صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۵  ، 
کد خبر : ۳۲۸۱۲۹

اخبار ویژه 16 بهمن ماه

روزنامه کیهان **

سه سال وقت‌کشی کردیم چند ماه دیگر روی آن(!)

درماندگی و در عین حال تناقض‌گویی درباره وعده بازگشت دولت بایدن به تعهدات برجامی، محافل رسانه‌ای دولتی را فرا گرفته است.

خبرگزاری دولتی خبرآنلاین در تحلیلی نوشت: سخنان وزیر خارجه جدید آمریکا و رئیس جمهور فرانسه حاکی از این است که با مواضعی سختگیرانه‌تر از حد انتظار از جانب دولت‌های غربی مواجه هستیم. پیش‌شرط‌هایی که مقامات آمریکایی طی روزهای گذشته برای بازگشت به برجام مطرح کرده‌اند(شامل برداشتن گام اول از سوی ایران و مذاکره در مورد «سایر نگرانی‌ها»).

عامل سیال در این میان ترکیب تیم امنیت ملی بایدن است. مقامات آمریکایی چند بار تاکید کرده‌اند که ترکیب تیم طرف کار با ایران را به عمد متنوع با دیدگاه‌های مختلف در نظر گرفته‌اند. در حالی که به نظر می‌رسد بلینکن از سرسخت‌ترین‌ها در قبال ایران باشد، احتمالا قرار است دیدگاه‌های او از سوی کسانی مانند رابرت مالی، نماینده امور ایران، و وندی شرمن، معاون وزارت خارجه، تعدیل شود، ضمن اینکه جیک سولیوان، مشاور امنیت ملی، نیز شاید به این جناح نزدیک‌تر باشد هر چند که او نظرات نسبتا تندی در مورد حقوق بشر دارد.

با وجود اعتراف به پیش‌بینی غلط و غیرواقعی درباره دولت بایدن، خبرآنلاین مدعی شد: «شرایط اکنون در مقایسه با قبل از شروع به کار بایدن دشوارتر به نظر می‌رسد، اما هنوز نباید اوضاع را تثبیت شده تصور کرد. هنوز می‌توان احتمال داد که طرفین مشغول ارزیابی یکدیگرند و آنچه که از آنها می‌شنویم مواضع مذاکراتی است. هنوز محتمل است که در اثر تحولات دیپلماتیک چه در روند مذاکره آمریکا با متحدان و چه از طریق میانجی‌گری یا مذاکره بین ایران و آمریکا طرفین تعدیلاتی در مواضع خود در جهت نزدیک شدن به هم ایجاد کنند. اما آنچه که تقریبا روشن است این است که آمریکا عجله‌ای برای تسریع در کار ندارد. روشن نیست ما که ۳ سال «فشار حداکثری» ترامپ را تحمل کردیم، چرا حاضر نشدیم دو تا سه ماه برای محک زدن دولت بایدن صبر پیشه کنیم.ضمنا باید در نظر داشت که در گذشته  اوضاع از جهت اجماع جامعه جهانی در مخالفت با دولت ترامپ و محق دانستن ایران آسان‌تر بود. اکنون با بازگشت یک دولت عادی به کار در واشنگتن و عادی شدن روابط آمریکا با دنیا و نیز اعلام آمادگی دولت آمریکا برای بازگشت به برجام، کار ایران از جهت روابط عمومی و حفظ حمایت سیاسی و اخلاقی بین‌المللی قطعا دشوارتر خواهد بود.

تحلیل این خبرگزاری دولتی در حالی است که حدود سه سال قبل، دولت تهدید کرد درصورت خروج آمریکا از برجام ما هم از توافق خارج می‌شویم. پس از خروج آمریکا هم، به اروپا مهلت یکی دو ماهه دادند که این مهلت بالغ بر 2 سال کش پیدا کرد و اکنون هم معلوم نیست با وجود اعتراف به وارونه از آب درآمدن تحلیل‌های باسمه‌ای‌شان درباره دولتمردان خبیث آمریکایی (دولت بایدن) چرا باز هم می‌گویند صبر کنید و قرار است تا کی نسخه انفعال بپیچند و به واسطه کنار آمدن با پیمان‌شکنی آمریکا، ابطال حقوق ایران را امضا کنند؟!

نکته دیگر این است که آمریکا از توافق (اجرای تعهداتش برای لغو تحریم‌ها) خارج شده و ایران هم با دو سال تاخیر، واکنشی جزئی نشان داده است. طبق قواعد حقوقی، اقدام متقابل حق طبیعی ایران بوده که حداقلی‌ترین شکل آن را برای بازدارندگی اعمال کرده است. منطقا هم پس از این، دولت آمریکاست که باید با برداشتن واقعی تحریم‌ها، به نقطه‌ آغازین تعهداتش برگردد و پس از آن، انتظار از ایران برای انجام تعهداتش، پذیرفتنی می‌شود. ترجمه دیگر پیشنهاد خبرگزاری دولتی این می‌شود که سه سال از برداشته نشدن تحریم‌ها به عنوان حق خود کوتاه آمدیم، باز هم کوتاه بیاییم و اصلا هم نپرسیم که اگر قرار بود، تحریم‌ها برداشته نشود، چرا تعهدات برجامی را پذیرفته و بخش عمده‌ای از برنامه هسته‌ای را واگذار یا تعلیق کردیم؟!

 

سرقفلی گرای «خزانه خالی است» برای خود شماست آقای نوبخت!

رئیس‌سازمان برنامه و بودجه در حالی که چندی پیش مدعی شده بود نباید گرای خزانه را به دشمن داد، دیروز مدعی شد خزانه خالی است!

نوبخت در نشست مجلس برای بررسی لایحه بودجه گفت: آقای قالیباف از آن گزارش بکلّی سری خبر داری؟ درآمد صد و چند میلیارد دلاری کشور به چند میلیارد دلار کاهش پیدا کرده. نمی‌توانم عدد رو به شما بگم که بعد از سه سال محاصره که ذخایرمان را استفاده کردیم، در چه شرایطی هستیم!

این اظهارات نادرست و خلاف واقع در حالی است که وی چند ماه قبل هم به غلط مدعی شده بود حتی یک قطره نفت هم نمی‌توانیم نفت بفروشیم و بدین ترتیب برای رسانه‌های ضدانقلاب و محافل سیاسی و دیپلماتیک غرب سوژه درست کرده بود. و این در حالی بود که فروش نفت به واسطه دور زدن تحریم‌ها، از چند صد هزار بشکه به نزدیک یک میلیون بشکه افزایش یافته بود.

رئیس‌مجلس دیروز جواب نوبخت را به استناد ادعای خود وی داد و گفت: «اگر می‌‌دانید که در صادرات نفت در وضعیت فروش حداقلی به سر می‌ برید و با سختی و مشکلات رو به رو هستید، چرا در لایحه خود پیشنهاد فروش ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه را پیشنهاد دادید؟ براساس آنچه که پیشنهاد دادید، هزینه‌های واقعی و قطعی را در لایحه بودجه الزامی کردید، این دوگانگی را چطور مجلس باید حل کند؟ مجلس فروش نفت قطعی را براساس یک میلیون بشکه و نهایتاً تا 1/5 میلیون بشکه پیش‌بینی کرده است».

اما نکته دیگر این است که آقای نوبخت، 25 مهر ماه 96 وقتی هنوز سخنگوی دولت بود، با انتقاد از کسانی که گرای خزانه خالی را می‌دهند، گفته بود: «من از کسانی که با دولت مخالفت‌هایی دارند تقاضا می‌کنم در حال حاضر وحدت را در کشور به نمایش بگذارند و مدام نگویند که منابع مالی ما برای اداره کشور کم است. کسانی که بیرون از مرزها نشسته‌اند اگر ببینند که ما وضعیت اقتصادی خوبی نداریم و منابع مالی در اختیارمان کافی نیست در اقداماتشان جری‌تر می‌شوند...چرا عده‌ای در داخل کشور می‌خواهند گرا بدهند که منابع مالی کم داریم؟ ما منابع مالی داریم و با همان هم می‌توانیم به توسعه کشور بپردازیم.»

در عین حال یادآوری این نکته ضرورت دارد که سرقفلی ادعای «خزانه خالی است»، به آقای روحانی و سخنانش در دانشگاه تهران در آذر 92 می‌رسد! آن روز هم این سخن خلاف واقع، گرا به دشمن و مغلوبه کردن مذاکرات هسته‌ای پیش از آغاز آن بود!

ادعای دروغین خالی بودن خزانه در طول این چند سال در حالی مطرح شده که مع الاسف ریخت و پاش در دستگاه‌های دولتی در قالب‌های مختلف به راه بوده؛ از واگذاری شرکت‌های بزرگ و زرخیز دولتی به ثمن بخس بگیرید تا پرداخت حقوق‌های هنگفت نجومی. چنانکه با بخشنامه منتشره، شرکت‌های دولتی مجاز شده‌اند بر خلاف قانون، حقوق مدیران را تا سه برابر سقف قانونی و تا 50 میلیون تومان افزایش دهند!

و بالاخره اینکه افشای اطلاعات «بکلی سری» (ادعای نوبخت)، عملی مجرمانه محسوب می‌شود.

 

تعادل: برخی مراکز دولتی مایل نیستند ارز ارزان شود

برخلاف ادعای تلاش برای کاهش قیمت ارز، دولت و بانک مرکزی در 3 سال گذشته تلاشی برای کاهش نرخ ارز نداشته‌اند.

این مطلب را روزنامه اصلاح‌طلب تعادل (وابسته به الیاس حضرتی) از قول یک کارشناس اقتصادی نوشت و با اشاره به وعده‌های دلار 15 یا 20 هزار تومانی نوشت: شواهد و اتفاقات سه سال اخیر نشان می‌دهد که اتفاقا دولت و بانک مرکزی تلاشی برای کاهش نرخ دلار نداشته‌اند و بانک‌های خصوصی و شبه‌دولتی‌ها نیز به نوعی در افزایش قیمت‌ها نقش داشته‌اند. دلایل اقتصادی و سیاسی قوی برای کاهش نرخ دلار وجود دارد اما اقداماتی که بانک مرکزی و دولت و شبه‌دولتی‌ها انجام داده‌اند عملا در سه سال اخیر عامل رشد نرخ‌ها بوده است. آقای همتی ابتدای ورود خود به بانک مرکزی اعلام کرد که ذخایر ارزی ناموس بانک مرکزی است و بازار باید نرخ‌ها را تعیین کند. این اتفاق اسم رمز رشد نرخ دلار و سایر قیمت‌ها بوده است و هرگاه اقتصاددانان و مسئولان می‌گویند که باید بازار تعیین کند عملا اسم رمز رشد قیمت‌ها صادر شده است. اتفاق دوم این بود که در زمستان 98 عده‌ای هیاهو راه انداخته‌اند که نقدینگی رشد کرده و زیاد شده و پایه پولی افزایش یافته و همین موضوع عامل رشد قیمت‌ها و کاهش ارزش پول ملی و افزایش نرخ دلار بوده است و فشار زیادی به مردم وارد شد. از سوی دیگر، عده‌ای از دلار 4200 تومان استفاده کرده‌اند اما در بازار نرخ دلار بالای 15 هزار تومان بوده و همین موضوع عامل گرانی قیمت‌ها شده است. به عبارت دیگر، وقتی سالانه 30 تا 50 میلیارد دلار درآمد ارزی از محل نفت و صادرات غیرنفتی داشته‌ایم و به قیمت 10 هزار تومان بالاتر از نرخ واقعی فروخته شده، معادل 300 تا 400 هزار میلیارد تومان درآمد نصیب بانک‌ها و فروشندگان ارز کرده است و باید دید که چه کسانی سود هنگفت از گرانی ارز داشته‌اند و به چه دلیل در مقابل کاهش قیمت دلار مقاومت شده و چرا بانک مرکزی تعیین نرخ دلار را به بازار سپرد؟ از سوی دیگر با پیروزی بایدن، سیگنال کاهش قیمت‌ها به بازار داده شد و حتی در برخی روزها و ساعت‌ها قیمت بازار کمتر از قیمت صرافی‌ها بوده اما در عین حال با وجود کاهش‌ها و کاهش انتظارات تورمی و انتظار کاهش قیمت‌ها، همچنان نرخ ارز نیمایی و نرخ صرافی‌ها بالا بوده است و صرافی‌های ملی و مجاز حاضر به کاهش قیمت‌ها نبوده‌اند و در نیما نرخ‌ها کاهش نیافته است. این نوع مقاومت نشان‌دهنده چه موضوعی است، چه کسانی از بالا ماندن قیمت‌ دلار سود می‌برند و همچنان عامل مقاومت در برابر کاهش نرخ‌ها هستند؟

در حال حاضر به نظر می‌رسد که خصولتی‌ها، شبه‌دولتی‌ها و بانک‌های خصوصی عامل رشد قیمت هستند و اجازه کاهش نرخ دلار به زیر 23 هزار تومان را نمی‌دهند. زیرا بسیاری از صادرکنندگان فولاد، پتروشیمی و کالاهای دیگر از عرضه ارز در بازار به نرخ بالا سود می‌برند و حاضر نیستند که قیمت‌ها کاهش یابد.

 

همشهری: لایحه بودجه باید به خاطر کسری هنگفت رد می‌شد

روزنامه همشهری معتقد است اقدام نمایندگان مجلس در رد کلیات لایحه بودجه تقدیمی دولت، کاری درست و قابل دفاع است.

این روزنامه به قلم علی مروی کارشناس اقتصادی نوشت: مجلس به کلیات لایحه بودجه 1400 رای منفی داد، البته می‌توانست قبل از اینها هم کلیات را تصویب نکند و نیازی به بررسی لایحه دولت و تغییرات زیاد در کمیسیون تلفیق بودجه نباشد و زمان از دست نرود. با این حال، تصمیم مجلس را قابل دفاع می‌دانم چراکه اگر گزارش مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه به صحن علنی مجلس راه پیدا می‌‌کرد، اتفاق خاصی در سمت هزینه‌های جاری کشور رخ نمی‌داد چرا که با مصوبه این کمیسیون کسری تراز عملیاتی بودجه کشور بالای 460 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود. به همین دلیل بعید به‌نظر می‌رسید که نمایندگان بتوانند در صحن علنی بودجه این میزان شکاف بین درآمدها و هزینه‌های دولت را اصلاح و کم کنند.

نتیجه اینکه شکاف کسری تراز عملیاتی بودجه یا با استقراض از آینده و مقروض‌کردن آیندگان از کانال انتشار اوراق تامین شود که حجم استفاده از این اوراق محدود خواهد بود و اگر دولت بخواهد کسری تراز بودجه‌اش را از این محل بیشتر تامین کند، لازمه آن افزایش نرخ سود این اوراق به میزان زیاد است که برای اقتصاد کشور اثرات رکودی خواهد داشت.

برآوردها نشان می‌دهد که با مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه مجلس، دولت دست‌کم با کسری 250 تا 300 هزار میلیارد تومانی مواجه خواهد شد که یا باید از بانک مرکزی استقراض کند یا اینکه این کسری را با عرضه سنگین ارز ناشی از درآمدهای نفتی جبران کند و استفاده از هر 2روش یا ترکیب آنها آسیب جدی به تولید کشور به‌دلیل بروز پدیده بیماری هلندی توأم با تورم بالا را به همراه خواهد داشت و پیش‌بینی‌ها از تورم بالای 65 درصد در سال آینده با مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه حکایت داشت.

حالا سؤال این است که تکلیف چیست و چه باید کرد؟ نخست وظیفه کارشناسان و اصحاب رسانه‌ است که سیاستمداران و مقامات ارشد را از مخاطرات جدی کسری تراز عملیاتی بودجه برای اقتصاد و مردم کشور آگاه کنند. وضعیت معیشتی مردم در سال‌های اخیر به‌دلیل تورم‌های بالا و رکودهای عمیق رقم خورده.

متأسفانه مشاوران اقتصادی مسئولان آن‌گونه که شایسته است این واقعیت‌ها را منتقل نمی‌کنند و ما به یک تعامل سیاسی خوب با مسئولان نیاز داریم و ضرورت و اهمیت کنترل هزینه‌های جاری دولت به آنها یادآوری شود و سقف هزینه‌های عمومی بودجه نباید نسبت به قانون بودجه امسال بیش از 15 درصد افزایش یابد. گام دوم ضرورت یک گفتمان‌سازی و جریان‌سازی اجتماعی در بین نخبگان جامعه است که به‌طور جدی از قوای سه‌گانه مطالبه کنند که شکاف بین دخل و خرج دولت از یک اندازه متعارف نباید بیشتر شود، درآمدهای نفتی کشور فارغ از اینکه محقق شود یا نشود، سهم آن در بودجه در بلندمدت به زیر 5 درصد برسد، سهم درآمدهای مالیاتی حتما به بالای 45 درصد برسد‌ و درون قانون بودجه افزایش عمق بازار بدهی لحاظ شود تا درآمدهای دولت از محل فروش اوراق جهت پوشش کسری تراز عملیاتی بودجه قابل اتکا بوده و خالی‌بندی نباشد. اینها مهم‌ترین اقداماتی است که باید در بودجه1400 از هم‌اکنون پایه‌‌ریزی شود.

 

ابراز نگرانی چندباره کارگزاران نسبت به تشکیلات جدید اصلاح‌طلبان

ارگان مطبوعاتی حزب کارگزاران برای چندمین‌بار تصریح کرد تردیدها و نگرانی‌ها درباره درستی سازوکار موسوم به «نهاد اجماع‌ساز» اصلاح‌طلبان جدی است.

روزنامه سازندگی با بیان اینکه سایه شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان بر سر نهاد اجماع‌ساز سنگینی می‌کند، می‌نویسد: اگرچه از اساس، تشکیل و تاسیس نهاد اجماع‌ساز، راهکاری برای عبور از انفعال و دوری از ناکارآمدی شورای عالی اصلاحات بود اما به نظر می‌رسد مکرر بین این دو تشکل مقایسه صورت می‌گیرد؛ مقایسه‌هایی که ناشی از ابهامی است که هنوز درباره نحوه فعالیت و ریاست این نهاد وجود دارد. از یک طرف منتقدان شورای عالی اصلاحات مکرر تاکید می‌کنند که نهاد اجماع‌ساز نباید در مسیر اشتباه شورای عالی برود. با این وجود برخی چهره‌ها نیز معتقدند تفاوت‌هایی میان این دو به اندازه‌ای زیاد است که تشابه سرنوشت و عملکرد آنها بسیار بعید است. با این وجود مسئله جایگاه احزاب و خطر جولان دادن احزاب اقماری مسئله‌ای است که موجب نگرانی بسیاری از منتقدان شورای عالی اصلاحات است. البته حسین کمالی در این باره به خبرآنلاین گفته است که یقینا این نهاد جدید، با شورای عالی سیاست‌گذاری تفاوت‌های اساسی دارد. در واقع در شورای عالی سیاست‌گذاری، تعداد اشخاص حقیقی که حضور پیدا کردند بسیار زیاد بود و عمدتا کسانی بودند که از سابقه سیاسی و تجربه کافی برخوردار نبودند.

نکته دیگر اینکه اشخاص حقیقی که در نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان انتخاب شده‌اند نقش مشاور را برعهده دارند و به نوعی عضو مجموعه اجماع‌ساز یا عضو جبهه نیستند بلکه تنها به ارائه مشورت می‌پردازند.

کمالی همچنین می‌گوید که در نهاد اجماع‌ساز از اشخاص حقیقی دعوت شده تا از نظرات آنها استفاده شود. به هر حال این اشخاص در جلسات نظرات خود را بیان می‌کنند. دیگران یا نظرات آنها را می‌پسندند یا نمی‌پسندند.

با وجود دفاع و خوش‌بینی چهره‌هایی همانند حسین کمالی نگرانی درباره فعالیت نهاد اجماع‌ساز جدی است. پیش از این محسن رهامی از فقدان سازوکار در این نهاد و نبود نقشه راه برای حرکت آن انتقاد کرده و گفته بود که این نهاد به سرنوشت شورای عالی اصلاحات دچار می‌شود. سرنوشتی که هنوز مشخص نیست چه بوده و آیا از اساس این شورا منحل شده است. نکته عجیب البته تغییر روایت رئیس شورای عالی اصلاحات، محمدرضا عارف درباره کناره‌گیری یا استعفاء از این نهاد است. از این حیث به نظر می‌رسد نخستین مرحله در مراقبت از نهاد اجماع‌ساز انتخاب رئیس آن است.

یادآور می‌شود حزب کارگزاران و نشریه‌اش طی چند روز اخیر، به‌طور مرتب سازوکار جدید را مورد انتقاد قرار داده و آن را غیردموکراتیک معرفی کرده است.

شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان پس از ناکامی در انتخابات مجلس، بدون اطلاع قبلی منحل شد و مدتی بعد خبر آمد که عارف و موسوی لاری از ریاست و معاونت ریاست شورا استعفا داده بودند.

*********************************

روزنامه وطن امروز **

آیت‌الله مکارم‌شیرازی:

ارادت شهید سلیمانی به رهبر انقلاب به زندگی او شکل داد

آیت‌الله مکارم‌شیرازی دیروز در پیامی تصویری به همایش «گام دوم انقلاب، مکتب شهید سلیمانی»، با تاکید بر اینکه سزاوار است همه از ویژگی‌های شخصیتی شهید سلیمانی درس بگیرند و منتقل کنند، بیان داشت: اولا شجاعت بی‌نظیری داشت و ترسی از چیزی نداشت و اگر شجاعت او نبود، داعش هم عراق، هم سوریه و لبنان را تخریب می‌کرد.

وی با بیان اینکه یکی از امتیازات او شجاعت بی‌نظیر و دوم علاقه فوق‌العاده به رهبر انقلاب بود و همین خط و مسیر او را تعیین می‌کرد، تصریح کرد: این هم از خمیرمایه‌هایی بود که به زندگی او شکل می‌داد.

وی با بیان اینکه واقعا شهید سلیمانی خلوص ‌نیت داشت، ضمن اشاره به خاطره دیدار با شهید سلیمانی، اظهار داشت: پس از این دیدار، شهید سلیمانی از حاضران خواست از اتاق بیرون بروند و همه که رفتند، از زیر کتش کفنی درآورد که روی آن شهادت شخصیت‌ها بود که نوشته شده بود «ما جز خیر از او چیزی نمی‌دانیم».

وی افزود: این کار اول نشان می‌داد ایشان آماده شهادت است و این سردار شجاع، رشید و بزرگوار این کار را انجام داد و ما هم روی آن کفن نوشتیم «اللهم انا لانعلم منه الا خیرا». این مرجع عالیقدر تاکید کرد: این نشان می‌دهد قیامت و شهادت را باور دارد و شهادت مردم را در پیشگاه خدا سبب نجات خود می‌داند.

***

ابراز نگرانی آمریکا از پرتاب موشک ماهواره‌بر «ذوالجناح»

وزارت خارجه آمریکا در واکنش به پرتاب موفقیت‌آمیز موشک ماهواره‌بر سوخت جامد ذوالجناح، مدعی شد اینگونه موشک‌های ماهواره‌بر باعث نگرانی‌های جدی اشاعه‌ای هستند.

به گزارش فارس، وزارت خارجه آمریکا شامگاه سه‌شنبه از پرتاب موفقیت‌آمیز موشک ماهواره‌بر «ذوالجناح» عمیقا ابراز نگرانی کرد و آن را مسبب افزایش سرعت پیشرفت موشکی ایران دانست.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا طی بیانیه‌ کوتاهی در این باره گفت: «ایالات‌متحده همچنان نگران تلاش‌های ایران برای توسعه [فناوری] پرتابگرهای فضایی‌(SLV)  است، زیرا این برنامه‌ها قادر هستند پیشرفت موشکی بالستیک ایران را توسعه دهند».

در این بیانیه ضمن تکرار ادعاهای نخ‌نما شده و بی‌اساس علیه جمهوری اسلامی ایران، آمده است: «پرتابگرهای فضایی باعث نگرانی‌های جدی اشاعه‌ای هستند، زیرا شامل فناوری‌های مشابه و تبادل‌پذیر با آن دسته از فناوری‌های موشک‌های بالستیک هستند که شامل سامانه‌های دوربرد نیز است».

***

آزادی ۲ مرزبان گروگان گرفته‌شده توسط گروهک تروریستی جیش‌الظلم

روابط عمومی قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه در اطلاعیه‌ای از آزادی 2 نفر از رزمندگان مرزبان گروگان گرفته‌شده توسط گروهک تروریستی و ضدانقلاب جیش‌الظلم در شب گذشته خبر داد. متن اطلاعیه به این شرح است: با تبریک خجسته سالروز حضرت فاطمه زهرا(س) و میلاد فرزند برومندش حضرت امام خمینی(ره) و گرامیداشت ایام‌الله دهه مبارکه فجر و چهل‌و‌دومین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، به استحضار ملت عظیم‌الشأن ایران می‌رساند؛ با تلاش‌های مستمر قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه و طی اقدامات اطلاعاتی موفق، 2 نفر از رزمندگان مرزبانی نیروی زمینی سپاه و نیروی پرافتخار انتظامی که سال ۱۳۹۷ توسط گروهک تروریستی و ضد انقلاب جیش‌‌الظلم در مرزهای جنوب شرق کشور به گروگان گرفته شده بودند، شب گذشته (سه‌شنبه 13/11/99) آزاد شده و به آغوش وطن اسلامی بازگشتند.

***

ارتقای فناوری جنگنده‌های ایرانی در دستور کار است

وزیر دفاع در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی صنایع هوانوردی هند، گفت: نمایشگاه بین‌المللی صنایع هوایی نشان می‌دهد کشور هند یک حرکت جدی و فناورانه‌ای در حوزه صنعت هوایی را آغاز کرده است و در این راستا از توانمندی‌های خود و بخش خصوصی نیز جهت پیشرفت‌های چشمگیر استفاده می‌کند. امیر سرتیپ امیر حاتمی تصریح کرد: در صنعت هوایی به‌رغم تحریم‌های ظالمانه نظام سلطه به دستاوردهای بسیار خوبی در ایران اسلامی رسیده‌ایم و طی سال‌های اخیر به محصولات بومی خوبی با تلاش جوانان برومند ایران اسلامی و متخصصان صنعت هوایی دست پیدا کردیم که از نمونه‌های آن جنگنده سبک کوثر و جنگنده پیشرفته آموزشی یاسین و انواع بالگردها و پهپادهاست که به دنبال ارتقای فناوری‌های آنها هستیم.  وی افزود: افق و چشم‌انداز خوبی را در صنعت هوایی ایران اسلامی با همت و پشتکار متخصصان متعهد ایران اسلامی شاهدیم و امیدواریم با سرعت هر چه بیشتر به سمت تکنولوژی‌های پیشرفته حرکت کنیم.

***

اولیانوف: در ارتباط با برجام، آمریکا باید گام اول را بردارد

«میخائیل اولیانوف» نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در توئیتی به اظهارات اخیر «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بعد از طرح پیشنهاد وزیر خارجه ایران مبنی بر ایجاد مکانیسمی برای هماهنگ‌سازی اقدامات واشنگتن و تهران در ارتباط با برجام واکنش نشان داد.  او در این باره نوشت: امیدوارم این ارزیابی (رد پیشنهاد) نادرست باشد. در غیر این صورت شاهد آتش غرور و جاه‌طلبی‌های بی‌حاصل خواهیم بود.  اولیانوف در ادامه نوشت: طرف دیگر (آمریکا) باید نخستین گام را بردارد. 

*********************************

روزنامه خراسان**

ظاهر و باطن متفاوت خدمات آنلاین اداری!

یک مقام مسئول با ارسال گزارشی به تعدادی از نهادهای نظارتی و دولتی، با اشاره به توسعه سامانه های الکترونیکی برای افزایش سرعت در امور اداری و انجام درخواست های بخش خصوصی، متذکر شد بزرگ ترین ضعف برخی از این سامانه ها در فرایند پیگیری امور، ظاهر الکترونیکی اما قالب سنتی آن هاست به گونه ای که بعضا مشاهده شده اسناد و مدارک بارگذاری شده در سامانه امکان راستی آزمایی دقیق ندارد و صرف بررسی چشمی نیز اصالت آن ها را غیرممکن می کند و در عین حال، هنوز برخی از این سامانه ها به بانک های اطلاعاتی مهم کشور متصل نشده اند.

*********************************

روزنامه ایران **

آزادی دو مرزبان دو سال پس از ربوده شدن

 خبر اول اینکه، مرزبانان به گروگان گرفته شده توسط گروهک تروریستی جیش‌الظلم در پی اقدامات اطلاعاتی موفق در سیستان و بلوچستان آزاد شدند. به گزارش ایلنا، در اطلاعیه مربوط به آزادی این مرزبانان اعلام شد: «با تلاش‌های مستمر قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه و طی اقدامات اطلاعاتی موفق ۲ نفر از رزمندگان مرزبانی نیروی زمینی سپاه و نیروی پرافتخار انتظامی که در سال ۱۳۹۷ توسط گروهک تروریستی و ضد انقلاب جیش‌الظلم در مرزهای جنوب شرق کشور به گروگان گرفته شده بودند، شب گذشته (سه‌شنبه) آزاد و به آغوش وطن اسلامی بازگشتند». مرزبانان آزاد شده از جمله ۱۲ مرزبانی بودند که ۲۴ مهر۹۷ در مرز میرجاوه (منطقه صفر مرزی لولکدان) استان سیستان و بلوچستان توسط عناصر گروه تروریستی موسوم به جیش‌العدل ربوده و به داخل خاک پاکستان انتقال داده شدند. پنج نفر از این مرزبانان ۲۴ آبان همان سال با پیگیری‌های دولت پاکستان آزاد و به ایران تحویل داده شدند؛ همچنین فرمانده نیروی زمینی سپاه ۲۷ اسفندماه ۹۷ از آزادی چهار نفر آنان خبر داد.

 

تحلیل «فرانس پرس» از خروج ناو هواپیمابر «نیمیتز»

 خبر دیگر اینکه، خبرگزاری فرانسه با اشاره به اینکه وزارت دفاع امریکا(پنتاگون) اعلام کرد که ناوهواپیمابر «نیمیتز» خلیج فارس را بعداز چندماه حضور در آب‌های این منطقه ترک کرده است، نوشت که این گام نشانه‌ای از تمایل دولت جدید امریکا برای کاهش تنش‌ها با ایران است. به گزارش ایرنا، این تحلیل خبرگزاری فرانسه پس از آن است که «جان کربی» سخنگوی پنتاگون روزسه‌شنبه گفت: ناو گروه هواپیمابر نیمیتز که در محدوده مأموریت فرماندهی مرکزی امریکا در خاورمیانه حضور داشت به طور کامل به منطقه تحت فرماندهی اقیانوس‌های هند و آرام رفته است. کربی گفته بود: پس از آنکه دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری سابق امریکا حضور نظامی امریکا در خلیج فارس را تقویت کرد، حال دولت «جوبایدن» رئیس جمهوری جدید معتقد است که باقی ماندن ناو هواپیمابر در خلیج فارس برای نیازهای امنیتی امریکا ضروری نیست.

 

 ذوالنوری: پشتوانه اجرایی اصولگرایان برای مذاکره بیشتر است

 دست آخر اینکه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با این استدلال که اصولگرایان به سیاست‌های نظام نزدیک‌تر هستند، مذاکره دولت بایدن با اصولگرایان را بهتر دانست. به گزارش عصر ایران، حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری اینکه دولت بایدن برای مذاکره منتظر دولت آینده ایران باشد را خطای محض دانست و گفت: در خصوص ارتباط با امریکا، مسائل هسته‌ای و سیاست‌های کلان نظام، دولت‌ها نیستند که تصمیم می‌گیرند بلکه کلیت نظام در این رابطه تصمیم می‌گیرد و دولت بعد چه اصولگرا باشد چه اصلاح‌طلب باید همان سیاست‌ها را اجرایی کند.  فقط اگر دولت اصولگرا باشد و توافقی حاصل شود پشتوانه اجرای آن بیشتر است چون اصولگراها به سیاست‌های نظام نزدیک‌تر هستند و نمی‌آیند خلاف سیاست‌های نظام راهی را بروند که وسطش بخواهند برگردند. تأکید ذوالنوری بر اینکه دولت‌ها سیاست‌های کلان نظام بخصوص در موضوعات کلان مثل هسته‌ای را اجرا می‌کنند، مخالف رفتار و عملکرد انتقادی او و هم طیفانش علیه دولت است که با اذعان به چنین امری همواره دولت را بابت امضای برجام مخاطب تندترین انتقادات قرار داده‌اند.

*********************************

روزنامه شرق **

چین در  کنار  کودتاچیان میانمار

چین در شورای امنیت سازمان ملل متحد با انتشار بیانیه مشترک برای محکوم‌کردن کودتای نظامی در میانمار مخالفت کرد. به گزارش بی‌بی‌سی، ارتش پس از دستگیری آنگ سان سوچی و صدها نفر از قانون‌گذاران و رهبران سیاسی، قدرت را در این کشور جنوب شرق آسیا به دست گرفته است. رهبران کودتا یک شورای عالی نظامی تشکیل داده‌اند که از نظر سلسله‌‌مراتب قدرت، بر کابینه نظارت می‌کند. این اقدام چین در شرایطی صورت می‌گیرد که هواداران آنگ سان سوچی، رهبر برکنارشده میانمار، خواستار کارزاری برای نافرمانی مدنی علیه دولت نظامی حاکم شدند. مقاومت‌هایی نیز در یانگون، بزرگ‌ترین شهر میانمار به چشم خورده است. شماری از کادر بهداشت و درمان میانمار در اعتراض به حکومت نظامی و بازداشت خانم سوچی اعلام کرده‌اند که با مقامات نظامی همکاری نخواهند کرد. هم‌زمان با تشدید فشارهای داخلی و جهانی، ارتش میانمار شماری از سیاست‌مداران را آزاد کرده، اما خانم سوچی که در خانه تحت کنترل است، همچنان زندانی است. شورای امنیت سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه تشکیل جلسه داد، اما پس از عدم حمایت چین از بیانیه مشترک، این جلسه بدون توافق به پایان رسید. چین یکی از پنج عضو دائمی شورای امنیت است که حق وتو دارد. پیش از مذاکرات، کریستین شرنر، نماینده ویژه سازمان ملل در امور میانمار، اعلام حکومت نظامی و عدم پذیرش نتیجه انتخابات عمومی را به‌شدت محکوم کرد. چین از زمان کودتا هشدار داده است که تحریم‌ها یا فشارهای بین‌المللی فقط اوضاع را در میانمار بدتر می‌کند. پکن مدت‌هاست که تلاش می‌کند میانمار را در برابر نظارت بین‌المللی مصون نگه دارد. چین یکی از متحدان اصلی اقتصادی میانمار است و این کشور را از نظر اقتصادی مهم قلمداد می‌کند. به عقیده برخی از ناظران، اگرچه چین از دوری و رابطه کم میانمار با غرب سود می‌برد، اما این به معنای رضایت پکن از کودتا نیست.

 

ازسرگیری کمک‌های بشردوستانه به فلسطین

«ند پرایس»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، سه‌شنبه‌شب گفت کشورش ارائه کمک‌های بشردوستانه به فلسطینیان را پس از آنکه در دولت ترامپ قطع شد، از سر می‌گیرد. به گزارش ایرنا از شبکه الجزیره قطر، پرایس در نخستین کنفرانس خبری‌ خود افزود: آمریکا به دنبال آن است که کمک‌های بشردوستانه به فلسطینیان را به سرعت از سر گیرد؛ چراکه این اقدام در راستای منافع ماست. او گفت: توقف کمک‌ها توسط دولت پیشین، دستاورد سیاسی به دنبال نداشته، بلکه تنها به مردم فلسطین آسیب زده است. «محمد اشتیه»، نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین، دو روز پیش از برقراری اولین تماس رسمی این تشکیلات با دولت جدید آمریکا خبر داد و گفت: در تماس با دولت «جو بایدن» راه‌های ازسرگیری روابط و بازگشایی دفاتر دیپلماتیک و کنسولی دو طرف را بررسی کردند. «محمود عباس»، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، در دسامبر ۲۰۱۷ پس از به‌رسمیت‌شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم اسرائیل توسط واشنگتن و انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس، همه معاملات سیاسی با دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» را متوقف کرده است. دولت ترامپ تمام کمک‌های مالی به تشکیلات خودگردان فلسطین و آژانس کار و امدادیابی سازمان ملل ویژه پناهندگان فلسطین (UNRWA) را متوقف و دفتر سازمان آزادی‌بخش فلسطین در واشنگتن و کنسولگری آمریکا در قدس را تعطیل کرد.

الحاق خانواده‌های مهاجر

همچنین پولیتیکو گزارش داد که جو بایدن،‌ رئیس‌جمهوری آمریکا، با هدف لغو میراث مهاجرتی به‌جامانده از دولت سلف خود دستورات اجرائی شامل الحاق والدین و کودکان مهاجر را که در مرزها از هم جدا شده بودند، امضا کرد. طبق این گزارش،‌ این دستورات شامل تشکیل گروه ویژه برای الحاق دوباره خانواده‌هایی است که در دولت دونالد ترامپ در مرز از هم جدا شده بودند. این دستورات همچنین شامل بازنگری در برنامه‌های دولت ترامپ در وادارکردن ده‌ها هزار نفر از مردم برای حضور در مکزیک هم‌زمان با بررسی روند تقاضای پناهندگی آنهاست. به نوشته پولیتیکو، ترامپ در دوران ریاست‌جمهوری‌اش بیش از ۴۰۰ اقدام مهاجرتی را انجام داد. سیاست‌های سخت‌گیرانه دولت ترامپ درباره مهاجرت باعث جدایی بیش از پنج‌هزارو ۵۰۰ نفر از مهاجرانی شده بود که خانوادگی مهاجرت کرده بودند؛ ازجمله صدها کودک که اولیا یا سرپرستانشان هنوز پیدا نشده‌اند. بایدن در نخستین روز ورود به کاخ سفید طرح اصلاحات جامع مهاجرتی را منتشر و چند دستور اجرائی مهاجرتی را ازجمله برای توقف ساخت دیوار مرزی امضا و تأکید کرد برنامه مهاجرتی داکا مربوط به کودکانی که بدون مدرک در کودکی همراه والدین‌شان به آمریکا آمده‌اند و ممنوعیت سفر مسلمانان به آمریکا را لغو کرد.

*********************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات