صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۸  ، 
کد خبر : ۳۲۶۷۸۸

کارشناس آمریکایی: فشار اقتصادی بر ایران، خواسته آمریکا را برآورده نکرد

یک نشریه آمریکایی در گزارشی به سیاست فشار حداکثری بر ایران پرداخت و به نقل از چند صاحب‌نظر نوشت که این سیاست، خواسته واشنگتن را برآورده نکرده است.
کارشناس آمریکایی: فشار اقتصادی بر ایران، خواسته آمریکا را برآورده نکرد

نشریه نشنال اینترست، در گزارشی نوشت که «جو بایدن» رئیس‌جمهور منتخب آمریکا به احتمال قوی در ۲۰ ژانویه سال آتی میلادی وارد کاخ سفید شود و این در حالی است که جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در خصوص سیاست «فشار حداکثری» بر ایران که به دست دونالد ترامپ، آغاز شده است، اختلاف نظر دارند.

این نشریه به نقل از «مایک سینگ» از اعضای سابق شورای امنیت ملی آمریکا نوشت: «فشار حداکثری، رنج و درد اقتصادی بی سابقه‌ای به حکومت ایران تحمیل کرده اما آن نتیجه‌ای که منافع آمریکا را تأمین کند، به دست نداده است.»

بنابراین گزارش، بحران میان ایران و آمریکا در دوره دونالد ترامپ به اوج خود رسید و یکی از گام‌های واشنگتن در این راستا خروج از توافق هسته‌ای با ایران بود. از آن پس آمریکا شروع به وضع تحریم‌های شدیدتری علیه ایران در سایه شیوع ویروس کرونا کرد.

«کوری شاک» پژوهشگر «بنیاد اینترپرایز آمریکا» در این باره گفت: «کارزار فشار حداکثری موفق نبود. ایران به هیچ کدام از خواسته‌های ۱۲ گانه مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا به عنوان پیش شرط برای آغاز دوباره مذاکرات عمل نکرد.»

نشنال اینترست سپس نوشت که ایران برای فشار بر اروپا به آرامی بخشی از تعهدات هسته‌ای خود را کنار گذاشت و «جو بایدن» در این خصوص گفته است که اگر تهران به الزامات خود در توافق هسته‌ای بازگردد، تحریم‌ها برداشته خواهد شد. اما «مایک روبین» دیگر تحلیلگر آمریکا به این نشریه گفت که «فشار حداکثری» نباید پایان یابد و مدعی شد که این کارزار باید به راهبرد ثابت آمریکا در قبال ایران تبدیل شود و با تغییر دولت‌ها از میان نرود.

او اما اذعان کرد که ۱۲ پیش شرط مایک پامپئو، واقعی و قابل تحقق نبود، هرچند از نظر وی منطقی بود اما امکان عملی شدن را نداشت.

آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات