صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۵  ، 
کد خبر : ۳۲۶۹۱۲

ایران از لحاظ فنی، چقدر می تواند روزانه نفت تولید کند؟

وزیر نفت نیز در جلسه  بررسی درآمدهای نفتی لایحه بودجه ۱۴۰۰ اعلام کرده است که مجموع تولید نفت و میعانات گازی ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز خواهد شد.
جدا از مسائل سیاسی، بازگشت ایران به بازارهای جهانی نفت نیازمند این است که از نظر فنی توانایی این کار وجود داشته باشد. البته ایران تجربه بازگشت پر قدرت به بازار جهانی نفت را در سال ۱۳۹۵ و بعد از امضای برجام را در کارنامه خود دارد. در آن زمان گفته شد که ایران نزدیک به 2 میلیون بشکه نفت در روز صادر می کند. البته بسیاری از مهندسان در این حوزه معتقدند که ایران از لحاظ فنی توانایی بسیار بالاتر از صادرات نفتی دارد. آنچه مسلم است این نکته است که ایران به دانش کافی در حوزه نفت و پالایشگاهی رسیده است و در این زمینه بنحوی به خودکفایی رسیده است. 

از سوی دیگر علاوه بر اینکه رئیس جمهور از آمادگی ایران برای افزایش تولید خبر داده، بیژن زنگنه، وزیر نفت نیز در جلسه  بررسی درآمدهای نفتی لایحه بودجه ۱۴۰۰ اعلام کرده است که مجموع تولید نفت و میعانات گازی ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز خواهد شد. نکته ای که در اینجا وجود دارد طرح این موضوع است که اساسا منافع کشور با صادرات نفت تامین خواهد شد یا نه؟ در جواب این سوال باید گفت که وابستگی کشور به فروش نفت، باعث خواهد شد که اقتصاد ایران جزو کشورهای تک محصولی محسوب شود که هم ضربه زدن دشمن به اقتصاد را آسان می کند و هم اینکه  تولید کشور نادیده گرفته شود. 

 گفته می شود در بودجه سال آینده حدود ۲ میلیون و دویست هزار بشکه برای مصرف داخلی و ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نیز برای صادرات پیش‌بینی شده است. بنابراین با این حجم از صادرات حدود ۲۵ درصد بودجه سال ۱۴۰۰ تامین می‌شود، البته این در صورتی است که نرخ تسعیر ارز دولت برای تامین کالاهای اساسی ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان و نرخ تسعیر ارز برای شرکت‌های دولتی ۱۷ هزار تومان باشد.

البته زنگنه بر این موضوع تاکید کرده است که اعداد مذکور به شرط رفع تحریم‌ها در نظر گرفته‌ شده و اگر شرایط بهتر شود این عدد محقق می‌شود و در غیر این صورت باید اوراق مشارکت فروخته شود. انتقادی که در این زمینه وارد این است این موضوع می باشد که چرا دولت بودجه کشور براساس اما و اگر کار کرده است. لذا انتظار از مجلس محترم این است که در بودجه کشور را براساس واقعیات تصویب کند و اجازه ندهد از بستر بودجه رسمی کشور، تورم بیرون بیاد. بودجه باید توسعه دهنده باشد نه ایجاد مشکلاتی برای معیشت و اقتصاد مردم.  

بنابراین به نظر می‌رسد اگر دو روی سکه تحقق بخش نفتی بودجه مسائل سیاسی و مسائل فنی باشند، تحقق مسائل فنی دور از انتظار نیست و باید چشم انتظار سرنوشت سیاسی نفت باشیم.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات