صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۹  ، 
کد خبر : ۳۳۰۱۱۰
اسماعیل هنیه:

صهیونیست‌ها با آتش بازی نکنند؛ تحت هیچ شرایطی از‌ قدس کوتاه نمی‌آییم/همچنان بر برگزاری انتخابات اصرار داریم

«اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس با اشاره به تحولات فلسطین و قدس اشغالی گفت:  ملت فلسطین در هر مکانی برای دفاع از قدس شریف به پا خواسته تا نشان دهد که نبرد قدس نبرد همه است و هدف آزادسازی فلسطین و بازگشت آوارگان به این سرزمین است.

وی افزود: ساکنان قدس ثابت کردند که ملت فلسطین تحت هیچ شرایطی از قدس کوتاه نخواهد آمد و مسئله فلسطین را به جایگاه حقیقی خود بازگردانده و نشان دادند که این ملت قادر به گرفتن حق خود و حفظ هویت قدس و مسجد الاقصی است.

اسماعیل هنیه همچنین به ساکنان کرانه باختری و سرزمین‌های اشغالی 1948 و خارج از فلسطین که شانه به شانه برادرانشان در قدس به پا خواستند و ساکنان غزه محاصره شده که برای دفاع از قدس شریف هر لحظه در میدان هستند، درود فرستاد. 

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تصمیم محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین مبنی بر تعویق انتخابات آن را قانع کننده ندانست و گفت: در قاهره بر برگزاری انتخابات در قدس با وجود چالش های فراروی آن تاکید کردیم. 

هنیه ادامه داد: ما از ماه‌ها قبل مسیر وحدت ملی را با یک رویکرد و فلسفه آغاز کردیم و برگزاری انتخابات هم بخشی از این رویکرد و فلسفه بود.

وی افزود: ما همچنان بر ضرورت پایان دودستگی و اختلافات داخلی و ایجاد شراکت ملی در تمامی نهادهای فلسطینی (سازمان آزادی‌بخش، مجلس قانونگذاری، دولت و ریاست تشکیلات خودگردان) و توافق بر سر رویکردی ملی جهت مقابله با خطرات پیش‌روی مسئله فلسطین تاکید داریم.

هنیه گفت: ما ضمن مسئولیت‌پذیری ملی در بالاترین حد ممکن، پیشنهاد برادرانمان در جنبش فتح مبنی بر برگزاری انتخابات قبل از آغاز گفتگوها برای پایان اختلافات داخلی و از بین بردن آثار و پیامدهای آن را پذیرفتیم.
رئیس دفتر سیاسی حماس تصریح کرد: ما از شرط همزمانی انتخابات مجلس قانونگذاری، ریاست تشکیلات خودگردان و شورای ملی کوتاه آمدیم و پذیرفتیم که انتخابات در 3 مرحله متوالی برگزار شود.

وی افزود: همیشه به دنبال از میان برداشتن موانع برای رسیدن به مرحله برگزاری انتخابات در چارچوب نقشه راهی بودیم که در استانبول و قاهره بر سر آن توافق کردیم، بدین گونه که انتخابات ظرف مدت 6 ماه برگزار شود.
هنیه گفت: با توجه به اراده سیاسی که نزد حماس و فتح و تمامی گروه‌های فلسطینی وجود داشت و اراده مردمی و تمایل عموم به ایجاد تغییر و انتخاب رهبران خود و برچیدن صفحه دودستگی از طریق صندوق‌های رای، به مراحل خوب و مثبتی رسیدیم.

وی تاکید کرد: ما با همکاری برخی کشورهای دوست که به ما برای حل برخی مشکلات موجود کمک کردند، به این مرحله رسیدیم. ما همچنان بر برگزاری هر سه انتخابات در موعدهای مقرر اصرار داریم.

هنیه گفت: انتظار ما این بود که انتخابات طبق برنامه‌ریزی انجام شده برگزار شود اما متاسفانه این امر به دلایلی که قانع کننده نیست، محقق نشد.

سخنرانی اسماعیل هنیه ساعاتی پس از آن صورت می‌گیرد که محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان تعویق انتخابات مجلس قانونگذاری فلسطین را اعلام کرد.
جنبش حماس شب گذشته در اولین واکنش به این تصمیم عباس، اعلام کرد که تحت هیچ بهانه‌ای تعویق انتخابات را نخواهد پذیرفت.

هنیه در ادامه سخنان خود گفت: ما در گفتگوهای قاهره می‌دانستیم که رژیم صهیونیستی اجازه برگزاری انتخابات در قدس را نمی‌دهد با این حال تمامی گروه‌های فلسطینی و حاضرین در این گفتگوها تاکید کردند که ما این نبرد را پیش خواهیم برد و قدس یک نبرد ملی و درگیری سیاسی است و به رغم تمامی موانع و مشکلات، انتخابات را در این شهر برگزار خواهیم کرد.

وی با تاکید بر اینکه «ما در جنبش حماس تاکید می‌کنیم که انتخابات باید در قدس هم برگزار شود» تصریح کرد: برای ما بدون قدس هیچ چیزی معنا ندارد، حتی کشور آینده فلسطین، آزادسازی فلسطین هم بدون قدس بی‌معنی است.ما باید انتخابات را در قدس برگزار کنیم و هنوز هم فرصت از دست نرفته، ساکنان قدس قادر به گرفتن حق خود از دشمن صهیونیستی هستند.

وی اختلاف نظر با تشکیلات خودگردان فلسطین را به اجرای خواسته‌های رژیم صهیونیستی و تن دادن به شروط این رژیم توسط ابومازن دانست و تاکید کرد:  نه با فتح نه با هیچ طرف دیگری بر سر ضرورت برگزاری انتخابات در قدس اختلاف نظر نداریم، اختلاف ما با ابومازن بر سر این است که نباید تصمیم‌گیری‌های خود را به خواسته این رژیم مرتبط سازیم و تسلیم آن شویم.

هنیه با اعلام اینکه «ما همیشه بر ورود به نبرد فراگیر و ملی در قدس به منظور احقاق حق ملت فلسطین در زمینه برگزاری انتخابات در این شهر تاکید داشتیم» به آخرین تماسش با ابومازن در این باره اشاره کرد و گفت: در آخرین تماسی که با ابومازن داشتم، به او گفتم که همه ما در نبرد قدس با هم متحد هستیم و همه به برگزاری انتخابات در قدس پایبندیم.

وی ادامه داد: به او گفتم اگر رژیم صهیونیستی مانع از برگزاری انتخابات در قدس شد، صندوق‌های رای را در محوطه‌های مسجد الاقصی و کلیسای قیامت قرار خواهیم داد و اگر این رژیم دست به سرکوب زد، باید وارد نبردی سیاسی شویم و همه دنیا شاهد سیاست قلدری و زورگویی این رژیم و تجاوزات علیه ملت فلسطین باشد.
رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس تصریح کرد: به دلایلی که اصلا قانع کننده نیست، تصمیم به تعویق انتخابات گرفته شده و تا زمانی که تصمیم‌گیری در مورد انتخابات در گرو موافقت رژیم صهیونیستی و پروتکل‌های معاهده اسلو باشد، تعویق انتخابات به معنی لغو آن خواهد بود.

هنیه ادامه داد: ما تاکید داشتیم که در نشست رام الله در مورد  ساز و کارهای برگزاری انتخابات گفتگو شود نه اینکه تصمیم به تعویق آن گرفته شود. ما قبلا بر سر مرجعیت سیاسی انتخابات که همان سند وفاق ملی، خروجی‌های نشست رهبران گروه‌های فلسطینی در رام الله و بیروت و تفاهمات استانبول است، به توافق رسیدیم.

وی با تاکید بر اینکه «این جنبش  از هیچیک از حقوق ملت فلسطین کوتاه نخواهد آمد» افزود:  مسیر وحدت ملی تنها محصور در برگزاری انتخابات نیست، ما بر سر داشتن یک رهبری واحد، مقاومت مردمی و شراکت در کل نظام سیاسی فلسطین توافق کردیم. حماس در مقابل برگزاری انتخابات طبق خواسته جامعه بین‌الملل که به دنبال حذف حق بازگشت 7 میلیون آواره فلسطینی است، از هیچیک از حقوق ملت فلسطین کوتاه نخواهد آمد.

هنیه تعویق انتخابات را موجب پیچیده شدن اوضاع و گسترش دامنه اختلافات داخلی دانست و گفت:  ما خواستار برگزاری نشست ملی فراگیر با مشارکت تمامی گروه‌ها و جریان‌ها برای گفتگو در مورد شیوه مدیریت مرحله آتی هستیم.ما همچنان معتقدیم که می‌توان انتخابات را 22 ماه می برگزار کرد.

وی به صهیونیست‌ها درباره دور جدید حمله به جوانان فلسطینی و  تهدید این رژیم برای حمله به مسجدالاقصی در 28 ماه رمضان هشدار داد و گفت: به صهیونیست‌ها هشدار می‌دهیم که با آتش بازی نکنند و ما هرگز این «عربده‌کشی» را نمی‌پذیریم و پشت فلسطینیان در قدس را در این نبرد خالی نخواهیم کرد.

هنیه خطاب به ملت فلسطین گفت: به همه فلسطینیان در غزه، کرانه باختری، سرزمین‌های اشغالی 1948 و خارج از فلسطین می‌گوییم که همه باید به وظایف خود عمل کرده و از قدس حمایت کرده و در این نبرد پیروز شویم.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات