اقتصادی >>  اقتصاد بین الملل >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۹  ، 
کد خبر : ۳۲۷۰۰۹
معاون اسبق وزیر کار در گفت و گو با بصیرت:

اشتغال زایی و جهش تولید بسیاری از دغدغه‌های اقتصادی کشور را حل می کند/ بهترین حمایت از اقشار ضعیف جامعه توانمند کردن آنهاست

خوشبختانه برنامه اجرایی این موضوع امروز با اتکا به مثلث توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی فراهم شده تا همه دور هم جمع شویم و به فکر توسعه کشور با مردم برای مردم باشیم، یعنی با هم کار کنیم و برای توانمند سازی مردم بسیج شویم.
نرخ تورم روز به روز در حال افزایش است با اینکه دولت تلاش می کند تا با آمار سازی نرخ واقعی تورم را اعلام نکند اما واقعیت این است که تورم زندگی و معیشت مردم را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.
 
دولت و مجلس برای کاهش فشارهای معیشتی به مردم طرح هایی را  برای اعطای یارانه به گروه های آسیب پذیر جامعه دنبال می کنند. اما علی اکبر لبافی معاون اسبق وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نظر دیگری برای حمایت از مردم دارد که در گفت و گو با بصیرت مطرح شده است.
لبافی معتقد است: اگر در بین مسوولان همتی وجود داشته باشد حمایت از مردم باید از طریق  توانمند سازی آنها و تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی انجام گیرد در حالی که به دلیل فقدان همت در میان مسوولان اجرایی شاهدیم  اقتصاد مقاومتی سال هاست روی زمین مانده و اجرا نمی شود.
 
علی اکبر لبافی با اشاره به طرح های مجلس و دولت در راستای حمایت از معیشت مردم به بصیرت گفت: در ماه های اخیر با توجه به افزایش تورم و فشارهایی که بر اثر تورم بر مردم وارد شده مجلس و دولت هر کدام تلاش کردند تا به نحوی با حمایت های معیشتی از مردم در قالب یارانه های ۶۰ تا ١٢٠ هزار تومانی از قدرت خرید و معیشت شهروندان حمایت کنند. هر چند نیت حمایت از مردم قابل قبول و خوب است اما با تفکر مجلس و دولت در نحوه حمایت از مردم مخالفم.
 
اینکه ما سالیانه رقمی بین 30 تا 40 هزار میلیارد تومان را به عنوان یارانه نقدی در جامعه  توزیع کرده و با توجیه حمایت از مردم ماهیانه ارقامی میان ۶۰ تا ۱۰۰ هزار تومان  پول به شهروندان بدهیم به این معناست که به نام حمایت از معیشت مردم پول و منابع کشور را دور ریخته ایم. لبافی ادامه داد: این در حالی است که به خوبی می دانیم با تورم کنونی قیمت یک بسته خرما    یا دو کیلو لپه چیزی حدود رقم یک ماه یارانه نقدی است.

علی اکبر لبافی گفت:  این نکته را باید مد نظر قرار داد که بسیاری از افراد محروم و مستضعف جامعه‌ در اطراف و حاشیه شهرها و روستاها زندگی می کنند که حتما باید به صورت جدی تحت پوشش نهادهای حمایتی قرار گیرند.
 
یعنی معیشت این افراد و اقشار باید در حد معقولی تامین شود این وظیفه به راحتی می‌تواند از سوی نهادهای حمایتی مانند  کمیته امداد یا بهزیستی انجام شود. وقتی خط فقر از سوی مراکز علمی و مطالعاتی ۱۰ میلیون تومان اعلام می شود باید از نیازمندان واقعی جامعه به گونه ای حمایت شود که ماهیانه حداقل به اندازه ۳۰ درصد از رقم خط فقر را از سوی نهادهای حمایتی دریافت کنند.

وی در این باره توضیح داد: مسوولان نباید خودشان را فریب دهند که می توان با پرداخت ارقام ۶۰ تا ١٠٠ هزار تومانی از مردم حمایت کرد بلکه اگر قرار است از مردم حمایت شود این حمایت باید سخاوتمندانه باشد.
 
ضمن اینکه همزمان با اقدامات دولت نهادهایی چون بنیاد برکت، بنیاد مستضعفان و کمیته امداد نیز مي‌توانند با ارائه آموزش های تخصصی و تسهیلات مالی برای مدد جویان خود اشتغالزایی کنند در واقع در کنار حمایت های مالی، توانمندسازی این اقشار از طریق تامین ابزار کار و افزایش تخصص آنها نیز به صورت همزمان در دستور کارقرار گیرد.
علاوه بر آن باید بازار فروش این محصولات از سوی دولت برای مدد جویان و بنگاه‌های کوچک اقتصادی تضمین شود در این صورت خود به خود بسیاری از نيازمندان توانمند خواهند شد.

لبافی خاطر نشان کرد:  اینکه ما سال‌های متمادی به اقشار ضعیف جامعه یارانه بدهیم اما برایشان شغلی ایجاد نکنیم عملا به این معناست که آنها را به کمک های دولت وابسته کرده ایم و این کار هیچ فایده ای ندارد.
 
اگر مسوولان و مدیران اهل مطالعه باشند و پروژه ها را به صورت کارشناسی مطالعه کنند متوجه می شوند که به جای اعطای یارانه های ریالی بدون تاثیر گذاری اقتصادی می توانند از روش های دیگر از اقشار مختلف جامعه حمایت کنند. 
وی درباره طرح توانمند سازی دهک های ضعیف جامعه گفت: ما طرحی را در استان خراسان آغاز  کردیم تا در این مثلث، توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی دنبال شود.
 
خوشبختانه این طرح در حالی به ثمر نشسته که هزینه چندانی برای آن صورت نگرفته است از این جهت وزارت صمت در حال حاضر به دنبال اجرای این طرح در سراسر کشور است.
 
در این طرح  بنگاه‌های اقتصادی و شرکتی نسبت به مردم پیرامونی خود برای توانمند سازی و ایجاد اشتغال متعهد می شوند. در واقع بنگاه‌های اقتصادی بنیه اقتصادی شهروندان آن منطقه را تقویت می کنند و اقتصاد جدیدی به نام اقتصاد روستایی بر اثر یک کار خیر خواهانه با حضور خیران شکل می گیرد.
 
لذا انتظار می رود مسئولین استان ها اعم ازاستانداران و شهرداران پای کار باشند تا از ظرفیت های محلی خود به خوبی بهره مند شوند اما متاسفانه شاهدیم که مسوولان استان ها فقط دنبال مباحث انتخاباتی و سیاسی هستند.
 
اگر در بین مسوولان همتی وجود داشته باشد تولید و اشتغال و حمایت از مردم با توانمند سازی آنها با تحقق سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغی مقام معظم رهبری انجام می گیرد در حالی که به دلیل فقدان همت مسوولین شاهدیم اقتصاد مقاومتی سال هاست روی زمین مانده و اجرا نمی شود.

معاون اسبق وزیر کار در ادامه تصریح کرد: خوشبختانه برنامه اجرایی این موضوع امروز با اتکا به مثلث توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی فراهم شده تا همه دور هم جمع شویم و به فکر توسعه کشور با مردم برای مردم باشیم، یعنی با هم کار کنیم و برای توانمند سازی مردم بسیج شویم.
 
بالاترین حمایت از اقشار ضعیف جامعه توانمند کردن آنها و مهمترین راهبرد و فعالیت سیاسی که باید مسوولین در همه  دستگاه ها دنبال کنند اشتغال زایی و جهش تولید است که بسیاری از مسائل و دغدغه‌های اقتصادی کشور را حل می کند.
 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات