صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۳  ، 
کد خبر : ۳۳۱۰۰۹
نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شواری اسلامی:

قطعی برق قابل پذیرش نیست/تسریع در راه اندازی نیروگاه سیریک

اقدام دیگری که قرار است در روند آن تسریع شود راه اندازی نیروگاه 1200 مگابایتی سیریک در استان هرمزگان است که کاری مشترک بین ایران و روسیه است که می تواند به تولید برق کشور کمک کند.

مرادی در خصوص قطعی های اخیر برق در سطح کشور گفت: از نظر بنده به عنوان عضو کمیسیون انرژی، این قطعی های برق قابل پذیرش نیست؛ اقدام دیگری که قرار است برای حل مشکل برق در روند آن تسریع شود، راه اندازی نیروگاه 1200 مگابایتی سیریک در استان هرمزگان است.

زهرا ظهروند-خبرنگار/احمد مرادی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی پایگاه خبری تحلیلی بصیرت در خصوص وضعیت قطعی برق کشور گفت: وزیر نیرو با حضور در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی راجع به مسائل، مشکلات و محدودیت هایی که در خصوص برق کشور وجود دارد، صحبت کرد و به چند مسئله در خصوص قطعی برق اخیر اشاره کرد.

وی افزود: وزیر نیرو از علت های قعطی برق را عدم بارندگی و گرمای زودرس هوا دانست که باعث مصرف بالای برق در کشور شده است؛ مورد دیگری که ایشان درباره قطعی برق اشاره کرد، فعالیت های غیرقانونی ارزهای دیجیتال بود که مصرف برق آن حدود 2 هزار مگابایت است که 300 مگابایت آن مجوز قانونی دارد، در واقع 1700مگابایت آن غیرقانونی است. وزیر نیرو برنامه هایی در این خصوص داشت که لازم است دستگاه ها نظارت کنند و نیروی انتظامی نیز به این قضیه کمک و دستگاه قضایی نیز به آن ورود کند.  

مرادی تصریح کرد: موضوع بعدی درخصوص قطعی های اخیر برق این است که نیروگاه ها در حل بازسازی و آماده سازی هستند که این برنامه زمان بندی شده هرسال است؛ یعنی هر سال باید در چنین زمانی این کار را انجام دهند. بنده که نماینده مردم بندرعباس هستم به همراه اعضاء کمیسون انرژی از این نیروگاه ها بازدید داشته ایم. یکی از موضوعاتی که به عنوان مشکل مطرح است، همین عدم بارندگی است که باعث شده در حال حاضر نیروگاه های آبی-برقی ما بلااستفاده باشند که تقریبا حدود 10 الی 12 هزار مگابایت از طریق این نیروگاه ها برق تامین می شود .

وی اظهار کرد: اعضای کمیسیون انرژی یک ماه قبل مسئولین وزارت نیرو را دعوت کردند و محدودیت ها و موانع تولید برق را خواستار شدیم که آنها را برطرف کنیم تا برق قطع نشود که گفتند در حال رایزنی با دولت و پیگیری مسائل مرتبط با آن هستیم؛ علاوه بر همه مردم، مردم استان های جنوبی با توجه به گرمای شدید هوا با قطع برق، با مشکلات طاقت فرساتری روبرو می شوند.

مرادی گفت: مسئله ای که مجلس و وزیر نیرو هم بر آن اصرار دارد، اصلاح تبصره 14 است؛ طبق این تبصره درآمد وزرات نیرو به طور کامل به ستاد یارانه می رفت و مازاد آن به این وزارت خانه داده می شد که الان این روند را قطع کردیم و همه درآمد به شکل مستقیم به وزارت نیرو داده می شود، فلذا آن چرخش را عوض کردیم که وزیر نیرو از این موضوع خیلی راضی بود و قرار است از طریق همین منابع، مشکلات برقی 10 هزار روستا در سطح کشور را برطرف کنند.

نائب رئیس کمیسیون انرژی تصریح کرد: از نظر بنده به عنوان عضو کمیسیون انرژی، این قطعی های برق قابل پذیرش نیست؛ در این خصوص یک جاهایی سوءمدیریت، غفلت و در برخی موارد اشتباهات محاسباتی وجود دارد و باید از قبل فکر تامین برق مورد نیاز کشور بودند؛ به عنوان نمونه برای جبران این کسری ها می توانستیم نیروگاه های خود را زودتر به کار بیندازیم.

رئیس مجمع نمایندگان استان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی گفت: برای حل این قطعی ها، چند نیروگاه در حال آماده سازی هستند؛ یکی از راه کارهای دیگر برای حل این مسئله جایگزین کردن کولرهای پنجره ای که بیشتر در مناطق گرمسیری استفاده می شود با کولرهای گازی دیواری یا همان اسپیلت است؛ چرا که مصرف برق کولرهای گازی پنجره ای بسیار بالا بوده و قابل مقایسه با اسپیلت ها نیست و حدود 60 الی 70 درصد بیشتر برق مصرف می کنند، لذا این ها مسائلی است که باید حل شود که تا الان برطرف نشده و باعث مشکلات امروز شده است.

مرادی در پایان خاطرنشان کرد: جمع بندی جلسه با وزیر نیرو این شد اگر نیاز است دولت به سرعت لایحه ای جهت کمک و اصلاح مشکلات برق کشور به مجلس ارائه دهد تا مسئله برق کشور حل شود؛ اقدام دیگری که قرار است در روند آن تسریع شود راه اندازی نیروگاه 1200 مگابایتی سیریک در استان هرمزگان است که کاری مشترک بین ایران و روسیه است که می تواند به تولید برق کشور کمک کند. خبر خوش مجلس برای مردم این است که نمایندگان بر مشکل برق کشور نظارت کامل دارند تا به سرعت مشکلات قطعی برق برطرف شود.  

 

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات