صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۲  ، 
کد خبر : ۳۳۰۱۳۹

نشریه اخبار و تحلیل‌های یکشنبه، ۱۲ اردیبهشت‌ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) عدالت و دادگری یکی از بخش‌های زیبای شخصیت امیرالمؤمنین علیه‌السّلام است. ماجرای عدالت در زندگی حضرت به‌قدری عمیق است که کل حکومت وی را تحت‌تأثیر خود قرار داده است. (۱۷/۱۰/۱۳۷۱) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز                              

اسوه نیکو!

سالروز ضربت خوردن و ایام شهادت امام اول شیعیان جهان، مناسب‌ترین زمان برای بازخوانی بخشی از انبوه خوبی‌ها و فضایل حضرت علی(ع) به‌عنوان الگو و اسوه زندگی در همه زمان‌هاست. در دنیای امروز که معنویت، گمشده بشریت است؛ همه کمالات را می‌توان از سرچشمه ناب وجود ذی‌جود علیعلیه‌السلام سراغ گرفت و بدان‌ها اقتدا کرد و به نسل‌های عصر حاضر شناساند. امام علیعلیه‌السلام، تجسم ارزش‌های دینی؛ اسلام مجسّم و قرآن ناطق است، انسانی در اوج عرفان، عبادت، سلوک و جهاد با نفس و جهاد نستوهانه با دشمن. بی‌شک؛ نباید هدف اصلی از یادکرد فضائل و تاریخ زندگانی چنین شخصیت بزرگ و سترگی را فراموش کرد و آن، نزدیک کردن خود و جامعه به وضعیت مطلوب و آرمانی آن امام همام است. البته آن حضرت، خود نیز به این حقیقت اشاره داشته‌‏اند که «شما نمی‏‌توانید چون من باشید»؛ اما این واقعیت نمی‌‏تواند و نباید ما را از نزدیک شدن به قله معرفت او بازدارد؛ چراکه حضرتش در ادامه فرموده است: اما مرا با پارسایی، پاک‌دامنی، کوشش و درست‌کرداری خود یاری کنید. به تعبیر رهبر معظم انقلاب: «هیچ‌کس نمی‌تواند خودش را با علی مقایسه کند؛ اما همه می‌توانند به سمت آن قلّه حرکت کنند. امیرالمؤمنین شاخص است». (01/۰۱/1380)

حال از این الگو چه درس‌هایی برای امروز می‌توان گرفت؟ 1- نخستین نیاز ما، اصلاح روابط چهارگانه ما با خدا، خود، همنوع و محیط است. امام علی در بازگشت به‌سوی خدا و معنویت و پالایش روح از خودخواهی و بداندیشی، اسوه است. امیرمؤمنان بارها تأکید کرده است که قبل از هر چیز «عبدالله» و مطیع پروردگار خویش است و در راه خشنودی خالق، به رضایت هواداران و اطرافیان اهمیت نمی‏‌دهد. 2- حضور فعال و مستمر در تمام صحنه‌‏های زندگی اجتماعی، درس دیگری از سلوک امام علیعلیه‌السلام است. 3- خیرخواهی و مصلحت‌‏اندیشی برای نظام اسلامی مهم‌‏تر از اصل حضور در صحنه‏‌های اجتماع، درس دیگری است که ایشان به ما آموخته‏‌اند. اگر همین درس امروز در آستانه انتخابات موردتوجه باشد، بسیاری از اتهام‌ها و بی‌انصافی‌ها به‌ویژه درباره نظام اسلامی رخت برمی‌بندد. 4- رعایت بیت‌‏المال و دل نبستن به چرب و شیرین دنیا را می‌‏توان برجسته‏‌ترین فصل کتاب زندگی اجتماعی آن حضرت نامید که مسئولان و زمامداران به آموختن آن از همه محتاج‏‌ترند. داستان برخورد شدید ایشان با دخترشان که مانند همه مردم گردنبندی را از بیت‌‏المال به عاریت گرفته یا داستان پاسخ تکان‌دهنده به برادر نیازمندش، عقیل، درسی برای تاریخ و اجتناب از شبکه‌سازی از خویشان در قدرت است. 5- مردم‌‏گرایی و هم‌نشینی با پابرهنه‌‏ها را نیز باید از مولود کعبه آموخت و سفارش همیشگی او را نباید فراموش کرد که می‏‌فرمود، همواره «دشمن ستمگر و یاور ستمدیدگان باشید» و صدها درس دیگر... چه اسوه نیکویی! (نویسنده: فتح‌الله پریشان)

▼گزارش روز                          

دستاورد گویی به سبک جهانگیری!

معاون اول رئیس‌جمهور شامگاه جمعه (10/2/1400) با حضور در شبکه اجتماعی کلاب هاوس به تشریح اقدامات دولت دوازدهم در مواجهه با تحریم و تأثیرات آن پرداخت. جهانگیری در این گفتگو، برجام را «نتیجه بزرگ‌ترین دیپلماسی قرن»، توصیف و اعلام کرد که «همین الآن بیشترین دستاورد را نسبت به دولت‌های سابق داشتیم»!

گزاره‌های خبری: چهار سال پیش در چنین روزهایی، اسحاق جهانگیری به‌عنوان نامزد دوازدهمین دوره ریاست‌جمهور، مدعی شد: «امروز دیگر کسی از گرانی و تورم حرفی نمی‌زند... چون کاری شد کارستان. رئیس‌جمهور خودش وقت گذاشت. رونق شروع شده، ما به همه اهدافمان در برجام رسیدیم».

اکنون 4 سال از زمان این نوع شعارهای انتخاباتی گذشته، اما دکتر جهانگیری هنوز در همان حال و هوا سیر می‌کند و حتی در سال و ماه‌های پایانی دولت نیز دست از این نوع شعارها برنداشته است؛ معاون اول دولت هشت‌ساله روحانی در 24 خردادماه 99 مطرح کرد: «نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که میزان رضایتمندی مردم نسبت به عملکرد دولت بالا رفته و عدم رضایتمندی آن‌ها نسبت به اسفند سال ۹۸ کاهش یافته است‌»؛ وی در 26 آبان 99 نیز با ابراز خرسندی تمام از عملکرد دولت روحانی، اعلام کرد: «عملکرد ما از حافظه مردم پاک نخواهد شد». جهانگیری در دی‌ماه ۹۹ نیز که به سیستان و بلوچستان سفر کرده بود، مدعی شد: «خیلی‌ها به‌ناحق دولت را به ناکارآمدی متهم می‌کنند، اما اگر به‌جای این دولت گروهی دیگر بود، امکان داشت در برابر این جنگ، جمهوری اسلامی ایران را که هیچ، حتی ایران را از دست بدهند»!

گزاره تحلیلی: بی‌تردید چرایی این نوع اظهارات خلاف واقع که در اذهان عمومی بیشتر شبیه به طنز تلخ می‌ماند، علاوه بر سرپوش گذاشتن بر بی‌تدبیری، ناکارآمدی و بی‌صداقتی‌ها، از شدت فاصله نگاه این نوع مسئولین با مردم پرده برمی‌دارد. متأسفانه در شرایط کنونی نوع دستاورد گویی دکتر جهانگیری، فارغ از واقعیات زندگی مردم، بیشتر برای بالابردن تب اقتصادی مردم کاربرد دارد تا پایین آوردن آن. ناگفته پیداست که یکی از شاخصه‌های مهم کاندیداهای 28 خرداد 1400 را می‌توان مردمی بودن، به‌عنوان رافع نقصی دانست که امروزه گریبان گیر برخی پست‌های مهم اجرایی کشور شده است. (نویسنده: حسین عباسیان)

خبر ویژه                       

این دولت توان چندانی ندارد!

«احمد امیرآبادی فراهانی» در واکنش به اظهارات جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور در فضای مجازی مبنی بر اینکه «دیدید مجلس چه بر سر بودجه آورد و آن را رد کرد، گرانی‌های ناشی از مصوبات مجلس بسیار است و مانده ایم چگونه این مصوبات را اجرا کنیم»، گفت: مجلس لایحه بودجه 1400 پر از فساد و تبعیض را تحویل گرفت و تا حدی که توان دولت اجازه می‌داد از آسیب‌های آن کاست و تبعیض‌ها را کاهش داد. اگر آقای جهانگیری توان اجرای همین بودجه را هم ندارد، پس چرا در دولت هنوز مانده و می‌خواهد حتی رئیس‌جمهور بشود. عضو هیئت رئیسه مجلس تصریح کرد: «اگر دولت ‌کارآمدی روی کار بود و امور کشور را به صورت صحیح انجام می داد، بسیاری امور سامان می یافت؛ اما متأسفانه این دولت توان چندانی ندارد و این نگرانی وجود دارد که حتی اصلاحات خوب بودجه‌ای را هم در اجرا به تهدید تبدیل کند».

▼ اخبار

بیش از اندازه خوش‌بین نباشید!

چند دیپلمات ارشد انگلیسی، فرانسوی و آلمانی شنبه‌شب در مصاحبه با رویترز اعلام کردند که به‌هیچ‌وجه نمی‌توان موفقیت مذاکرات وین برای احیای برجام را تضمین‌شده قلمداد کرد. آن‌ها در ادامه تأکید کردند: «ما هنوز در خصوص حیاتی‌ترین نقاط [مورد اختلاف] به تفاهم نرسیده‌ایم. موفقیت [مذاکرات وین] به‌هیچ‌وجه تضمین‌شده نیست، اما غیرممکن هم نیست». نماینده روسیه در وین نیز تأکید کرد که علی‌رغم اراده طرف‌های مذاکره کننده برای دستیابی به توافق، نتایج مذاکرات همچنان مبهم است و مسائل جدی برای تصمیم‌گیری باقی مانده است. با این وجود، عراقچی، معاون وزیر خارجه و مسئول تیم مذاکره کننده کشورمان در وین می‌گوید: «براساس توافقی که تا الان صورت گرفته، همه تحریم‎های موضوعی مانند بخش انرژی، بانکی، خودرو و بنادر باید برداشته شود. با خارج‎ شدن بیشتر نهادها و افراد از لیست تحریم هم موافقت شده اما مذاکره در مورد افراد و نهادهای باقی‎مانده ادامه دارد». این نوع بیان بیشتر تداعی کننده قول‌های دولت در برداشته شدن بالمره تحریم‌ها بعد از برجام است. تیم مذاکره کننده کشورمان باید خونسردی خود در ابراز توافقات احتمالی مذاکره را حفظ کند و زمینه سوء‌استفاده حریف و اشتباه برداشت آن مبنی بر نیازمندی ایران به برداشته شدن تحریم‌ها و کاهش فشارها را فراهم نسازد. از سوی دیگر دادن خبرهای به ظاهر خوب به جامعه، در شرایطی که به قول معروف نه به دار است، نه به بار، موجب شرطی شدن افکار عمومی در کشور به هرگونه تصمیمی در وین می‌شود.

جلوی بی‌قانونی گرفته شد؟!

دیوان عدالت اداری با صدور دستور موقت، مصوبه هیات دولت درباره جریمه اختلال کنندگان شبکه اجتماعی کلاب هاوس را متوقف کرد. با توجه به این حکم، اختلال در کلاب هاوس ادامه دار خواهد بود و جریمه اپراتورهای همراه در این اختلال‌ها متوقف خواهد شد. گفتنی است بر اساس قوانین کشور، هر شبکه اجتماعی برای فعال شدن در کشور، می‌بایست مجوزهایی را از نهادهای اجرایی وامنیتی اخذ کند، اما شبکه اجتماعی کلاب هاوس بدون دارا بودن چنین مجوزهای قانونی، در کشور فعالیت می‌کند. با این حال دولت با آگاهی کامل از این بی‌قانونی کلاب هاوس، به برخی اپراتورهای تلفن همراه که فعالیت این اپلیکیشن را در کشور مختل کرده بودند، طی بیانیه‌ای تهدید به برخورد جریمه‌ای چند ده میلیاردی به ازای هر روز اختلال کرد که با رأی اخیر دیوان عدالت اداری، این جرایم قابل وصول توسط دولت نخواهند بود؛ اما این که در آستانه انتخابات خرداد ماه تلاش می‌شود تا شبکه اجتماعی کلاب هاوس در کشور گسترش یابد و بدون کوچکترین اختلالی به فعالیت غیرقانونی خود ادامه دهد، شائبه بهره‌برداری از این بستر غیرقانونی توسط دولت را دوچندان کرده است.

نتیجه 21 سال حضور آمریکا در منطقه غرب آسیا

«سعد الله زارعی» کارشناس مسائل منطقه در مصاحبه با پایگاه خبری تحلیلی بصیرت، وضعیت منطقه غرب آسیا پس از 21 سال حضور امریکا را تشریح کرد و گفت: «از سال های ابتدای قرن 21 میلادی و سال 2001 به بعد شاهد اشغال افغانستان و عراق توسط ایالات متحده امریکا، جنگ 33 روزه لبنان و اسرائیل، انقلاب های عربی، بحران سوریه، ظهور داعش در عراق و سوریه و در آخر جنگ یمن بوده ایم که هر یک از این وقایع چالش های سنگینی را برای آمریکا و متحدانش به ارمغان آورده است. در این سال ها  آمریکایی ها سعی کردند وضعیت منطقه را که به ضرر آن‌ها دگرگون شده بود را بازگردانند و دوباره استیلای قدرت خود در منطقه را احیا کنند. با آغاز سال میلادی 2001 و شروع لشکرکشی گسترده آمریکا به افغانستان، در بسیاری از محافل آمریکایی صحبت هایی از  طرح خاورمیانه جدید یا خاور میانه بزرگ به میان آمد؛ اما تاکنون آن چه که در عمل اتفاق افتاده، عدم تحقق اهداف و برنامه‌های دولت آمریکا و اسرائیل و متحدانشان مانند عربستان، امارات و ترکیه و گروه های وابسته این کشورها است و در نهایت پس از 21 سال محور مقاومت توانسته سیاست های اشغالگری امریکا و متحدانش را شکست دهد. امروز منطقه ما ازافغانستان تا لبنان و فلسطین به واسطه گسترش محور مقاومت، از گروه های قدرتمند و با کارایی بالا برخوردار هستند و علاوه بر این موضوع، گروه های مقاومت به واسطه تجربه های خود در این چند سال، از سازماندهی و تجهیزات بالا و عملکرد قابل قبول در مقابل آمریکا برخوردار هستند.

اخبار کوتاه

سلیقه مشارکتی‌های سابق برای ریاست جمهوری آینده/ شنیده‌ها حاکی از این است که حزب اصلاح طلب اتحاد ملت، گزینه‌های مورد حمایت خود برای انتخابات ریاست‌جمهوری را نهایی کرده و اسامی مصطفی تاجزاده، اسحاق جهانگیری، محمدجواد ظریف، محمد صدر و شهیندخت ملاوردی را به‌عنوان گزینه‌های اجماعی حزب به نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان معرفی کرده است.

کوثری: دوگانه‌سازی با «مذاکره»، ظلم به مردم است!/ کاندیدای انتخابات میان دوره‌ای مجلس در تشریح دوگانه سازی کاذب مذاکره- مقاومت، می‌گوید: «همه مردم می‌دانند که نیروهای انقلابی مخالف مذاکره نبوده و نیستند و دیگر این بازی‌ها جواب نمی‌دهد. اما ما می‌گویم که مذاکره باید منافع ملت را تأمین کند نه منافع انتخاباتی جناح‌سیاسی‌مان را. می‌خواهند بگویند ما مخالف توافق هستیم؛ خب خودشان بگویند مگر توافق نکردند برای لغو تحریم‌ها، چرا تحریم‌ها لغو نشد؟ اتفاقاً لغو همه تحریم‌ها مطالبه جدی ماست، چون حق مردم است. اما اینکه برخی بخواهند با سیاسی‌کاری و بازی با کلمات و با اهداف انتخاباتی، بحث مذاکره را مطرح کنند، ظلم به مردم است و ما چنین ظلمی را قبول نداریم».

«هبوط ایران» مبهوت اطلاعات سپاه شد!/ سازمان اطلاعات سپاه عاشورای آذربایجان شرقی از متلاشی شدن گروه معاند هبوط ایران توسط پاسداران گمنام در آذربایجان شرقی خبر داد. هبوط ایران گروهی است که از دی‌ماه ۹۶ اعلام موجودیت کرد تا بتواند با استفاده از ظرفیت گروه‌های مختلف برانداز و موج‌سواری بر روی مشکلات صنفی و معیشتی مردم، به زعم خود، براندازی در ایران را محقق کند. سلطنت‌طلبان، اصلی‌ترین حامی این گروه بودند که با تکیه بر دولت‌های غربی و عربستان برنامه‌های خود را در ایران اجرایی می‌کردند.

«ارج» دوباره جان می‌گیرد/ معاون قضایی دادستان کل کشور خبر داد: «کارخانه ارج با ۴ محصول خوب با آخرین تکنولوژی روز شروع به کار خواهد کرد. مقدمات راه‌اندازی کارخانه رشت الکتریک و صنایع پوشش ایران نیز در حال فراهم شدن است».

آمریکا: فعلا عراق را ترک نمیکنیم!/ فرمانده تروریست‌های سنتکام گفت:‌« آینده حضور نیروهای ما در عراق از راه مذاکرات با دولت این کشور مشخص می‌‎شود اما فکر می‌کنم که ما به زودی عراق را ترک نخواهیم کرد».

دستگیری ۵۵۵ ارزخوار/ «نجفی»، سرپرست دادسرای مبارزه با جرائم اقتصادی گزارش داد: «تاکنون بیش از ۱۲۴۸ پرونده در مورد سوء‎استفاده از ارز ۴۲۰۰ تومانی تشکیل و ۵۵۵ نفر دستگیر شده‎اند که ارزش مالی پرونده‎ها ۱۰ میلیارد دلار بوده است. فقط ارزش پرونده مالک هفت‎تپه ۱.۵ میلیارد دلار است».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات