صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۹  ، 
کد خبر : ۳۲۹۸۷۶

پیام های شلیک موشک به دیمونا

«الیاس فرحات»، سرتیپ بازنشته ارتش لبنان و کارشناس استراتژیست عرب در تشریح ابعاد و پیامدهای حادثه اصابت موشک به نزدیکی رآکتورهای دیمونا در جنوب سرزمین‌های اشغالی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: رسانه‌های اسرائیلی صبح روز پنجشنبه خبر اصابت موشک به شمال راکتور هسته‌ای «دیمونا» در صحرای «نقب» در جنوب سرزمین‌های اشغالی را منتشر و مکان پرتاب موشک را سوریه اعلام کردند.

فرحات گفت: خبر با دو روایت متناقض منتشر شد، یکی اینکه این موشک از نوع زمین به زمین و حامل ۲۰۰ کیلوگرم مواد منفجره بوده است و دوم اینکه گفته شد که این موشک از نوع زمین به هوا بوده و در هوا منفجر و ترکش‌هایش در فضای نقب پخش شده است.

وی تاکید کرد: نکته مهم و قابل توجه اینکه سرویس‌های اسرائیل یقینا محل اصابت موشک را شناسایی کرده‌اند زیرا اگر این حادثه در زمین حفره‌هایی ایجاد کرده مسلما موشک زمین به زمین بوده و اگر ترکش‌های آن در فضا پحش شده موشک زمین به هوا بوده است، با این وجود پنهان‌کاری کرده و هیچ اطلاعاتی از این حادثه منتشر نکرده‌اند، چنانچه سرویس کنترل نظامی اسرائیل انتشار هر گونه خبری را غیر از آنچه که به رسانه‌ها درز پیدا کرده است، در این باره منع کرده است.

این کارشناس نظامی لبنان گفت: این حادثه تاکید می‌کند که این موشک از حریم هوایی سرزمین‌های اشغالی به فاصله دست کم ۱۵۰کیلومتر عبور کرده و این اتفاق در تاریخ درگیری اعراب و اسرائیل بی‌سابقه است.

وی افزود: نکته مهم اینجاست که سیستم رهگیری سامانه دفاعی اسرائیل موسوم به گنبد آهنین دراین بازه زمانی (زمان عبور موشک از فضای سرزمین‌های اشغالی) عمل نکرده است و این به نوبه خود یک ضعف و نقص آشکار برای سیستم مذکور به شمار می‌رود که طبعتا سران اسرائیل و آمریکا را نگران کرده است.

فرحات گفت: از بعد نظامی می‌توانیم این حادثه را چنین تفسیر کنیم که موشک از نوع بالستیک بوده، از یک پایگاه داخل خاک سوریه شلیک شده و در معرض موشک‌های پدافند سامانه گنبد آهنین قرار گرفته است اما این موشک‌ها نتوانسته‌اند روی آن تاثیر بگذارند.

وی ادامه داد: آن چه که این فرضیه را تقویت می‌کند، این است که صدای انفجارهای مهیب و فراوانی پیش از وقوع انفجار اصلی و بزرگ ناشی از سقوط موشک شنیده شده است. این یعنی موشک شلیک شده مجهز به سیستم ضد تخریب بوده و بر سیستم‌های کنترلی و رادارهای اسرائیلی غلبه کرده است.

این کارشناس لبنان تاکید کرد: این حادثه قدرت ارتش سوریه در شلیک موشک به اهداف دور برد در عمق خاک سرزمین‌های اشغالی را نشان می‌دهد.

وی درباره بعد سیاسی حادثه اصابت موشک گفت: ابعاد سیاسی این حادثه نیز نشان می‌دهد که صهیونیست‌های ساکن سرزمین‌های اشغالی به خوبی درک کرده‌اند که موشکی که به شمال دیمونا اصابت کرده می‌تواند به آسانی به قدس اشغالی، تل‌آویو یا هر نقطه مسکونی در سرزمین‌های اشغالی اصابت کند و این یعنی مجتمع‌های مسکونی اسرائیل در معرض خطر قرار دارند.

فرحات تاکید کرد: از آنجا که سرزمین‌های اشغالی عمق استراتژیک ندارد و باریک است و مساحت کم آن اجازه برگزاری رزمایش‌هایی توسط نیروهای امداد و نجات و آتش‌نشانی در جبهه داخلی را نمی‌دهد، هر نوع درگیری در گستره وسع بین اسرائیل و جبهه شمالی در لبنان و سوریه می‌تواند منجر به فاجعه‌ای در اسرائیل شود که موجودیت رژیم صهیونیستی را تهدید کند.

وی در ادامه تصریح کرد: طبیعتا اسرائیل امکانات نظامی فراوانی دارد که حتما دارای قدرت تخریب هستند و می‌توانند اهداف متخاصم خود را هدف قرار دهند اما قطعا موقعیت جغرافیایی این رژیم آن را به ورطه نابودی خواهد کشاند.

فرحات گفت: در اوایل ماه ژانویه ۲۰۱۸ پدافند هوایی سوریه از نوع ای، ۲۰۰ جنگنده اف- ۱۶ اسرائیل را بر فراز جولان اشغالی سرنگون کرد و بر این اساس قواعد درگیری جدیدی ایجاد شد که طبق آن پدافند هوایی سوریه قادر به رهگیری و مقابله با جنگنده‌های اسرائیلی در فضای سوریه و جولان اشغالی می شدند.

وی تاکید کرد: از زمان سرنگونی این جنگنده، جنگنده های اسرائیلی اراضی سوریه را از فضای لبنان، اسرائیل و یا حریم آب‌های بین المللی در ساحل کشورهای سوریه و لبنان هدف قرار دادند. از آن زمان پدافند هوایی سوریه به موشک‌های پرتاب شده از هوا از سوی اسرائیل با استفاده از سامانه پدافندی کوتاه برد «پانتسیر» پاسخ داده و بسیاری از آنها را سرنگون می‌کرد.

این کارشناس لبنان در ادامه گفت: امروز نیز شلیک موشک از خاک سوریه به عمق خاک سرزمین‌های اشغالی نشان می‌دهد که قواعد درگیری تغییر کرده و این موشک مقدمه‌ای برای شروع این روند و حمله به هر نقطه از اسرائیل است.

وی افزود: در پایان باید بگویم که اصابت موشک به شمال دیمونا حامل پیام مهمی برای سران اسرائیلی با همه گرایش‌های سیاسی موجود و صهیونیست‌های ساکن سرزمین های اشغالی است که هر نوع تشدید تنشی منجر به پاسخی کوبنده در عمق سرزمین‌های اشغالی و علیه موجودیت این رژیم خواهد شد.

فرحات گفت: این پیام می‌تواند عامل بازدارنده‌ای از گسترش عملیات اسرائیل در خاک سوریه باشد و نیز موجب ضعف موضع‌گیری‌های اسرائیل در مقابله با ایران به ویژه دخالت در نشست‌هایی باشد که اخیرا در وین برای انجام مذاکرت هسته‌ای آغاز شده است.

وی تاکید کرد: در هر حالتی اصابت این موشک ضعف نظامی اسرائیل را آشکار کرد که به تبع بر سیاست این رژیم نیز تاثیر خواهد گذاشت.

واکنش کاربران 

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات