صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۶  ، 
کد خبر : ۳۲۵۹۷۹
فارین پالیسی:

دغدغه های بن سلمان درمورد انتخابات آمریکا

آنخل ووهرا در فارین پالیسی نوشت: ولیعهد عربستان سعودی با اضطراب در کاخ خود منتظر تعیین رئیس‌جمهور بعدی آمریکا است. محمد بن سلمان هنگامی که به طور ضمنی با تصمیم شیخ محمد بن زاید، همتای اماراتی خود، برای امضای توافق صلح با اسرائیل، دشمن سنتی جهان عرب، موافقت کرد، در واقع بر انتخاب مجدد دونالد ترامپ شرط بسته بود، حالا اگر جو بایدن پیروز شود، موقعیت عربستان سعودی که اقدام جنجال برانگیز تازه‌اش به قیمت تحریک احساسات مسلمانان در سطح جهان تمام شد، وی را منزوی تر از قبل خواهد کرد.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: در آغاز دوران ریاست جمهوری ترامپ، جارد کوشنر داماد و مشاور ترامپ، بن سلمان را فریب داد. این از همان ابتدا رابطه تنگاتنگ و نزدیکی با یکدیگر برقرار کردند. از نظر استراتژیک، این به معنای هماهنگی نزدیک در مورد ایران و منطقه و حمایت آمریکا از قدرت گرفتن محمد بن سلمان در ساختار قدرت عربستان سعودی بود.
 
ولیعهد به ویژه با حمایت ترامپ جسورتر شد و موضع سرسختانه تری نسبت به تهران اتخاذ کرد. از زمان انقلاب اسلامی در سال 1979 ریاض همواره ایران را تهدید اصلی برای موقعیت غیررسمی خود به عنوان رهبر جهان اسلام می‌داند.

در ماه مه 2018 ، ترامپ از توافق هسته‌ای خارج شد که تحریم‌ها علیه ایران را پایان داده بود. این معامله و پولی که از طریق فروش نفت به جیب تهران ریخته شد، این امکان را برای این کشور فراهم کرد تا حمایت خود را از شبه نظامیان مانند حزب الله لبنان در سراسر منطقه دو برابر کند. بنابراین اعمال مجدد تحریم‌ها هم برای اسرائیل و هم برای آل سعود گزینه ایده‌آل بود.

با این حال، بایدن قول داده که دوباره با ایران راه دیپلماسی در پیش گیرد و توافق هسته‌ای را به نوعی احیا کند. اگر چنین اتفاقی بیفتد و تحریم‌ها دوباره برداشته شود، از نظر عربستان سعودی، ایران دوباره بودجه لازم را به دست آورده تا هلال شیعی خود را از طریق سوریه، عراق، لبنان تا یمن گسترش دهد. مشخص نیست که بایدن بدون اعمال تحریم چگونه می‌خواهد فعالیت‌های ایران را محدود کند، در حال حاضر به نظر می‌رسد که این موضوع عمده‌ترین دلیل نگرانی عربستان سعودی است.

بطور کلی بایدن از عربستان سعودی به عنوان متحدی غیرقابل قبول نام برده و قول داده که با آن رفتاری متفاوت در پیش گیرد. وی همچنین از یافته‌های سیا که ولیعهد سعودی را مسئول قتل وحشیانه جمال خاشوقجی مخالف حکومت سعودی می‌دانسته پشتیبانی کرده است. در پایان اینکه آیا این امر تغییری در سیاست آمریکا در قبال عربستان سعودی ایجاد می‌کند یا خیر، یکی از سوالات بزرگ پیش رو ما است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات