صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۷  ، 
کد خبر : ۳۳۰۳۱۸

روز جهانی قدس ، تلنگری بر مقابله با نفوذ صهیونیسم در منطقه و جهان

روز قدس یا روز جهانی قدس آخرین جمعه ماه رمضان است که امام خمینی(ره) در سال ۱۳۵۸ش (رمضان ۱۳۹۹ق) آن را روزی رسمی برای حمایت از مردم فلسطین دانست و از مسلمانان جهان خواست که برای کوتاه کردن دست دولت اسرائیل و پشتیبانان آن به هم بپیوندند.
« محمد مرندی» کارشناس مسائل بین الملل در یادداشت شفاهی ضمن بیان فلسفه اصلی روز جهانی قدس  به پتانسیل این مراسم و بازتاب گسترده و نتایج مثبت آن در نظام بین الملل پرداخت.
روز قدس یا روز جهانی قدس آخرین جمعه ماه رمضان است که امام خمینی(ره) در سال ۱۳۵۸ش (رمضان ۱۳۹۹ق) آن را روزی رسمی برای حمایت از مردم فلسطین دانست و از مسلمانان جهان خواست که برای کوتاه کردن دست دولت اسرائیل و پشتیبانان آن به هم بپیوندند.
امروزه علاوه بر ایران، مردم کشور‌های مختلف جهان  اعم از اسلامی و غیر اسلامی مراسم روز قدس  را  با راهپیمایی برگزار می‌ کنند و  طبق اخرین اطلاعات بدست آمده این مراسم در 80 کشور در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان برگزار می شود.
اما فلسفه اصلی روز جهانی قدس مبتنی بر یک پیام بیداری و هوشیار کننده افکار عمومی مسلمانان و دیگر مردم جهان است تا کمی نسبت به مسئله فلسطین تامل داشته باشند چرا که با فراموشی مسئله فلسطین قدرت و نفوذ صهیونیسم  افزایش خواهد یافت.
 هدف غایی روز جهانی قدس تنها برای اعتراض  به سرکوب و پاک سازی قومی فلسطینیان توسط رژیم صهیونیستی نیست بلکه تلنگری است که هر ساله مسلمانان و عدالت خواهان  جهان را وا می دارد که به جایگاه  رژیم صهیونیستی در منطقه توجه بیشتری داشته باشند.
حقیقت این است که رژیم صهیونیستی ، پایگاه استعماری دولت های غربی در منطقه غرب آسیا است و قدرت های غربی با استفاده از رژیم صهیونیستی در میان مسلمانان  سیاست های خود را اعمال می کنند.
اکنون رژیم صهیونیستی به دنبال افزایش قدرت و نفوذ خود در منطقه و پس از آن در نظام بین الملل است و روز جهانی قدس عاملی هوشیار کننده ای است که هر سال این خطر را به مسلمانان و دیگر مردم جهان گوشزد کند.
اکنون پس از تغییر و تحولاتی که درساختار و ماهیت روابط میان دولت ها  و حتی مردم به وقوع پیوسته شرایط کمی متفاوت تر شده و اکنون به تناسب ویژگی  جهانی شدن نظام بین الملل  می توان اقدامی بس کوچک اما اثر گذار انجام داد.
مراسم روز قدس  در حد خود می تواند آثار مثبتی داشته باشد چرا که همانگونه که مطرح شد ما شاهد آن هستیم که این مراسم به شکل تظاهرات و راهپیمایی هایی  در دیگر نقاط و کشور های اسلامی و غیر اسلامی در حال اجرا است.
این اقدام در طراحی  و چارچوب بزرگتر و وسیع تری می تواند از اهمیت  بالا و ویژه ای در نظام بین الملل برخوردار و بازخورد بیشتری را منعکس کند چرا که « مسئله  قدس»، « اشغالگری » از مهمترین مولف های مسئله فلسطین هستند که پتانسیل بالایی برای برای مانور دادن و اقدام متقابل در مقابل رژیم صهیونیستی را دارد.
به تناسب قدرت استعماری غرب و رژیم صهیونیستی ، با توجه به ویژگی جهانی شدن نظام بین الملل با استفاده از مولفه های مسئله فلسطین، مراسم روز قدس این توانایی را در فلسفه وجودی خود دارد  که بتواند نمایش قدرتی در مقابل قدرت های غربی باشد.
پس از جهار دهه ، گفتمان انقلاب اسلامی نقش آفرینی موثری در نظام بین الملل داشته  و میتوان گفت که روز قدس در کنار دیگر موارد، از مهمی مولفه های ارزشی است در این گفتمان محسوب می شود.
 
 
 
 
 
 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات