صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۷  ، 
کد خبر : ۳۳۰۰۳۲

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهارشنبه، ۸ اردیبهشت‌ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) ما باید تلاش کنیم کشور را قوی کنیم. خب، کشوری و ملّتی که می‌بیند دشمنی‌های دشمنان و زیاده‌خواهان و مستکبران را، راهکار و علاجش این است که خودش را قوی کند. ملّت هستند که این قوّت را به کشور می‌بخشند و حضور ملّت و مشارکتشان -اصل مشارکتشان، اندازه مشارکتشان- مسلماً در این قوّت ملّی تأثیر دارد. (۰۱/۰۱/۱۴۰۰) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 ▼حرف روز                

مدیریت ادراکات مردم با چه هدفی؟

همواره در آستانه انتخابات، جریانات و رقبای سیاسی سعی می‌کنند با مدیریت افکار عمومی، اعتماد مردم را به خود جلب کنند و از این طریق پیروز انتخابات شوند. برای این کار برنامه‌ریزی‌های نسبتاً گسترده‌ای انجام می‌شود. بخش قابل‌توجهی از این برنامه‌ها در حوزه اقتصادی است؛ اما فعالین سیاسی اقتصادی چه برنامه‌ای برای انتخابات 1400 دارند؟

نکات تحلیلی: 1- برای رفع مشکلات اقتصادی یک راهکار بلندمدت و باثبات و یک راهکار کوتاه‌مدت و البته زودگذر وجود دارد؛ راهکار بلندمدت مربوط به خنثی‌سازی تحریم‌ها و تقویت تولید در کشور است؛ یعنی باید ثروت بیشتری در کشور تولید شود که به‌تبع آن، همه بخش‌های اقتصاد کشور رشد کنند و راهکار دوم لغو تحریم‌ها و بازگشت بخشی از پول‌های بلوکه شده ایران در غرب است. جریان اصولگرا ادعا دارد که راهکار اول را مبنای کار خود قرار داده و جریان اصلاح‌طلب با اولویت راهکار دوم، برنامه‌های خود را دنبال می‌کند. 2- قطعاً طی نمودن هر دو مسیر هیچ تناقضی با هم ندارند و می‌توان ضمن تقویت تولید و خنثی نمودن تحریم‌ها به‌عنوان اولویت اول کشور، برای رفع تحریم‌ها نیز تلاش نمود. نکته مهم در اینجا، استفاده از ابزارهای اقتصادی برای جابجایی اولویت‌هاست؛ تحولات اخیر در بازارهای اقتصادی حاکی از نوعی شرطی‌سازی اقتصاد ایران به مذاکرات برجامی برای رفع تحریم‌هاست. 3- در اقتصاد شرطی شده ایران، هرگاه خبرهای امیدوارکننده از مذاکرات برجامی به جامعه مخابره می‌شود، قیمت دلار و طلا پایین می‌آید و تلاش برای رشد بورس شدت می‌گیرد. اتفاقات اخیر نیز در همین راستا قابل‌تحلیل است. بازار بورس تقریباً دو هفته است که وضعیت بسیار بدی دارد و با خروج پول و صف‌های سنگین فروش همراه است ولی دقیقاً در روز بازگشت عراقچی به وین، 200 میلیون دلار به این بازار تزریق می‌شود، رئیس‌کل بانک مرکزی از بازار سرمایه حمایت می‌کند و شاخص بورس با سهام شرکت‌های بزرگ یا شاخص‌ساز رشد می‌کند که معمولاً این‌گونه رشدها مدیریت‌شده است.

نکته راهبردی: در حال حاضر بخش قابل‌توجهی از اقشار متوسط و ضعیف جامعه سهامدار بازار سرمایه هستند، به‌ویژه افرادی که با دعوت دولت وارد این بازار شده‌اند (مانند سهامداران صندوق پالایش یکم). اگرچه میزان سرمایه آن‌ها در این بازار بسیار کم است ولیکن به دلیل وضعیت اقتصادی نامطلوبی که دارند، تحولات این بازار را با دقت دنبال می‌کنند؛ بنابراین به نظر می‌رسد در انتخابات 1400 یکی از مهم‌ترین ابزارهای مدیریت ادراکات مردم از طریق اقتصادی و مدیریت نوسانات بازار سرمایه صورت گیرد! (نویسنده: علی کارگر)

 

▼گزارش روز    

نفس تازه!

«ایران قوی» یکی از کلیدواژه‌های مقام معظم رهبری برای جوشش ملی در نظام مردم‌سالار دینی است و حضور مردم در صحنه‌ها باعث می‌شود که نظام اسلامی روزبه‌روز قوی‌تر شود؛ یکی از مهم‌ترین این صحنه‌ها، شرکت مردم در انتخابات است. معظم له دراین‌باره می‌فرمایند: «امکانات دفاعی و قدرت‌های دیپلماسی و امثال این‌ها به کشور اقتدار می‌دهد، در این شکّی نیست، امّا بیش از همه این‌ها مردم یک کشورند، ملّت‌اند که اقتدار می‌دهند... حضور مردم موجب اقتدار کشور خواهد شد و انتخابات، مظهر حضور مردم است».

گزاره‌های تحلیلی: حضور مردم در انتخابات از جهات مختلفی حائز اهمیت است: 1- نماد وحدت ملی؛ در یک روز مشخص همه ملت ایران در ساعت مشخصی با حق یکسان به پای صندوق رأی می‌آیند و به نامزد مورد نظر خود بدون هیچ‌گونه فشار و الزامی رأی می‌دهند؛ این صحنه باشکوه یک جشن سراسری نماد وحدت ملی است. در این انتخاب‌ها؛ اگرچه مردم به نامزدهای موردعلاقه خود رأی می‌دهند، اما سرجمع آرا برای نظام اسلامی و تأیید نظام است. 2- نماد عزت؛ به پاس خون شهیدان و رهنمودهای امامین انقلاب و همراهی ملت، ایران امروز نماد عزت و سرافرازی در جهان است و علیرغم شیطنت‌ها و دشمنی‌ها، این عزت روزبه‌روز بیشتر هم می‌شود؛ برگزاری 37 انتخابات در کشور از پنجاهمین روز تولد انقلاب اسلامی تاکنون نشان‌دهنده رابطه مستقیم مردم‌سالاری و انقلاب اسلامی است. این انتخاب‌ها همواره بر شکوه و عزت ملت ایران افزوده و به کشور قدرت و امنیت بخشیده است. 3- ثبات رأی: در انتخابات‌های گذشته مردم به هر شخصی که رأی داده‌اند، بر کرسی ریاست جمهوری نشسته است و همواره این رأی مردم برای رهبری و نظام مورداحترام بوده است و علیرغم فشارهای سنگینی که از اطراف علیه رؤسای جمهور وجود داشته، رهبر معظم انقلاب از آن حمایت کرده است. البته مردم باید بدانند که رأی آن‌ها در سرنوشت آینده خود و فرزندانشان تأثیرگذار است و نباید انتظار داشت که در میانه راه دولت برآمده از رأی و نظر مردم کنار گذاشته شود؛ البته وظایف نظارتی مجلس جای خود باقی است اما ضرورت دارد، مردم کسی را انتخاب کنند که شایستگی بر عهده گرفتن این کرسی را داشته باشد.

نکته پایانی: از هم‌اکنون پیداست که برخی‌ها پاشنه کشیده‌اند که به بهانه‌های مختلف وضعیت سیاسی کشور را آشفته نمایند و کشور را به سمت دوقطبی‌های کاذب مانند؛ جنگ و صلح یا مذاکره- مقاومت سوق دهند تا مردم دچار خطای شناختی در انتخاب خود شوند. در این زمینه هم آگاهی عمومی از طرح‌ها و توطئه‌ها می‌تواند باعث مصونیت انتخابات و نظام شود و دشمن را از رسیدن به اهدافش ناکام گذارد. (نویسنده: فرهاد مهدوی)

خبر ویژه              

امیرعبداللهیان: ایران، روسیه را با واقعیتهای سوریه آشنا کرد

معاون سابق ظریف اعلام کرد: «ایران نقش مهمی در توجیه و شناخت روسیه نسبت به واقعیت‌های سوریه در مبارزه با داعش داشت. وقتی تصمیم نظام این شد که روسیه را هم بیاوریم پای کار، تأکید حضرت آقا به فرماندهان عالی‌رتبه‌ این بود که خوب است که نیروی هوایی روسیه به کمک سوریه بیاید؛ اما خب روس‌ها به این راحتی پای کار نمی‌آمدند. قرار شد در همه سطوح سیاسی، امنیتی و نظامی با روس‌ها و باهدف توجیه و اقناع آن‌ها گفتگو کنیم. آن روزها آقای پوتین تردید داشت. خیلی در مذاکرات چکش‌کاری شد و درنهایت یک مذاکره هم در سطح عالی توسط سردار سلیمانی با آقای پوتین در مسکو انجام شد. در این ملاقات طولانی، سردار سلیمانی شرایط ژئواستراتژیک سوریه و منطقه را تشریح کرده و توانست پوتین را مجاب کند».  

▼ اخبار

مرندی: برخی افراد مشکوک در پاستور حضور دارند

«سید محمد مرندی» کارشناس مسائل بین‌الملل می‌گوید: «اگر حاج قاسم نبود، بی‌شک سوریه سقوط می‌کرد و اگر سوریه سقوط می‌کرد، بی‌شک عراق و لبنان سقوط می‌کردند.‌ موفقیت در سوریه قدرت چانه‌زنی ما را برابر غرب افزایش داد. لیلاز اصلاً با این نظام نیست، آشنا جوابگو باشد که چطور اجازه داده‌ مصاحبه‌های محرمانه را او انجام دهد. با حضور لیلازها درز فایل صوتی محرمانه به سعودی‌ها بعید نیست. متأسفانه برخی افراد مشکوک در ریاست‌جمهوری حضور دارند، از طرفی افرادی در تشکیلاتی که این مصاحبه را انجام داده، حضور دارند که یک روز غیرمستقیم توییت می‌کنند که باید بمب اتمی داشته باشیم و بعد در حمایت از مذاکره مستقیم با آمریکا می‌نویسند که در تعارض با سیاست‌های نظام است». در همین زمینه یکی از خبرگزاری‌های کشور اعلام کرده است که در بین تیمی که مصاحبه مسئولین دولت را ضبط می‌کرده‌اند، فردی چند وقت پیش از آمریکا درخواست پناهندگی کرده بود. به نقل از این خبرگزاری، نهادهای امنیتی درباره پروژه تاریخ شفاهی دولت روحانی، عوامل مشغول در آن و همچنین مخاطراتی که ممکن است به بیرون درز دادن این صحبت‌ها ایجاد کند، به دفتر رئیس‌جمهور گوشزد کرده بودند، بااین‌حال آقای واعظی صرفاً به امتناع خودش از مصاحبه در این پروژه اکتفا می‌کند، اما دولت مانع ادامه یا اصلاح این پروژه توسط حسام‌الدین آشنا نمی‌شود. همچنین اطلاعات دیگر حاکی است که نگهداری از این فایل‌ها توسط نهاد زیرمجموعه آشنا در دولت به نحوی بوده است که فایل صوتی چندی بعد در بین بعضی سیاسیون حزبی اصلاح‌طلب دست‌به‌دست می‌شده است!

وزیر فرهنگ: سردار سلیمانی نبود، من هیچ دستاوردی نداشتم!

«سید عباس صالحی» وزیر فرهنگ و ارشاد در توئیت‌هایی به انتشار فایل صوتی ظریف واکنش نشان داد و نوشت: «بخش‌هایی کم‌تر شنیده‌شده از نوار آقای ظریف: 1- معتقدم که کشور یک ضربه بی‌نظیر تحمل کرد بعد از رفتن شهید سلیمانی. معتقدم که آمریکا با زدن شهید سلیمانی ضربه‌ای به ایران زد که با زدن یک شهر ممکن بود نتواند بزند. 2- سلیمانی یک جنگ‌طلب نبود. برای همین بود که سلیمانی را دوست داشتم. 3- در مذاکرات افغانستان در سال ۲۰۰۱ میلادی با آمریکا، اگر سردار سلیمانی نبود من هیچ دستاوردی نداشتم. 4- در مذاکرات سال ۲۰۰۳ که من با آمریکایی‌ها داشتم در مورد عراق... باز هم اگر سردار سلیمانی نبود و اطلاعات سردار سلیمانی نبود، من هیچ دستاوردی نداشتم. با توجه به موارد فوق در سخنان آقای ظریف، گرچه نقدهای جدی می‌توان به نگرش و رویکرد ایشان در دوبال دیپلماسی و میدان داشت، اما سخنان ایشان را از روی متن بشنویم و نه به روایت ایران اینترنشنال». دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در واکنش به فایل صوتی ظریف، گفت: «ظریف بیش از هر سیاستمدار دیگری ناظر به نقش بی‌بدیل حاج قاسم در پیشبرد استراتژی‌های ایران در مذاکرات مختلف بوده و عجیب است که ایشان حالا منکر حقیقتی شده که خود بیش از هر کسی بر آن واقف است. گزارش سفر و مذاکرات حاج قاسم سلیمانی و آقای پوتین به‌عنوان یک سند، نزد مراجع رسمی ثبت شده است؛ آنچه از آقای ظریف نقل‌شده، با واقعیت انطباق ندارد. خطر اصلی زمانی است که نفوذی‌های بیگانه به بازیگران سیاسی وصل شوند و بازیگران سیاسی نیز برای اهداف خود از دولتمردان سوءاستفاده کنند».

نشریه انگلیسی: تحریم، سلطه آمریکا را به زیر میکشد

نشریه انگلیسی اکونومیست نوشت: «طی چند ماهی که بایدن سکان قدرت در آمریکا را به دست گرفته، او هم مانند ترامپ، کشورهای مختلف را تحریم کرده است. این رویکرد نشان می‎دهد که تحریم ابزار اصلی سیاست خارجی آمریکا است. زمانی آمریکا فقط کشورهای کوچک را تحریم می‎کرد، اما الآن چین و روسیه را هم تحریم می‎کند و این کار باعث می‎شود که کشورها با دور زدن آن و کاهش وابستگی خود به اقتصاد آمریکا، اهرم فشار اقتصادی و تحریم را ضعیف کنند. همان‌گونه که وزیر سابق خزانه‎داری آمریکا هشدار داده بود، حالا نه‎تنها تحریم‌های آمریکا روزبه‌روز در حال کم‎اثر شدن هستند، بلکه رویکرد کشورها برای مقابله با آن‎ها، سلطه اقتصادی آمریکا را از بین می‎برد».

اخبار کوتاه

هزینه میلیاردی آمریکا برای مقابله با موشکهای ایران/ بلومبرگ گزارش داد: «تیم‌هایی به رهبری شرکت‌های «لاکهید مارتین» و «نورثرات گرومن» تا 13.1 میلیارد دلار برای توسعه موشک‌های رهگیر دریافت خواهند کرد و باید تا سال ۲۰۲۶ ۳۱ موشک رهگیر جدید بسازند. هریک از موشک‎ها ۴۹۸ میلیون دلار هزینه دارد. این موشک‌ها برای انهدام موشک‌های مهاجم کشورهایی نظیر کره‎شمالی و ایران ساخته می‎شود و قرار است روی پدافندهای آلاسکا نصب شوند».

فرافکنی اصلاح‌طلبانه!/ «سهیلا جلودارزاده»، نماینده مجلس دهم و جزو چهره‌های بازمانده از ورود به مجلس یازدهم، مدعی شده است که ساختار حکومت در ایران مشکل دارد، چراکه روسای جمهور به شکل نامناسبی به پایان دوره می‌رسند. بهانه‌جویی و فرافکنی اصلاح‌طلبان تمامی ندارد؛ به‌وقت انتخابات مغرورانه و با ادعاهای بزرگ وارد گود می‌شوند، اما درنهایت با عباراتی نظیر «کمبود اختیارات»، «نگذاشتند کار کنیم» و «ساختار مشکل دارد»، مسئولیت را با مشکلات تلنبار شده و بدون عذرخواهی تحویل می‌دهند. جالب‌تر آنکه برای انتخابات بعدی هم تمام تلاششان را می‌کنند تا دوباره صندلی را تصاحب کنند.

تولید خودرو اوج گرفت/ بررسی آمارهای منتشره سامانه کدال حاکی از تولید ۶۴ هزار و ۱۳۸ دستگاه خودرو از سوی سه خودروساز بزرگ داخلی یعنی ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو در فروردین‌ماه ۱۴۰۰ و رشد 117.8 درصدی آن در هم‌سنجی با پارسال است. ایران‌خودرو به‌عنوان بزرگ‌ترین خودروساز کشور در سال ۹۹، در مقایسه با فروردین‌ماه ۹۹ رشد 115.3 درصدی نشان‌ می‌دهد. سایپا به‌عنوان دومین خودروساز بزرگ کشور در سال گذشته، نخستین ماه سال ۱۴۰۰ را با رشد چشمگیر 192.9 درصدی در تولید آغاز کرد. پارس‌خودرو نیز به‌عنوان سومین خودروساز بزرگ کشور، رشد 38.6 درصدی در فروردین‌ماه 1400 را در مقایسه با فروردین سال گذشته ثبت کرد.

آیت‌الله جنتی: در بررسی صلاحیت‌ها بیشتر دقت می‌کنیم/ دبیر شورای نگهبان گفت: «بررسی و احراز صلاحیت داوطلبان انتخابات امر بسیار مهمی است که با توجه به مر قانون این وظیفه را مثل گذشته با دقت هرچه بیشتر انجام خواهیم داد».

کار خیر چندجانبه/ قرارگاه جهادی امام رضا(ع) ۲۰۰ تن پیاز از کشاورزان به قیمت مناسب خریداری و بین نیازمندان چهارمحال و بختیاری توزیع کرده است. قیمت این پیازها ۸ میلیارد ریال بوده و در همه شهرستان‌های این استان و بین نیازمندان توزیع شده است.

تولید غضروف مصنوعی توسط یک محقق ایرانی/ «دکتر سیاوش سلطان محمدی»، محقق ایرانی شاغل در امپریال کالج لندن غضروف مصنوعی تولید کرد که به دلیل بافت نرم، منعطف و درعین‌حال مقاوم آن برای تولید انواع بلبرینگ نیز قابل‌استفاده خواهد بود.

 

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
0
0
سلام گزارش روز یادتون رفته

حرف روز هم ضعیف است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات