صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۱:۵۲  ، 
کد خبر : ۳۳۰۷۴۴

تعطیلی ۷۰ درصد از مدارس و دانشگاه‌ها/ ارزش پول اسرائیل ۱۴ درصد سقوط کرد /توقف فعالیت ۳۰ درصد از کارخانه‌های اسرائیلی

با ادامه جنگ، معاملات تجاری و اقتصادی در بازار سرمایه و بورس و بانک‌های اسرائیلی به شکل بی سابقه‌ای کاهش یافت، در حالی که ارز اسرائیل هم سقوط ۱۴ درصدی را به نسبت دلار ثبت کرد.
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی

الخلیج آنلاین در مطلبی به قلم محمد أبو رزق نوشت: خسارت‌های انسانی، تنها زیانی نیست که رژیم اشغالگر اسرائیل به دلیل پاسخ مقاومت فلسطین متحمل شده است، اقتصاد این رژیم روزانه زیان‌هایی تا ده‌ها میلیون دلار را در نتیجه ادامه بسته بودن فرودگاهها، سقوط بورس و توقف نقل و انتقال‌ها در برخی بنادر، به خود می‌بیند.

 در ادامه این مطلب آمده است: آمار منتشر شده از سوی سران اسرائیل حاکی از آن است که اقتصادشان ضرر‌های مالی بزرگی را دریافت کرده که از مرز ۱۵۰ میلیون دلار نیز فراتر می‌رود. میانگین روزانه ضرر‌های اقتصادی در سه روز اول جنگ غزه، حدود ۵۴۰ میلیون شکِل اسرائیل، یعنی حدود ۱۶۵ میلیون دلار آمریکا نیز بالاتر است.

با ادامه جنگ، معاملات تجاری و اقتصادی در بازار سرمایه و بورس و بانک‌های اسرائیلی به شکل بی سابقه‌ای کاهش یافت، در حالی که ارز اسرائیل هم سقوط ۱۴ درصدی را به نسبت دلار ثبت کرد.

احمد مصبح، کارشناس اقتصادی، تاکید می‌کند زیان اقتصادی برای رژیم اشغالگر قدس در نتیجه جنگ علیه غزه و ناامنی ها، بسیار زیاد است، این در حالی است که اسرائیل هزینه‌های نظامی گزافی را صرف ساخت موشک‌ها و گنبد آهنین کرده بود تا از چنین ضرر‌هایی جلوگیری کند.

مصبح در گفتگو با الخلیج تصریح کرد طی ۲۴ ساعت اول شروع عملیات و رسیدن موشک‌های مقاومت فلسطین به سطوح جدید، خسارت‌های هنگفتی متوجه بخش‌های مختلف شد و نزدیک به سه میلیارد دلار از ارزش بورس اسرائیل کاسته شد.

به عقیده مصبح، تنش‌های امنیتی از خطرناکترین تهدیداتی است که اقتصاد اسرائیل را تهدید می‌کند، همچنانکه با شروع انتفاضه الاقصی، میانگین رشد اقتصادی به شکلی دراماتیک از ۸.۳ درصد در سال ۲۰۰۰ به ۰.۰۱ درصد در سال ۲۰۰۱ رسید. علاوه بر اینکه سرمایه گذاری‌های خارجی در اسرائیل نیز طی نیمه اول سال ۲۰۰۱ به میزان ۶۰ درصد کاهش داشت و از ۶.۵ میلیارد دلار آمریکایی در سال ۲۰۰۰ به کمتر از دو میلیارد دلار در سال ۲۰۰۱ رسید.

این کارشناس اقتصادی، موفقیت اقتصاد اسرائیل را به شرایط امنیتی سیاسی در این رژیم ارتباط می‌دهد، که در نتیجه بر هم خوردن استقرار، سرمایه گذاران خارجی سرمایه‌های خود را از بازار اسرائیل خارج کردند، بویژه آنکه دولت اسرائیل قدرت کنترل و سیطره بر ضربات مقاومت فلسطین را ندارد.

جنگ مستمر اسرائیل، ضربه بزرگی به بازار سرمایه و بورس در تل آویو وارد کرده به نحوی که می‌توان ضرر‌های آن را تا ۲۸ درصد تخمین زد، علاوه بر اینکه حدود ۳۰ درصد از کارخانه‌ها در شهرک‌های اسرائیل به کلی فعالیت خود را متوقف کرده اند.

طبق گزارش روزنامه اقتصادی مارکر، ۱۷ درصد از کارخانه‌ها در باقی مناطق جنوبی اسرائیل و منطقه تل آویو تعطیل شده و ۷۰ درصد از مدارس و دانشگاه‌ها هم فعالیت خود را متوقف کرده اند.

این روزنامه تاکید می‌کند زیان‌های دیگری هم هستند که تنها پس از پایان جنگ و روشن شدن پیامد‌های اقتصادی آن برای اسرائیل، قابل شمارش و بررسی اند، مانند تعلیق پرواز‌ها در فرودگاه‌های بن گوریون و رامون و در نتیجه لغو سفر‌های گردشگری به این مناطق.

خسارت‌های جنگ غزه به بخش انرژی هم رسیده و مقاومت فلسطین تاسیسات انرژی در جنوب اسرائیل را هدف گرفته و میدان گازی «تمار» فعالیت خود را به حالت تعلیق درآورده است، میدانی که حدود ۳۰۰ میلیارد متر مکعب از ذخایر گازی را در خود جای داده است.

این در حالی است که عامر الشوبکی، تحلیلگر اقتصادی متخصص در حوزه نفت و انرژی تاکید می‌کند که اقتصاد رژیم اشغالگر پس از تعطیلی میدان گازی تمار، در تمام بخش‌ها بویژه انرژی زیان‌های سنگینی را متحمل شده است. الشوبکی در گفتگو با الخلیج انلاین تصریح کرد به دنبال حمله موشکی مقاومت فلسطین به خطوط لوله نفت در منطقه ایلات عسقلان، خسارت‌هایی در بخش انرژی متوجه اسرائیل شده است.

وی افزود: زیان‌ها در بخش‌های خدمات، صنعت، کشاورزی، گردشگری، حمل و نقل دریایی و زمینی و هوایی، اقتصاد اسرائیل را فلج می‌کند.

به گفته الشوبکی، مجموع ضرر‌های اقصادی اسرائیل در جریان جنگ غزه، نزدیک به ۱.۸ میلیارد دلار تنها طی یک هفته از آغاز عملیات نظامی است.

جنگ حاضر، باعث رکود اقتصاد اسرائیل شده که در سال گذشته به دلیل کرونا، به نسبت ۵.۵ درصد رسیده بود و بیشترین میزان رکود را در تاریخ این رژیم به ثبت رساند.

رژیم اشغالگر اسرائیل پیش بینی می‌کرد که در سال ۲۰۲۱ رشد اقتصادی خود را به ۶.۳ درصد برساند، اما این امر در سایه معیار‌های جدید، محال شده، از این رو پیش بینی می‌شود که حمله نظامی به غزه ادامه پیدا نکند و صهیونیست‌ها طی روز‌های آینده به حملات خود پایان دهند، چرا که توان تحمل زیان‌های اقتصادی بیشتر را ندارند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات