صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۴  ، 
کد خبر : ۳۲۵۹۱۱

بایدن: امروز می‌توانیم آمریکا را پس بگیریم/فقط ۷ رسانه مجازند نام برنده انتخابات آمریکا را اعلام کنند/ نبرد در راه کنگره

بایدن: امروز می‌توانیم آمریکا را پس بگیریم
«جو بایدن» نامزد حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری با تشویق مردم آمریکا به رای دادن گفت که با هم می‌توان بر بحران‌های کنونی آمریکا فائق آمد.
وی در پیامی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «ما می‌توانیم بر این بحران‌ها فائق آییم. امروز می‌توانیم کشورمان را پس بگیریم. ما می‌توانیم در نبرد برای روح ملت پیروز شویم. همه اینها امروز آغاز می‌شود. بیایید این کار را با هم انجام دهیم.»
***
فقط ۷ رسانه مجازند نام برنده انتخابات آمریکا را اعلام کنند
طبق بیانیه توییتر، برای اعلام رسمی نام برنده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تنها به ۷ رسانه ABC News، خبرگزاری AP، CNN، CBS News، «Decision Desk HQ»، Fox News و NBC News می‌توان اعتماد کرد. اگر خبرنگار یا هر کاربری در توییتر بدون استناد به یکی از منابع هفتگانه تایید شده، نتیجه انتخابات را توییت کند، ممکن است توییت او حذف یا نشر نشود. توییتر برای آن توییت پوستری نشر خواهد کرد که بر آن نوشته شده: «منابع رسمی هنوز نام برنده را اعلام نکرده‌اند»، بنابرین ذکر نام برنده به مرکز اطلاعات انتخابات در شبکه توییتر محول شده است
 انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بطور سنتی از دهکده دیکسویل ناچ Dixville Notch واقع در ایالت نیوهمپشایر آغاز می شود و در این دوره نیز اهالی این دهکده در نخستین ساعات بامداد سه‌شنبه به وقت محلی پای صندوق رای حاضر شدند و تمامی آرای به صندوق ریخته شده در این دهکده، به نفع جو بایدن نامزد دموکراتها بود.
در این دهکده کم جمعیت که تنها ۱۲ نفر در آن زندگی می کنند، ۵ نفر رای دادند و همه آنها بایدن را برای ریاست جمهوری کشورشان برگزیدند.

در انتخابات سال ۲۰۱۶ در این دهکده دو نفر به ترامپ و چهار نفر هم به هیلاری کلینتون رای داده بودند.
پیروزی بایدن در گام نخست شمارش آرا در حالی است که تازه ترین نظرسنجی ها همچنان از پیشتازی بایدن نسبت دونالد ترامپ در این دوره از رقابت ها حکایت دارد.

شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان نیز نوشت: ۱۲ مایل دورتر در «میلسفیلد» (Millsfield) واقع در نیوهمپشایر، صندوق‌های رای در اولین دقایق بامداد امروز باز شد. ترامپ در این منطقه با ۱۶ رای در برابر ۵ رأی بر بایدن پیروز شد.
ترامپ با مسائلی همانند بحران شیوع ویروس کرونا در آمریکا و اعتراضات سیاه پوستان این کشور در پی کشته شدن چند تن از آنها به دست پلیس، انتخابات سختی را برای ماندن در مسند قدرت پیش رو دارد و در طرف دیگر، جو بایدن، معاون اول سابق باراک اوباما، رئیس جمهور سابق و محبوب آمریکا، پس از شکست برنی سندرز در انتخابات درون حزبی، پا به عرصه رقابت گذاشته است.

به دلیل بحران ناشی از شیوع ویروس کرونا، بخش مهمی از انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا را رای‌های پستی و پست الکترونیک تشکیل می‌دهند و تنها حدود ۴۰ میلیون نفر به صورت حضوری و در روز انتخابات رأی خواهند داد. همین مسئله ممکن است باعث این مسئله شود که رئیس جمهور بعدی آمریکا شب انتخابات مشخص نشده و این اتفاق چند روز طول بکشد.
قوانین انتخاباتی در نیوهمپشایر به مناطقی با کمتر از ۱۰۰ سکنه اجازه می‌دهد تا حوزه‌های اخذ رای را نیمه شب باز کنند و بعد از آنکه همه رای‌دهندگان ثبت نامی رای دادند، شعب را ببندند.
اکثر حوزه‌های رای‌گیری در ساحل شرقی ساعت شش یا هفت صبح به وقت محلی رسما باز می‌شوند. در ایالت ورمونت، رای‌دهندگان از ساعت پنج صبح (یک و نیم بعد از ظهر به وقت تهران) به پای صندوق‌های رای می‌روند. رای‌گیری تا ساعت ۹ شب به وقت شرق آمریکا ادامه خواهد داشت، اما در بخش‌هایی از ایالت ایندیانا و کنتاکی، شعب اخذ رای ساعت شش شب به وقت محلی بسته می‌شوند.
***
نبرد در راه کنگره
امروز سوم نوامبر، علاوه بر آنکه روز سرنوشت‌سازی در تعیین رهبر بعدی کاخ سفید است، روز انتخاب قانونگذاران در مجلس نمایندگان و سنای آمریکا هم به شمار می‌رود. این دو مجلس، کنگره آمریکا را تشکیل می‌دهند. جبهه دیگری که دموکرات‌ها برای تصاحب آن خیز برداشته‌اند، کنگره است.
در حال حاضر کنترل مجلس نمایندگان آمریکا با ۴۷ نماینده بیشتر در اختیار دموکرات‌هاست و سنا هم با ۵۳ نماینده در چنگ جمهوری‌خواهان قرار دارد. امروز تمام ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان آمریکا و ۳۵ کرسی از سنا به رای گذاشته می‌شوند.  
از مجموع ۳۵ کرسی سنا که به رای گذاشته شده است، ۲۳ کرسی متعلق به جمهوری‌خواهان و ۱۲ کرسی متعلق به دموکرات‌هاست. دموکرات‌ها به سه یا چهار کرسی دیگر برای کسب اکثریت سنا نیاز دارند.
تعداد دقیق این کرسی‌ها به این مساله بستگی دارد که چه کسی پیروز انتخابات ریاست جمهوری شود. چنانچه بایدن پیروز انتخابات ریاست جمهوری شود، معاون او خانم کامالا هریس، رئیس سنا می‌شود و می‌تواند در صورت تساوی قانونگذاران، رای را بشکند. پس اگر معاون رئیس‌جمهوری جدید دموکرات باشد، سه کرسی برای کسب اکثریت کفایت می‌کند، در غیر اینصورت به چهار کرسی نیاز است.
در مقابل، جمهوری‌خواهان هم برای تصاحب مجلس نمایندگان آمریکا به ۲۱ کرسی دیگر نیاز دارند. در حال حاضر، مجلس نمایندگان آمریکا با اکثریت ۲۳۲ مقابل ۱۹۷ نماینده در اختیار دموکرات‌ها قرار دارد. اکثریت در این مجلس با ۲۱۸ کرسی به دست می‌آید.  
برای دموکرات‌ها حیاتی است که در کنار ریاست جمهوری، کنترل سنا را هم دوباره به دست بگیرند، چرا که در غیر اینصورت کار بایدن برای پیشبرد اموری از جمله اصلاح قوانین مهاجرتی و بهداشت و درمان سخت‌ می‌شود. 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات