صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۶  ، 
کد خبر : ۳۲۹۴۹۸
حمد بن جاسم:

اتفاقات اخیر اردن با برنامه ریزی آمریکا و هماهنگی یک کشور منطقه بود

این در حالی است که شاهزاده حمزه اتهام تلاش برای کودتا را تکذیب کرد و سپس با میانجیگری عموی شاه اردن  در نامه‌ای وفاداری خود را به کشور اردن و پادشاه آن اعلام کرد.
 نخست وزیر و وزیر خارجه سابق قطر شامگاه یکشنبه گفت که بحران اخیر در اردن با برنامه‌ریزی آمریکا و هماهنگی کشوری در منطقه و با هدف جایگزینی «عبدالله دوم» به عنوان مجازات او به دلیل مواضع غیرهمسوی او انجام شده است.
حمد بن جاسم آل ثانی گفت: اتفاقی که در داخل کشور برادر اردن روی داد، از مدت‌ها قبل از سوی برخی مقامات دولت سابق آمریکا و یکی از کشورهای منطقه برنامه‌ریزی شده بود با هدف اینکه رژیم کنونی در اردن به رهبری عبدالله دوم شاه این کشور عوض شود.
او افزود: دلیل اصلی این تلاش ناموفق، مواضع عبدالله دوم در مخالفت با هرگونه عادی سازی به قیمت آرمان فلسطین یا آنچه پیمان ابراهیم نامیده می‌شود، بود و این مواضع(اردن) مانعی برای این برنامه‌ها(ی آمریکا) بود. آیا زمان این نرسیده است که  ماجراجویی‌هایی که منطقه ما را ضعیف می‌کند و موجب می‌شود دیگران ما را تحقیر کنند، متوقف شود.
به گزارش روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، ناظران به این نتیجه رسیدند که منظور بن جاسم، دولت قبلی دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا و جراد کوشنر مشاور وی بود. همچنین در مورد کشوری از منطقه که در این قضیه با آمریکا هماهنگ بوده است، همه نگاه‌ها مستقیماً به سمت ابوظبی معطوف شد.
این مقام سابق قطری که اظهارات او  در شبکه‌های اجتماعی مورد توجه گسترده قرار دارد، در پایان این توئیت خود گفت: ثبات اردن اساسا برای شورای همکاری مهم است و ثبات حکومت در آن و حمایت از آن ضروری است، زیرا ما در راستای منافع آن به ثبات و اعتبار نیاز داریم، همان گونه که در توییت قبلی خود هم بیان کردم.
پیامدهای بحران اخیر در اردن با فاش شدن جزئیات بیشتر  و خوانش‌های متناقض و متفاوت در مورد آنچه واقعاً اتفاق افتاده است، هنوز به قوت خود باقی است.
اخیرا با متهم شدن شاهزاده حمزه به دست داشتن در توطئه‌ای برای بی ثبات کردن اردن بحرانی در این کشور پدید آمد و دولت اردن این ولی‌عهد سابق و دیگر شخصیت‌هایی اردنی را به توطئه علیه اردن برای ایجاد بی ثباتی متهم کرد و به دنبال آن چندین نفر را بازداشت کرد و شاهزاده حمزه را هم در حبس خانگی قرار داد.
این در حالی است که شاهزاده حمزه اتهام تلاش برای کودتا را تکذیب کرد و سپس با میانجیگری عموی شاه اردن  در نامه‌ای وفاداری خود را به کشور اردن و پادشاه آن اعلام کرد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات