صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۳  ، 
کد خبر : ۳۳۰۰۹۴

مقام آمریکایی دیدار رئیس سیا با مقام‌های ایران را تکذیب کرد

«جویی هود»، دستیار موقت وزیر خارجه آمریکا ادعاهای مطرح‌شده در برخی رسانه‌ها مبنی بر دیدار رئیس سیا با مقام‌های ایرانی در عراق را تکذیب کرد.
وبگاه انگلیسی‌زبان شبکه خبری «العربیه» نوشته جویی هود، همسو با بیانیه پیشین سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) تصریح کرده هیچ دیداری میان «ویلیام برنز»، رئیس این سازمان و مقام‌های ایرانی در منزل «فواد حسین»، وزیر امور خارجه عراق انجام نشده است. 
طبق این گزارش، مقام وزارت خارجه آمریکا گزارش‌های منتشرشده در رسانه‌ها در این خصوص را «مزخرف» توصیف کرده و گفته چنین دیداری «اتفاق نیفتاده است.»
جویی هود با وجود این تأیید کرده رئیس سیا با مقام‌های عراقی دیدار کرده است. او که در وبیناری به میزبانی «اندیشکده خاورمیانه» مستقر در واشنگتن حضور داشت گفت: «اما او (ویلیام برنز) رایزنی‌های بسیار خوبی با عراقی‌ها داشت که بسیار ارزشمند بودند.»
برخی رسانه‌ها در روزهای گذشته مدعی دیدار «علی شمخانی»، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران با ویلیام برنز در عراق شده بودند. سیا در بیانیه‌ای این ادعاها را تکذیب کرد.
جویی هود در بخش دیگری از اظهاراتش در اندیشکده خاورمیانه از تلاش‌ها برای برقراری گفت‌وگو میان عربستان سعودی و ایران استقبال کرد اما به تکرار ادعاهای اثبات‌نشده علیه تهران پرداخت.
او گفت: «من نمی‌دانم این گفت‌وگوهای دوجانبه تا کجا پیش خواهند رفت اما حکومت ایران طی چند دهه گذشته سیاست بسیار بسیار فعالی در حایت از گروه‌های مسلح در کشورهای دیگر داشته است.»
روزنامه «فایننشال تایمز» چند روز پیش مدعی شده بود مقام‌های ارشد ایران و عربستان سعودی برای بهبود روابط دو کشور در بغداد پایتخت عراق مذاکرات مستقیم برگزار کردند.
یک مقام در غرب آسیا امروز (چهارشنبه) به خبرگزاری رویترز گفت: «جلسه ماه آوریل، بسیار سازنده بود و در جریان آن درباره مسائل زیادی به خصوص بحران یمن و توافق هسته‌ای ایران بحث شد.»
چند روز بعد از این گزارش، «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی گفت ایران یک کشور همسایه است و ریاض امیدوار است بتواند روابط خوبی با تهران داشته باشد.
وی که با شبکه خبری العربیه مصاحبه می‌کرد، گفت: «خواستار روابط خوب با ایران هستیم. مشکل ما رفتار منفی ایران است و ما در حال کار با کشورهای منطقه و جهان برای یافتن راه حل هستیم». 
«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران از این اظهارات محمد بن سلمان استقبال کرده است. او گفت: «ایران با ارائه پیشنهادها و طرح‌هایی برای گفت‌وگو و همکاری در منطقه خلیج فارس، پیشگام مسیر مودت و همکاری منطقه‌ای بوده و از تغییر لحن عربستان سعودی استقبال می‌کند.»
اظهارات جویی هود در شرایطی مطرح شده که او قرار است چند روز دیگر به همراه یک هیات آمریکایی برای گفت‌وگو با مقام‌های کشورهای غرب آسیا درباره ایران به این منطقه سفر کند. \
بلومبرگ چند روز پیش گزارش داد تیمی از مقام‌ها از وزارت خارجه، شورای امنیت ملی و وزارت دفاع آمریکا به رهبری «برت مک‌گورک»، هماهنگ‌کننده سیاست‌های خاورمیانه در شورای امنیت ملی آمریکا و «درک چولت»، مشاور وزیر خارجه آمریکا عازم منطقه غرب آسیا خواهند شد.
چند مقام مطلع گفته‌اند طبق برنامه‌های اولیه این مقام‌ها قرار است عازم عربستان سعودی، امارات، مصر و اردن شوند.
هود در وبینار اندیشکده خاورمیانه درباره این سفر گفت: «می‌خواهیم بشنویم که رویکرد جدید ما که حقوق بشر را در مرکز سیاست خارجی قرار داده‌ایم به رسمیت شناخته می‌شود.»
جویی هود علاوه بر این تصریح کرد مقام‌های آمریکایی در این سفر به دنبال تقویت توافقات صلح کشورهای عربی با اسرائیل هستند.
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات