صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۹  ، 
کد خبر : ۳۲۵۹۱۲

کشورهای عربی نگران باخت ترامپ هستند

 مسئولان اماراتی و بحرینی به روزنامه «اسرائیل هیوم» گفتند که کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ، از میلیون‌ها دلار کمک کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس بهره‌مند است.
به نوشته وبگاه القدس العربی، این روزنامه عبری‌زبان که نزدیک‌ترین رسانه به نتانیاهو به شمار می‌رود، در این گزارش به نقل از یک مقام اماراتی که او را «عالی‌رتبه» توصیف کرده بود، نوشت: «ما به شدت انتخابات آمریکا را تحت نظر داریم و امیدواریم که ترامپ برنده شود، اما همزمان آماده ورود فرد جدیدی به دفتر بیضی شکل در کاخ سفید هستیم.»
مسئولان دیگری از بحرین و امارات نیز به این روزنامه گفتند که کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به صورت مستقیم به کمپین ترامپ کمک مالی می‌کنند و همراستا با این نیز برای تشویق جوامع مسلمان در ایالات متحده جهت رأی به ترامپ تلاش می‌کنند. هرچند باید گفت او نزد اتباع مسلمان محبوبیتی ندارد.
اسرائیل هیوم در ادامه به نقل از یک مسئول بلندپایه بحرینی و نزدیک به دائره قدرت در ریاض و ابوظبی نوشت که کشورهای عربی که با تل آویو توافق کرده‌اند، از شکست ترامپ در انتخابات و تصمیم بایدن برای تغییر سیاست‌های آمریکا در غرب آسیا واهمه دارند.
این منبع بحرینی افزود: «آمادگی‌هایی وجود دارد تا در صورت تغییر دولت در آمریکا و تغییر سیاست‌هایش در خاورمیانه بتوان اقدام و تصمیم مناسبی گرفت. اما تحت هر سناریویی، نگرانی در خصوص توافقات امضاء شده با اسرائیل وجود ندارد. در واقع ما با اسرائیل رابطه داریم و نیازی به حمایت مستمر آمریکا وجود ندارد.»
او سپس مدعی شد که گفت‌و‌گوها برای کشاندن کشورهای عربی دیگری به خط سازش با رژیم اسرائیل در جریان است و اگر ترامپ برنده شود، طوفانی از میان کشورهای عربی و اسلامی به اصطلاح «میانه‌رو» برای پیوستن به سیاست‌های ترامپ در خاورمیانه شکل می‌گیرد و اما در صورت پیروز بایدن، کشورهایی که به طور مخفیانه در حال گفت‌و‌گو جهت عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستند، یک گام به عقب می‌روند و از نو سود و زیان این اقدام را بررسی می‌کنند.
به گفته این مقام بحرینی، سطح فعلی روابط در منطقه بدین گونه است که اسرائیل و آمریکا میان عربستان، مصر، بحرین و امارات از یک سو و قطر از سوی دیگر در حال میانجیگری هستند.
«دانی دانون» سفیر سابق رژیم صهیونیستی نیز به رادیو اسرائیل گفت که اکثریت بالای یهودیان آمریکا به «جو بایدن» کاندیدای دموکرات رأی خواهند داد.
او سپس تأکید کرد که اموال یهودیان آمریکا بیش از رأیشان در انتخابات ریاست‌جمهوری تأثیرگذار است و کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ، هدایای مالی گسترده‌ای از یهودیان ارتدوکس و اسرائیلی‌های مقیم آمریکا بهره‌مند شده است.
با این حال «رابن بن شای» تخلیلگر امنیتی صهیونیستی در روزنامه عبری زبان یدیعوت احارانوت نوشته است که هرچند «جو بایدن» و «دونالد ترامپ» هر دو به طور مختلفی عمل می‌کنند، اما توقع ندارد که جو بایدن شناسایی قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی یا حاکمیت این رژیم بر بلندی‌های جولان را لغو کند. علاوه بر این بایدن به لزوم «حفظ برتری نظامی» رژیم اسرائیل پایبند است و این فاکتور را در فروش جنگنده اف-۳۵ به نیروی هوایی امارات در نظر دارد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات