صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۸  ، 
کد خبر : ۳۳۰۱۷۹

افول آمریکا شدت یافته است

در چنین شرایطی افول آمریکا هم در بعد داخلی و هم در بعد بین المللی نمایان گشته است و کشورها باید به فکر سیاست های مستقل از آمریکای شکست خورده باشند. 
خروج آمریکا از افغانستان بعد از دو دهه بدون اینکه دستاوردی برای این کشور داشته باشد، بیانگر شکست سیاست خاورمیانه جدید جرج بوش پسر است. سیاستی که برای اجرایی شدن آن میلیاردها دلار هزینه شد. دونالد ترامپ در یک اعتراف این هزینه را 7 تریلیون دلار اعلام کرد.اما نکته قابل توجه این است که خروج امروز آمریکا از افغانستان به افول قدرت آمریکا تعبیر می گردد.
عبدالباری عطوان تحلیلگر مسائل منطقه‌ای اقدام آمریکا برای خروج نظامیان خود از افغانستان گفته خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان نه‌تنها اعتراف به شکست و پایان دادن به طولانی‌ترین جنگ در تاریخ آمریکا به‌شمار می‌رود، بلکه به‌معنای اعلام آمادگی برای ورود به جنگ‌های جدید در شرق آسیا و شمال اروپا نیز هست.
 
ژنرال لوید اوستن، وزیر جنگ آمریکا در بازدید از مقر فرماندهی نظامیان آمریکا در هاوایی واقع در اقیانوس آرام در اظهاراتی مطبوعاتی که اصطلاحات و کلمات آن با دقت فراوان انتخاب شده بود، تأکید کرد: ما در حال آمادگی برای درگیری احتمالی در آینده هستیم که دیگر مانند جنگ‌های سنتی نیست که وزارت دفاع را تا مدت طولانی به فرسایش بکشاند.
 
گزاره تحلیلی: سالهاست که جهان شاهد نظام تک قطبی است که در آن آمریکا تصمیم و اقدام خود را بدون هیچ گونه موانع و هزینه ای پیش می برد. بطوری که اراده آمریکا در تغییر حکومت ها بدون شک عملی می شد. اما وضعیت کنونی به هیچ وجه گویای قدرت سالهای قبل آمریکا نیست. آمریکاییها علی رغم ادعاهای خود در دهه اخیر هیچگونه از بحرانهای بین المللی را نتوانستند آنطور که به نفع خود است را مدیریت کنند. بحران سوریه که که تبدیل به شکست برای انها شد، بحران لیبی، بحران افغانستان، بحران اوکراین که حرف آخر و قطعی را روسها زدند، بحران قره باغ، سیاست فشار حداکثری علیه ونزوئلا و... همگی از ناتوانی و ضعف آمریکا بعنوان یک بازیگر قدرتمند بین المللی حکایت دارد. آمریکایی امروز از یک بازیگر کنشکر تبدیل به یک بازیگر واکنشگر شدند که بیشتر سعی دارند خود را تنها در بحرانها بین المللی فعال نشان دهند نه یک بازیگر تاثیر گذار. بنابراین افول آمریکا خود را نمایان ساخته استکه این امر سرعت بیشتری خواهد داشت. 
 
نکته دوم هم در شدت یافتن افول آمریکا، قدرتمند شدن سایر بازیگران بین المللی است  که از جمله می توان به چین، روسیه، ایران و... است. این امر باعث هزینه های سنگین برای آمریکا شده است که اجازه مانور بیشتر را به آمریکا نخواهد داد. پیشرفت و توسعه برنامه موشکی ایران باعث شده است که آمریکا میلیارد ها دلار برای مقابله در نظر بگیرد که این نمونه کوچکی از افول آمریکا در موضوعات مختلف بین المللی است. 
 
نکته سوم در خصوص افول آمریکا؛ ناتوانی نخبگان حاکم این کشور در حل بحران های داخلی ایالات متحده است. شکاف اجتماعی و دوقطبی در داخل آمریکا به قدری است که می توان گفت بایدن ضعیف ترین رئیس جمهور آمریکا از لحاظ حمایت های مردی است. نصف جمعیت آمریکا نه تنها از دولت مستقر حمایت نمی کنند بلکه در مقابل سیاست های دولت بایدن نیز ایستادگی می کنند. بدیهی است که در چنین شرایطی افول آمریکا هم در بعد داخلی و هم در بعد بین المللی نمایان گشته است و کشورها باید به فکر سیاست های مستقل از آمریکای شکست خورده باشند. 
 
 
اکبر معصومی
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات