صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۶  ، 
کد خبر : ۳۲۸۰۲۳

اخبار ویژه 12 بهمن ماه

روزنامه کیهان **

  شما نبودید که گفتید روحانی این بار با دسته کلید آمده؟!

سعید حجاریان در حالی مسئولیت روحانی را از دوش اصلاح‌طلبان باز می‌کند و می‌گوید «کلید از خودمان نبود»، که سال 96 با دعوت به رای دادن به روحانی گفته بود «روحانی با یک دسته کلید برای حل مشکلات آمده است»!

به گزارش مشرق، حجاریان نایب رئیس شورای شهر منحله اول در توئیتی نوشت: «دندانه کلید شدن، یعنی کلید از خودمان نبوده است. لازمه کلیدداری دولت و مسئولیت‌‌پذیری سیاسی لغو ‌نظارت استصوابی و پایان ‌سیاست‌ورزی نیابتی است».

وی پیش از این در اردیبهشت ۹۶ با تشویق مردم به رأی دادن مجدد به روحانی نوشته بود: «آقای روحانی چهار سال پیش با یک کلید آمد و توانست قفل تحریم‌های هسته‌ای را با آن باز کند و برجام را رقم بزند. روحانی این‌بار با یک دسته کلید آمده است. ایشان قول داده است که سایر تحریم‌ها را نیز برطرف کند و موضوعاتی چون حصر و رکود و فساد را از میان بردارد به شرط آنکه مردم زیادی به وی رأی دهند».

حالا حجاریان در مغلطه‌ای آشکار مدعی شده است که «دندانه کلید شدن، یعنی کلید از خودمان نبوده است. لازمه کلیدداری دولت و مسئولیت‌پذیری سیاسی لغو ‌نظارت استصوابی و پایان ‌سیاست‌ورزی نیابتی است».

این مغلطه در حالی است که مسئله طیف تندرو اصلاح‌طلب، اصلا نظارت استصوابی نیست، بلکه  ناکارآمدی، سوءمدیریت، نداشتن طرح و برنامه برای اداره کشور و بی‌توجهی نسبت به منافع ملی و عزت مردم ایران است. شورای شهر اول تهران- به نایب‌رئیسی سعید حجاریان- در شرایطی روی کار آمد که هیچ خبری از نظارت استصوابی شورای نگهبان نبود.

اما جنگ قدرت در داخل شورا و فسا مالی شهردارهای وقت تهران- که با رای شورای شهر تمام اصلاح‌طلب انتخاب شده بودند- و حواشی روزافزون اعضای شورا و بی‌اعتنایی مطلق به مطالبات و مشکلات مردم در شهر تهران در نهایت موجب شد که شورای شهر اصلاح‌طلب تهران توسط دولت خاتمی منحل شود.

البته لازم نیست خیلی هم به سالهای گذشته رجوع کنیم که شورای شهر پنجم تهران که هر ۲۱ عضو آن از لیست امید (به سفارش محمد خاتمی) به شورا راه یافتند، بارها از سوی فعالین اصلاح‌طلب به عنوان مصداق ناکارآمدی، عدم آشنایی با مسائل شهری و سیاسی‌کاری معرفی شده است. این شورا از تابستان ۹۶ تاکنون بر سر کار بوده  و ۳ شهردار برای تهران انتخاب کرد. اگر ادعای حجاریان و همفکران وی درباره نظارت استصوابی صحیح بود، الان باید شورای شهر پنجم تهران به نمادی ویژه از کارآمدی و خدمت‌رسانی به مردم تبدیل می‌شد.

از نیمه سال ۹۶ تاکنون «کلید شهر تهران» در دست دوستان حجاریان بوده است. اصلاح‌طلبان در «کلیدداری پایتخت» چه کارنامه‌ای دارند!؟

مغلطه حجاریان با «کلیدِ روحانی» در حالی است که «محمدرضا خاتمی» در سال ۹۶ تاکید کرد «ما اصلاح‌طلبان تضمین روحانی هستیم».

متاسفانه حجاریان و دوستان وی، هیچ نسبتی با «مسئولیت‌پذیری» ندارند. این طیف صدالبته هیچ اعتقادی به «جمهوریت» هم ندارد. نگاه کاسب‌کارانه و دیکتاتورمآبانه این طیف موجب شده است که علی‌رغم «دِرو کردن صندلی‌های مدیریتی در دولت روحانی»، اکنون بجای پاسخگویی به افکار عمومی، از ترفند «فرار به جلو» استفاده کرده و شراکت خود در وضع موجود را از بیخ و بن منکر شده‌اند.

 

ایران درباره موشک‌های پیشرفته خود مذاکره نمی‌کند

یک روزنامه معتبر سوئیسی نوشت: ایران به پیشرفت‌های چشمگیری در حوزه توانمندی بازدارنده موشکی دست یافته و طبیعتا درباره آن مذاکره نخواهد کرد.

«نویه زوریخر سایتونگ» گزارش تحلیلی مبسوطی به قلم اولریش فون شورین درباره فعالیت‌های موشکی و میزان پیشرفت برنامه موشکی ایران منتشر کرد. در این گزارش خاطرنشان شده است: شانس وادار ساختن ایران به محدود کردن فعالیت‌های موشکی خود بسیار محدود است. سپاه پاسداران اواسط ماه ژانویه اقدام به آزمایش نسل جدید موشک‌های بالستیک زمین ‌به زمین خود کرد. ایران در آستانه شروع کار جو بایدن، اقدام به برگزاری چند رزمایش کرد. در این رزمایش‌ها، جمهوری اسلامی مدل‌های جدید موشک‌های ساخت خود را به نمایش گذاشت.

برنامه موشکی، رکن اصلی سامانه نظامی ایران را تشکیل می‌دهد. از همین رو ایران اعلام کرده بود که هیچ مذاکره‌ای بر سر برنامه موشکی خود را نمی‌پذیرد.

فابیان هینتس، کارشناس فناوری موشکی در برلین، گفته برنامه موشکی ایران جایگاهی مرکزی در سیاست‌های راهبردی امنیتی ایران دارد. جمهوری اسلامی گسترده‌ ترین برنامه موشکی را در خاورمیانه دارد. سامانه موشکی ایران از منظر تعداد، دقت اصابت و همچنین بُرد از رقبای منطقه‌ای اش پیشی گرفته است.

زرادخانه موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد و میان‌برد ایران می‌توانند نقاطی را در شعاع ۳۰۰ تا ۲۰۰۰ کیلومتری هدف قرار دهند.

ایران پس از جنگ هشت‌ساله با صدام،  به فرمان آیت‌الله خامنه‌ای برنامه موشکی خود را به طور جدی آغاز کرد.

در شرایطی که جنگنده‌های عراقی روزانه مناطقی در تهران و سایر شهرهای ایران را بمباران می‌کردند، نیروی هوایی ایران و پدافند هوایی این کشور در موقعیت برابری نبودند.

همان زمان، آیت‌الله خامنه‌ای چاره را در تولید موشک‌های بالستیک دید. جمهوری اسلامی در سال ۲۰۱۷ از موشک جدیدی به نام خرمشهر رونمایی کرد که از بردی بیش از ۲۰۰۰ کیلومتر برخوردار بود.

کارشناسانی همچون میشائیل اله‌مان و دیگر کارشناسان موسسه بین‌المللی تحقیقات استراتژیک بر این باورند که این موشک‌ها بُردی آشکار بیش از ۲۰۰۰ کیلومتر دارند و می‌توانند نه تنها همه نقاط خاورمیانه را هدف قرار دهند، بلکه حتی نقاطی واقع در اروپا نیز در تیررس آن‌ها قرار دارد.

فابیان هینتس و سایر کارشناسان فناوری موشکی بر این باورند که جمهوری اسلامی به دانش تولید موشک‌هایی با بُرد بیشتر دست یافته است. همین کارشناسان می‌گویند که تولید موشک‌های قاره‌پیما توسط جمهوری اسلامی عملا می‌تواند امنیت اروپا و آمریکا را به مخاطره بیندازد. با این وجود، برخلاف فعالیت‌های هسته‌ای، موازین ناظر بر فعالیت‌های موشکی در سطح جهان به طور دقیق تعریف و تنظیم نشده است.

 

پنج دادخواست اقتصادی درباره سوءمدیریت روحانی

از تشدید مشکلات مسکن و زیان سهامداران بورس، تا رکوردهای تورم، تلاطم قیمت ارز و تشدید شکاف طبقاتی، رهاورد سوءمدیریت دولت است که آقای روحانی باید پاسخگوی آنها باشد.

این مطلب را روزنامه وطن امروز در قالب گزارشی با عنوان «دادخواست اقتصادی» مطرح کرده و نوشت: حسن روحانی آمادگی خود را در رابطه با بازخواست و محاکمه برابر تصمیمی که در رابطه با پهنای باند اینترنت گرفته، اعلام کرد. فارغ از اینکه در همین موضوع کج‌فهمی رخ داده و اساساً دغدغه‌ای در این رابطه وجود نداشته و ندارد و اساسا هدف از بیان چنین موضوعاتی ایجاد دوقطبی است، از این منظر که رئیس‌جمهور می‌خواهد خود را در مقام محاکمه برای تصمیماتی که گرفته قرار دهد، اتفاق بسیار پسندیده‌ای است و می‌توان به استقبال آن با موضوعات بسیار مهم‌تری مانند معیشت مردم رفت. اگر روحانی خواهان احضار و محاکمه است، چه بهتر که درباره موضوعاتی مانند بی‌ارزش شدن پول ملی، افزایش فاصله طبقاتی، فاجعه رخ داده در بازار سرمایه، آرزو شدن خرید یک واحد مسکونی، گرانی‌های فراگیر و تورم افسارگسیخته توضیح دهد که هم اکنون دغدغه افکار عمومی و مردم است.

طی 6 سال اول دولت روحانی تقریباً هیچ طرح خاصی برای تامین مسکن مردم به‌ویژه اقشار متوسط و کم‌درآمد نداشت. تنها سیاست دولت در بخش مسکن پس از فحاشی به مسکن مهر، اعطای وام در دولت یازدهم و دوران مسئولیت عباس آخوندی در رأس وزارت راه ‌و شهرسازی بود. کاهش شدید عرضه مسکن در دولت روحانی و رها شدن این بخش در نهایت باعث شد قیمت هر مترمربع واحد مسکونی به چندین برابر از زمان آغاز به کار دولت برسد. آمارهای مرکز آمار و بانک مرکزی نشان می‌دهد قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در شهر تهران در پایان دی‌ماه سال جاری به 27/4 میلیون تومان رسیده است. این در حالی است که هر مترمربع واحد مسکونی در شهر تهران در پایان سال 92 معادل 3/7 میلیون تومان بود. این یعنی قیمت مسکن از ابتدای دولت روحانی تاکنون حدود 7/4 برابر شده است.

از سوی دیگر در حوزه بورس، روحانی 16 مرداد سال جاری و درست یک هفته پیش از آغاز سقوط بزرگ بازار سرمایه گفت: «با شرایطی که بورس نشان می‌دهد اوضاع بهتر خواهد شد؛ مردم باید همه چیز را به بورس بسپارند». بررسی شاخص کل بازار سرمایه نشان می‌دهد از آن روز تاکنون شاخص کل بازار سرمایه حدود800 هزار واحد کاهش یافته است. آمارها نشان می‌دهد دولت از محل فروش صندوق‌های ETF بیش از 30 هزار میلیارد تومان و از محل مالیات بر نقل و انتقال سهام بیش از 15 هزار میلیارد تومان درآمد داشته است و این در حالی است که میلیون‌ها سهامدار، از این نوسانات زیان دیده‌اند. 

دولت روحانی همچنین با رقم 52 درصد تورم، رکورددار تورم در ربع قرن اخیر است.

در بین تمام شاخص‌های مردودی دولت حسن روحانی در اقتصاد، یکی از این شاخص‌ها بیش از موارد دیگر مردم را آزار می‌دهد. در طول سال‌های گذشته از عمر تدبیر و امید، حس نابرابری در توزیع ثروت در کنار تبعیض به‌شدت در بین مردم تقویت شده است. این موضوع که نشأت‌گرفته از سیاست‌های کلان و نگاه کلی دولت به اقتصاد است، خود را در شاخص ضریب جینی نمایان می‌کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد شاخص ضریب جینی از سال 92 روند صعودی خود را شروع کرده و از رقم 36/5 این سال به بیش از 40 در سال‌های اخیر رسیده است.

از دیگر شاخص‌های منفی که آقای روحانی باید پاسخگو باشد، تصاعد شدید نرخ دلار حتی تا 32 هزار تومان می‌باشد. قیمت هر دلار در مهرماه سال 92 با روی کار آمدن حسن روحانی 3300 تومان بود که تا لحظه تنظیم این گزارش در آخرین زمستان ریاست‌جمهوری روحانی به حدود 23 هزار تومان رسیده است. این به معنای رشد 597 درصدی قیمت ارز در دولت روحانی است.

دولت همچنین بیش از 30 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی برای واردات کالاهای اساسی واگذار کرد که اثر مثبتی بر معیشت مردم نداشت و موجب گل‌آلود شدن بازار شد.

 

تصمیم دلار 4200 تومانی کارشناسی نشده و اشتباه بود

معاون سابق وزیر صمت معتقد است تصمیم دولت درباره دلار 4200 تومانی (موسوم به دلار جهانگیری) از ابتدا اشتباه و غیرکارشناسی بود.

مهدی کرباسیان در گفت‌وگو با روزنامه آرمان تصریح کرد: باید بپذیریم که ارز 4200 تومانی غیرواقعی است. تصمیم‌گیری درباره این مبلغ از روز اول هم غیرکارشناسی و غیرواقعی بود که در یک جلسه اتخاذ شده و موجب شد تا همزمان با امنیتی کردن ارز و اصرار بر نرخ 4200 تومان، میزان زیادی از ذخایر ارزی کشور مشکل پیدا کند و مبناهای اقتصادی را بهم ریخت.

وی افزود: این در حالی است که در سال 97 اگر تصمیم هیجانی اتخاذ نمی‌شد، شرایط بهتر بود. لذا مبنای ارز 4200 تومانی غلط است. در مورد تک‌نرخی شدن ارز هم به نظر می‌رسد که این غیرعملی است و تصمیماتی که در رابطه با نرخ سود بانکی و بازار سهام و تشویق مردم برای حضور در این بازار گرفته شد نیز اشتباه بود.

وی می‌افزاید: نرخ ارز تابعی از تولید ملی، GDP کشور، صادرات (به‌خصوص در کشور ما که فروش نفت درآمد اصلی کشور است) هزینه‌های کشور و شاخص‌های دیگر همچون نرخ تورم خواهد بود و در محاسبه آن تمام این موارد لازم است. ضمن اینکه یک شاخص بسیار مهم دیگر هم وجود دارد که مبحث روانی و ورود و خروج سرمایه است.

کرباسیان گفت: در مورد صادرات غیرنفتی هم باید بگویم در حال حاضر بهتر شده اما بخشنامه‌ها و دخالت‌های متعدد در واحد‌های مختلف منجر شده تا به رقم واقعی نرسد. ضمن آنکه ریسک بیمه و جابه‌جایی ارز هم مشکل‌ساز خواهد بود. در حالت کلی همان‌طور که اشاره کردم، با سخنرانی و اینکه بتوان مقداری پول بلوکه‌شده را از کشوری گرفت، اتفاق فوق‌العاده‌ای نخواهد افتاد. گرچه ممکن است قیمت‌ها کمی کاهش یابد، اما موقتی است و واقعی نخواهد بود.

یادآور می‌شود کرباسیان تا مهر 97، معاون وزیر صمت و رئیس ایمیدرو در دولت روحانی بود که به ‌خاطر قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان، از سمت خود استعفا کرد.

 

بالاخره ماندن ارز جهانگیری خسارت‌بار است یا حذف آن؟!

معاون اول رئیس‌جمهور گفت هدف ارز 4200 تومانی، پیشگیری از آسیب به زندگی و معیشت مردم بود.

اسحاق جهانگیری در دیدار با فعالان و تأمین کنندگان کالاهای اساسی در بندر امام‌خمینی(ره)، به موضوع ارز 4200 تومانی اشاره و تصریح کرد: فروردین سال 97 وقتی قرار شد برای نرخ ارز تصمیم‌گیری کنیم، عده‌ای آنچنان فشار به دولت وارد کردند که اگر تصمیم‌گیری نمی‌شد ممکن بود مسئله اقتصادی در کشور ایجاد شود.

جهانگیری با بیان اینکه تصمیم دولت برای نرخ ارز تصمیمی کوتاه مدت با مبنای مدیریت شناور ارز بود اظهار داشت: در آن زمان نرخ ارز 3800 تومان بود که دولت قیمت 4200 تومان را تعیین کرد و قرار بود این نرخ به صورت روزانه افزایش پیدا کند به طوری که در مرداد ماه به حدود 4400 تومان برسد.

جهانگیری اظهار داشت: سال نخست پس از تعیین قیمت 4200 تومان، حدود 15 تا 16 میلیارد دلار ارز با این قیمت تخصیص یافت اما سال 99 که بانک مرکزی اعلام شرایط قرمز کرد با حذف برخی از کالاها، هشت میلیارد دلار ارز 4200 تومانی تخصیص یافت که دو و نیم میلیارد دلار آن مربوط به واردات دارو و تجهیزات پزشکی بود.

وی اظهار داشت: ارز 4200 تومانی در این دوره خیلی به داد کشور رسید و روحیه مردم را حفظ کرد و دارو و کالاهای مورد نیاز برای طبقات ضعیف جامعه را تأمین کرد.

وی گفت: هر کس در شرایط جنگ اقتصادی از ارز 4200 تومانی سوءاستفاده کند به مردم خیانت کرده و فرقی نمی‌کند که وارد کننده باشد یا مسئول دولتی.

جهانگیری اظهار داشت: برای ارز 4200 تومانی باید تصمیم مدبرانه اتخاذ کنیم و نباید این تصمیم احساسی باشد. حذف ارز 4200 تومانی حتماً به صلاح کشور است اما باید زمانی این تصمیم گرفته شود که راهکاری عاقلانه داشته باشیم و مطمئن باشیم که زندگی مردم آسیب نمی‌بیند.

درباره سخنان آقای جهانگیری چند نکته قابل تأمل است: اگر هدف از ارز 4200 تومانی، پیشگیری از آسیب به زندگی و معیشت مردم است، چرا همین ارز در لایحه بودجه سال آینده حذف شده و رقم 11/500 تومان تعیین گردیده است؟ و چرا امسال بدون سروصدا، همین ارز از واردات بسیاری از کالاهای اساسی حذف شد؟!

ثانیا اگر برای صیانت از معیشت مردم بود، چرا 18 میلیارد دلار ارز دولتی سال 97 در اختیار افراد سودجو و رانت‌خوار قرار گرفت که یا اصلا کالا وارد نکردند، یا وارد کردند و به قیمت آزاد فروختند؟! به‌عنوان مثال نقش افراد ذی‌نفوذی مانند آقای مهدی جهانگیری که به قاچاق حرفه‌ای ارز متهم و محکوم شده‌اند، در این میان چیست؟ و با کدام ارتباطات توانستند از این رانت‌های هنگفت برخوردار شوند؟ به این معنا، ارز دولتی در واقع در جیب رانت‌خواران رفت و نه مردم و تامین معیشت آنها.

ثالثا چرا دولت امسال و سال آینده برای حذف ارز 4200 تومانی (برای واردات کالاهای اساسی) خیز برداشته و حال آنکه در لایحه بودجه مدعی است می‌تواند دو برابر امسال و پارسال نفت بفروشد و ارز به کشور بیاورد؟! ظاهرا معمای پیدایش و حذف پنهان ارز 4200 تومانی(جهانگیری) به معمایی غامض تبدیل شده که خود مقامات دولتی نیز در حل آن ناتوانند.

*********************************

روزنامه وطن امروز **

اعدام رئیس گروه ربایش 5 مرزبان در سراوان

دادگستری کل استان سیستان‌و‌بلوچستان اعلام کرد: بامداد  امروز (دیروز شنبه) حکم مجازات یکی از سرکرده‌های وابسته به گروه جیش‌الظلم در سیستان‌و‌بلوچستان اجرا شد.

روابط عمومی دادگستری کل استان سیستان‌و‌بلوچستان اعلام کرد: بامداد امروز (دیروز شنبه) حکم مجازات یکی از سرکرده‌های گروهک وابسته به جیش‌الظلم به نام «جاوید دهقان خلد» معروف به محمد عمر به سبب محاربه از طریق کشیدن سلاح و حمله مسلحانه به ماموران سپاه و عضویت و همکاری با گروهک جیش‌الظلم و جیش‌النصر اجرا و وی به دار مجازات آویخته شد.

۱۵ خرداد ۹۴ در پی تحقیقات و اقدامات انجام شده در جهت شناسایی و دستگیری افراد شرور و گروهک‌های تروریستی، متهم «جاوید دهقان خلد» معروف به «محمد عمر» از سرکرده‌های گروهک وابسته به جیش‌الظلم که در ربایش 5 نفر از مرزبانان در سراوان به عنوان رئیس گروه اقدام کرده بود، دستگیر شد.

پس از تفهیم اتهام اقدام مسلحانه علیه کشور و عضویت و همکاری موثر با گروهک‌های تروریستی، پرونده نامبرده با صدور کیفرخواست برای رسیدگی به دادگاه انقلاب اسلامی زاهدان ارسال شد.

دادگاه پس از انجام رسیدگی‌های قضایی نسبت به متهم «جاوید دهقان خلد» اقدام به صدور رأی کرد و بر اساس حکم دادگاه بدوی به اعدام محکوم شد.

در نهایت، پس از قطعیت حکم در دیوان عالی کشور و طی تشریفات قانونی، «جاوید دهقان خلد» بامداد دیروز در محوطه زندان مجازات شد. تشریفات قانونی پرونده قضایی وی از سال ۹۴ تاکنون طی شده است.

شرکت در عملیات تروریستی در کوه بیرک ایرانشهر که منجر به شهادت ۲ تن از نیروهای سپاه شد و ربایش ۵ نفر از مرزبانان در سراوان از جمله اقدامات تروریستی این فرد بود. بنا بر این گزارش، در پی وقوع یک حادثه تروریستی در ظهر روز ۲۰ فروردین‌ماه سال ۹۴ دو نفر از پرسنل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هنگام پایین آمدن از کوه بیرک در کمین تیراندازی تروریست‌ها قرار گرفتند و به شهادت رسیدند.

در ماجرای ربایش 5 نفر از مرزبانان کشورمان نیز «جاوید دهقان خلد» در نقش سرکرده تروریست‌ها اقدام کرد؛ در جریان این ماجرا، یکی از مرزبانان کشورمان به نام «جمشید دانایی‌فر» که در تاریخ ۱۷ بهمن‌ماه ۱۳۹۲ به همراه ۴ سرباز دیگر در منطقه مرزی نگور چابهار توسط اشرار منطقه ربوده شده بود، توسط تروریست‌ها به شهادت رسید.

***

تماس «راب ‌مالی» با مقام‌های تروئیکای اروپا درباره برجام

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران با مدیران سیاسی وزارتخانه‌های خارجه 3 کشور اروپایی عضو برجام در رابطه با جمع‌بندی آنها درباره توافق با ایران گفت‌وگو کرد.

به گزارش فارس، «راب مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران پنجشنبه با مقام‌هایی از کشورهای آلمان، فرانسه و انگلیس صحبت کرد تا با اعضای اروپایی برجام درباره دیدگاه‌شان نسبت به این توافق رایزنی کند.

خبرگزاری رویترز با انتشار این خبر نوشت، یک دپیلمات اروپایی که از این تماس‌ها مطلع بوده درباره گفت‌وگوی راب مالی با مدیران سیاسی وزارتخانه‌های خارجه آلمان، فرانسه و انگلیس گفت: «این [تماس‌ها] برای جمع‌بندی پرونده و ارزیابی وضعیت فکری ما بوده است».

یک منبع دیگر که از این تماس‌ها مطلع بوده، انجام این گفت‌وگو را تایید کرد اما جزئیات بیشتری در این باره ارائه نکرد.

وزارت خارجه آمریکا شامگاه دیروز در بیانیه‌ای درباره انتصاب راب مالی به عنوان نماینده آمریکا در امور ایران اعلام کرد: «بلینکن (وزیر خارجه آمریکا) در حال ایجاد تیمی از کارشناسان با دیدگاه‌های متنوع است که رهبری این تیم بر عهده «راب مالی» به عنوان نماینده ویژه ما در امور ایران است که در مذاکرات قبلی درباره محدودیت‌های برنامه هسته‌ای ایران مشارکت داشته و وزیر خارجه اطمینان دارد که وی و تیمش قادر خواهند بود یک بار دیگر این کار را انجام دهند».

***

برنامه زمان‌بندی برگزاری انتخابات خردادماه 1400 اعلام شد

معاون سیاسی - اجتماعی استاندار تهران مشروح برنامه زمان‌بندی برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری، میاندوره‌ای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی شهر و روستا در سال 1400 را اعلام کرد.

شکرالله حسن بیگی، معاون سیاسی - اجتماعی استاندار تهران با اشاره به تاریخ تشکیل ستاد انتخابات کشور و هیات اجرایی انتخابات 1400 اظهار داشت: براساس اطلاعیه، در تاریخ 11 اسفندماه ستاد انتخابات کشور تشکیل می‌شود. معاون سیاسی -  اجتماعی استانداری تهران گفت: هیات اجرایی انتخابات 1400 شوراهای اسلامی شهر و روستا در تاریخ 19 اسفندماه، هیات اجرایی مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی در تاریخ 8 فروردین‌ماه 1400 و هیات اجرایی انتخابات 1400ریاست‌جمهوری در تاریخ 21 اردیبهشت‌ماه تشکیل می‌شود.

بر اساس زمان‌بندی تعیین شده، مجموع زمان و فرآیند انتخابات ریاست‌جمهوری خردادماه 1400، 39 روز تعیین شده است که بر این اساس پس از تشکیل هیات اجرایی مرکزی در 11 اسفندماه 99، هیات‌های اجرایی در تاریخ 21 تا 23 اردیبهشت‌ماه 1400 با مهلت 3 روز، ثبت‌نام از تاریخ 21 لغایت 25 اردیبهشت‌ماه با مهلت 5 روز، انتشار اسامی نهایی 5 و 6 خردادماه 1400 به مدت ۲ روز و تبلیغات از تاریخ 7 لغایت 26 خردادماه 1400 به مدت 20 روز در نظر گرفته شده است. 27 خردادماه 1400 ممنوعیت تبلیغات و 28 خردادماه نیز روز اخذ رای اعلام شده است.

*********************************

روزنامه خراسان**

هشدار نظارتی در خصوص زرنگ بازی کرونایی

پس از آن که برخی مسئولان تشکل های خصوصی با اقناع تعدادی از مدیران دولتی، تلاش داشتند با متضرر نشان دادن خود از محدودیت های کرونایی، مجوزهای جدیدی را برای توسعه فعالیت های خود در هفته های گذشته به دست آورند، یک نهاد نظارتی با ارسال گزارشی خطاب به دستگاه های مسئول، متذکر شده مطابق بررسی های تخصصی و مقایسه موارد مهمی چون تراکنش های بانکی، مشخص است که اتفاقا فروش در این بخش ها با رشد مواجه شده و گزارش های رسیده در خصوص ضررهای واردشده به این مجموعه ها، مورد تایید نیست.

 

پشیمانی زودهنگام دولت از یک سختگیری مالی

در حالی که بر اساس مصوبه اواسط مرداد امسال هیئت وزیران، برای تایید بدهی های قطعی دستگاه های دولتی به اشخاص مختلف، نیاز به تایید ذی حساب یا مدیرمالی آن دستگاه، سپس مقام مسئول در آن نهاد و سپس تایید سازمان حسابرسی بود، بر اساس ابلاغیه روزهای اخیر یک مسئول ارشد اجرایی به اعضای اقتصادی کابینه، اعلام شده این فرایند بر اساس تصمیم جدید هیئت دولت لغو می شود.

*********************************

روزنامه ایران **

اجرای حکم اعدام در زاهدان

 خبر اول اینکه، دادگستری کل استان سیستان و بلوچستان اعلام کرد که بامداد شنبه حکم مجازات یکی از سرکرده‌های وابسته به گروه جیش‌الظلم در سیستان و بلوچستان اجرا شد. در اطلاعیه روابط عمومی دادگستری کل این استان آمده است: «حکم مجازات جاوید دهقان خلد معروف به محمد عمر به سبب محاربه از طریق کشیدن سلاح و حمله مسلحانه به مأموران سپاه و عضویت و همکاری با گروهک جیش الظلم و جیش النصر اجرا و وی به دار مجازات آویخته شد. او در تاریخ ۱۵ خرداد ۹۴ دستگیر و پس از تفهیم اتهام اقدام مسلحانه علیه کشور و عضویت و همکاری مؤثر با گروهک‌های تروریستی پرونده نامبرده با صدور کیفرخواست برای رسیدگی به دادگاه انقلاب اسلامی زاهدان ارسال شد. دادگاه پس از انجام رسیدگی‌های قضایی نسبت به متهم جاوید دهقان خلد اقدام به صدور رأی کرد و براساس حکم دادگاه بدوی به اعدام محکوم شد. در نهایت، پس از قطعیت حکم در دیوان عالی کشور و طی تشریفات قانونی، جاوید دهقان خلد بامداد شنبه در محوطه زندان به مجازات رسید. شرکت در عملیات تروریستی در کوه بیرک ایرانشهر که منجر به شهادت دو تن از نیروهای سپاه گردید و ربایش پنج نفر از مرزبانان در سراوان از جمله اقدامات تروریستی این فرد بوده است؛ بنابراین گزارش، در پی وقوع یک حادثه تروریستی در ظهر روز ۲۰ فروردین ماه سال ۹۴ دو نفر از پرسنل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هنگام پایین آمدن از کوه بیرک در کمین تیراندازی تروریست‌ها قرار گرفتند و به شهادت رسیدند. در ماجرای ربایش پنج نفر از مرزبانان کشورمان نیز جاوید دهقان خلد در نقش سرکرده تروریست‌ها اقدام کرد؛ در جریان این ماجرا، یکی از مرزبانان کشورمان به‌نام «جمشید دانایی فر» که در تاریخ ۱۷ بهمن ماه ۱۳۹۲ به همراه ۴ سرباز دیگر در منطقه مرزی نگور چابهار توسط اشرار منطقه ربوده شده بود، توسط تروریست‌ها به شهادت رسید.»

 

بازداشت ساشا سبحانی به اتهام قاچاق و پولشویی

 خبر دیگر اینکه، فرزند سفیر اسبق ایران در ونزوئلا، دستگیر شد. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه «ال موندو» چاپ اسپانیا از دستگیری «ساشا سبحانی» از چهره‌های فعال در اینستاگرام به جرم قاچاق انسان و پولشویی توسط اینترپل خبر داد. به گفته این روزنامه، احتمال استرداد ساشا سبحانی به ایران وجود دارد. وی سال‌ها در ونزوئلا اقامت داشت و پس از آن به مادرید اسپانیا نقل مکان کرد. نام ساشا با انجام اقدامات هنجارشکنانه در فضای مجازی معروف شد. او همچنین در گرداندن سایت‌های شرط‌بندی هم فعالیت داشت. این رسانه اسپانیایی از قول ساشا سبحانی نوشته که از مقامات قضایی اسپانیا خواسته تا او را به ایران تحویل ندهند.

 

بررسی پرونده افراد پشت صحنه حوادث آبان ۹۸

 دست آخر اینکه، رئیس کل دادگستری استان اصفهان از بررسی پرونده برخی افرادی که در پشت صحنه حوادث آبان 98 بودند، خبر داد. به گزارش ایسنا محمدرضا حبیبی با اشاره به اینکه در جریان این اعتراضات، ضد انقلاب سوار بر موج شده و سعی کردند از اعتراضات مردمی سوءاستفاده کنند، گفت: در جریان این وقایع تعداد قابل توجهی از افراد شناسایی و دستگیر شدند که تحریک شده و ارتباطاتی با بیرون از کشور داشتند و شروع به تخریب و  آسیب زدن به  اموال عمومی کردند. وی با تأکید براینکه معترضان آبان ۹۸ دسته‌بندی شدند، بدون اشاره به تعداد این افراد، ادامه داد: در بین این افراد برخی مصدومان بی‌گناه بودند که تحت پوشش بنیاد شهید قرار گرفتند، اما برخی حتی پشت صحنه بودند که پرونده‌های آنها نیز تشکیل شده و در حال بررسی است.

*********************************

روزنامه شرق **

حبس خانگی برادر و دیگر متحدان ناوالنی

دادگاهی در مسکو برادر و چند نفر دیگر از هم‌پیمانان آلکسی ناوالنی، رهبر مخالفان دولت روسیه را برای دو ماه در حبس خانگی قرار داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، حامیان ناوالنی برای برگزاری تجمعاتی طی فردا به‌منظور مطالبه آزادی وی فراخوان داده‌اند. ده‌ها هزار نفر چند روز پیش به‌منظور اعتراض به دستگیرکردن آلکسی ناوالنی در ۱۷ ژانویه و بازداشت ۳۰روزه او تظاهرات کردند. پلیس مسکو اعلام کرد تحرکات عابران پیاده روز یکشنبه در مرکز شهر مسکو محدود خواهد شد و ایستگاه‌های مترو در نزدیکی محل برنامه‌ریزی شده اعتراضات بسته خواهند شد. همچنین آلکسی نمریوک، دستیار شهردار این شهر طبق گزارش خبرگزاری تاس اظهار کرد رستوران‌ها و فروشگاه‌های این منطقه نیز تعطیل خواهند بود. ناوالنی ۴۴ساله، یک بازرس ضد فساد و شناخته‌شده‌ترین منتقد دولت ولادیمیر پوتین هنگامی که از آلمان و بعد از پنج‌ماه معالجاتش در آنجا از بابت مسمومیت به یک ماده اعصاب به روسیه بازگشت، دستگیر شد. ناوالنی بعد از آنکه سازمان زندان روسیه گفت که او شرایط عفو مشروطش در قبال مجازات حبس تعلیقی مربوط به پرونده پول‌شویی سال ۲۰۱۴ خود را نقض کرده، برای مدت ۳۰ روز محبوس شد. روز پنجشنبه دادگاهی در مسکو درخواست تجدید‌نظر او را برای آنکه آزاد شود، رد کرد و یک جلسه دادرسی مربوط به چند روز دیگر او نیز ممکن است مجازات سه‌سال‌ونیم حبس تعلیقی او را تبدیل به حبس تعزیری کند. اولگ، برادر ناوالنی بعد از محکوم‌شدن در همین پرونده سه‌سال‌و‌نیم حبس را گذراند. پلیس روسیه در راستای تلاش‌های دولت این کشور برای جلوگیری از اعتراضات، اقدام به دستگیرکردن برادر ناوالنی، هم‌پیمان ارشد او، لیوبوف سوبول، اولگ استپانوف، رئیس دفتر ناوالنی در مسکو، دکتر آناستازیا واسیلیوا از ائتلاف پزشکان مورد حمایت ناوالنی و ماریا آلخینا از یک گروه موسیقی کرد. آنها در راستای یک تحقیقات کیفری از بابت نقض قوانین مربوط به مقابله با کروناویروس در اعتراضات چند روز پیش، بازداشت شده‌اند. کمیته تحقیقاتی روسیه اعلام کرد لئونید وولکوف، استراتژیست ارشد ناوالنی را از بابت اتهام تشویق افراد کم‌سن‌وسال به شرکت در تجمعات غیرمجاز در فهرست افراد تحت تعقیب قرار می‌دهد. وولکوف، که از سال ۲۰۱۹ خارج از روسیه زندگی کرده، اتهامات مطرح‌شده علیه خود را رد کرد.

 

آغاز روابط دیپلماتیک میان اسرائیل و کوزوو

ملیزا هارادینا-استوبلا، وزیر امور خارجه کوزوو، اعلام کرد به‌مناسبت برقراری روابط دیپلماتیک این کشور با اسرائیل، مراسمی رسمی برگزار می‌شود. او این مراسم را یک «لحظه‌ تاریخی» در تاریخ کوزوو خواند. وزیر خارجه کوزوو اعلام کرد که او و همتای اسرائیلی‌اش، گابی اشکنازی، روز اول فوریه در مراسمی مجازی، سند برقراری روابط میان دو کشور را امضا خواهند کرد. او گفت: «اسرائیل کشور ما را به‌رسمیت می‌شناسد و این یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای کوزوو است که به لطف ایالات متحده آمریکا، متحد مشترک و همیشگی ما، در یک لحظه مهم برایمان به‌وقوع می‌پیوندد». تصمیم به‌رسمیت‌شناختن متقابل میان اسرائیل و کوزوو، کشوری با اکثریت مسلمان، سپتامبر گذشته در نشست رهبران صربستان و کوزوو در کاخ سفید و در حضور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده آمریکا گرفته شد. در آن نشست، مقام‌های صربستان نیز با انتقال سفارت خود در اسرائیل از تل‌آویو به اورشلیم موافقت کردند؛ هرچند این انتقال تاکنون انجام نشده است.

*********************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات