اقتصادی >>  اقتصاد مقاومتی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۲  ، 
کد خبر : ۳۲۸۳۷۳
نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس:

تلاش مجلس برای بهبود دیپلماسی اقتصادی کشور/ کمیته دیپلماسی اقتصادی در مجلس ایجاد شد

آنچه در روزهای اخیر توسط کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس انجام شد، تاسیس کمیته دیپلماسی اقتصادی بود. همچنین تلاش می کنیم طرحی برای بهبود وضعیت دیپلماسی اقتصادی کشور، به صحن علنی معرفی شود
زهرا ظهروند- خبرنگار/ عباس مقتدایی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی پایگاه خبری بصیرت درخصوص دیپلماسی اقتصادی اظهار کرد:آنچه در روزهای اخیر توسط کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس انجام شد، تاسیس کمیته دیپلماسی اقتصادی بود و ما از رهگذر تاسیس این کمیته به دنبال آن هستیم که بالاترین حد هماهنگی کشور در عرصه تجارت، اقتصاد و زمینه‌هایی که یک بخش آن در دیپلماسی کشور است را پیش ببریم.
ما باید با فهم عمیق از وضعیت موجود و با شناخت همه جانبه از نیاز کشور، به گونه‌ای رفتار کنیم که مجلس نقش خود را در اصلاح ساختارها، تاسیس نهادها و ایجاد رویه های مورد نیاز کشور ایفا کند.

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: دانشگاه‌های کشور توان بالایی برای این عرصه و شناخت و فعالیت های علمی در این زمینه دارند و در آینده نزدیک با تشکیل جلسه‌ای با حضور بالاترین مقامات تصمیم گیرنده در حوزه اجرا، این مساله را بررسی خواهیم کرد؛ همچنین تلاش می کنیم طرحی برای بهبود وضعیت دیپلماسی اقتصادی کشور، به صحن علنی معرفی شود. این جلسه در کمتر از ۱ ماه آینده با حضور بالاترین مقامات وزارتخانه‌های مرتبط از جمله وازرت امور خارجه، وزارت صمت، وزارت اقتصاد، نهادهای تاثیرگذار و حتی بانک مرکزی برگزار خواهد شد.

مقتدایی با بیان اینکه کشور ما بالاترین زیرساخت ها و منابع را دارد، گفت: اما به همان  اندازه نتوانسته ایم به قدرت اقتصادی و یا تقویت دیپلماسی اقتصادی کشور، کمک کنیم؛ بنابراین آنچه که کمیسیون امینت ملی و سیاست خارجی مجلس نسبت به آن واکنش نشان داد و با تاسیس این کمیته دنبال آن بوده، استفاده حداکثری از ظرفیت‌های کشور برای تامین حداکثری منافع ملی جمهوری اسلامی ایران است.پیام دائمی ما به عربستان این است که نقش و رسالت قانونی خود و رسالت منطقی و تاریخی اش در زمینه وحدت امت اسلامی را مورد توجه قرار دهد.

وی افزود: اما امروز عربستان با حمله به یمن و انجام برخی از اقدامات خلاف شوون اسلامی، به چندپارگی کشورهای مسلمان کمک کرده است، در حالی که نقش تاریخی عربستان باید وحدت امت اسلامی باشد. جمهوری اسلامی ایران همواره این نقش تاریخی را به عربستان گوشزد کرده و دنبال این است که عربستان را در عرصه‌ای که می‌تواند وحدت مسلمانان را تقویت کند، قرار دهد اگر این کشور در هر لحظه‌ای به مسیر اصلی بازگردد و رسالت تاریخی، دینی و فرهنگی خود را عمل کند، قطعا جمهوری اسلامی ایران از چنین روندی استقبال خواهد کرد.

مقتدایی خاطرنشان کرد: ما دنبال ایجاد تنش با عربستان نیستیم، بلکه به دنبال همکاری میان کشورهای مسلمان هستیم و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بر این نقش امت اسلامی و تقویت آن و حمایت از ملل مسلمان، تاکید می‌کند؛ بنابراین ما هم در عمل و هم در نظر بر این باور هستیم که باید درکنار همه کشورهای مسلمان، ایجاد صلح و امنیت برای آحاد مردم، از جمله مسلمانان و خصوصا منطقه خلیج فارس را محقق کنیم لذا اکنون عربستان است که باید تصمیم تاریخی بگیرد و به دامن ملت های مسلمان بازگردد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات