صفحه نخست >>  عمومی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۸  ، 
کد خبر : ۳۳۰۷۴۸
یک فعال سیاسی:

انتخابات یک نوع حقوق شهروندی برای مردم است/ نامزد ها از طعنه و تهمت بپرهیزند

فعال سیاسی ضمن سرنوشت ساز بودن انتخابات ریاست جمهوری خاطر نشان کرد که نامزد های ریاست جمهوری با ارائه برنامه و معرفی ازعضای کابینه خود می توانند مردم را مجددا به پای صندوق های رای بیاورد.  

 به گزارش  پایگاه خبری تحلیلی بصیرت، اکنون کمتر از یک ماه دیگر به انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران مانده و به مانند ادوار گذشته بازار رسانه های خارجی و اپوزیسون برای تحریم و بایکوت انتخابات داغ شده است.

مشارکت عمومی مردم در انتخابات همواره یکی از عالی ترین سطح فعالیت در فرهنگ سیاسی هر کشوری محسوب می شود. حضور توده مردم در انتخابات و مشارکت سیاسی به عنوان یکی از مهم ترین معیارهایی شناخته میشود که به واسطه آن می توان است مشروعیت یک نظام سیاسی را به نمایش گذاشت.

« حسین کنعانی مقدم»  فعال سیاسی در مصاحبه ای با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی بصیرت به فرایند سیاسی و میزان مشارکت مردم در انتخابات اشاره کرد و گفت: انتخابات ۱۴۰۰ در شرایط  ویژه و خاصی قرار دارد و افزایش تورم و فشار بر معیشت مردم از این وضعیت را کمی تغییر داده است.

 این فعال سیاسی اصولگرا افزود: انتخابات حق شهروندی، قانونی و تکلیف دینی هرکسی در کشور است و کسانی که معتقد به مردم سالاری، قانون اساسی و مشارکت هستند می‌توانند با حضور در انتخابات سرنوشت خود را تعیین کنند.

وی تشریح کرد: با توجه  به صحبت‌های اخیر مقام معظم رهبری در مورد انتخابات و فرد اصلح برای ریاست جمهوری مردم با بررسی بیشتر و توجه به رویکردها و برنامه های انتخابتی نامزدها موظف هستند  فرد اصلحی را انتخاب کنند که بتوانند مشکلات کشور را حل کند.

براندازان به میدان آمدند

 کنعانی مقدم در ضمن اشاره به هدف اشخاص و رسانه های بیگانه برای تحریم انتخابات خاطر نشان کرد: در این بین دشمن تمام توان خود در پوشش رسانه های فارسی زبان و رسانه‌های معاند به کار گرفته تا بتواند افکار عمومی مردم را به سمت بایکوت انتخابات سوق دهد.

این فعال سیاسی یادآورد شد: در این بحبوحه چنین کمپین هایی حتی شخص دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق ایالات متحده آمریکا نیز مردم را به این دعوت می‌کند که انتخابات را تحریم کنند و به نوعی باچنین اقداماتی به دنبال یک جنگ روانی هستند.

وی تاکید کرد: یقیناً ملت ما هر گاه بیگانگان مردم را تشویق به کار می کنند مردم با بلوغ سیاسی خود  عکس آن را انجام می دهند چرا که می دانند بیگانگان در جایگاهی نیستند که بخواهند در مسائل داخلی ورود کنند.

اساس انتخابات برچه پایه ای استوار است؟

کنعانی مقدم در ادامه به مهمترین محور و ضلع های مهم انتخابات پیش رو اشاره کرد و گفت: انتخابات پیش رو ا سه محور یا سه رفتار متفاوت را در خود جای داده است. رفتار نخست رفتار انتخاب کنندگان است یا در اصل مردم هستند که می بایست در فرایند انتخابات نکاتی را توجه و به آن پایبند باشند.

 این کارشناس وظایف مردم در انتخابات را عنوان و در تشریح آن ها گفت: مردم در فرایند انتخابات نباید به به شایعات توجه نکنند و در عین حال نسبت به مسائل کشور دلسرد نشوند.علاوه برموارد ذکر شده از سوی دیگر مردم باید بر این موضوع واقف باشند که رای آنها اثرگذار خواهد بود و هر رای می توند آینده کشور را برای چهار سال رقم بزند.

 وی ادامه داد: محوریت دوم در فرایند انتخابات، رفتار انتخاب شوندگان یعنی نامزد انتخاباتی در مناظره هاست. داوطلب های انتخابات ریاست جمهوری  در این دوره موظف هستند با ارائه برنامه و تبلیغات مناسب به تبیین عملکرد خود بپردازند.

 کنعانی مقدم تاکید کرد : مردم از بسیاری از وعده های توخالی خسته اند. نامزد ها از سیاه‌نمایی و تخریب مردم بپرهیزند و به دنبال راهکار و متقاعد کردن مردم باشند.

 این تحلیلگر سیاسی عنوان داشت: علاوه بر دو ضلع دیگر ،نقطه سوم مثلث انتخابات عملکرد دستگاه اجرایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اکنون که کشور درگیر کرونا است یقینا برگزاری انتخابات در این ایام می تواند دستمایه رسانه های معاند باشد.

وی اضافه کرد: به تناسب وضعیت کشور برخی دستگاه های اجرایی موظف هستند زمینه ها را برای انتخاباتی فراهم کنند که مردم به دور از تجمعات بتوانند در فرایند رای دهی شرکت داشته باشند. اکنون کشور با کرونا دست و پنجه نرم می‌کند و باید شرایطی به تناسب دستور العمل های بهداشتی طرحی شود تا مردم بتوانند در شرایط خوبی در انتخابات شرکت کند.

 کنعانی مقدم تاکید کرد: در نقطه مرکز این مثلث «شورای نگهبان» قرار دارد که به عنوان یک نهاد نظارتی و حاکمیت می‌تواند بر سه ضلع مثلث انتخاباتی اثر گذاری مهمی داشته باشند.

 این فعال سیاسی اصولگرا دادمه داد: شورای نگهبان با نظارت بر چگونگی اجرای انتخابات و صلاحیت نامزدها از طیف‌های مختلف سیاسی می‌توان شور و هیجان خاصی را به انتخابات ریاست‌جمهوری ببخشد و همین امر می‌تواند مشارکت را بالا ببرد.

 وی خاطر نشان کرد :در انتخابات پیش رو جناح های سیاسی هنوز به یک انسجام کلی نرسیده اند و ما اکنون  به مشاهده می کنیم که از یک جناح چندین نفر وارد عرصه انتخابات شده اند .

رفتار برخی نامزد ها صحیح نیست

کنعانی مقدم تشریح کرد: در این بین وضعیت و مواضع بسیاری از نامزد های انتخابات ریاست جمهوری واضح و شفاف نیست و با برخی از اقدامات ذیل قانون اساسی و شورای نگهبان تبدیل به اپوزیسونی شده اند که هم جهت اپوزیسیون خارجی حرکت می کنند  و گاها چراغ سبزی به اپوزیسیون های خارجی نشان می دهند.

 این فعال سیاسی اصوگرا خاطر نشان کرد: در این بین برخی از نامزدها هستند که هیچ برنامه ای از خود ندارم و سعی می کنم با طعنه های لطیف آمیز و تهمت آبرو سیاسی و پایگاه اجتماعی در میان برخی از اقشار جامعه بدست آورند.

وی  تاکید کرد یقیناً این افراد به نتیجه مطلوب نمی رسد و عملکرد و گفتار این افراد در دادگاه افکار عمومی مردم مورد بررسی قرار می‌دهند وعلاوه این مقام معظم رهبری همواره تاکید کردند که در عرصه انتخابات و مناظره از طعنه و متهم کردن یکدیگر بپردازند و این موضوع را به شدت مورد نقد قرار می دهند.

نامزد ها می توانند مردم به پای صندوق بیاورند

 کنعانی  مقدم در آخرین بخش مصاحبه خود به تاریخچه انتخابات و میزان مشارکت مردم اشاره کرد و گفت : فرایند انتخابات ریاست‌جمهوری همواره با فراز و نشیب های متعددی روبرو بوده و میزان عملکرد و حضور مردم در هر دوره مهمترین چالش  بوده  که این فرایند تجربه کرده است.  این فعال سیاسی افزود: بالاترین رکورد حضور و مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری مرتبط با سال ۶۸ و در زمان کاندیداتوری مقام معظم رهبری برای ریاست جمهوری که از آن پس تا کنون هیچ دوره ای مانند  دولت چهارم نوانسته مشارکت بالایی داشته باشد.

 وی عنوان کرد: به تناسب وضعیت کشور برآورد اولیه این است که مشارکت مردم  40 درصد خواهد بود اما انتخابات ریاست جمهوری و وقایع آن این پتانسیل را دارد که مشارکت مردم در سطح بالاتری برگزارشود.

کنعانی مقدم در آخر تاکید کرد: نامزدهای ریاست جمهوری می تواند با ارائه برنامه منسجم و معرفی اعضای تیم خود مشارکت را افزایش داده و با بهبود فرایند سیاسی در انتخابات مشارکت ۵۰ درصد تحقق ببخشند .اکنون مردم دنبال این هستند که مشکلات کشور حل شود نامزدی که بگوید در فلان روز را در چند روز چند اقدام فلان روزه میتوان وضعیت کشور از سامان دهند تنها شامل پوپولیستی می دهد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات