صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۶:۲۹  ، 
کد خبر : ۳۳۰۷۰۸

اخبار ویژه پنجشنبه 30 اردیبهشت ماه

روزنامه کیهان **

بالاخره نفهمیدیم کارنامه دولت خنده‌آور است یا گریه‌آور؟!

مرور اظهارات برخی دولتمردان در کنار هم، تصویری عجیب و متناقض را به دست می‌دهد.
اسحاق جهانگیری چهار سال قبل در جریان تبلیغات انتخاباتی گفته بود: «مردم عزیز! یادتان می‌آید مردم شب‌ها در صف بانک‌ها می‌خوابیدند که صبح بتوانند چند سکه خرید کنند؟ مردم عزیز، یادتان می‌آید وضع اقتصادی ما چه بود؟ کره، شیر و شیرخشک پیدا نمی‌شد؟ امروز دیگر کسی از گرانی و تورم حرفی نمی‌زند؛ چون کاری شد کارستان».
او که چهار سال قبل هم با تاسی از بغض خاتمی، سعی کرده بود از مردم اشک و رای بگیرد، چند روز قبل هم مجددا بغض کرد، اما این بار گفت:ایران ما در سال‌های اخیر با مسائل و تنگنا‌های گوناگون روبرو بوده و اکنون به شدت نیازمند افق‌گشایی‌های واقعی در زندگی، بهبود معیشت مردم، حمایت از تولید و بازتوزیع عادلانه‌تر ثروت است. بیکاری، فقر و نابرابری فزاینده، توقف بسیاری از کسب و کارها، کاهش امید به اثربخشیِ رای، مشکلات ناشی از ساختار بودجه و نظام بانکی و مالیاتی و مشکلات در تولید از جمله مسائل مزمن کشورند.
چند روز بعد از علی ربیعی سخنگوی دولت درباره علت بُغض جهانگیری در روز ثبت‌نام انتخابات پرسیدند و او پاسخ داد: وقتی شاهد تحمیل این همه فشار بر جامعه بودم و در عین حال ضمن آنکه نمی‌شد علت‌ها را بیان کرد، ناخودآگاه بغض سراغ هر کسی می‌آید.
با وجود اینها، آقای روحانی دیروز ضمن تصویرسازی مجدد گل و بلبلی از عملکرد دولت گفت: بازار سرمایه را ما به اوج رسانده‌ایم، چنین بازار سرمایه‌ای نداشتیم! (یک ساعت پس از این سخنان، شاخص بورس ۱۹ هزار واحد سقوط کرد!) ما در برجام موفق شدیم. در این هشت سال هیچ مذاکره‌ای نبود که ما موفق نباشیم. اینکه دولتی در شرایط سخت، اقتصاد را سالم و بدون حاشیه‌های سال‌های قبل پیش می‌برد، باعث افتخار است. همین امروز آماری به دست من رسید، پیش‌بینی اولیه رشد اقتصادی زمستان سال گذشته بود. براساس این گزارش در سه ماهه آخر سال گذشته، رشد گروه کشاورزی ۶.۵، گروه صنایع و معادن هفت و نیم، و گروه خدمات هم در کمال ناباوری، مثبت شده و یک است. رشد محصول ناخالص ما در فصل آخر سال گذشته، ۴ درصد است، آیا این افتخار ندارد؟

روحانی چه بلایی سر اقتصاد آورد که وزیر بازنشسته باید ۱۲ ساعت کار بکند؟

اظهارات عجیب وزیر نفت با واکنش‌های متفاوت مردم مواجه شده است.
بیژن زنگنه که بیش از ۳۰ سال سابقه وزارت دارد، اخیرا گفته بود: در دولت بعدی اگر پیشنهاد ریاست‌جمهوری هم به بنده داده شود، قبول نمی‌کنم، چه برسد به وزارت نفت. بعد از بازنشستگی باید روزی ۱۲ ساعت کار کنم تا زندگی زن و بچه‌ام بچرخد.
این سخنان با تعجب مردم روبه‌رو شده است.
جهان‌نیوز هم سخنان زنگنه را میان مخاطبان به اقتراح گذاشت. بخشی از این واکنش‌ها را می‌خوانید:
* یعنی با روزی دوازده ساعت کار آقای زنگنه، خسارت نوزده میلیارد دلاری ایشان در موضوع کرسنت به خزانه برمی‌گرده؟
* زنگنه در طول سال‌ها تصدی وزارت نفت حتی یک پالایشگاه هم نساخت.
* بی زحمت شماره حساب بدید!
* پس می‌شه گفت دوران بازنشستگی ایشان پایان می‌یابد و ان‌شاءا... شروع به کار می‌نمایند (!)
* شما با حقوق بازنشستگی چند ده میلیونی و همچنین اندوخته‌های در این سال‌های وزارت بر وزارتخانه پر پول نفت مجبور به ۱۲ ساعت کار بعد از بازنشستگی باشی مردم عادی در ۲۴ ساعت باید اندازه ۴۸ ساعت کار کنند تا بتونن خرج زن و زندگی خودشون رو در بیارن.
* این نوع حرف زدن توهین به شعور مردمه، خدا ازشون نگذره با این مملکت‌داری‌شون، ۸ سال بیچاره کردن ملتو حالا هم [..]تحویل میدن.
* برو اسنپ یه کلاه بذار و یه ماسکم بزن هیچکس نمی‌شناسه فقط بالا شهر بچرخ و مسافر بزن نه که مسیر‌ها رو خوب بلدی دیگه به نقشه احتیاج نداری.
* آخی دلم سوخت حتما روحانی هم باید بره اسنپ کار کنه.
* فهمیدم بغض جهانگیری برای زندگی پرمشقت زنگنه در دوران بازنشستگی بود.
* فقط حقوق بازنشستگی زنگنه میتونه چندین خانواده کارگری رو رفاه زده کنه!
* لطف کنند یه شماره کارت بدن براشون پول واریز شه تا با تنی خسته مجبور نشن روزی ۱۲ ساعت کار بکنند. شرکت‌های اقماری خود و بستگان رسیدگی کنن...
* جناب زنگنه. هیچ غمی به خود راه نده، برای هفت نسل آینده هم ذخیره داری.
* بابا زندگی این‌ها با چی می‌چرخه؟ با دلار جهانگیری؟
* آقای روحانی لطفا هرچه سریعتر یارانه بنزینی و معیشتی ایشون رو به ایشون پرداخت کنید والا ایشون همراه با زن بچه‌شون تلف میشن.
* تو رو خدا شماره حساب این بنده خدا رو بگیرید تا کمکهامون رو به حسابش واریز کنیم و جبران این همه زحماتش رو بکنیم.
* فقط یک فقره پید اشدن دستگاه کارت‌خوان در دفتر وزیر نفت؟! قرارداد کرسنت و استات اویل و توتال و...
* «در دولت بعدی اگر پیشنهاد ریاست جمهوری هم به بنده داده شود، قبول نمی‌کنم چه برسد به وزارت نفت. تو را خدا بیا و قبول کن ملت ناراحت میشن والله!.»
* ببینید دولت روحانی چه بلایی سر اقتصاد کشور آورده که وزیرش هم میگه باید روزی ۱۲ ساعت کار کنم!

آفتاب یزد: دولت روحانی خاطره تلخ مدیریت است

به گواه باور مردم، «دولت تدبیر و امید» حسن روحانی آنچه در واپسین ماه‌های صدارتش بر قوه مجریه برجای نگذاشته، «امید است و تدبیر...!» روزنامه آفتاب یزد مطلب فوق را در گزارشی تحت عنوان «موج تازه گرانی» منتشر کرد و افزود: کارشناسان حوزه اقتصادی و اجتماعی مستقل «متفق‌القول» بر این باور هستند که نه تنها تورم، بلکه «مواضع لجوجانه» و نپذیرفتن صادقانه آنچه بر مردم می‌گذرد، خاطراتی تلخ از مدیریت اقتصادی «دولت کلید به دست روحانی» به یادگار گذاشته است! اقتصادی که عاقبتش، اخبار روزانه افزایش قیمت‌ها در کنار افزایش فاصله قدرت خرید مردم طبقات متوسط رو به پایین است.
پس از افزایش قیمت انواع کالا‌ها در فروردین ۱۴۰۰ در همین اردیبهشت ماه هنوز چند روز از زمزمه افزایش قیمت خودرو به رای شورای رقابت بدون توضیح جزئیات آنالیز قیمتی آن نگذشته بود که ندای افزایش قیمت چند کالای اساسی دیگر در سبد سرانه مردم علنی شده است. روغن خوراکی به عنوان یکی از منابع تامین انرژی مردمی که از قدرت خرید سایر منابع انرژی مانند روغن زیتون، میوه‌های مغذی مانند خرما و مغز‌های ارزشمندی مانند آجیل و خشکبار عاجز بودند و هستند؛ چند روز پیش با مجوز و حمایتِ «سازمان حمایت»، ۳۵ درصد افزایش یافت؛ زمزمه افزایش قیمت نان هم که جدی شده و حتی با توجه به‌عدم جبران هزینه‌های تولید اجتناب ناپذیر! افزایش نرخ کرایه‌های بین‌شهری و حمل‌ونقل عمومی مسافر جاده‌ای نیز مصوبه‌ای است که روز گذشته شورای عالی هماهنگی ترابری کشور با آن موافقت کرد تا به فهرست هزینه خدمات افزوده باشد. ساعاتی پس از آن هم اعلام شد که «دامداران» به دلیل افزایش نرخ تمام شده تولید که متأثر از رشد نرخ نهاده‌هاست، درخواست افزایش قیمت شیرخام از ۴۵۰۰تومان به ۶۵۰۰تومان را به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ارائه کرده‌اند.
پس از گرانی خودرو، روغن خوراکی، در عرض یک روز افزایش قیمت ۸۰ درصدی حمل‌ونقل مسافری بین‌شهری، افزایش ۵۰ درصدی شیر خام و خبر کمبود شدید جوجه یکروزه نیز به اخبار ناامیدکننده مدیریت بدون تدبیر افزوده شد!
افزایش درخواست قیمت شیر خام و به تبع آن قیمت محصولات لبنی، در حالی ارائه شده است که رئیس‌جمهوری چندی پیش عنوان کرده بود که تا قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ نباید قیمت کالا‌های اساسی و مصرفی مردم افزایش یابد!

عارف نامزد نشد، چون نمی‌خواست دوباره فدا شود

یک عضو حزب اتحاد ملت درباره انصراف محمدرضا عارف از نامزدی انتخابات گفت: عارف از همان انتخابات دور اول، روحانی دل‌آزردگی داشت و تصمیم گرفت این‌بار خودش را فدا نکند.
به گزارش نامه‌نیوز، از مدت‌ها قبل تصور می‌شد محمدرضا عارف یکی از گزینه‌های قطعی و جدی در انتخابات ریاست جمهوری است. او با اظهارنظر‌ها و مواضع خود تحلیل‌گران را به این باور رسانده بود که به هیچ روی قصد کناره‌گیری ندارد. حتی در هفته‌های منتهی به انتخابات و با توجه به رویکرد اصلاح‌طلبان نسبت به او، این گمانه ایجاد شد که عارف به صورت مستقل وارد میان خواهد شد.
بعدتر، اما نشانه‌هایی از تمایل اصلاح‌طلبان به دلجویی از عارف مشاهده و گمان رفت که او یکی از نامزد‌های این جریان است و جزو فهرست چهارده نفره اصلاح‌طلبان قرار می‌گرفت.
جلال جلالی‌زاده عضو حزب «اتحاد ملت» درباره کناره‌گیری عارف گفت: «قاعدتا کاندیدایی که قصد حضور در صحنه رقابت‌های ریاست جمهوری را دارد، روی رفتار‌ها، اقدامات و همراهی همفکران و هم‌جناحی‌ها و هم‌حزبی‌های خودش حساب می‌کند. آقای دکتر عارف هم با توجه به اینکه سال‌ها در میان اصلاح‌طلبان بوده، معاون اول دولت اصلاحات و رئیس فراکسیون امید بوده و ... انتظار داشت که نهاد اصلاح‌طلبان روی او اجماع کنند. احتمالا انتظار داشت که نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان از او دعوت و حمایت کند. به نظر من عدم استقبال نهاد اجماع‌ساز موجب شد که او زمینه را برای ورود خود فراهم نبیند و دلسرد شود».
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: «ضمن اینکه تبلیغات منفی بر علیه آقای عارف زیاد بوده و مدام می‌گفتند که او در مجلس موضع‌گیری‌های قوی نداشته یا عملکرد ضعیفی داشته است. همه این‌ها قطعا در تصمیم‌گیری عارف نقش داشته است».
این نماینده پیشین مجلس افزود: «این را نیز در نظر داشته باشید که عارف در انتخابات دور اول آقای روحانی آمد و متاسفانه اصلاح‌طلبان با حمایت از روحانی و کنار گذاشتن او، هم به عارف ضربه زدند و هم به خودشان.‌ای کاش که همان موقع از عارف حمایت کرده‌بودند و این هزینه‌های سنگین به آنان تحمیل نمی‌شد. به نظر من آقای عارف از همان زمان دل‌آزردگی داشت و باتوجه به همان، تصمیم گرفت که این بار خودش را فدا نکند».
یادآور می‌شود عارف زمستان سال ۹۸ مقارن با ناکامی اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس یازدهم، از ریاست شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان استعفا داد و این شورا بدون توضیح روشن، منحل شد. اکنون گروه موسوم به نهاد اجماع‌ساز جای آن شورا فعالیت می‌کند.

تعادل: دولت از بورس ۲۳۰ هزار میلیارد تومان درآمد کسب کرد

«دولت منابع مالی مورد نیاز خود را از طریق بورس تأمین کرد، اما ضمناً تیر خلاص را هم به سرمایه‌های مردم در بورس زد».
این ارزیابی را روزنامه اقتصادی تعادل (دو قلوی روزنامه اعتماد) منتشر کرده و می‌نویسد: بعد از تصمیم آزادسازی سهام عدالت و همچنین رشد بی‌رویه نرخ ارز، شاخص بورس رو به افزایش گذاشت به گونه‌ای که شاخص کل به عنوان میانگین بازار از ۵۰۸ هزار واحد در ابتدای سال ۹۹ به ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد در نیمه مرداد همان سال افزایش یافت و این باعث روی‌آوری عده زیادی از مردم به حضور در بورس شد.
براساس این آمار، ارزش تجهیز و جذب منابع مالی از طریق بازار سرمانه برای اقتصاد کشور که در سال ۹۸ تنها معادل ۲۱۶ هزار میلیارد تومان بوده، در سال ۹۹ از مرز ۵۶۰ هزار میلیارد تومان عبور کرد.
بررسی عوامل رشد بازار نشان می‌دهد رشد درآمد‌های دولتی و افزایش استقبال مردم از بازار سرمایه به توجه بیشتر دولت به بورس و موجب حمایت از این رویکرد اقتصادی جهت تأمین مالی و پوشش کسری بودجه شد.
از یک سو اعلام شد همه افراد تنها با داشتن کد ملی می‌توانند در پذیره‌نویسی صندوق‌ها شرکت کنند از سویی دیگر با کاهش عرضه و اصطلاحاً خرید یا جمع کردن عرضه سهام شرکت‌های داخل سبد (ETF) زمینه‌ساز بالا رفتن قیمت شرکت‌ها شد تا بتواند در ازای واگذاری سهام، نقدینگی بیشتری جذب کند. پس از آن آزادسازی فروش سهام عدالت و همچنین تثبیت نسبی نرخ ارز در بازار و آشنا نبودن سرمایه‌گذاران تازه‌وارد با ساز و کار بازار سهام از دیگر دلایلی بود که موجب ریزش بازار سهام شد. استقبال عموم مردم و ورود حجم عظیمی از نقدینگی به بازار سرمایه در صورت برنامه‌ریزی درست و هدایت این حجم از نقدینگی به سمت عرضه‌های اولیه شرکت‌های جدید می‌توانست موقعیت مناسبی را در جهت تحقق شعار سال یعنی حمایت از تولید را به سرانجام برساند موردی که متأسفانه در دولت به درستی برنامه‌ریزی نشد.
کوتاهی دولت در حفظ ثبات بازار سرمایه سبب ریزش بیشتر بازار سرمایه شد. به نظر می‌رسد کار دولت پس از مرتفع کردن نیاز‌های مالی با بازار سرمایه به اتمام رسیده بود و تیر خلاص خود را به قلب این بازار نشانه رفت به طوری که در مرداد ماه سال ۱۳۹۹ ریزش تاریخی بازار سهام طی ۵۳ سال گذشته رقم خورد و شاخص بورس ۸۹ هزار واحد سقوط را تجربه کرد.
در حالی که بسیاری از سهامداران حقیقی شاهد نابود شدن سرمایه خود در بازار سرمایه بودند، دولت سود بسیار خوبی کسب کرد. صندوق پالایشی یکم که دولت در تابستان به سهامداران فروخت به زیان‌دهی رسید، اما دولت نقدینگی عظیمی نصیب خود کرد. طبق آمار‌های رسمی، درآمد دولت از محل فروش صندوق‌های سرمایه‌گذاری موسوم به ETF حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان و مالیات حاصل از نقل و انتقال سهام حدود ۱۷ هزار میلیارد تومان اعلام شده است.
آمار رسمی حاکی از آن است که مجموع تأمین مالی دولت در سال ۹۹ از بازار سرمایه حدود ۲۳۰ هزار میلیارد تومان بوده که از این مبلغ، ۱۷ هزار میلیارد تومان مربوط به مالیات معاملات است. بازار سرمایه سال گذشته اگرچه پایانی تلخ برای برخی سهامداران داشت، اما توانست کام دولت را شیرین کند؛ چرا که دولت هم توانست بخشی از سهام خود را در شرایط رونق بازار با قیمت‌های خوب به فروش برساند و هم از محل مالیات بر معاملاتی که سایر سهامداران انجام می‌دهند درآمد چند ده هزار میلیارد تومانی کسب کند.

********************

روزنامه وطن امروز **

تحول در سیستم اداری کشور نیازمند بسیج نیرو‌های اجتماعی است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه یکی از اقدامات مهم دولت نهادینه کردن تجربه‌های موفق مردمی است، گفت: برای تحول در سیستم اداری کشور نیازمند بسیج نیرو‌های اجتماعی هستیم. سعید جلیلی در گفت‌وگویی تصویری با موضوع بررسی «ماشین دولت»، اظهار داشت: مهم‌ترین کارویژه رئیس‌جمهور این است که بتواند ماشین بزرگ دولت را که حجم عظیمی از سرمایه‌های انسانی، امکانات و بودجه کشور را در اختیار دارد، کارآمد کند. وی با بیان اینکه معیار کارآمدی ماشین دولت، نتیجه است نه فرآیند، اظهار داشت: کارآمدی باید بر اساس نتایج ساختار اجرایی سنجیده شود. جلیلی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه تغییر سازوکار مهم‌تر از تغییر ساختار است، اظهار داشت: در ۲ دهه اخیر، شاهد تغییراتی در ساختار وزارتخانه‌ها یا سازمان‌های دولتی بودیم. بعضی وزارتخانه‌ها ادغام شدند، اما نتیجه مطلوب حاصل نشد. علت این است که باید تغییر سازوکار‌ها در اولویت قرار گیرد تا بتوانیم تحولات اساسی را شاهد باشیم. نباید سازمان بر آرمان و اهداف غلبه کند. وی در ادامه با بیان اینکه نیروی انسانی برای نیل به موفقیت نیازمند انگیزه است، اظهار داشت: در دوران جنگ وقتی یک فرمانده در قرارگاه می‌نشست و به نیروهایش فرمان می‌داد، کار جلو نمی‌رفت، اما وقتی با حضور جلوتر از نیرو‌ها به جای آنکه به آن‌ها بگوید بروید، می‌گفت بیایید، آن حماسه‌ها ایجاد می‌شد؛ این نتیجه ایجاد تفاوت در سازوکار بود. وی در ادامه گفتمان دولت سایه را یک گفتمان عمومی برای اصلاح سازوکار‌ها دانست و تاکید کرد: رئیس‌جمهور، وزرا و مدیران ارشد نقش بسیار اساسی در شکل‌گیری فرهنگ حاکم بر ساختار اداری - اجرایی دولت دارند. بحث ما در دولت سایه این بود که هر فرد از آحاد جامعه باید روند کشور را در حد وسع خود سایه‌به‌سایه دنبال کند و بر آن تاثیر مثبت بگذارد. اگر این اقدام تبدیل به یک حرکت عمومی شود، فرهنگ سیاسی- اداری کشور رو به بهبود خواهد رفت.

***

برای مبارزه با «مافیا» و «هزار فامیل» آماده‌ام

عزت‌الله ضرغامی گفت: خود را برای برخورد با مافیا و کسانی که منافع‌شان در ادامه یافتن وضع موجود است و باند‌های الیگارشی و هزار فامیل که حتی فساد را نیز بین خود تقسیم کرده‌اند، آماده کرده‌ام. کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری در گفتگو با فارس، اظهار داشت: بنده با احترام به تمام نامزد‌ها و افرادی که در انتخابات ۱۴۰۰ حضور دارند، تأکید می‌کنم هیچ خط قرمزی در انتخابات جز منافع کشور و مردم ندارم. وی در ادامه با بیان اینکه توجه به مساله جوان و دولت جوان انقلابی یک ضرورت برای تداوم انقلاب اسلامی است، گفت: باید تمام نامزد‌های انتخابات موضع خود را به صورت صریح و شفاف در این زمینه اعلام کنند. ضرغامی با تأکید بر اینکه جوانگرایی نباید به صورت شعاری و ایده آرمانی مطرح شود، تصریح کرد: امروز خلاقیت، ابتکار و آشنایی با فناوری‌های روز که بزرگسالان با آن فاصله دارند، تحت سیطره جوانان است، به همین دلیل توجه به جوان و جوانی ضرورت جدی دارد؛ ما باید مناصب اجرایی را به جوانان واگذار کنیم تا خلاقیت و پشتکار و نیروی جوانی به کمک کشور بیاید.

***

شورای امنیت به «قربانگاه حقوق بشر» تبدیل شده است

دبیر ستاد حقوق بشر با تأکید بر هم‌افزایی شیطانی آمریکا و رژیم صهیونیستی در نابودی ملت و محو کشور فلسطین، گفت: اگر «مزدوران صهیونیست» با استمرار جنایت و کشتار، زندان بزرگ غزه را به «قتلگاه وجود بشر» تبدیل کرده‌اند، «اربابان آمریکایی» با تشدید خصومت علیه انسان و انسانیت، شورای امنیت سازمان ملل را به «قربانگاه حقوق بشر» تبدیل کرده‌اند. علی باقری‌کنی در نشست مجازی بین‌المللی «جوانان حامی فلسطین» که با حضور تنی چند از فعالان حقوق بشری کشور‌های ایتالیا، سوریه، پاکستان، بحرین، فلسطین، عراق و یمن برگزار شد، اظهار داشت: رژیم آمریکا با بیش از هفت دهه حمایت از اشغالگری، تجاوزگری و جنایت‌پیشگی رژیم صهیونیستی، اکنون با همه توان از نسل‌کشی جلادان صهیونیست در غزه حمایت و با گستاخی تمام و برای سومین‌بار، حتی از صدور بیانیه شورای امنیت سازمان متحد نیز جلوگیری کرده است. باقری‌کنی با اشاره به رویکرد ضدانسانی رژیم آمریکا در قبال حقوق اساسی ملت فلسطین، تصریح کرد: رویکرد جنایتکارانه رژیم آمریکا در سومین وتوی صدور بیانیه از سوی شورای امنیت سازمان ملل عملا به معنای «وتوی حقوق بشر» و به سخره گرفتن انسان و حقوقش از سوی «گستاخ‌ترین مدعی حقوق بشر در جهان» است. وی با اشاره به تهاجم سنگین نظامی رژیم صهیونیستی به مردم بی‌دفاع فلسطینی و بایکوت گسترده رسانه‌های بین‌المللی تصریح کرد: صهیونیست‌ها و متحدان غربی‌شان تصور دارند می‌توانند صدای مقاومت را خاموش کنند، اما مقاومت قوی‌تر از همیشه و صهیونیست‌ها ضعیف‌تر از همیشه هستند، چراکه پژواک و امتداد گفتمان مقاومت نه‌تن‌ها در سطح منطقه، بلکه حتی در قلب افکار عمومی آمریکا و اروپا به وضوح دیده می‌شود.

***

استفاده شورای نگهبان از مهلت ۵ روزه دوم برای بررسی صلاحیت کاندیدا‌های انتخابات ریاست‌جمهوری
کدخدایی: به جمع‌بندی نرسیدیم

سخنگوی شورای نگهبان از تمدید زمان بررسی صلاحیت نامزد‌های انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم به مدت ۵ روز خبر داد. عباسعلی کدخدایی عنوان کرد: با توجه به گزارش‌های کارشناسی و دقتی که اعضا دارند، روند بررسی‌ها همچنان ادامه دارد و هنوز به جمع‌بندی نهایی نرسیدیم و باید از ۵ روز دوم مهلت هم استفاده کنیم. وی با بیان اینکه بعید است زودتر از ۱۰ روز مهلت قانونی بتوانیم اسامی داوطلبان نهایی را به وزارت کشور اعلام کنیم، گفت: هر کدام از پرونده‌ها، ساعت‌ها از اعضای شورای نگهبان وقت می‌گیرد تا به جمع‌بندی اولیه برسیم و در نهایت در جلسه نهایی، به جمع‌بندی برسیم.

********************

روزنامه خراسان**

ضرغامی: برای مبارزه با «مافیا» و «هزار فامیل» آماده‌ام

عزت ا... ضرغامی گفت: خود را برای برخورد با مافیا و کسانی که منافع‌شان در ادامه یافتن وضع موجود است و باند‌های الیگارشی و هزار فامیل که حتی فساد را نیز بین خود تقسیم کرده‌اند، آماده کرده‌ام. وی با اشاره به انتشار برخی تحلیل‌ها درباره همکاری ضرغامی با یکی از کاندیدا‌ها که پیشتر در رسانه ملی فعالیت داشته است، گفت: بنده هیچ رودربایستی با فردی ندارم و تمام تلاشم در انتخابات نقد گذشته است، به همین دلیل حرف‌هایم را به صورت شفاف بیان خواهم کرد. /فارس

واعظی: دولت نماینده‌ای در انتخابات ندارد

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درباره درخواست مرخصی سه عضو هیئت دولت داوطلب انتخابات ریاست جمهوری، گفت: دولت در انتخابات نماینده‌ای ندارد. سه عضو دولت هم مانند بقیه سیاستمداران با توجه به شرایط کشور، بر اساس بررسی‌هایی که کردند تصمیم گرفته‌اند. وی با بیان این که این تصمیم شخصی آنان بوده و دولت کاملاً بی‌طرف است، افزود: هنوز نامه‌ای از آقایان همتی و شریعتمداری دریافت نکردیم، اما آقای جهانگیری مسئله مرخصی را مطرح کرد و آقای رئیس جمهور باید در این زمینه تصمیم بگیرد. /ایرنا

********************

روزنامه ایران**

اینستاگرام از یک قدمی فیلترینگ برگشت

خبر اول اینکه، در پی انتشار «ادعایی در فضای مجازی مبنی بر صدور نامه‌ای به منظور فیلترینگ اینستاگرام از سوی دستگاه قضا»، مرکز رسانه قوه قضائیه اعلام کرد: پیش‌تر نامه‌ای از سوی جواد جاویدنیا یکی از معاونان قضایی رئیس کل دادگستری استان تهران، در مورد فیلترینگ اینستاگرام صادر شده بود که بلافاصله در همان ساعات اولیه از سوی محمد جواد حشمتی رئیس دادگستری استان تهران بلااثر شده است. طبق اعلام مرکز رسانه قوه قضائیه، اقدام جاویدنیا در نوشتن چنین نامه‌ای یک تخلف اداری و مداخله‌ای خارج از وظایف و اختیارات نامبرده بوده است؛ بنابراین گزارش، پس از اقدام رئیس کل دادگستری تهران در بلااثر کردن نامه فوق‌الذکر، نامبرده (جاویدنیا) به جهت انجام اقدام غیرقانونی، تحت تعقیب دادسرای انتظامی قضات قرار گرفته است. جواد جاویدنیا در مهرماه ۹۷ جایگزین عبدالصمد خرم‌آبادی در معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور شد و مدتی در این سمت باقی بود. جواد جاویدنیا زمانی‌که به‌عنوان سرپرست جدید معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور انتخاب شد مهم‌ترین برنامه‌های خود را با تأکید بر پایبندی به سیاست‌های دادستانی کل کشور در زمینه سالم‌سازی فضای مجازی و مقابله با مفاسد اخلاقی و اجتماعی اعلام کرده بود. او تا اردیبهشت ۹۹ در این سمت حضور داشت و پس از آن جای خود را به جواد بابایی داد.

جزئیات دیدار روانچی و یک سناتور امریکایی

خبر دیگر اینکه، رایزن مطبوعاتی نمایندگی ایران در سازمان ملل جزئیات گفت‌وگوی نماینده ایران در سازمان ملل با یک دیپلمات امریکایی را اعلام کرد. شاهرخ ناظمی، در پاسخ به ایسنا در واکنش به انتشار خبر دیدار سفیر ایران با کریس مورفی، سناتور امریکایی گفت: در ملاقات مجازی بعد از ظهر سه‌شنبه با سناتور کریس مورفی، آقای تخت روانچی با اشاره به مذاکرات جاری در وین، بر لزوم لغو عملی همه تحریم‌های امریکا که تحت عناوین مختلف وضع شده تأکید و از آن به‌عنوان کلید حل موضوع یاد کرد. وی افزود: همچنین در مورد یمن، اراده جمهوری اسلامی بر حل و فصل صلح‌آمیز جنگ در یمن مورد اشاره قرار گرفت و تأکید شد هر گونه راه حل بحران یمن باید متضمن رفع کامل محاصره مردم و ارسال بدون مانع کمک‌های انسانی به آن کشور و آتش بس باشد. ناظمی گفت: در خصوص جنایات صهیونیست‌ها علیه مردم فلسطین، نیز تأکید شد که درگیری اخیر با تحریک رژیم صهیونیستی آغاز شد و با کشتار مردم فلسطین ادامه یافته است، اما طی چند روز اخیر دولت امریکا با حمایت از اسرائیل مانع تصویب حتی یک بیانیه مطبوعاتی شورای امنیت سازمان ملل در مورد آتش بس شده است. رایزن مطبوعاتی کشورمان ادامه داد: همچنین موضع جمهوری اسلامی ایران در مورد تبادل جامع زندانیان دو کشور مورد تأکید قرار گرفت. همچنین کریس مورفی نیز با انتشار بیانیه‌ای درباره این دیدار مجازی توضیحاتی ارائه کرد. در بیانیه این سناتور امریکایی ادعا شده است که وی در این دیدار در مورد موضوعات مشارکت جدی و با فوریت ایران در مذاکرات هسته‌ای، فشار آوردن به حوثی‌ها برای متوقف کردن جنگ در یمن، درخواست از حماس برای پذیرفتن آتش بس و متوقف کردن حملات راکتی به اسرائیل و آزادسازی مراد طاهباز از زندان با مجید تخت روانچی سفیر ایران در سازمان ملل، مستقیماً گفتگو کرده است.

عربستان: به نتیجه مذاکرات با ایران امیدواریم

شنیدیم که، وزیر امور خارجه عربستان سعودی در گفت‌وگویی مواضع کشورش را درباره روند فعلی مذاکرات با ایران تشریح کرد. به‌گزارش ایسنا به نقل از شبکه فرانس ۲۴، فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان سعودی در گفت‌وگویی با خبرگزاری فرانسه درباره مذاکرات اخیر میان ایران و عربستان گفت که کشورش پس از مذاکرات «اکتشافی» با ایران، «امیدوار» است. بن فرحان در این باره اظهار کرد: ما مذاکراتی اکتشافی را آغاز کردیم. در مراحلی بسیار مقدماتی هستند و ما امیدواریم. وزیر امور خارجه عربستان سعودی ادامه داد: اگر (ایرانی‌ها) می‌بینند که داشتن روابطی خوب با همسایگانشان به نفعشان است، می‌توانم امیدوار باشم. او در پاسخ به این سؤال که تأثیر انتخابات ریاست جمهوری خرداد ماه در ایران بر این مذاکرات چه خواهد بود، گفت که از نظر او تأثیر حداقلی خواهد داشت. بن فرحان ادامه داد: تصور ما از سیاست خارجی ایران این است که از سوی رهبر ایران تعیین می‌شود. بنابراین، فکر نمی‌کنیم که [انتخابات]تأثیر قابل توجهی بگذارد.

شکایت بحرین علیه بانک مرکزی ایران

با خبر شدیم که، دادستانی کل بحرین با ادعای پولشویی شکایتی علیه بانک مرکزی و چند بانک ایرانی دیگر تنظیم کرده است. به‌گزارش ایسنا به نقل از العربیه، دادستانی کل بحرین بانک المستقبل، بانک مرکزی وچند بانک ایرانی دیگر را به پولشویی متهم کرد. این دادستانی بانک‌های مذکور را به پولشویی مبلغ یک میلیارد و ۳۰۰ هزار دلار متهم کرده و شکایتی علیه آن‌ها تسلیم دادگاه کیفری کرده است. علی بن فضل البوعینین، دادستان کل بحرین مدعی شده است که این شکایت بعد از تحقیقات گسترده علیه مسئولان بانک المستقبل و برخی بانک‌های ایرانی از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ انجام شده است.

قرار بود مجلس لایحه محور باشد

دست آخر اینکه، نماینده انزلی در مجلس از نمایندگان خواست به جای طرح محوری، رسیدگی به لوایح را که در ابتدای مجلس یازدهم بر آن تأکید شده بود در دستور کار قرار دهند. به گزارش ایرنا، «احمد دنیا مالی» در جلسه علنی دیروز با اشاره به ۴۰۰ طرح و لایحه که در دستور کار مجلس قرار دارد، گفت: طرح‌های فهرست قوانین و احکام نامعتبر مانند انتخابات، محیط زیست، احزاب، شورا‌ها و شهرداری‌ها و موارد بسیار دیگر در نوبت انتظار است و برخی لوایح هم مانند موافقتنامه‌های چند جانبه و دو جانبه بین ایران و سایر کشور‌ها مطرح است. قرار بود مجلس یازدهم لایحه محور باشد که این موضوع شکل نگرفت. او اضافه کرد: بر خلاف شعار ابتدایی مجلس به سمت طرح محوری حرکت کردیم که با کمک همه باید در این باره تجدید نظر شود. البته تحقیق و تفحص حق مجلس است، اما این موضوع بیش از اندازه وقت مجلس را می‌گیرد.

********************

روزنامه شرق**

روحانی گفت نامزدها بگویند تقابلی هستند یا تعاملی
طعنه‌های رئیس‌جمهور

شرق: کمتر از سه ماه دیگر، حسن روحانی صندلی ریاست دولت را به رئیس‌جمهور بعدی تحویل خواهد داد. شورای نگهبان هنوز افراد تأییدصلاحیت‌شده را اعلام نکرده؛ ولی با توجه به آنانی که در هفته پیش به وزارت کشور رفتند و ثبت‌نام کردند، می‌توان حدس زد چه کسانی برای جانشینی روحانی رقابت خواهند کرد که در میان آنها چند منتقد سرسخت دولت فعلی نیز وجود دارد. شاید همین باعث شده تا پیش از آنکه آنان در زمان تبلیغات و مناظره‌ها به نقدهای آتشین علیه دولت هشت‌ساله روحانی بپردازند، او پیش‌قدم شده و از اقداماتش دفاع کند. حسن روحانی روز گذشته در جلسه هیئت دولت گفته امیدوارم شاهد ترکیب بسیار خوب و مناسبی از نامزدها باشیم. او ادامه داد: «نظام ما دو پایه اساسی به نام‌های اسلامیت و جمهوریت دارد. اگر خدای نکرده دروغ و تهمت رواج پیدا کند، اسلامیت از بین می‌رود و اگر مشارکت کاهش پیدا کند، جمهوریت متزلزل می‌شود».
رئیس‌جمهور در لفافه به رفتارهای رئیس دولت قبل که این روزها از همه چیز انتقاد می‌کند، اشاره کرد و به طعنه گفت: «ما در همه جا باید شاهد راست‌گویی و گزارش درست باشیم و به مردم برنامه‌های خود را ارائه بدهیم؛ فحش‌دادن که برنامه نمی‌شود. آدم وقتی برخی موارد را مشاهده می‌کند، می‌بیند که اگر فحش را از طرف بگیری، خلع سلاح می‌شود و همه‌چیزش فحش‌دادن است؛ در‌حالی‌که امروز مردم از کاندیداها برنامه می‌خواهند».
روحانی به ماجرای بابک زنجانی در دولت محمود احمدی‌نژاد هم اشاره کرد و گفت: «مدت‌ها بود می‌خواستم یک چیزی را بگویم؛ اما آن را فاکتور می‌گرفتم و از آن رد می‌شدم. قبل از این دولت یک سال، یک‌سال‌و‌نیم نفت ما دچار تحریم شد که البته تحریم به معنای امروز نبود و مثلا یک میلیون بشکه استثنا بود و بقیه آن تحریم بود و ناچار بودند آن مقدار اضافه را به روش‌های دیگری بفروشند. شما ببینید در همان مدت کوتاه چه فسادی اتفاق افتاد که فقط یک نمونه، آن نمونه معروف بود که از آن خبر دارید و میلیاردها دلار پول ملت را بردند و هنوز هم معلوم نیست آن پول چه شد و کجا بردند؟».
او ادامه داد: «ما حتی اصرار کردیم و من نامه نوشتم که این آقا را در اختیار وزارت اطلاعات بگذاریم و بگذاریم در‌بیاید که بوده و کجا برده؛ ولی گفتند نه دیگر ما می‌بریم به یک گوشه‌ای و ما هم گفتیم دیگر خودتان می‌دانید. ما در این سه‌سال‌و‌نیم نه‌تنها تحریم را دور زدیم؛ بلکه بیشتر هم دور زدیم و البته کار خوبی هم کردیم و هر کسی تحریم را دور زده، باید دستش را ببوسیم. با‌ وجود اینکه این دور‌زدن تحریم پیچیده‌تر هم بود، هیچ فسادی در آن نبود».
رئیس‌جمهور به مذاکرات وین نیز پرداخت و با اشاره به کسانی که از مذاکرات وین ناراحت هستند، گفت: «اینها فکر می‌کنند وین همین بغل‌هاست؛ در‌حالی‌که وین یک شهر دیگر است. مدام می‌گویند چرا مذاکره می‌کنید. در‌حالی‌که این دولت در هشت سال خود مذاکره‌ای نکرد؛ مگر اینکه از آن موفق بیرون بیاید».
او به سعید جلیلی، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری و مسئول تیم مذاکره دولت قبل، نیز اشاره‌ای کرد: «دوران قبل تمام شده، بعضی‌ها هم در آن زمان به مذاکره‌ای نرفتند؛ مگر اینکه یک قطع‌نامه علیه ایران گرفتند و آمدند؛ اما من امروز به مردم قول می‌دهم پایان مذاکرات وین پیروزی ملت ایران است و ما همین امروز هم قدم‌های بزرگی در این زمینه برداشته‌ایم».
او ادامه داد: «ما می‌خواهیم مشکل صادرات و واردات را برداریم؛ اما شما چرا ناراحت می‌شوید. ما می‌خواهیم تحریم را برداریم؛ اما عده‌ای عزاداری می‌کنند. والله بالله اگر کسی منافع ملی را کنار گذاشت و به دنبال منافع حزبی، جناحی و قبیله‌ای رفت، به مردم خیانت کرده است».
روحانی همچنین از دولت خود دفاع کرد و گفت مسیر ما در این مدت درست بوده است. او البته گفت ممکن است کسی بگوید که این مسیر درست که به اهداف‌تان رسیدید، به خاطر صبر مردم بوده که این حرف کاملا درست است.
رئیس‌جمهوری ادامه داد: «از طرفی ممکن است کسی بگوید که در این موفقیت‌ها مقام معظم رهبری حمایت و کمک کرده‌اند که این هم درست است؛ چرا‌که همیشه این‌گونه بوده که رهبری هدایت و کمک کرده و اصلا مگر می‌شود بدون کمک رهبری به موفقیت رسید. در برجام هم اگر ما موفق شدیم، همین‌گونه بوده و قدم به قدم خدمت آقا رفتیم که رؤسای قوا هم بودند و ایشان در مراحل مختلف چه به صورت کتبی و چه شفاهی به ما کمک کردند. تمام دستورات کتبی و شفاهی رهبری مرحله به مرحله هست و الان هم راجع به وین هست؛ مثلا همین چند هفته پیش دستوری درباره وین دادند که من همان را ابلاغ کردم تا انجام شود. به هر حال ما بدون وحدت پیش نمی‌رویم».روحانی همچنین از نامزدهای ریاست‌جمهوری خواست استراتژی خود را به مردم بگویند: «مردم باید بفهمند که این شخص تعاملی است یا تقابلی؛ مردم باید بفهمند که این آقا دنبال تعامل با جهان است یا دنبال دعوا با جهان. باید پرسید که رأی مردم فقط در ۲۸ خرداد مهم است یا رأی مردم تا چهار سال آینده و برای هر روز مهم است؛ چرا‌که هر کار مهمی با رأی مردم باید انجام شود. نه اینکه مثلا امروز چون انتخابات است، بگوییم فضای مجازی عالی است و فردای انتخابات به دنبال فیلتر‌کردن با دست‌و‌پا بگردیم».

او افزود: «باید به مردم بگوییم افراط‌گر هستیم یا اعتدال‌گرا تا مردم بدانند به دنبال تفکر افراطی هستیم یا اعتدالی. این خیلی مهم است که راهبرد، اصول و برنامه‌مان را برای مردم توضیح دهیم و دلسوزی‌مان را نشان دهیم. مردم باید احساس کنند که کاندیداهای قدرتمندی با برنامه به صحنه آمده‌اند تا آنها هم پای صندوق رأی بیایند. ان‌شاءالله که دولتی قدرتمندتر از دولت یازدهم و دوازدهم تشکیل شود و آرزوی ما هم همین است که دولت آینده بسیار توانمند باشد تا بتواند با وجود مشکلاتی که داشتیم و داریم، ما را به نقطه نهایی برساند».

**************************************************

 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات