صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۷  ، 
کد خبر : ۳۲۷۷۱۰

انتشار کتاب آزادی مطبوعات و بررسی تطبیقی آن با چهار کشور

کتاب آزادی مطبوعات، نوشته «حسن درزیان رستمی » و «یوسف عباسی»  که مدتی است منتشر شده و در فهرست کتابهای دانشگاهی قرار گرفته، به  موضوع آزادی بیان در رسانه‌های ایران و بررسی تطبیقی آن با ۴ کشور مصر ، آمریکا ، ژاپن و انگلیس پرداخته است .

دکتر حسن درزیان رستمی استاد علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به موضوع آزادی بیان در رسانه های کشور، بر این باور تاکید کرد که یکی از مهمترین اولویت‌های هر جامعه‌ای‌ دستیابی به حداقلی از آزادی مطبوعات است .

وی افزود: این آزادی مطبوعات از یک سو باید با ثبات و پایدار باشد و از سوی دیگر مخاطبان خود را بی‌نیاز از مراجعه به رسانه‌های غیررسمی کند.

عضو هیات علمی دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز  در همین راستا به اثر تالیفی خود تحت عنوان "حقوق فرهنگی رسانه" پرداخت و ادامه داد: اگر بتوان فرهنگ را مجموعه ای از کردارها و رویه های اجتماعی از اعتقادات، هنرها و آداب و رسوم دانست، می توان حقوق فرهنگی را نیز مجموعه ای از قواعد و اصولی دانست که حاکم برمسائل و موضوعات مختلف فرهنگی بوده و موجبات به نظم درآوردن این امور را در اجتماع فراهم سازد.

این استاد دانشگاه و نویسنده کتابهای «تحلیل محتوای پیام های ارتباطی در رسانه‌ها» ، «مبانی حقوق بین المللی ارتباطات» و « بررسی پیام‌های ارتباطی»، در ادامه اظهار کرد: حقوق فرهنگی باعث می شود درک روشنی از فرهنگ جامعه حاصل شود که در راستای حفظ هویت فرهنگی است.

دکتر رستمی  افزود: حقوق فرهنگی همچنین مانع آسیب های اجتماعی و سبب ناکارآمدی هجوم های فرهنگی بیگانه یا همان جنگ نرم می شود که البته موارد مورد اشاره می تواند از کانال رسانه بگذرد و باعث خلق ترکیب نو ظهور «حقوق فرهنگی رسانه» شود که  برخلاف «حقوق رسانه» و «فرهنگ»، برای برخی ناشناخته و تا حدی مبهم است.

وی ادامه داد: در کتاب حقوق فرهنگی رسانه، تلاش شده است بر اساس بیش از یک دهه تحقیق و تدریس حقوق ارتباطات و با استفاده از تجربه عملی و نیز مطالعه تطبیقی در حقوق سایر کشورها، بایسته‌ها و ضرورت‌های لازم را برای تبیین این مهم سامان و برای مخاطبان عرضه کرد.

دکتر رستمی در عین حال با اشاره به ثمره تلاش ۱۷۰ ساله روزنامه نگاری ایران از تصویب نخستین قانون مطبوعات کشور در سال ۱۳۲۶ تا ۱۳۶۴ که با تغییراتی بنیادین و اصلاحیه های مکرر همراه بوده، تاکید کرد که هنوز تا تکامل و پویایی و تا رسیدن به قانونی جامع، راه باقی مانده زیرا حقوق مطبوعات، دانشی است که نیاز به شناختی گسترده دارد چرا که رسانه های امروزی به عنوان یکی از مهمترین مقتضیات زندگی اجتماعی، حرکتی پرشتاب را در جامعه آغاز کرده اند.

به گفته دکتر رستمی ، حرکتی که به موازاتش، الزاماتی را باعث شده است از جمله، تغییر قوانین موجود، ایجاد قوانین به روز و مترقی و همه جانبه و تعاریف جدید از جمله «حقوق فرهنگی رسانه» که دانشی است جدید که هم به این دلیل و هم به خاطر تنوع مباحث فرهنگی، دارای قانون واحد و مدونی نیست اما منابع مشخصی از قوانین و مصوبات کشوری را پشت سر خود دارد.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات