب آمریکاست، گفت: بایدن و اطرافیانش نقدهایی به سیاست ترامپ در قبال ایران و خروج از برجام دارند.
ایزدی افزود: نقد آن‌ها این نیست که خروج از برجام کار غیراخلاقی بوده و اگر ما به قدرت برگردیم این کار غیراخلاقی را اصلاح می‌کنیم، بلکه نقدشان این است که می‌توانستیم برجام را گروگان بگیریم تا امتیاز بیشتری از ایران بگیریم.
وی اظهار داشت: بایدن می‌گوید اگر از برجام خارج نمی‌شدیم به ایران می‌گفتیم اگر فلان کار را نکنید از خارج می‌شویم. مخصوصاً که آن‌ها این ذهنیت را داشتند که برجام برای روحانی ارزشمند است. 
ایزدی تصریح کرد: حرف تیم بایدن این است که ترامپ نتوانسته ایران را به‌خوبی محدود کند، اما ما می‌توانیم آن‌ها را به‌خط و مدیریت کنیم.
کارشناس مسائل آمریکا با انتقاد از وجود این ذهنیت در برخی افراد در کشور که رأی آوری بایدن باعث حل مشکلات می‌شود، گفت: از سال ۲۰۰۸ چنین ذهنیتی در کشور ایجاد شد؛ عده‌ای گفتند این باراک حسین اوباما است و ممکن است خودش هم مسلمان باشد و مشکلات ما را حل کند.
ایزدی ادامه داد: اتفاقاً بدترین تحریم‌ها را اوباما علیه ما وضع کرد. تحریم‌های ریگان و کلینتون و بوش به اندازه تحریم‌های زمان اوباما برایمان مشکل ایحاد نکرد، چرا که تحریم‌های ثانویه در دوره او وضع شد.
وی با بیان اینکه بعد از این موضوع، باز یک عده‌ای با خوشبینی چشم به برجام دوختند و می‌بینیم که الان در فروش نفت بدتر از قبل از برجام هستیم. باز عده‌ای می‌گویند همه این مشکلات ناشی از ترامپ است، در حالی که خود عراقچی یکبار گفت کلینتون هم روی کار می‌آمد از برجام خارج می‌شد، که راست هم می‌گفت.
ایزدی با بیان اینکه برجام طراحی شده بود که ایران تعهداتش را اجرایی کند امّا طرف مقابل زیر تعهدات بزند، گفت: خروج ترامپ از برجام بر اساس مکانیسمی بود که سال ۲۰۱۵ اوباما و کنگره وقت آن را تصویب کرده بودند.
وی با بیان اینکه هر دو حزب آمریکا در سرنگونی جمهوری اسلامی توافق دارند، گفت: سؤالی که در ایران مطرح می‌شود این است که آمریکایی‌ها تغییر رفتار ما را می‌خواهند یا تغییر رژیم را؟ اصلاح‌طلبان می‌گویند تغییر رفتار بدهیم تا جمهوری اسلامی هم حفظ شود،‌ ژست انقلابی هم می‌گیرند. این در حالی است که آمریکایی‌ها هر دو را می‌خواهند، امّا چون تغییر رژیم سخت است می‌گویند تغییر رفتار بدهید، در مرحله بعد سراغ تغییر رژیم می‌روند. از این روست که رهبر انقلاب فرمودند تغییر رفتار معنایی جز تغییر نظام ندارد.
کارشناس مسائل آمریکا در ادامه گفت: ذوق‌زدگی برخی در داخل کشور تا اینجا ادامه یافت که بعد از خروج آمریکا از برجام، به برجام اروپایی دل بستند. این در حالی است که چند روز پیش مسئول اینستکس در پاسخ به سؤال که سازوکار اینستکس درباره ایران چقدر فعال است، گفته بود هیچ. 
ایزدی ادامه داد: حال باز عده‌ای چشم امید به آمریکا دوخته‌اند و منتظر رأی‌آوری بایدن هستند. در حالی که شرطی کردن جامعه واقعاً مضر است.
وی افزود: مشکل ایران و آمریکا، اولاً وجود یک جریان غربگرا در کشور است که این باید اصلاح شود. همه باید بدانیم که رابطه ایران و آمریکا درست بشو نیست؛ تا آمریکا وجود دارد، درگیری با ایران نیز وجود خواهد داشت.
ایزدی با بیان اینکه دچار یک مشکل ذهنی درباره آمریکا شده‌ایم، گفت: عده‌ای همیشه می‌گویند رابطه ایران و آمریکا بالاخره باید درست شود. در حالی که این طرف فکر غلط است و باید ذهن‌مان را رها کنیم از وابستگی به آمریکا.
استاد دانشگاه ادامه داد: وقتی در عراق، مصطفی الکاظمی روی کار آمد، باز عده‌ای خوشحال شدند، گفتند این فرد رابطه‌اش با آمریکا خوب است و مشکل ما را حل می‌کند.
ایزدی با بیان اینکه موضوع ایران و آمریکا زمانی حل می‌شود که آمریکا افول کند و این موضوع در حال تحقق است، گفت: جمهوری اسلامی ان‌شاءالله با قدرت ادامه می‌دهد و آمریکا افول‌‌ خواهد کرد.
وی با یادآوری قدرت‌هایی مثل پرتغال، اسپانیا و فرانسه که در قرن‌های ۱۶ به بعد امپراطوری ایجاد و سپس افول کردند، اظهار داشت: الان دوره افول امپراطوری آمریکاست که انقلاب اسلامی در این روند بی‌‌تاثیر نبوده‌ است.
ایزدی تصریح کرد: اگر ده، پانزده سال مقاومت کنیم، مسئله ایران و آمریکا با افول این امپراطوری حل می‌شود. 
استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه داستان رابطه ایران و آمریکا در دوره بایدن هم حل نخواهد شد، گفت: البته امکان جماع سازی دموکرات‌ها علیه ایران بیشتر است و این موضوع به نفع ما نیست.
ایزدی ادامه داد: ترامپ می‌گوید اگر دوباره رأی بیاورد اولین کشوری که به او زنگ خواهد زد، ایران است. این سخن ناشی از این است که تصور می‌کند وضع ایران خیلی خراب است و راهی جز تماس با او نداریم. اینکه برخی آقایان هر هفته از مذاکره حرف می‌زنند، در ایجاد چنین ذهنیتی برای ترامپ بی‌تأثیر نبوده است.
وی افزود: برخی فکر می‌کنند اگر هر هفته یادآوری نکنند که آماده مذاکره هستیم آمریکا این موضوع را فراموش می‌کند. این افراد، نسبت به مذاکره وسواس پیدا کرده‌اند و نمی‌توانند فکر آن را از خود رها کنند. 
ایزدی با بیان اینکه برجام کالایی در دست طرف غربی است، اظهار داشت: وقتی ما زیاد از این کالا حرف می‌زنیم، طرف مقابل قیمتش را بالا می‌برد. این موضوعی نیست که نیاز به فهم دیپلماتیک داشته باشد.
استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه باید در یکسال گذشته، توان هسته‌ای خود را افزایش می‌دادیم، گفت: برای آمریکایی‌ها این موضوع بسیار مهم است که از بهمن‌ماه که دولت جدید وارد کاخ سفید می‌شود تا مرداد ۱۴۰۰ که دولت جدید در ایران شروع به‌کار می‌کند، با ایران به یک توافق دست پیدا کنند، چرا که نگران هستند مبادا قوه مجریه ایران هم شبیه قوه مقننه شود و باز مجبور شوند با فردی مثل سعید جلیلی مذاکره کنند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات