صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۳  ، 
کد خبر : ۳۲۶۱۴۵

قیمت نفت خام سنگین ایران کاهش یافت

دبیرخانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) اعلام کرد: سیزده عضو اوپک بر اساس تازه‌ترین گزارش دبیرخانه این سازمان ـ که امروز (چهارشنبه، ۲۱ آبان‌ماه ـ منتشر شد، در ماه اکتبر سال ۲۰۲۰ میلادی روزانه ۳۲۲ هزار بشکه بیشتر از روزانه ۲۴ میلیون و ۶۴ هزار بشکه ماه سپتامبر، نفت تولید کردند. تولید روزانه نفت اعضای اوپک بر اساس گزارش منابع ثانویه در ماه اکتبر (مهر- آبان) به ۲۴ میلیون و ۳۸۶ هزار بشکه رسید. لیبی و عراق با افزایش تولید روزانه ۲۹۹ هزار بشکه و ۱۴۸ هزار بشکه بیشترین افزایش تولید را در ماه اکتبر به خود اختصاص دادند. تولید نفت ایران در ماه اکتبر روزانه ۵ هزار بشکه کاهش یافت.

تازه‌ترین گزارش ماهانه اوپک همچنین نشان داد قیمت نفت خام سنگین ایران در ماه اکتبر یک دلار و ۶۹ سنت معادل ۴ درصد نسبت به ماه سپتامبر کاهش یافته است. قیمت نفت خام سنگین ایران در ماه اکتبر ۴۰ دلار و ۲۴ سنت برای هر بشکه ثبت شد، در حالی که این رقم در ماه سپتامبر ۴۱ دلار و ۹۳ سنت و میانگین قیمت نفت سنگین ایران نیز از ابتدای سال ۲۰۲۰ تاکنون ۳۹ دلار و ۷۰ سنت برای هر بشکه بوده است. قیمت سبد نفتی اوپک هم در ماه اکتبر با کاهش ۳.۵ درصدی به ۴۰ دلار و ۸ سنت برای هر بشکه رسید که یک دلار و ۴۶ سنت کمتر از ماه سپتامبر است. بر اساس این گزارش تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۰ را ۹۰ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه در روز اعلام کرد که ۹ میلیون و ۷۵۰ هزار بشکه کمتر از سال ۲۰۱۹ است.

قیمت نفت خام با امید به اقدام اوپک پلاس رشد کرد
روز پنجشنبه، قیمت نفت خام در حالی به رشد خود ادامه داد که علی‌رغم تشدید پاندمی در اروپا و آمریکا سرمایه‌گذاران امیدوارند اوپک پلاس کاهش تولید خود را حفظ کند. تا ساعت ۷:۱۲ به وقت تهران، قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت، بنچ‌مارک بین‌المللی قیمت نفت، ۰.۷ درصد یا ۳۱ سنت رشد کرد و به ۴۴.۱۱ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا، دابلیوتی‌آی، ۰.۸ درصد یا ۳۵ سنت رشد کرد و به ۴۱.۸۰ دلار رسید. بدتر شدن چشم‌انداز تقاضای نفت خام با تشدید پاندمی کرونا باعث شده تا فشارها بر روی اوپک پلاس برای به تعویق انداختن افزایش تولید ۲ میلیون بشکه‌ای این گروه که برای ژانویه برنامه‌ریزی شده بود افزایش یابد. اوپک پلاس در حال حاضر برای تقویت قیمت‌ها ۷.۷ میلیون بشکه در روز از تولید خود کاسته است و سرمایه‌گذاران امیدوارند، این روند برای سال ۲۰۲۱ هم تمدید شود.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات