صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۶  ، 
کد خبر : ۳۲۸۰۷۷

اخبار ویژه 14 بهمن ماه

روزنامه کیهان **

گاردین: برخلاف تصور خوش‌بین‌ها بایدن تحریم‌ها را برنمی‌دارد

روزنامه گاردین در گزارشی تاکید کرد: بایدن از همان روش شکست‌خورده ترامپ استفاده می‌کند و نمی‌خواهد تحریم‌ها را بردارد.

گاردین درباره «رفتار ناامیدکننده بایدن در امتناع از لغو تحریم‌ها» نوشت: آنتونی بلینکن وزیر خارجه جدید آمریکا اخیرا گفت، تا زمانی که ایران به تعهدات خود در توافق هسته‌ای برنگردد، تحریم‌ها لغو نخواهد شد. این موضع‌گیری، خشم ایران را برانگیخت.

بلینکن گفت: بازگشت مدتی طول خواهد کشید که یعنی تا پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در ماه ژوئن بعید است که هیچ اتفاق قابل توجهی در مذاکرات رخ دهد. این مسئله سبب شد برخی از ایرانی‌ها به این باور برسند که دولت جو بایدن از همان روش‌های چانه‌زنی شکست‌خورده دولت دونالد ترامپ استفاده می‌کند.

حسام‌الدین آشنا، مشاور حسن روحانی، در توئیتی خطاب به بلینکن نوشت: «(اگر این رویکرد تاثیرگذار بود)، دونالد ترامپ در انتظار یک تماس تلفنی از سوی ایران کاخ سفید را ترک نمی‌کرد.»

محمدجواد ظریف، در دو هفته گذشته در یک‌سری مصاحبه‌ها و مقالات طرحی را ارائه داده است که به موجب آن، ایران به محض لغو تحریم‌های گسترده از سوی ایالات متحده به تعهدات خود در توافق بازمی‌گردد.

روحانی هم بارها بر دردی که ادامه دادن رژیم تحریمی ایالات متحده بر کشورش تحمیل کرده، تاکید کرده است. او گفت: «در این سه سال، شبی نبوده که بتوانم با خیال آسوده به خواب بروم.»

ایران پس از یک سال تحمل کارزار تحریمی ترامپ، با اقداماتی همچون فراتر رفتن از حدود غنی‌سازی اورانیوم از تعهدات خود در توافق هسته‌ای عقب‌نشینی و تهدید کرده از ماه فوریه دسترسی بازرسان سازمان ملل به سایت‌های هسته‌ای خود را به حداقل می‌رساند.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس ایران، به سایت هسته‌ای فردو در نزدیکی قم رفت تا درباره ذخایر غنی‌سازی اورانیوم و مقدمات تغییر در رژیم بازرسی هسته‌ای اطلاعاتی کسب کند. در حاشیه این دیدار، مقامات ایرانی گفتند که قصد دارند در سه ماه آینده سانتریفیوژهای «آی.آر2.ام»

بیشتری نصب کنند. به گفته این مقامات، ایران 17 کیلوگرم ذخایر اورانیوم غنی‌شده 20 درصدی دارد که بسیار بالاتر از حد تعیین‌شده در برجام است.

بلینکن گروهی باتجربه را گرد هم آورده که ممکن است پیش از شروع هرگونه گفت‌وگویی به‌دنبال دستیابی به موقعیت چانه‌زنی حداکثری باشد. او گفت: «رئيس‌جمهوری بایدن بسیار واضح گفت که اگر ایران به تعهدات خود تحت برجام عمل کند، ایالات متحده همان کار را انجام می‌دهد و سپس ما از توافق استفاده خواهیم کرد تا بستری برای ایجاد آنچه توافقی طولانی‌تر و محکم‌تر می‌نامیم و برای رسیدن به برخی دیگر از مسائل که در رابطه با آنها متحدان و شرکای ما به شدت در روابط با ایران مشکل دارند، ایجاد کنیم».

 

انتقاد مهاجرانی از رفتار رادیکالی اصلاح‌طلبان را به هم ریخت

عطاءاله مهاجرانی وزیر ارشاد در دولت اصلاحات که سال‌هاست در لندن به سر می‌برد، با زدن دو توئیت، اصلاح‌طلبان را به هم ریخت.

مهاجرانی اخیراً در توئیتر نوشت: به نظرم اندک‌اندک جمع مستان می‌رسند! و شاهد موج سوم اصلاح‌طلبان رادیکال هستیم. موج اول: مطبوعات رادیکال بود که فرمان هدایت آن در وزارت ارشاد نبود، مرحوم احمد بورقانی هم با من هماهنگ نبود، به همین دلیل وقتی اختیار وزیر را که در اعطای مجوز به ایشان داده بودم، پس گرفتم، استعفا داد.»

او در توییت دوم ادامه می‌دهد: «موج اول اصلاح‌طلبان رادیکال با طرح اصلاح قانون مطبوعات در مجلس به اوج خود رسید. من با طرح مخالف بودم. می‌دانستم به سرانجام نمی‌رسد؛ نرسید. موج دوم: تخریب عمیق و گسترده آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بود. گفتند هاشمی مرده سیاسی است. موج سوم: تخریب سپاه و طرح دولت نظامی است. حکایت همچنان...».

به گزارش جهان نیوز، در ادامه می‌نویسد: مهاجرانی امروز خود را دلسوز می‌داند و آیا فراموش کرده که سال 91 به نقل از او نوشتند: «لندن را به خاطر تساهل و تسامحش دوست دارد و آنجا را وطن خود محسوب می‌کند.» آیا هوای لندن آلوده شده یا تا پیش از این مهمان همیشگی بی‌بی‌سی بود اما به ناگاه دیگر در این شبکه دیده نشد و توئیتر رسانه او شد. حتی او برخلاف مواضع آنانی سخن گفت که در دهه 70 او را بر کرسی وزارت ارشاد و سخنگویی ارشاد نشاندند و نقدهای غیرقابل انتظاری به آنها کرد.

روزنامه اصلاح‌طلب شرق نیز با حمله به مهاجرانی نوشت: مهاجرانی که سال‌هاست در خارج از کشور به سر می‌برد و احتمالاً سال‌ها هم از فضای سیاسی داخلی ایران دور است، در شرایطی بر پیکره نحیف اصلاح‌طلبی می‌تازد که اصلاح‌طلبان در همین چند وقت اخیر کم هزینه سیاسی متحمل نشده‌اند. او در شرایطی که عموم نیروهای اصلاح‌طلب می‌کوشند با ایجاد نهاد اجماع‌ساز به صورت منطقی و به دور از هر گونه تنش سیاسی وارد انتخابات ریاست جمهوری شوند، اصلاح‌طلبان را متهم به رادیکال بودن می‌کند. این روزنامه می‌افزاید: «شاید طرح چنین موضوعاتی صرفاً عرصه و امکان برخورد بیشتر با نیروهای اصلاح‌طلب را فراهم کند و مشخص نیست چرا عطاءالله مهاجرانی که روزگاری وزیر فرهنگ و ارشاد دولت اصلاحات بود، مبادرت به آن می‌کند؟»

روزنامه شرق که از توییت‌های مهاجرانی عصبانی شده می‌افزاید: «به گفته برخی نزدیکان خاتمی، بخشی از تنشی که در دوران اصلاحات میان اصلاح‌طلبان و نیروهای محافظه‌کار به وجود می‌آمد، ناشی از اقدامات مهاجرانی بود؛ مانند آنکه به دیدار یکی از خوانندگان پیش از انقلاب رفت یا آنکه بعد از استعفای احمد بورقانی که به دلیل فشارهایی که بر مطبوعات وارد می‌شد، او در عین حال که به گفته خودش با بورقانی اختلاف داشت اما از استعفای او برای خود بهره‌برداری سیاسی کرد؛ در حالی که کمتر شاهد آن بودیم که مهاجرانی در آن زمان که مطبوعات اصلاح‌طلب زیر بی‌سابقه‌ترین فشارها قرار داشتند، موضع خاصی اتخاذ کرده باشد. از طرفی ذکر اختلافات گذشته برخی اصلاح‌طلبان و مشخصاً جبهه مشارکت با هاشمی رفسنجانی مشخص نیست چه کمکی به روند اصلاح‌طلبی کنونی در ایران می‌کند.»

ناصر قوامی، نماینده مجلس ششم، هم با ادبیاتی تهدیدآمیز گفت: «من نمی‌خواهم بگویم که آقای مهاجرانی در دوران وزارت خود چه مشکلاتی داشت که منجر به کناره‌گیری‌اش شد، زیرا به زندگی شخصی‌اش باز می‌گردد و به ما هم ربطی ندارد اما به هر حال حالا که سال‌ها از دوران وزارتش می‌گذرد دوست دارم به او بگویم، آقای مهاجرانی شما که در آن روزگار متوجه نبودی که نباید وقتی در مقام وزارت قرار داری، به دنبال مسائل حاشیه‌ساز بروی و مانند یک جوان 18 ساله عمل کنی، حالا در مقام انتقام از پیامدهای منفی رادیکالیسم برآمده‌ای؟

من به او می‌گویم و نصیحت می‌کنم که برادر من این خبرها نیست و برای امر محال حرفی نزن که آبرویت لکه‌دار شود.

یادآور می‌شود مهاجرانی در جریان وقوع فتنه سبز در سال 88، گروهکی موسوم به «اتاق فکر جنبش سبز در خارج کشور» را با حضور سروش، کدیور، عبدالعلی بازرگان و اکبر گنجی تشکیل داد که به خاطر ناکامی، فرو پاشید.

 

اصلاح‌طلبان، دولت اجاره‌ای را با دست پس می‌زنند و با پا پیش می‌کشند!

محمدرضا عارف در حالی که نامزدی در انتخابات 1400 را رد نمی‌کند، مجددا راه برای ائتلاف، مشروط به مشخص شدن سهم ائتلافیون را در دولت بازمی‌گذارد.

به گزارش روزنامه اعتماد، بسیاری از چهره‌های سیاسی اصلاح‌طلب با قاطعیت گفته بودند که محمدرضا عارف از سمت خود در مقام ریاست‌ شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان کناره‌گیری کرده و بسیاری از ناظران، این استعفا و البته کناره‌گیری عبدالواحد موسوی لاری، نایب‌رئيس شورای عالی را از دلایل انحلال این شورا می‌خواندند. اما حالا عارف می‌گوید که استعفا نداده، بلکه دیگران از نامه او این‌گونه برداشت کرده‌اند که استعفا داده است.

اوایل تابستان امسال علیرضا خامسیان مسئول دفتر و امور اداری عارف در گفت‌وگویی با ایرنا اعلام کرد که عارف از سال قبل در برنامه‌ای از حضور در شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان کناره‌گیری کرده است. او حتی گفته بود که استعفای عارف پیش از استعفای موسوی لاری صورت گرفته است. پس از آن هم بسیاری از اصلاح‌طلبان اعلام کردند که اساسا یکی از دلایل انحلال شورای عالی سیاست‌گذاری، همین کناره‌گیری عارف و موسوی لاری بوده و اینکه این شورای عالی در غیاب رئیس و نایب‌رئیس، امکان تشکیل جلسه نداشته است. به‌علاوه حتی مدافعان شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان که تاکید داشتند این شورای عالی منحل نشده، در استعفای عارف تردیدی ایجاب نکرده و کناره‌گیری رئیس را تایید می‌کردند.

اما عارف در دفاع از ضرورت تشکیل جبهه‌ای متشکل از احزاب به ایسنا گفته است: «جمع‌بندی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات این بود که نهاد تلفیقی تشکیل دهیم که محور اصلی با احزاب عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات باشد. عارف، می‌گوید: «استعفایی در کار نبود»!

مدتی است که برخی اصلاح‌طلبان تاکید می‌کنند حتی اگر در انتخابات 1400 هیچ اصلاح‌طلبی تایید صلاحیت نشود، نباید با کاندیدای غیراصلاح‌طلب وارد ائتلاف شوند. اما عارف برخلاف انتظار، با این دیدگاه مخالفت کرده و گفته است: «رفتارهای پاندولی و بده‌بستان‌ها به جریان‌های سیاسی ضربه می‌زند. البته ائتلاف با سایر جریان‌ها را هیچ‌گاه نفی نکرده‌ام و در صورت لزوم ائتلاف با سازوکار معین و مشخص و تعیین حقوق نهادهای ائتلافی می‌تواند مفید باشد.»

با این حال عارف گفته که باید با شرط و شروط و تعیین شرایط وارد ائتلاف شویم: «اگر قرار بر ائتلاف باشد، ائتلاف باید براساس ساز و کار مشخصی انجام شود مثلاً اگر برای تشکیل دولت بنا بر ائتلاف شد، باید از قبل مشخص شود که سهم هر جریان در فعالیت دولت چقدر است؟ مثلاً رئیس‌جمهوری از شما، معاون اول از ما یا 8 وزیر از شما و 11 وزیر از ما.

اعتماد نوشت: این اظهارات اما در حالی مطرح شده که به تازگی ادبیات تندی میان دولت و برخی اصلاح‌طلبان درباره نقش اصلاحات در پیروزی حسن روحانی در گرفته است. آنجا که واعظی به تندی مدعی شده عارف در انتخابات 92، رأی چندانی نداشته و بسیاری از نظرسنجی‌ها از این حکایت داشتند که روحانی پیروز است. اشاره‌ای صریح به آنکه اصلاح‌طلبان نقشی در پیروزی روحانی نداشته‌اند. حالا این سخن عارف نشان می‌دهد که او نیز از این برخوردهای اطرافیان روحانی دل خوشی ندارد و حالا که احتمالاً صحبت از ائتلاف با علی لاریجانی مطرح است، تأکید دارد دست‌کم ابتدا تکلیف سهم طرفین ائتلاف در دولت بعد مشخص شود و آنگاه از ائتلاف احتمالی دم زد.

عارف اخیراً به ایسنا گفته بود: ما برای تهیه لیست امید در مجلس دهم از افراد تعهد گرفته و حدود 150 نفر از لیست، به مجلس آمدند، ولی بعضی از آنها به تعهدات خود عمل نکردند. برخی از راه‌یافتگان به مجلس دهم از لیست امید تا آخر مجلس رفتار پاندولی خود را ادامه دادند و هرجا صلاح‌شان بود با ما همراهی می‌کردند و هرجا صلاح‌شان نبود با رقیب ما همکاری می‌کردند. آنها تا آخر مواضع طلبکارانه داشتند. منحرف شده‌اند یا می‌گفتند عارف در مجلس تسلیم ما نمی‌شود، ولی مگر کل فراکسیون امید یک نفر عارف است؟ آنها بیشتر آینده‌نگری می‌کردند.

عارف در پاسخ به این پرسش که آیا قصد حضور در انتخابات 1400 را دارید، گفت: امروز نمی‌شود صریح پاسخ داد. جریان اصلاحات باید برای انتخابات حضور جدی داشته باشد و برنامه و نامزد معرفی کند و ما هم در این مسیر حرکت می‌کنیم. 10 سال است که در بنیاد امید ایرانیان برنامه‌های راهبردی برای رویدادهای مهم سیاسی کشور از جمله انتخابات تهیه می‌شود.

 

شما وعده کردید که مشکلات معیشتی با رأی به روحانی حل می‌شود

سید حسن خمینی در حالی از وضعیت معیشتی انتقاد می‌کند که سال 96 خواستار رأی به روحانی شده و گفته بود این رأی، آینده کشور را تضمین می‌کند.

به گزارش رجانیوز، سید حسن خمینی از وضعیت معیشتی مردم ابراز تأسف کرده و گفته است: «هر کسی دلسوز کشور است این را می‌داند که هیچ چیزی در حال حاضر مثل مشکل معیشت مردم، گرانی، بیکاری و فقر نمی‌تواند به سستی پایه‌های نظام منجر شود. برای اینکه بزرگ‌ترین شاهد پیروزی انقلاب، کارآمدی نظام است.»

البته که حسن خمینی درست می‌گوید. اما سؤالی که باید از وی پرسید این است که مقصر وضعیت کنونی معیشت مردم چه کسانی هستند؟

بیست و نهم اردیبهشت ماه سال 96، سه روز پیش از آغاز یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، سید حسن خمینی با انتشار یک پیام ویدئویی ضمن اعلام حمایت از حسن روحانی، مردم را به انتخاب مجدد وی دعوت کرد. او در پیام خود خطاب به مردم گفت: همه با هم یک‌بار دیگر به دولت روحانی اعتماد کنیم.

او حتی رفع مشکلات معیشتی مردم را هم در گرو رأی‌آوری روحانی دانسته و گفته بود: «اقتصاددان‌های بزرگ کشور نیز نسبت به توانمندی برنامه و عمل دولت شهادت داده‌اند و همین امر می‌تواند ذهن و جان ما را مستحکم کند تا اعتماد مجددی به این دولت داشته باشیم و با رأی به آقای روحانی آینده کشورمان را رقم بزنیم.»

اما اکنون، با محرز شدن ناکارآمدی دولت سید حسن خمینی به‌جای عذرخواهی از مردم علم انتقاد از وضع موجود برداشته است! شاید او فراموش کرده و یا دوست دارد فراموش کند، اما حافظه تاریخی مردم ایران به خوبی به یاد دارد که چه کسانی پیام‌های ویدئویی منتشر می‌کردند و طبیعتاً نزد مردم، مسئولیت آنها کمتر از روحانی نخواهد بود.

 

آرمان: دولت اقتصاد را رها کرده است

یک روزنامه حامی دولت از اینکه دولت سرنوشت دریافت‌کنندگان ارز 4200 تومانی را معلوم نمی‌کند، ابراز تعجب کرد.

آرمان از قول آلبرت بغزیان، کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه نوشت: شما اگر یک آجر بیرون بگذارید شهرداری همان زمان بالای سرتان حاضر می‌شود می‌پرسد که چه می‌کنید، اگر وام بگیرید تا ضمانت نگیرند و اگر حتی قسط یک روز را پرداخت نکنید برایتان پیامک می‌آید. چطور ممکن است ارز ۴۲۰۰ تومانی را که برای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و واردات کالاهای اساسی تخصیص می‌دهیم، ‌ نمی‌بینیم فردی که آن را دریافت می‌کند، چطور شخصی است و اصلا تعهد دارد؟

وی افزود: حتما اسم این فرد ثبت شده و بانک مرکزی این مبالغ را تخصیص داده و صلاحیت آن را احراز کرده است و ارز را داده و کالا هم وارد شده ولی نگاه نکرده‌ایم که آیا این کالا فروخته می‌شود یا نه! برخی کالای ۴۲۰۰ تومانی را با ۳۲ هزار تومان قیمت‌گذاری کردند، ‌ برخی هم که اصلا ارز را نیاوردند، ‌ عده‌ای هم بیرون سپرده کردند، عده‌ای هم با آن موبایل، زین اسب و خودرو لوکس وارد کرده‌اند که یکباره دیدیم خیابان‌ها پر از مازراتی و پورشه شد!

این کارشناس اقتصادی درباره اینکه دولت، اقتصاد را رها کرده، گفت: بله؛ در واقع شرایط به این شکل شده که انگار دولت می‌خواهد بگوید بخش قیمت‌ها را رها کرده است، سال بعد هم اگر ۱۲۰ درصد تورم بود خدا را شکر کنید امسال هم که ۱۰۰ درصد تورم بوده است! حالا می‌خواهند یارانه را زیاد کنند یعنی اشتباه در اشتباه! حتی اگر یارانه را زیاد کنند نهایتا و در بهترین حالت دو برابر می‌شود؛ دولت اول باید شناسایی کند که چه کسانی مستحق هستند حتی اگر نیاز است به او سه برابر یارانه بدهد، ولی به همین ترتیب به همه افراد دارا و ندار به جز یکسری که داوطلبانه یا اجباری انصراف دادند، ‌یارانه پرداخت می‌شود! این کار ایجاد کسری بودجه می‌کند چرا که منبع آن مشخص نیست.

*********************************

روزنامه وطن امروز **

پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت آیت‌الله نظری

حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در پیامی درگذشت عالم بزرگوار آیت‌الله نظری را تسلیت گفتند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، متن این پیام به این شرح است:

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

درگذشت عالم بزرگوار مرحوم آیه..‌‌‌الله آقای حاج شیخ عبدالله نظری رحمه..‌‌الله‌علیه را به خاندان مکرم و ارادتمندان ایشان و به عموم مردم عزیز مازندران تسلیت عرض می‌کنم. ایشان از شاگردان قدیمی امام راحل بودند و سابقه‌ مبارزاتی‌شان به سال‌های اختناق دوران طاغوت برمی‌گردد که محور و شمع جمع جوانان حق‌طلب و تشنه‌ حقایق اسلامی در مسجد جامع ساری به ‌شمار می‌رفتند و پس از انقلاب همواره پشتیبان و مروج مفاهیم انقلابی و حرکت‌های انقلابی بودند. از خداوند متعال رحمت و مغفرت و علو درجات برای ایشان مسألت می‌کنم.

سیدعلی خامنه‌ای- ۱۳ بهمن 99

***

توسط کدخدایی تبیین شد

ایرادات شورای نگهبان به مصوبه انتخاباتی مجلس

شورای نگهبان به مصوبه اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری ایراد گرفت. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در تبیین ایرادهای شورای نگهبان به مصوبه انتخاباتی مجلس گفت: این طرح که چندی قبل از جانب مجلس برای ما ارسال شده بود در چند جلسه شورای نگهبان بررسی شد و اعضای شورا ایراد‌هایی به آن دارند که پاسخش به مجلس ارسال شد و منتظریم ببینیم چه اقدامی برای رفع ایراد‌ها خواهد شد. وی با تبیین ایراد‌های شورای نگهبان به این طرح در ۶ بند، افزود: بخشی از این ایراد‌ها مربوط به ماده یک این اصلاحیه است که با اصل ۱۱۵ قانون اساسی مغایرت دارد. کدخدایی گفت: از جمله جایی که مربوط به تابعیت و اخذ نکردن مجوز اقامت دائم از دیگر کشور‌ها یا محدودکردن سابقه تصدی سمت‌هایی که در جزء ۱۰ بند «ب» این قانون آمده و اشاره شده است که افرادی که می‌خواهند برای انتخابات ریاست‌جمهوری نام‌نویسی کنند یکی از شرایط عمومی‌شان باید سابقه مدیریتی باشد که اعضای شورای نگهبان معتقدند این موضوع با اصل ۱۱۵ قانون اساسی مغایر است. وی افزود: همچنین در همین بند و این جزء موضوع انحصار مناصبی را برای نامزدی و نام‌نویسی انتخابات ریاست‌جمهوری لحاظ کردند و فقط کسانی می‌توانند برای این انتخابات نام‌نویسی کنند که این سمت‌ها را قبلا داشته باشند که اعضای شورای نگهبان این را نیز مغایر با اصل ۱۱۵ قانون اساسی دانستند. سخنگوی شورای نگهبان برخی دیگر از مواد این مصوبه را نیز دارای ابهام دانست و گفت: از جمله تبصره یک این ماده که ناظر به ۴ شرطی است که در جزء ۵ بند ۱۰ سیاست‌های کلی انتخابات آمده بود و اعضای شورا اعلام کردند پس از رفع ابهام اعلام نظر می‌کنند. کدخدایی افزود: تبصره‌ای هم در این ماده وجود دارد که به نوعی این شرایط را به عنوان شرایط نهایی قرار داده است که اعضای شورای نگهبان این تبصره را نیز مغایر اصول ۹۹ و ۱۱۵ و بند ۹ اصل ۱۱۰ قانون اساسی تشخیص دادند. وی گفت: در بخش دوم ایراد‌ها به اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست‌جمهوری نیز که مربوط به تعریف و اعلام معیارهاست اعضای شورای نگهبان آن را مغایر با جزء ۵ بند ۱۰ سیاست‌های کلی انتخابات دانستند. کدخدایی افزود: در جای دیگری که اقامت دائم یا تابعیت را نیز به منزله ملتزم نبودن و تعهد نداشتن به انقلاب و نظام جمهوری اسلامی دانسته بودند مغایر با اصل ۱۱۵ قانون اساسی شناخته شد.

***

گفت‌وگوی بورل و بلینکن درباره آینده برجام

سخنگوی اتحادیه اروپایی بازگشت آمریکا به برجام را اولویت این اتحادیه دانست و تایید کرد وزیر خارجه آمریکا و مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی در تماسی تلفنی، درباره احیای برجام گفت‌وگو کردند. به گزارش فارس، «پیتر استانو» سخنگوی «جوزپ بورل» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی روز گذشته تایید کرد که بورل و «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه دولت جدید آمریکا درباره احیای توافق هسته‌ای ایران رایزنی داشتند. بلینکن و بورل روز پنجشنبه نهم بهمن‌ماه با یکدیگر به صورت تلفنی گفت‌وگو کردند. «لارنس نورمن» خبرنگار نشریه «وال‌استریت ژورنال» مستقر در بروکسل این خبر را به نقل از استانو در صفحه توئیتر خود منتشر کرد. پیتر استانو درباره جزئیات گفت‌وگوی بورل و بلینکن توضیح داد: «اولویت ما بازگشت ایالات متحده به توافق هسته‌ای با ایران است». استانو اما با تکرار تمایلات مقام‌های دولت جدید آمریکا برای تغییر برجام، گفت: «بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای و پایبندی ایران به آن، [فرصت‌ها برای گفت‌وگو درباره] دیگر موارد را ایجاد می‌کند». این در حالی است که در بیانیه‌های منتشر‌شده از سوی وبسایت سرویس خارجی اتحادیه اروپایی و خروجی وبگاه وزارت خارجه آمریکا، اشاره‌ای به گفت‌وگوی بورل و بلینکن درباره برجام نشده است.

***

امیرعبداللهیان:

ایران با قدرت از امنیت و ثبات عراق حمایت می‌کند

حسین امیرعبداللهیان، دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل با هنیس پلاسخارت، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور عراق دیدار و گفت‌و‌گو کرد. امیرعبداللهیان در این دیدار با اشاره به ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس توسط آمریکا عنوان کرد: سازمان ملل متحد برای تضمین امنیت منطقه باید به مسؤولیت بین‌المللی خود در ماجرای ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس -قهرمانان بزرگ ملی و بین‌المللی مبارزه علیه تروریسم- عمل کند. وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با قدرت از امنیت ‌و ثبات عراق حمایت می‌کند و ما امنیت عراق را امنیت ایران می‌دانیم و به طرف‌هایی که به دنبال رشد مجدد تروریسم در عراق، سوریه و منطقه هستند هشدار جدی می‌دهیم.

*********************************

روزنامه خراسان**

کالاهای اساسی خیریه ها زیر ذره بین نظارتی

یک نهاد مسئول اقتصادی در نامه روزهای اخیر خود خطاب به تعدادی از مدیران دولتی، از آن ها خواسته است با توجه به تاکیدات سال گذشته حجت الاسلام  روحانی رئیس جمهور برای اشراف جدی تر نهادهای دولتی روی زنجیره کالاهای اساسی، مراقبت کنند کلیه فروش های این نوع کالاها اعم از برنج خارجی، شکر، روغن و گوشت به کلیه نهادها و حتی سازمان های حمایتی و خیریه ها، به صورت کامل ثبت و تراکنش های خرید و فروش نیز به صورت دقیق در گزارش های مربوط درج شود.

 

کارمندان ادارات؛ گرفتار اپ‌های غیراستاندارد

با توجه به این که در ماه های اخیر دستورات جدیدی برای توسعه دولت الکترونیک به وزارتخانه ها و سازمان های دولتی ابلاغ شده، یک مقام اجرایی با ارسال نامه ای خطاب به همه اعضای کابینه از آن ها خواسته است ضمن توجه به اهمیت سرعت در توسعه این موضوع، به گونه ای اقدام کنند تا صرفا از نرم افزارهای تلفن همراه یا دیگر اپلیکیشن های کاربردی استفاده شود که تاییدیه و گواهی های امنیتی و اجرایی لازم را دریافت کرده اند چرا که رعایت نکردن چنین زیرساخت هایی، نهادهای مذکور را از هدف اصلی یعنی ارتقای سلامت اداری دور خواهد کرد.

*********************************

روزنامه ایران **

طومار درخواست لغو تحریم‌ها خطاب به دولت بایدن

 خبر اول اینکه، بیش از سه هزار تن در طوماری خطاب به رئیس جمهوری امریکا خواستار لغو تحریم کشورهایی همچون ایران شدند؛ چرا که این تحریم‌ها تأثیر همه‌گیری کرونا را افزایش داده است. به گزارش ایرنا، گروه صلح «کدپینک» طوماری در تارنمای خود قرار داده است که در آن خطاب به جو بایدن رئیس جمهوری امریکا و وزیران خارجه، بازرگانی و خزانه‌داری این کشور، آمده است: ما از نقد و بررسی شما در رابطه با تأثیر تحریم‌های مالی و اقتصادی بر واکنش جهانی به همه‌گیری کرونا استقبال می‌کنیم. این طومار که تا روز گذشته بیش از 3000 نفر آن را امضا کرده بودند، افزوده: تصمیم دولت قبلی امریکا در مورد اعمال تحریم‌ها در دوره همه‌گیری سراسری، بی‌رحمانه بود که با محکومیت گسترده جهانی هم روبه‌رو شد. تحریم‌ها به‌طور مستقیم مانع دستیابی به دارو و تجهیزات پزشکی از جمله واکسن کووید۱۹ در ایران، ونزوئلا و سایر کشورها شده است.

 

حبس ابد برای ۸ بحرینی به اتهام ارتباط با ایران

 خبر دیگر اینکه، دادگاه جنایی بحرین ۸ نفر را با ادعای «تشکیل باند تروریستی مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران» به حبس ابد محکوم کرد. به گزارش ایسنا، این دادگاه محکومین را به «تلاش برای انجام عملیات تروریستی در بحرین در راستای منافع ایران» متهم کرد. دادگاه جنایی بحرین ۱۸ نفر را به دست داشتن در این قضیه متهم کرده است که برخی از این افراد فراری هستند. دادگاه‌های بحرینی پیش از این نیز در راستای سرکوب صدای مخالفان رژیم آل‌خلیفه، برخی افراد را به همکاری با ایران و تشکیل باندهای تروریستی و ایجاد ناامنی در این کشور متهم کرده است.

 

تکذیب شایعه انتخاباتی درباره موسوی لاری

 شنیدیم که، در پی انتشار برخی اخبار تحت عنوان «انتصاب عبدالواحد موسوی لاری به عنوان رئیس ستاد انتخابات اسحاق جهانگیری»، دفتر وزیر کشور دولت اصلاحات و نایب رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری جبهه اصلاح‌طلبان با رد این خبر اعلام کرد: «این خبرها از ناحیه همان کسانی مطرح می‌شود که چندی پیش موضوع نامزدی موسوی لاری برای انتخابات ۱۴۰۰ را مطرح کردند.» به گزارش ایرنا، دفتر موسوی لاری تأکید کرد: «این افراد به دنبال آن تحلیل‌ها و تخریب‌ها که بعضاً از ناحیه خود آنها شروع شد این‌بار زمینه‌ساز چه برنامه‌ای هستند؟ اللهم اجعل عاقبه امرنا خیرا.»

 

پیشنهادات جوانان اصلاح‌طلب برای نهاد اجماع‌ساز

 دست آخر اینکه، ۱۲۶ نفر از فعالان نسل جدید اصلاح‌طلبان در نامه‌ای خواستار دموکراتیک و شفاف‌تر شدن این نهاد و گسترش فراگیری آن شدند. به گزارش «ایران» این عده، تشکیل نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان را گامی لازم برای پیشگیری از خطای پرهزینه سال ۸۴ برشمرده و تأکید کردند صرف تشکیل این نهاد کافی نیست و نمایندگی بهتر اصلاح‌طلبان نیازمند گام برداشتن به سمت اصلاحات نهادی جدی در جهت شفاف‌تر و دموکراتیک‌تر شدن است. امضاکنندگان تأکید کردند: هنوز تا نمایندگی‌ کردن بدنه اصلاح‌طلبان و افزایش معنادار مشارکت‌شان در تصمیم‌گیری‌ها فاصله دارند و کاستن این فاصله نیازمند توجه، اصلاحات نهادی و تحرک بیشتر رهبران این جبهه است. این عده، سه گام را برای آنچه «اصلاحات در اصلاحات» و ارتقای نهاد اجماع‌‌ساز اصلاح‌طلبان خواندند، نام برده و اظهار کردند: در ترکیب کنونی نهاد اجماع‌ساز، درصد نسل‌های‌ جدید، زنان و غیرپایتخت‌نشینانِ عضو بسیار کمتر از سهم جمعیتی‌شان و نامتناسب با توانایی این نیروها است. امضاکنندگان دومین اقدام را تشکیل سامانه‌ای از اعضای همه احزاب و تشکل‌های اصلاح‌طلب کشور و نمایندگان مرجع گروه‌های اجتماعی و در دوره‌های بعدی انتخاب اعضای حقیقی این نهاد به رأی دموکراتیک همه اصلاح‌طلبان کشور خواندند و برای سومین گام نیز تأکید کردند: بعضی از تشکل‌های عضو نهاد اجماع‌ساز کنونی فاقد حداقل نفوذ اجتماعی و وزن سیاسی‌اند. تعیین حداقلی از شرایط و حد نصاب برای عضویت احزاب و نهادها در این نهاد ضروری است.

*********************************

روزنامه شرق **

حمله معترضان لبنانی به ساختمان دولت در طرابلس

اعتراضات مردمی در طرابلس لبنان همچنان ادامه دارد. فقر و نیز تعطیلی مشاغل به دلیل کرونا که تا هشتم فوریه تمدید شده، مردم مستأصل و عصبانی را به خیابان‌های این شهر فقیر بندری کشانده است. بعدازظهر‌ یکشنبه ۳۱ ژانویه گروهی از تظاهرات‌کنندگان عمدتا جوان در میدان اصلی طرابلس تجمع کردند. این افراد سپس به سمت ساختمان دولت محلی رفتند. به گفته ارتش، معترضان با پرتاب کوکتل‌مولوتف به سمت این ساختمان سعی در به‌آتش‌کشیدن آن داشتند. به گزارش خبرگزاری فرانسه که در محل حضور داشته، نیروهای پلیس از روی بام ساختمان‌ها به سمت تظاهرات‌کنندگان گاز اشک‌آور شلیک کردند. دبیر کل صلیب سرخ لبنان نیز به خبرگزاری فرانسه گفته 10 نفر مجروح و مصدوم شده‌اند. به گفته او این افراد یا به دلیل گاز اشک‌آور دچار مشکلات تنفسی شده ‌یا بر اثر پرتاب سنگ زخمی شده‌اند. در هفته‌های گذشته اعتراضات در طرابلس باعث کشته‌شدن یک نفر و جراحت بیش از ۴۰۰ نفر شده است. لبنان پیش از شروع پاندمی کرونا نیز در وضعیت وخیم اقتصادی قرار داشت. این کشور یکی از بدهکارترین کشورهای دنیا و بر اساس گزارش اخیر دو نهاد بین‌المللی اقتصادی ناتوان از پرداخت بدهی‌هایش است. یکی از عوامل بحران اقتصادی لبنان گسترش فساد مالی در این کشور است. سازمان شفافیت بین‌الملل در تازه‌ترین گزارش خود درباره فساد مالی در کشورهای مختلف جهان که روز پنجشنبه نهم بهمن منتشر شد، اعلام کرد که لبنان در رده ۱۴۹ از مجموع ۱۸۰ کشور جزء فاسدترین کشورهاست. به گزارش سازمان ملل، نیمی از جمعیت شش‌ میلیونی این کشور مدیترانه‌ای زیر خط فقر به سر می‌برند.

*********************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات