صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۶  ، 
کد خبر : ۳۲۹۲۸۲

اخبار ویژه 17 فروردین ماه

روزنامه کیهان **

لااقل به وعده ثبات قیمت‌ها در 4 ماه پایانی دولت پایبند می‌ماندید

برخلاف وعده‌های رئیس‌جمهور درباره ثبات قیمت‌ها در 4 ماهه پایانی دولت، قیمت‌ها در دو هفته آغاز سال به صورت رسمی افزایش یافته است.

روزنامه خراسان ضمن انتشار این خبر کنایه‌آمیز می‌نویسد: تنها چهار روز پس از آغاز سال جدید، آقای روحانی در اولین جلسه هیئت دولت در سال ۱۴۰۰ گفت هرچه قرار بود اجناس گران شود، سال ۹۹ شد. از وزارت صمت و کشاورزی خواهش می‌کنم این چهار ماه بگذارید بازار ثبات داشته باشد تا مردم احساس راحتی کنند. انتظار می‌رفت بعد از سخنان رئیس‌جمهور مبنی بر ثبات قیمت‌ها در سال جدید و حداقل در چهار ماه انتهایی دولت، شاهد کمترین افزایش قیمت‌ها باشیم یا حداقل قیمت خدمات و کالاهایی که مربوط به دولت است یا دولت در قیمت‌گذاری آن نقش دارد، به‌صورت رسمی افزایش نیابد. در حالی که آمارها و گشت‌و‌گذاری در لابه‌لای اخبار و قیمت‌ها نشان می‌دهد در فاصله ۱۵ روز از آغاز سال ۱۴۰۰ در چند مورد بسیار مهم، قیمت ها به صورت رسمی و با تصمیم مسئولان دولتی افزایش یافته است! به‌عنوان مثال قیمت مرغ بعد از این که صف طولانی خرید آن شکسته نشد با تصمیم کمیته کشوری قرارگاه ساماندهی با چهارهزارو ۵۰۰ تومان افزایش به صورت رسمی به ۲۴هزار و ۹۰۰ تومان رسید. در این مدت، مرغ 22 درصد، هزینه‌های پزشکی 28/5 درصد، خودرو  14 درصد، آب و برق 7 درصد و کرایه تاکسی تا 35 درصد افزایش پیدا کرد.

 

آرمان: خود را گول نزنیم احیای برجام، حرف است

در حالی که برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب مدعی احیای برجام شده‌اند، روزنامه آرمان نوشت احیای برجام عمل می‌خواهد اما آمریکا عمداً حرف می‌زند بی‌آن که تحریمی را بردارد.

روزنامه آرمان درباره ادعای نشریات اصلاح‌طلب درباره «احیای برجام»، از قول امیرعلی ابوالفتح نوشت: اقداماتی که در چند ماه اخیر از سوی آمریکا رقم خورده است، سبب شده تا زمانی که اتفاقی در عمل رخ نداده است، نتوانیم خوش‌بین باشیم.

باید توجه داشت تا امروز حرکتی در حوزه عملیاتی در پرونده هسته‌ای ایران از سوی دولت بایدن انجام نشده است و همین امر سبب شده این گفت‌وگوها به نتیجه ختم نشود. پول‌های بلوکه شده ایران نیز هنوز وارد کشور نشده است. آنها در نخستین گام حداقل می‌توانستند با درخواست وام ایران از صندوق بین‌المللی پول موافقت کنند اما این اتفاق هم نیفتاد. حرف زدن به تنهایی کافی نیست و دردی را دوا نمی‌کند. تغییر لحن آمریکا باید وارد عمل آنها نیز شود. ایران دیگر حرف نمی‌خواهد و نیاز به اقدامات اجرایی دارد.

وی در پاسخ این سؤال که «برخی بر این باور هستند که دولت بایدن سردرگم یا ابهام‌برانگیز رفتار می‌کند، آیا چنین امری واقعیت دارد؟»، اظهار داشت: دولت بایدن نه سر درگم رفتار می‌کند و نه غیر شفاف؛ بلکه کاملاً با برنامه پیش می‌رود بایدن در زمانی که نامزد انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده بود یک مصاحبه با CNN به صورت مفصل داشت که امروز دقیقاً طبق گفته‌های خود در آن مصاحبه عمل می‌کند و این به صورت مشخص، واضح و آشکار است. در داخل ایران نوعی نگاه به وجود آمده که رفتار بایدن را ابهام‌برانگیز توصیف می‌کند؛ در صورتی که این گونه نیست.

آمریکا در عمل کار خاصی درباره حوزه حساسی همچون ایران نکرده است. نباید دچار خطا و اشتباه محاسباتی نسبت به آمریکا شویم. آنها به خوبی می‌دانند چه می‌کنند و چه می‌خواهند.

 

فصل انتخابات شد دوباره یاد کارگران افتادند

عضو فراکسیون امید در مجلس دهم، با هشت سال تأخیر به یاد مطالبات کارگران افتاد.

علیرضا محجوب که عنوان حزب سیاسی موسوم به «دبیرکل خانه کارگر» را هم یدک می‌کشد، ضمن ثبت نام در انتخابات میان دوره‌ای مجلس گفت: اگر انتخاب شدیم و خدا خواست که به مجلس راه پیدا کنیم قاعدتا اهدافی را که تعقیب می‌کنیم، عمدتا اهداف و مطالبات صنفی کارگران است.

وی درباره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: انتخابات آتی حتما دشوارترین انتخابات ما از زمان پیروزی انقلاب خواهد بود. نخست اینکه با بلیه‌ای مثل کرونا روبه‌رو هستیم که تاثیر زیادی روی همه انتخابات‌های برگزار شده در دنیا گذاشته است.

محجوب ادامه داد: موضوع مهم دیگر در مشارکت، سیاست‌ها و جهت‌گیری‌های اقتصادی و دستاوردهای سیاسی و اقتصادی دولت است که می‌تواند یک پایان بسیار خوش برای دولت و امیدواری برای اکثریت را به همراه بیاورد؛ همچنین به عنوان انگیزه می‌تواند نقش اساسی داشته باشد.

یادآور می‌شود محجوب به عنوان نماینده مجلس دهم، در انتخابات مجلس یازدهم نیز نامزد شد اما نتوانست بیش از 95 هزار رای در تهران کسب کند. علت ناکامی وی اصلاح‌طلبان دیگری نظیر مجید انصاری، برعکس از آب درآمدن وعده‌های اقتصادی دولت و مجلس دهم بود که موجب شد تورم 6 تا 8 برابری در اقلام مختلف طی 7-8 سال گذشته بر مردم به ویژه اقشار کارگری تحمیل شود.

یادآور می‌شود محجوب و طیف همراه وی در حزب سیاسی «خانه کارگر» ظرف دو دهه گذشته از این عنوان گمراه‌کننده کارگری در خدمت اهداف انتخاباتی احزاب اشرافی نظیر کارگزاران و مشارکت استفاده کردند.

 

گرفتاری اصلاح‌طلبان وعده‌های دروغ است نه نظارت استصوابی

محمد هاشمی ادعا کرد مسئله اصلاح‌طلبان در انتخابات نظارت استصوابی است.

وی در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد و در پاسخ این سؤال که «در جريان اصلاح‌طلبي نيز كانديداهاي مختلفي كه احتمال تاييد صلاحيت‌شان وجود دارد، همچون اسحاق جهانگيري، محسن هاشمي يا محمدرضا عارف مطرح است. به نظر شما چقدر اين گزينه‌ها جدي هستند؟»، اظهار داشت: آنچه به ‌صورت غيررسمي از جريان اصلاح‌طلب شنيده‌ام، اين روزها مساله تاييد صلاحيت بسيار مهم است و حتي عده‌اي معتقدند اشخاصي كه شما نام برديد يا افراد ديگر از سوي شوراي نگهبان تاييد صلاحيت نمي‌شوند، چراكه گفته مي‌شود اساسا اين دوره به‌دنبال انتخابات رقابتي متوازن نيستند و مي‌خواهند همان تجربه انتخابات دوره يازدهم مجلس شوراي اسلامي تكرار شود. در واقع در جريان اصلاح‌طلب بيش از اينكه مساله «چه كسي كانديدا شود» مطرح باشد، مساله «چه كسي احراز صلاحيت مي‌شود» مطرح است.

وی درباره محسن هاشمی گفت: آنچه من درباره محسن هاشمي شنيدم، اين بود كه در انتخابات رياست‌جمهوري كسي نمي‌تواند خودش را نامزد كند، بلكه بايد يك جريان يا گروهي او را به عنوان نامزد معرفي كند. از سويي در كارگزاران سازندگي 2، 3 نفري به عنوان كانديداي انتخابات رياست‌جمهوري مطرح هستند كه اين افراد به صورت بالقوه مي‌توانند كانديدا باشند اما براي بالفعل شدن نياز است كه ابتدا نتيجه تاييد صلاحيت كانديداها مشخص شود.

محمد هاشمی درباره جهانگیری هم گفت:  بالاخره اسحاق جهانگيري يك شخصيت سياسي است و مديران در حد ايشان وقتي سخنراني يا سفر مي‌كنند و ديدارهايي دارند، توقع اين است كه در مورد مسائل روز اظهار نظر كنند. مردم در حال حاضر بيشتر مشتاق هستند راجع ‌به روابط بين‌الملل و وضعيت اقتصاد و معيشت و اوضاع سياسي بدانند و بشنوند. در حال حاضر تبليغات دشمن بسيار شدت گرفته است. متاسفانه رسانه‌هاي بيگانه و خارجي عليه نظام، انتخابات و بحث مشاركت در انتخابات صحبت مي‌كنند تا مردم را مأيوس كرده و از نظام جدا كنند. اين روزها بسياري در حال القاي اين مساله هستند كه همه مشكلات از سوي مديريت است بنابراين فضا حكم مي‌كند كه شخصي در سطح معاون اول رياست‌جمهوري در مورد مسائل سياسي صحبت كند.

درباره اظهارات آقای محمد هاشمی گفتنی است که اولاً مشکل اصلاح‌طلبان، وعده‌های دروغین و اعتمادکردن مردم است و نه نظارت استصوابی.

چنان که نامزدهای همین طیف در انتخابات مجلس (سال 98) رأیی‌هایی در حد 95 هزار رأی و 67 هزار رأی و پایین‌تر در تهران کسب کردند.

در عین حال طبق نظرسنجی‌ها، محبوبیت نامزد مورد حمایت این طیف در سال 92 و 96 (روحانی) در اثر سوء مدیریت فاحش، به زیر 7 درصد سقوط کرده است. در اثر همین سقوط مقبولیت اجتماعی هم بود که آقای عارف (نامزد ریاست جمهوری 92 و رئیس فراکسیون امید در مجلس دهم) ترجیح داد از خیر نامزدی در انتخابات مجلس یازدهم بگذرد.

ثانیاً طیف مذکور در نوع انتخابات ریاست جمهوری یا مجلس، چند برابر نامزد مورد نیاز، نامزد داشته است؛ چنان که مجبور شدند در سال 92 عارف، و در سال 96 جهانگیری را وادار به انصراف کنند.

ثالثاً برخلاف ادعای آقای محمد هاشمی، آقای جهانگیری خود مجسمه سیاه‌نمایی و ناامید کردن مردم در طول سال‌های اخیر بوده است و طبیعی است که نمی‌توان تصویری سیاه و تیره و تار برای مردم تصویر کرد و هرگاه هم اراده کردند- آن هم بدون کارنامه یا با کارنامه انباشته از سوء مدیریت - همان تصویر را سفیدسازی کنند. این جفای بزرگی است که اغلب مدعیان اصلاح‌طلبی برای چند رأی بیشتر، در حق مردم و کشور مرتکب شدند.

 

بسیاری از تصمیمات اقتصادی دولت نادرست بود

روزنامه دولتی ایران، برخی تصمیمات اقتصادی غلط دولت را از قول کارشناسان بازگو کرد.

داود سوری اقتصاددان می‌گوید: در پاسخ به وجه پرسش انتخاب نامناسب‌ترین سیاست اقتصادی متأسفانه باید گفت تعداد این گروه بسیار زیاد است.متأسفانه درسالی که پشت سر گذاشتیم رویه و عملکرد مسئولان در بازار سرمایه با محور تشویق و تهییج مردم به حضور و مشارکت در این بازار و دلگرمی‌های اولیه، عدم استفاده از شرایط پیش آمده و سپس مشکلاتی که برای بازار سرمایه پیش آمد سال تلخی را برای فعالان این عرصه بویژه مردم عادی رقم زد.علاوه بر این موضوع افزایش نرخ ارز هم موضوع قابل تأملی بود. در واقع می‌توان گفت بد‌ترین سیاست‌ها سیاست‌هایی است که از سال‌های قبل وجود دارد و همچنان در حال ادامه آن هستیم، به‌عنوان مثال تخصیص ارز 4200 تومانی که چند سالی است میهمان فضای اقتصادی شده و با وجود آنکه همگان نسبت به نادرست بودن این سیاست اذعان دارند همچنان باقی مانده است؛ در جمع‌بندی نهایی باید گفت سال 99 از منظر اقتصادی سال سختی برای مردم بود و به لحاظ سیاستگذاری اقتصادی هم نتوانستیم شاهد سیاست‌های منسجم و منظمی باشیم بلکه همه امور ادامه سردرگمی‌های سال‌های قبل بود.

علی سعدوندی هم گفته است: در سال ۱۳۹۹ تورم نه تنها کاهش پیدا نکرد بلکه افزایش هم داشته است. از بازه زمانی خرداد تا شهریور سال ۱۳۹۹ به‌صورت حساب شده اوراق منتشر شد و تا حدی توانست تورم را کنترل کند اما از شهریور متوقف شد تا اینکه در دو ماه پایانی سال حجم زیادی اوراق عرضه شد که خریداری هم نداشت و نظام بانکی آن را خریداری کرد.

برای انتخاب بدترین سیاست به نظر من سیاست انبساطی پولی را می‌توان نام برد که متأسفانه رشد پایه پولی با رشد نقدینگی سرسام‌آور شده است و از کریدور ۳۰ سال خود خارج شده است، به این دلیل که نهادهای مختلف سیاستگذاری حاکمیتی همکاری کافی را با همدیگر در جهت کنترل تورم نداشتند.

امرالله امینی عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی نیز معتقد است: بدترین تصمیم‌ها مربوط به فقدان برنامه‌ریزی برای واردات است، مثل ماشین‌های لوکس که ارز بری بسیار بالایی دارد و خدمات پس از فروش آن بیشتر از خود ماشین ارزبری دارد. اینها تصمیم‌هایی کاملاً اشتباه بوده است که در این سال گرفته شد. همچنین در ارتباط با دیگر تصمیم‌های نادرست در این سال ۹۹ می‌توان به موقعیت و شرایط بازار سرمایه اشاره کرد. بورس را به شکلی رها کردند و بسیاری از خانواده‌ها با مشکلاتی روبه‌رو شدند، چون کل دارایی‌شان را برای بورس فروختند اما وقتی که بازار شروع به ریزش کرد اطلاع‌رسانی درستی انجام نشد. مسئولان مردم را به بورس دعوت کردند اما از آنها حمایت نشد  تا جایی که بسیاری از افرادی که وابسته به برخی نهادها بودند در همان زمان سهامشان را فروختند و در شرایط خوب هم فروختند و به مردم اطلاع ندادند. همچنین به موضوع ارز می‌توان اشاره کرد بویژه چند نرخی بودن ارز چالش بزرگی بود که خیلی از ارگان‌ها و شرکت‌ها ارز با قیمت چهار هزار و دویست تومان گرفتند و کالا وارد کردند و این کالا را به مردم نرساندند.

همچنین شفافیت در تصمیمات کمتر دیده شد. نکته دیگر آنکه بعد اقتصادی وزارت خارجه قوی نبوده و هنوز هم قوی نیست، یا مثلاً تصمیم‌های نادرستی که برای بخش کشاورزی گرفته شد درحالی که پتانسیل‌های بالایی دارد، نمونه‌اش آنکه قیمت مرغ از شش ماه پیش قابل پیش‌بینی بود.وقتی قیمت نهاده‌ها افزایش یابد و از سوی دیگر دستور دهید که قیمت مرغ مقدار مشخصی باشد این یعنی ورشکستگی مرغ‌داران؛ متأسفانه الان هم کسی نمی‌تواند این موضوع را مدیریت کند.

 

برنامه دولت برای مسکن همین تورم 628 درصدی بود؟!

در حالی که آقای روحانی سال 92 گفته بود «برای رفع گرانی مسکن، برنامه کوتاه مدت و بلند مدت دارم»، دولت وی در زمینه مسکن کارنامه فاجعه‌باری را بر جای گذاشت و تورم بالای 600 درصد را در این حوزه به ثبت رساند.

براساس گزارش بانک مرکزی در اسفند 99، تعداد معاملات مسکن در تهران در مقایسه با یک سال قبل از این تاریخ 48/4 درصد کاهش داشت و به 3 هزار و 917 واحد رسید. همچنین متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران به 30 میلیون تومان رسید که نسبت به ماه مثل تیر، 6/6 درصد افزایش و نسبت به یک سال قبل‌تر، 93/7 درصد افزایش داشت.

وضعیت نابسامان بازار مسکن در حالی است که آقای روحانی سال 92 وعده داده بود برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدت برای رفع گرانی مسکن اجرا بکند. به گزارش شرق وی، در سال‌های 1384 تا 1392 از گرانی مسکن انتقاد می‌کرد و سیاست‌های دولت وقت را مقصر آن معرفی می‌کرد.

روحانی همچنین از عدم تکافوی تولید مسکن نسبت به تقاضای آن در دولت قبل انتقاد می‌کرد. عدم سیاستگذاری درست دولت برای جلوگیری از ورود سرمایه‌های سرگردان و سوداگران به بازار زمین و مسکن هم دیگر انتقاد همیشگی روحانی از سیاست‌های دولت قبل در بخش مسکن بود.

او در آن زمان مدعی بود که برنامه‌هایی برای حل معضل مسکن دارد؛ اما از سال 1392 با شروع به کار دولت یازدهم، روحانی و کابینه‌اش در بخش مسکن هیچ طرح و برنامه‌ای جز حمله کردن به مسکن مهر نداشتند و بازار را به امان دلالان و سوداگران رها کردند تا قیمت مسکن بیش از 600 درصد افزایش پیدا کند، تولید مسکن به شدت کاهش یابد و بیشترین فشار به اقشار متوسط و کم‌درآمد جامعه کشور از محل اجاره‌بها وارد شود. حسن روحانی و عباس آخوندی (وزیر راه مورد علاقه و برند روحانی) تمرکز خود را به جای رفع مشکلات بخش مسکن در کشور، حمله به طرح مسکن مهر قرار دادند و تندترین حملات را به این طرح انجام دادند و همه مشکلات اقتصادی کشور را ناشی از ساخت مسکن مهر عنوان کردند. اکنون در حالی که چند ماه دیگر به پایان دولت روحانی نمانده، ثمره آن برای مردم، افزایش 628 درصدی قیمت مسکن است که سبب شده که دیگر خانه‌دار شدن برای اقشار مستأجر، به یک آرزو تبدیل شود. فاجعه بازار مسکن نتیجه سیاست‌های دولت روحانی است.

*********************************

روزنامه وطن امروز **

دستگیری جاسوس اسرائیلی ‌در آذربایجان شرقی

مدیرکل اطلاعات آذربایجان شرقی در جمع خبرنگاران از دستگیری جاسوس اسرائیلی و چند جاسوس ‌سرویس‌های امنیتی کشورهای مختلف در این استان خبر داد و اظهار داشت: همچنین 19 نفر از اعضای اصلی باند کلاهبرداری سازمان‌یافته تهیه چک‌های بانکی و جعل اسناد، ‌شناسایی و دستگیر شدند. به گزارش تسنیم، وی با بیان اینکه متهمان اقدام به کلاهبرداری، جعل اسناد، تهیه و خرید و فروش چک‌های بانکی بلامحل می‌کردند، افزود:‌ تاکنون بیش از 50 هزار فقره چک به ارزش 18 هزار میلیارد ریال از باند مذکور کشف شده است. مدیرکل اطلاعات آذربایجان شرقی تصریح کرد: اعضای این باند کلاهبرداری، افراد بی‌بضاعت و معتاد را شناسایی کرده و پس از مناسب‌سازی پوشش ظاهری آنان با همکاری دیگر اعضای باند در نظام بانکی، برای هر کدام از آنها دسته‌چک بانکی تهیه می‌کردند و به هر یک نیز حداکثر 10 میلیون تومان بابت دسته چک‌های دریافتی می‌پرداختند، اعضای باند پس از آن چک‌های سفید امضا را به فروش می‌رساندند.

***

نامه ملتمسانه جبهه اصلاحات به جو بایدن

هر چه زودتر به برجام برگرد

اصلاح‌طلبان که اکنون سازوکار انتخاباتی خود را با نام جبهه اصلاحات ایران راه‌اندازی کرده‌اند، در حال تدوین و تهیه نامه‌ای به جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا هستند تا با بازگشت آمریکا به برجام، اهداف انتخاباتی و سیاسی خود را دنبال کنند. به گزارش فارس، جبهه اصلاحات ایران که بهزاد نبوی معروف بر صندلی ریاست آن تکیه ‌زده، در این نامه خطاب به بایدن نوشته است: در میان چالشی حساس و در برابر جریانی تمامیت‌خواه بر کرسی تأثیرگذار ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده آمریکا نشسته‌اید و در رقابت‌های انتخاباتی بر تلاش برای فعال کردن دموکراسی صلح‌طلبانه و بازگشت به توافقات بین‌المللی از جمله برجام پافشاری کرده‌اید.  در نامه این نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان تصریح شده است: شما به عنوان معاون رئیس‌جمهور اوباما، امضاکننده این توافقنامه و متعهد به آن شناخته شده‌اید و امروز بسیاری از چهره‌هایی که در شکل‌گیری برجام مؤثر بوده‌اند را در سیستم همکاران خود دارید. در بخش دیگری از این نامه نگاشته شده است: ما زنان و مردان اصلاح‌طلب ایرانی با اعتقاد به صلح جهانی و تعامل سازنده بین ملت‌ها و دولت‌ها با همان معیاری که در برابر تمامیت‌خواهی‌های تاریخی در درون مرزهای ایران‌زمین ایستادگی کرده‌ایم، در هر کجای عالم اقتدارگرایی، تعدی و زورمداری را محکوم می‌دانیم؛‌ روا است از تجربه‌ها بدرستی بیاموزیم و اشتباهات را مکرر نکنیم. در بخش دیگری از نامه جبهه اصلاحات ایران به رئیس‌جمهور آمریکا می‌خوانیم: جناب آقای رئیس‌جمهور! ما پیش از این مطابق تکلیف و حقوق شهروندی بارها نظرات و توصیه‌های خود را در باب پاسداری از فرهنگ گفت‌وگو و پرهیز از فرصت‌سوزی در حوزه سیاست خارجی خطاب به رهبران و مقامات کشور متذکر شده‌ایم. در این نامه آمده است: مسؤولیت در معرض فروپاشی قرار گرفتن این توافقنامه بین‌المللی که سازمان ملل متحد پشتیبان‌ آن بوده و هست، با دولت سابق و حاکمیت ایالات‌متحده آمریکا بوده و علی‌الاصول از جامعه کارگزاران و حاکمیت ایران نمی‌توان توقع داشت که هزینه تصمیم نامتعارف و غیرحقوقی دولت پیشین آمریکا را بپردازد. در پایان این نامه تأکید شده است: اکنون مطابق حقوق ملی و انسانی خود از شما می‌خواهیم هر چه زودتر به برجام برگردید تا این دستاورد گرانقدر مفاهمه راه را برای رویکرد سازنده بر مبنای عدالت و صلح در جهان هموار کند.

***

نتانیاهو: نبرد علیه ایران به پایان نرسیده است

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سخنانی ابراز اطمینان کرد حزب لیکود به رهبری وی قادر خواهد بود کابینه ائتلافی جدید در سرزمین‌های اشغالی را تشکیل دهد.

به گزارش فارس، بنیامین نتانیاهو گفت تشکیل چنین کابینه‌ای برای مقابله با چالش‌های زیادی که این رژیم با آن مواجه بوده،‌ ضروری است. به گزارش روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست»، نتانیاهو در ادامه سخنانش گفت: «مبارزه برای اسرائیل به پایان نرسیده است. مبارزه برای شهرک‌ها پایان نیافته است. مبارزه برای حقوق‌مان در دفاع از خود و نبرد علیه ایران به پایان نرسیده است». وی افزود: «با این چالش‌ها مواجه شده‌ایم و فرصت‌های زیادی در برابر ما قرار دارد. ما هم‌اکنون برای چند سال نیازمند کابینه جناح راستی استواری هستیم تا به مراقبت از شهروندان اسرائیل بپردازیم».

***

رایزنی ظریف با رئیس‌جمهور ازبکستان درباره مسائل دوجانبه

وزیر امور خارجه که به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات جمهوری ازبکستان در تاشکند به سر می‌برد، بعدازظهر دیروز با شوکت میر ضیایف، رئیس‌جمهور ازبکستان دیدار و درباره موضوعات مورد علاقه ۲ کشور گفت‌وگو و تبادل‌ نظر کرد.

به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف، در این دیدار با تشریح آخرین تحولات روابط ۲ کشور در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، علاقه‌مندی کشورمان به توسعه همکاری‌ها با جمهوری ازبکستان و در چارچوب ظرفیت‌های گسترده موجود در حوزه همکاری‌های ۲ کشور را مورد تاکید قرار داد.

شوکت میر ضیایف، رئیس‌جمهور ازبکستان نیز در این دیدار با تاکید بر اهمیت روابط ۲ کشور و ضرورت گسترش همکاری‌های فی‌مابین، برگزاری چهاردهمین دور کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ۲ کشور در فاصله زمانی کوتاه‌تر را مورد تاکید قرار داد.

در این دیدار علاوه بر موضوعات دوجانبه، تحولات روند صلح در افغانستان و همچنین همکاری‌های ۲ کشور در حوزه‌های بین‌المللی نیز مورد گفت‌وگو وتبادل نظر قرار گرفت.

*********************************

روزنامه خراسان**

معافیت ادارات دولتی از ثبت برخی معاملات

یک نهاد مسئول دولتی با ارسال نامه ای در روزهای اخیر خطاب به سازمان ها و ادارات دولتی، به آن ها اعلام کرده با توجه به اختیارات ناشی از ماده 9 قانون برنامه ششم توسعه، نیازی به ثبت و پیگیری معاملات کوچک و جزئی نهادهای اجرایی از طریق سامانه رسمی تعبیه شده توسط دولت نیست و صرفا معاملات بالاتر از سقف 450 میلیون ریال، مشمول این مقررات هستند. همچنین معاملات محرمانه نیز طبق همان قانون، مشمول ثبت در سامانه مذکور نیستند.

2 تذکر به مدیرانی که اهل سند نیستند

طبق ابلاغیه یک نهاد نظارتی خطاب به تعدادی از مدیران اجرایی، از مخاطبان خواسته شده با عنایت به الزامات مندرج در قانون جامع حدنگار مصوب سال 1393، در اسرع وقت تمامی مستندات و اطلاعات املاک متعلق به خود را تهیه کنند و در اختیار قوه قضاییه برای صدور اسناد مالکیت قرار دهند. همچنین مدیران مکلف شده اند کلیه اسناد مالکیت قدیمی خود را به سندهای جدید تبدیل کنند تا امکان ارائه خدمات، به آن ها تسهیل شود.

*********************************

روزنامه ایران **

روایت رضا نصری از شرایط دولت روحانی

 خبر اول اینکه، رضا نصری، کارشناس سیاست خارجی و حقوقدان بین‌المللی در بخشی از گفت‌و‌گوی خود با خبرآنلاین شرایط دولت روحانی در مواجهه با بحران‌های داخلی و خارجی را تشریح کرده است.او گفت: دولت روحانی همزمان با سهمگین‌ترین هجمه‌های داخلی و درعین حال سنگین‌ترین جنگ اقتصادی تاریخ معاصر بشر، خشن‌ترین جنگ روانی و متخاصم‌ترین دولت چهل سال اخیر درامریکا روبه‌رو شد. درحین تلاش برای مهار این آسیب‌ها نیز - با یک سوم درآمد و قطع تمام شریان‌های اقتصادی و تجاری - با انواع بلایای طبیعی و یک پاندمی بی‌سابقه نیز دست به گریبان شد. ضمن اینکه تمام بازیگران منطقه نیز - از عربستان سعودی گرفته تا اسرائیل - از بیم پیامدهای عادی‌سازی روابط ایران و غرب، از آغاز انعقاد برجام تا امروز، صدها میلیارد دلار و تمام اهرم‌ها و ابزار خود را برای در هم کوبیدن دولت و فرونشاندن کشور به کار بردند. نصری افزود: در واقع، در هیچ دانشکده علوم سیاسی‌ای در دنیا به کسی یاد نمی‌دهند چطور در چنین شرایط نامتعارفی می‌توان یک کشور را اداره کرد! معتقدم اگر کسری از این فشارها و تحریم‌ها بر هر دولتی - از دولت آلمان و فرانسه گرفته تا دولت‌های ژاپن و کانادا - تحمیل شده بود، احتمالاً امروز آن کشور با «بحران موجودیت» مواجه شده بود! این کارشناس سیاست خارجی گفته: معتقدم لازم است از فرصت باقیمانده هم - بدون توجه به موج حملات و کارشکنی‌ها - برای ترمیم مسیر دیپلماسی و آغاز فرایند لغو تحریم‌ها و عادی‌سازی شرایط تجاری و اقتصادی کشور استفاده کند. اگر این فرصت از دست برود، معلوم نیست آینده چه ناملایمت‌هایی برای کشور در چنته دارد.‍

کیفرخواست عنابستانی صادر می‌شود

 خبر دیگر اینکه، رئیس پلیس راهور ناجا در تشریح آخرین وضعیت ماجرای شکایت از نماینده اصولگرای مجلس که با سرباز راهور درگیر شده بود، گفت که کیفرخواست این فرد بزودی صادر می‌شود. به‌گزارش ایسنا، سردار سید کمال هادیانفر گفت: پلیس راهور شکایت خود از علی اصغر عنابستانی نماینده مجلس را به دادسرا ارائه داد و دستگاه قضایی نیز نسبت به احضار فرد خاطی اقدام کرده و طبق اطلاعات ما بزودی و طی روزهای آتی کیفرخواست برای ایشان صادر می‌شود. وی درباره شکایت عنابستانی از پلیس راهور و سرباز اکبری نیز اظهار کرد: این فرد نیز پس از اعلام‌ وصول شکایت پلیس، شکایتی را در سازمان قضایی نیروهای مسلح مطرح کرد اما با توجه به اینکه برابر قانون یک شکایت در دو جا قابل رسیدگی نیست، تا این لحظه سازمان قضایی نیروهای مسلح هیچکدام از همکاران ما را دعوت نکرده است. به‌گفته وی شکایت اصلی پلیس از این نماینده در دادسرا در حال رسیدگی است. رئیس پلیس راهور ناجا همچنین دیروز با اشاره به ضوابط استفاده از خط ویژه، با بیان اینکه مجوز ورود به خطوط ویژه شامل حال سفرا و نمایندگان مجلس نمی‌شود، گفت: این مجوز شامل رئیس دولت، معاونان وزارتخانه‌ها، رئیس مجلس و نایب رئیس و برخی رؤسای کمیسیون‌ها خواهد شد. وی افزود: مجوز ورود به خطوط ویژه به عهده شورای امنیت کشور (شاک) است. افرادی که مشمول بوده و دارای رده محافظ، همراه و راننده هستند تعیین می‌شود و به‌صورت سالانه به پلیس راهور ابلاغ شده و تنها مرجع صدور مجوز در این زمینه پلیس راهور ناجا است.

آزادی 3 متهم حوادث آبان ماه از زندان

 دست آخر اینکه، در سالروز ولادت حضرت ولی عصر(عج) و ۱۲ فروردین سالروز جمهوری اسلامی ایران، رهبر انقلاب با عفو یا تخفیف مجازات یک هزار و ۸۴۹ نفر از محکومان محاکم عمومی و انقلاب، سازمان قضایی نیرو‌های مسلح و تعزیرات حکومتی موافقت کردند.به گزارش جماران، یکی از ویژگی‌های عفو‌های اخیر این است که برخی زندانیان مثل محکومین امنیتی که در دوره‌های قبل شامل عفو قرار نمی‌گرفتند در دوره تحول برای اولین بار از این امتیاز بهره‌مند شده و اسامی آنها نیز در لیست زندانیان عفو شده قرار گرفته است. چنانکه ۱۰۰ نفر از محکومین امنیتی نیز در لیست عفو امسال قرار دارند که تعدادی از محکومین حوادث دی ماه سال ۹۸ را نیز شامل می‌شود. زانیار فتاحی فرزند حیدر، دانیال بندگی منفرد فرزند حمیدرضا و سید احمد حسینی فرزند نصرالله که در اعتراضات دی ۹۶ در تهران دستگیر شده بودند، آزاد شدند.

*********************************

روزنامه شرق **

فایل صوتی جدید ولیعهد سابق اردن

فایل صوتی از شاهزاده حمزه بن الحسین، ولیعهد سابق اردن و برادر ناتنی عبدالله دوم، پادشاه اردن منتشر شده که در آن تأکید می‌کند که به دستورات ارتش برای توقف تماس با جهان خارج عمل نمی‌کند. همچنین پادشاه عربستان در گفت‌وگو با عبدالله دوم، همتای اردنی خود ضمن ابراز همبستگی با اردن حمایت خود از همه اقدامات عبدالله دوم برای حفظ امنیت کشورش را اعلام کرد.

 

تكذیب دیدار بن‌سلمان و نتانیاهو

وزیر خارجه عربستان در مصاحبه‌ای ضمن «قوی»‌خواندن روابط کشورش با ایالات متحده، دیدار مخفیانه محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل را رد کرد. فیصل بن فرحان در مصاحبه با فرانس ۲۴ که یکشنبه‌شب منتشر شد، تأکید کرد که روابط کشورش با ایالات متحده «قوی و تاریخی» است و دیدار قریب‌الوقوع مقامات ارشد ریاض و واشنگتن را بعید ندانست.

 اسارت ۱۴۰ کودک فلسطینی

باشگاه اسیران فلسطینی در گزارشی به مناسبت روز کودک فلسطینی اعلام کرد مقامات اسرائیل به بازداشت حدود ۱۴۰ کودک زیر ۱۸ سال ادامه می‌دهند و از میان این کودکان اسیر «امل نخله» از رام‌الله و «فیصل العروج» از بیت‌لحم هستند و کودکان اسیر فلسطینی در سه زندان اصلی «عوفر»، «مجدو» و «الدامون» به سر می‌برند.

عبور ناوگروه چینی از نزدیک ژاپن

وزارت دفاع ژاپن اعلام کرد یک ناو هواپیمابر چینی به‌ همراه پنج ناو اسکورت از طریق مسیر دریایی کلیدی ژاپن عبور کرده تا به اقیانوس آرام بروند. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری نیکه‌ئی، این ناوگروه حوالی ساعت هشت صبح به وقت محلی در ۴۷۰ کیلومتری جزایر دانجو واقع در اوکیناوا دیده شد.

واكنش روسیه به هزینه دفاعی ناتو

وزارت خارجه روسیه در هفتادودومین سالگرد تأسیس ناتو اعلام کرد هزینه دفاعی ناتو در سال ۲۰۲۰، تا ۷.۴ درصد افزایش یافته و چنین سیاستی به ایجاد رقابت تسلیحاتی جهانی انجامیده است.

تعطیلی یکی از واحدهای بازداشتگاه گوانتانامو

ارتش آمریکا اعلام کرد یکی از واحدهای پیش‌تر سری به نام «کمپ ۷» در داخل بازداشتگاه خلیج گوانتانامو تعطیل شده است. طبق بیانیه‌ای از فرماندهی جنوبی آمریکا در میامی، زندانیان کمپ ۷ «در تلاش برای افزایش کارایی و اثربخشی عملیاتی»، به کمپ ۵ -تأسیساتی در مجاورت مکانی که دیگر زندانیان پایگاه سکونت دارند- منتقل شدند.

نخستین مذاکرات «۲+۲» ژاپن و آلمان

روزنامه «یومیوری» ژاپن گزارش داد وزرای خارجه و دفاع ژاپن و آلمان درصدد برگزاری آنلاین مذاکرات «۲ به‌علاوه ۲» در اواسط آوریل هستند. بنا بر این گزارش که به چندین منبع ناشناس ارجاع داده است، این نخستین مذاکرات «۲ به‌علاوه ۲» بین دو کشور است و انتظار می‌رود ژاپن و آلمان در این مذاکرات، روش‌های دفاعی و «هند و اقیانوسیه آزاد و باز» در مواجهه با قاطعیت فزاینده چین را به بحث بگذارند.

واکنش صدر به سفرهای الکاظمی

رهبر جریان صدر عراق در سخنانی سفر منطقه‌ای نخست‌وزیر کشورش را گامی در جهت «صحیح» خواند. به گزارش ایسنا، به نقل از شفق‌نیوز، مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق، با انتشار پیامی در صفحه اختصاصی خود در توییتر، حمایت خود را از سفر اخیر مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، به عربستان و امارات اعلام کرد.

کمپینی برای آزادی فلسطینیان بازداشت‌شده

کمپین آزادی بازداشت‌شدگان فلسطینی در عربستان از تمامی نویسندگان، فعالان و رسانه‌ها دعوت کرده هشتگ «آزادی بازداشت‌شدگان فلسطینی در عربستان» و «دکتر خضری باید آزاد شود» را دنبال کرده و اقدام به بازنشر آن کنند.

بازداشت ۱۰ افسر بازنشسته ارتش ترکیه

پس از انتشار بیانیه انتقادی ۱۰۳ نفر از افسران بازنشسته نیروی دریایی ترکیه علیه سیاست دولت اردوغان، مقام‌های دولت ترکیه 10 نفر از این افسران را بازداشت کردند. دادستان کل آنکارا که حکم بازداشت این افراد را صادر کرده‌، می‌گوید قصد بازداشت چهار افسر دیگر را داشته ولی «به دلیل کهولت سن» این افراد بازداشت نشده‌اند و باید خودشان را در روزهای آینده به اداره پلیس معرفی کنند.

*********************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات