صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۲  ، 
کد خبر : ۳۲۹۰۶۳

توان بازدارندگی مقاومت چه نقشی در مذاکرات مرزی لبنان و فلسطین اشغالی ایفاء کرد؟

قدرت مقاومت و اراده مردمی، آمریکا و اسرائیل را بر آن داشت تا مذاکرات غیرمستقیم با لبنان را درحالی آغاز کنند که لبنان عادی سازی روابط با اسرائیل را به شکلی قاطع رد می‌کند.
پایگاه بصیرت / گروه بین المللی
 «علی خریس»، عضو فراکسیون پارلمانی توسعه و آزادی لبنان گفت: «لبنان باید حق کامل خود را در موضوع نفت و گاز بگیرد، بعد از 10 سال مذاکرات سخت که نبیه بری انجام آن را برعهده داشت، موفقیت بزرگی را محقق کردیم که مسئله بسیار مهم و اساسی محسوب می‌شود، این روند توسط یک کمیته سه جانبه متشکل میان ارتش لبنان و سازمان ملل متحد و رژیم اسرائیل به صورت غیرمستقیم و با حضور آمریکا ادامه یافت و بالطبع، این موضوع هیچ ارتباطی با قضیه عادی سازی روابط بین اعراب و اسرائیل ندارد، چون ما بر این باوریم، هیچ گونه عادی سازی روابط با رژیم غاصب و اشغالگر اسرائیلی که از ده ها سال قبل در حق مردم و اهالی و خانواده هایمان مرتکب قتل و کشتارها شده وجود ندارد».

قدرت مقاومت و اراده مردمی، آمریکا و اسرائیل را بر آن داشت تا مذاکرات غیرمستقیم با لبنان را درحالی آغاز کنند که لبنان عادی سازی روابط با اسرائیل را به شکلی قاطع رد می‌کند.

«فیصل عبد الساتر»، تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: «شتاب دشمن صهیونیستی و آمریکا در این موضوع، تلاش برای بهره برداری از میدان‌های نفتی و گازی، پیش از شکل گیری موضعی واحد و منسجم از سوی لبنان در این پرونده است، اما این موضوع بعد از توافق بر سر انجام مذاکرات جامه عمل نپوشید، این بدین معناست که نشست‌های متعددی برگزار شد، اما به دلیل موضع شفاف لبنان در این زمینه این نشست‌ها تعلیق شدند، در حالی که دشمن اسرائیلی تلاش می‌کرد، به بهانه‌های مختلف بخشی از حق و حقوق لبنانی‌ها را سلب کند.

مردم لبنان امید دارند، قضیه تعیین مرزها به سود منافع و مصالح کشور باشد.
یکی از شهروندان لبنانی گفته: بالطبع مقاومت رژیم غاصب را وادار به شروع مذاکرات درباره تعیین مرزها کرد،  شرکت‌های بین المللی بیمه از بیمه کردن یک پالایشگاه نفت یهودی در آب‌های منطقه ای فلسطین لبنان خودداری می‌کنند. آنها از ترس اینکه مبادا در معرض حمله یا هر چیز دیگری از جانب مقاومت لبنان قرار گیرند از این کار امتناع کردند. طرف اسرائیلی قصد داشت تا بدون مشورت و اطلاع اقدام به استخراج گاز از این میدان ها کند.

یکی دیگر از شهروندان لبنانی نیز گفت: همه دنیا از این موضوع مطلع است و می‌داند، هیچ چیز از دست اسرائیل در امان نیست و اولین آن، گاز و ثروت نفتی ماست که می خواهد، دست روی آنها بگذارد که گذاشته است، به همین ترتیب، منابع و ثروت‌های آبی آن نیز از دست اسرائیل در امان نیست، به همین دلیل ما به این رژیم اعتماد نداریم.

شهروند دیگری گفت: آنچه حزب‌الله و مقاومت لبنان انجام داده‌اند، تعیین مرزها و ممانعت از ورود اسرائیل به داخل و اشغال اراضی ماست، به این جهت تعیین مرزها برای ما مهم است، کشورهایی که به ما کمک کنند، در آینده از ما نفت خواهند گرفت.
از زمان آغاز پیاده سازی طرح صهیونیسم در منطقه، اولین دغدغه دشمن اسرائیلی، سرقت ثروت‌های لبنان بود، چون اراده و خواست مردم و قدرت بازدارندگی مقاومت، این رژیم را به تعیین مرزها به گونه‌ای واداشته بود که منافع اقتصادی و بین‌المللی لبنان را تأمین کند.
 
 
تسنیم
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات