صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۶  ، 
کد خبر : ۳۲۹۰۷۸

افشای سندی محرمانه از خواب آمریکا برای یمن

 

شبکه المسيره يمن در دومين مستند افشاگرانه خود درباره نقش اطلاعات آمريکا و سفارت اين کشور در صنعاء‌ در نابودي اين توانمندي‌ها که جمعه‌شب منتشر شد، اسناد اين نقش را منتشر کرد.
بر اساس اسناد و فايل‌هاي صوتي منتشر شده در اين برنامه مستند، وزارت خارجه آمريکا چند بار «لنکولن بلومفيد» فرستاده ويژه خود در امور يمن را با هدف نابود کردن سامانه‌هاي دفاع موشکي قابل حمل به اين کشور فرستاده است.
در اين برنامه از سند وزارت خارجه آمريکا به تاريخ 25 سپتامبر ۲۰۰۴ رونمايي شد که نشان مي‌دهد علي عبدالله صالح سريعاً دستور امضاي توافق نامه نابودي سامانه‌هاي پدافندي را صادر کرده است.
سند وزارت خارجه آمريکا با اين عنوان شروع مي‌شود:‌ «انتقال و نابودي ۱۴۳۵ سامانه دفاع هوايي در برابر مبلغ مالي ۷.۱۷ ميليون دلار».
المسيره سند محرمانه ديگري از سرويس امنيت ملي يمن با تاريخ ۱۶/۸/۲۰۰۵ منتشر کرده که نشان مي‌دهد رئيس جمهور مخلوع با سفير آمريکا در صنعاء «توماس گراکسي» و رئيس سيا در يمن ديداري داشته است.
در سندي ديگر که هشتم ماه مارس ۲۰۰۸ منتشر شده، دستگاه امنيت ملي يمن دستور خنثي سازي موشک‌هاي زمين به هواي را بين روزهاي ۱۶ تا ۱۹ مارس و پيش از موعد سفر بلومفيد به صنعاء صادر مي‌کند.
در اين سند اشاره شده است که هدف از سفر فرستاده ويژه آمريکا در امور يمن انجام ديدارهاي رسمي به منظور بررسي راه‌هاي همکاري در ارتباط با از بين بردن تهديد ناشي از موشک‌هاي زمين به هواي دوش‌پرتاب بوده است.
در سندي ديگر به تاريخ ۳۱ ماه مه ۲۰۱۲ که متعلق به سرويس امنيت ملي يمن است، نشان مي‌دهد که اين سرويس بر تداوم نابودي سامانه‌هاي دفاع هوايي دوش پرتاب به بهانه امکان سرازير شدن آن‌ها به بازار تأکيد شده است.
سندي ديگر از سرويس امنيت ملي يمن در تاريخ ۲۰ آوريل ۲۰۱۴ نشان مي‌دهد که يک کاميون حامل موشک‌هاي استريلا در پادگان نيروهاي ويژه در «الصباحة» منهدم مي‌شود.
سرتيپ محمد المقداد»، رئيس ستاد عمليات نظامي در وزارت دفاع يمن در اين ارتباط گفت که طي دوره مأموريت او به عنوان فرمانده تيپ ۱۲۲ پياده نظام استان صعده، از همه فرماندهان خواسته شده بود که همه موشک‌هاي سام جمع‌اوري شده و به وزارت دفاع ارسال شود چرا که به آن‌ها گفته شده بود: «سياست اين اقدام را اقتضا مي‌کند».

او در ادامه گفت: «نيروهاي مسلح [يمن] داراي موشک‌هاي کوتاه،ميان و دوربرد بود که با واگزار کردن اختيار کشور به سفير سابق آمريکا در يمن، آمريکايي‌ها آن‌ها را نابود کردند».
اين مقام نظامي همچنين از تلاش عربستان سعودي براي جمع آوري تسليحات ساخت کشورهاي شرق ارتش در برابر جايگزين کردن آن‌ها با تسليحات کشورهاي غربي خبر داد.
فرماندهي ديگر به نام سرهنگ صالح قنبور در اين مستند نيز اظهارداشت که از اينکه سفارت آمريکا در آن مقطع از بخش زياري از اسرار نظامي يمن باخبر بود، شوکه شده است؛ اين که آمريکا از خيلي وقت پيش براي نابودي توانمنديهاي هوايي يمن برنامه داشته و مرحله به مرحله آن‌ را اجرا کرده است.
شبکه المسيره اين هفته نيز اسناد محرمانه‌اي از ارتباط و گفت‌وگوهاي ميان «علي عبدالله صالح» رئيس‌جمهور اسبق يمن با سازمان اطلاعات مرکزي آمريکا (سي.آي.اي) را منتشر کرد.
اين اسناد نشان از طمع‌ورزي‌هاي آمريکا در يمن و سرسپردگي کامل حکومت علي عبدالله صالح دارد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات