صفحه نخست >>  عمومی >> تیتر اول
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۱:۳۹  ، 
کد خبر : ۳۳۰۶۸۱
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی:

شکسته شدن رکورد تورم ناشی از سیاست های غلط اقتصادی است

یوسفی با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور و شکسته شدن رکورد 75 ساله تورم در ایران، گفت: سیاست های غلط اقتصادی دولت که در واقع اصلا بسته ای برای اقتصاد نداشت، باعث همچین اتفاقی شده است؛

زهرا ظهروند-خبرنگار/مجتبی یوسفی عضو کمیسیون عمران مجلس شواری اسلامی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی پایگاه خبری تحلیلی بصیرت در خصوص افزایش راه های تولید و خروج از شرطی شدن اقتصاد، گفت: ما باید با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری و اندیشمندان واقعی و نه کسانی که منافع ملی را فدای منافع سیاسی حزبی و سیاسی می کنند یا نگاه به غرب دارند، تحریم ها را بی اثر کنیم.

یوسفی افزود: تحریم ها برای کشور ایران که دارای ایدئولوژی و عزت ایرانی اسلامی است و به اندازه تاریخ ،همیشه عزت مدار بوده و هیچ گاه زیر بار ذلت نرفته است، ربطی به انقلاب اسلامی ندارد؛ این کشورها خوی استکباری دارند، چنانچه اگر به جنگ های جهانی و حتی قبل از آن جنگ های صلیبی دقت کنید، متوجه می شوید کار این کشورهای استعمارگر خون آشامی و استثمار سایر کشورها است.

وی با بیان اینکه باید تحریم ها بی اثر شود، تصریح کرد: برای این کار باید نگاه به درون و برداشتن موانع تولید باشد؛ در سال 1398 فقط حدود 225 قانون و بخشنامه توسط بانک مرکزی صادر شد، یعنی هیچ حمایتی از تولیدکننده انجام نشد. به  عنوان نمونه یک روز واردات مواد اولیه آزاد می شود و تولیدکننده سرمایه گذاری می کند اما ماه بعدی لغو می شود یا مشکلاتی در ارز و قوانین گمرکی به وجود می آید که همه این ها نشان می دهد برنامه ای برای تولید نداشته ایم.

یوسفی در ادامه گفت: تلاش مجلس شورای اسلامی این بوده که برای بخش تولید برنامه داشته باشد، اما باید بیشتر تلاش کنیم تا در این خصوص مانع زدایی بیشتر انجام شود؛ بسیاری از قوانین زائد و دست و پا گیر هستند و مجوزهای بروکراتیکی که امضاء طلایی را به وجود آورده اند، موانع تولید هستند. به فرمایش حضرت آقا اگر نگاه به درون و ظرفیت های داخلی چه انسانی،تخصص و تجربه و چه منابع داشته باشیم، همچنین از خام فروشی عبور کنیم، می توان موانع را برطرف کرد. البته عبور از خام فروشی سخت است چون منافع برخی ها در این مورد به خطر می افتد.

عضو کمیسیون عمران مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته می شود به تازگی رکورد 75 ساله تورم در ایران شکسته شد، اظهار کرد: سیاست های غلط اقتصادی دولت که در واقع اصلا بسته ای برای اقتصاد نداشت، باعث همچین اتفاقی شده است؛ اقتصاد مجموعه علوم و تصمیم گیری ها است که در کنار همدیگر قرار می گیرد، البته اقتصاد یک معادله ریاضی هم است.

وی با اشاره به خیانتی که در بحث ارز در این ایجاد شد، گفت: دو خیانت در ارز اتفاق افتاد؛ یکی اینکه دولت چون هیچ برنامه اقتصادی نداشت و فقط سیاسی کاری می کرد و جز سیاست خارجه و برجام برنامه دیگری نداشت، از سال 1392 الی 1396 نرخ ارز را ثابت نگه داشت؛ تورم ما بر اساس تورم رسمی در آن سال ها حدود 19 درصد بود و تورم آمریکا بین یک و نیم تا دو درصد بود که با  همدیگر حدود 20 درصد می شد.

یوسفی افزود: متاسفانه چون مبنای محاسبات ما در بازار بین المللی دلار است، یعنی هر سال 20 درصد ارزش دلار افزایش  و 20 درصد ارزش پول ما کاهش پیدا می کند؛ اگر اجازه می دادند که این افزایش نرخ ارز با یک شیب ملایم بالا می رفت،هم تولید کننده ما خود را آماده می کرد و هم حمایت از تولید به وجود می آمد و کم کم نرخ ارز به 6 هزار تومان می رسید؛ البته که اگر اقتصاد درست بود نباید حتی تا این عدد هم افزایش پیدا می کرد، اما این افزایش را نگه داشتند و همانند یک فنر جمع شده بعد از  انتخابات سال 1396 تا مرز 30 هزار تومان هم رفت.

وی در پایان تصریح کرد: در طول سال های بعد از انقلاب اسلامی، اکنون در بدترین شرایط اقتصادی از نظر کاهش ارزش پول ملی هستیم و دارایی ها و سرمایه ملی در بورس و موضوعات دیگر، به یک پنجم کاهش پیدا کرده است؛ یکی از کارهای ناپسند دیگری که دولت انجام داد این بود که کسری بودجه را به دلیل سوء مدیریت و بوروکراسی  اداری، از جیب مردم و با خلق و چاپ پول بدون پشتوانه و بازار سرمایه برطرف کرد. اگر واقعا یک برنامه ریزی صحیح انجام شود که فشار به  تولید کننده و مردم وارد نشود می توان این اوضاع را جبران کرد، البته طوری نباشد که بخواهند با پول باشی شب انتخاباتی جبران کنند و باید با برنامه و حمایت از تولید کننده باشد.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات